بازدید 3317

دزدی از مقبره‌های باستانی با دینامیت

دزدان مقبره در چین با استفاده از دینامیت و بولدوزر مناطق و مقبره‌های باستانی این کشور را تخریب کرده و آثار کشف شده را در بازارهای بین‌المللی به حراج می‌گذارند.
کد خبر: ۲۱۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷ 03 January 2012
پلیس چین اعلام کرد سارقان با تخریب عمیق‌ترین مقبره‌ها به وسیله دینامیت و دیگر تجهیزات به سرقت آثار تاریخی پرداخته و در مدت زمان کوتاهی آن‌ها را در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسانند.

کارشناسان معتقدند سود حاصله از این تجارت به حدی است که حتی تعیین مجازات سنگین علیه مجرمان که در مواردی شامل حبس ابد نیز می‌شود، مانع از انجام این کارها نشده و هر روز به تعداد دزدان مقبره افزوده می‌شود.

باستان‌شناسان اعلام کردند تا پیش از این به طور میانگین از هر 10 مقبره کشف شده توسط کاوشگران 9 مقبره به دست سارقان آثار باستانی تخریب و به سرقت رفته بود، اما براساس آمار از هر 10 مقبره باستانی بیش از 9 مقبره از سوی سوداگران اشیای عتیقه تخریب شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر از چینی‌ها به این کار مشغولند که بیشتر آن‌ها در شهرهای شنکسی،‌ شانکسی و هنان که دارای مناطق باستانی متعددند، ساکن هستند.

طبق اطلاعات وزارت امنیت عمومی چین، در تحقیقات صورت گرفته در سال 2010 از 450 مقبره تخریب شده، پلیس موفق به دستگیری 71 سارق و 787 مظنون شد که در این میان بیش از 2 هزار 360 اثر تاریخی نیز کشف و ضبط شد.

به رغم تلاش‌ مقامات چینی در عرصه‌های بین‌المللی برای مهار روند غارت آثار تاریخی، یک نگرش خاص و رایج در این کشور مانع از موفقیت آن‌ها شده است؛ نگرشی با قدمت 30 ساله که می‌گوید:‌ "برای پول به دست آوردن مقبره‌های باستانی را بشکاف و یک‌شبه ثروتمند شو".

منبع: فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم