بازدید 5204
۶

برچسب کارخانه بر خودروهای ۳ ساله

بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در منطقه عبدل آباد تهران از نابسامانی رنج می برد.
کد خبر: ۲۱۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۶ 31 December 2011
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در منطقه عبدل آباد (پاسگاه نعمت آباد) تهران در روزهای جمعه در محلی که توسط شهرداری فراهم شده، برپا می شود، اما ازدحام خودروها، خریداران و فروشندگان باعث شده صف های طولانی خودروهای فروشی در بیرون از محل و خیابانهای اطراف ادامه پیدا کند.

در این بین به دلیل ازدحام و صف طولانی خودروها برای رسیدن به محل بازدید کارشناسان خودرو، گاهی درگیری لفظی و یا فیزیکی بین فروشندگان خودرو پیش می آید، به گونه ای که روز جمعه ۹ دی ۹۰ حداقل ۴ مورد متفاوت درگیری فیزیکی بین فروشندگان خودرو بر سر نوبت یا جای پارک خودرو در محل برای نمایش و فروش درگرفت.

اما در این بین تبلیغات دارندگان خودروها برای فروش جالب است، اکثر دارندگان خودروها که دلال خرید و فروش خودروی دست دوم بوده و از هر خودرو حداقل ۲۰۰ هزار تومان سود به دست آورده و به مشتری می فروشند، اما برای به دست آوردن این سود، گاهی به شیوه های نامتعارف روی آورده که اکثر آن کارها مصداق غش در معامله و باطل است.

برخی برای جلب نظر مشتری رویه بیرونی لاستیکها را واکس زده و برخی با اسپری مخصوص و برخی با نوشابه می شویند که لاستیک مستعمل و ساییده شده خودرو از دور نو به نظر رسد.


اکثر خودورها عنوان بدون رنگ و بدون تصادف و نقص فنی را با خود یدک می کشند که وقتی به صاحب خودرو گفته می شود، به شرط بازدید یک متخصص خودرو معامله می کنم، پاسخ می شنود تو خریدار نیستی و مشتری دست به نقد زیاد دارد.


برخی دارندگان خودرو با کشیدن پلاستیک بر صندلی و شست و شوی موتور خودرو و واکس زدن لاستیک و پلاستیک کشیدن به سپرهای کائوچویی و یا زدن برچسب بر درهای خودرو سعی در وانمود کردن خودروی کارکرده به جای خودروی نو دارند که البته مصداق غش در معامله محسوب می شود.


وقتی به دارنده خودروی پراید اعتراض کردم که چرا داخل آن را براق کرده، گفت: اگر داشبورد رسیدگی نشود، جلوی آفتاب می سوزد، به او گفتم این رسیدگی فقط برای روز فروش و مشتری است یا همیشه تمیز نگه می داری، گفت: پدربزرگم هم همیشه داشبورد ماشین را تمیز نگه می داشت!

نکته جالب این که یک فروشنده خودروی پراید مدل ۱۳۷۹ روز گذشته علاوه بر پلاستیک کشیدن بر صندلیها و سپر خودرو ، برچسب کارخانه بر دربهای خودرو و حتی درب باک بنزین کرده بود، غافل از این که این خودرو بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده بود، این عمل علاوه و دروغ گویی و غش در معامله و وارد کردن پول شبهه ناک در زندگی، یک نوع توهین به شعور خریدار هم محسوب می شود.
 
برخی خودروها که با داشتن سه سال رقم کارکرد کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر نشان می داد، سایر دلالها می گفتند، با ۱۰ هزار تومان و تغییر دیاگ، رقم کارکرد ماشین کمتر نشان داده می شود.

برخی نیز مطالب جالبی بر خودرو می نویسند مثلا بر روی یک خودرو پیکان نوشته شده بود، مدل ۷۵ گاز سوز است، ولی فروشی نیست، سوال نفرمائید!


یک آقای فروشنده در تبلیغ برای پراید خود، عنوان کرد: من کارمند وزارت کشور و مالک خودرو هستم ، با نشان دادن کارتی سعی کرد گفته خود را ثابت کند و عنوان کرد این خودرو از زمان صفر کیلومتر دست خودم بوده و من مصرف کننده هستم، اما چون اداره می خواهد وام خودور به من بدهد، می فروشم.
این آقا وقتی خواست کارت شناسایی اش را نشان دهد کارت خودور به نام کبری یک خانم بود و کارت دیگری از خودور نیز در جیب داشت که معلوم بود او هم دلال است، به او گفتم از کی تا حالا نام کبری برای مردان هم رسم شده است؟!

دلالان چون می دانند که مردم خودرهای با نام خانمها را به دلیل این که گفته می شود، خانمها ماشین خودرو را تمیز نگه می دارند، خودروها را به نام خانم ثبت می کنند. برخی هم ادعا می کنند من خود کارگر هستم و این خودرو متعلق به صاحب کار یا اربابم است، خودرو متعلق به دختر خاله یا پسر خاله یا دایی و عمویم است و از این قبیل حرفها که ۹۰ درصد آن واقعی نیست.
برخی فروشندگان هم چنان تعریف و تمجید از خودروی نمایش گذاشته شده می کنند که انگار مهندس سازنده هستند.

اگر مشتری ایرادی در خودرو نشان دهد، بلافاصله می گویند فلان دوست یا آشنای من مغازه دارد و تو را برای تعمیر ارزان به او معرفی می کنم. مثلا دارنده جوان که خودرویش دزدگیر نداشت، عنوان کرد دوستم وارد کننده عمده است و دزدگیر خودرو را به نرخ ۳۰ هزار تومان و در عرض یک ساعت نصب می کند، یا دیگری در واکنش به این که خودروی شما بیمه ندارد و باید ۷۰۰ هزار تومان حق بیمه بپردازم، گفت: من کارشناس بیمه هستم، نرخ بیمه ۳۴0هزار تومان است که با تخفیف حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان عرضه می شود.

برخی از افراد بیکار با سرمایه اندک کارشان این شده که خودروی دست دوم مردم را به نازلترین قیمت خریده و آن را نو نوار و بزک کرده و به بالاترین نرخ می فروشند و از این بابت هفته ای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به دست می آورند.

خریداران خودرو می خواهند از مصرف کننده خریداری کرده و به این لحاظ بسیاری از دلالان وانمود می کنند که از مصرق کننده خریده اند و به دلال نمی فروشند، بلکه به مصرف کننده می فروشند.

برخی مشاغل جانبی مانند دست فروشان غذا، تهیه ساندویچ در کنار خیابان، فروش آب معدنی، نوشابه و شارژ همراه اول و ایرانسل، قولنامه دستی، دستگاه آهن ربای تست رنگ اصلی و فرعی خودرو، اسپری جلا دهنده لاستیک و داشبورد، غذای بسته بندی خانگی در وانت به قیمت ۲۰۰۰ تومان، سیگار، دستمال و لُنگ برای تمیز کردن شیشه ماشین و حتی برچسب و آرمهای خارجی در اطراف جمعه بازار خودروی عبدل آباد به چشم می خورد.

اگر شهرداری و راهنمایی و رانندگی بازار خرید و فروش خودرو را هفتگی و دائمی باز کنند دیگر ازدحام فروشندگان و خریداران در روز جمعه پدید نمی آید و مشکلات کمتر می شود.
از طرفی فرهنگ سازی در مورد پول حلال و حرام و شرایط معامله ضروری  است که برخی دلالان به خاطر سود بیشتر مجبور به دروغ گویی و غش در معامله و فریب خریدار نشوند.

حضور کمرنگ پلیس و نیروی انتظامی در جمعه بازار خودرو عبدل آباد باعث مزاحمت برای ساکنان آن منطقه شده و اکثر خیابانهای اطراف بسته می شود، گاهی نیز درگیری فیزیکی رخ می دهد.
نبود امکانات بهداشتی و دستشویی باعث شده برخی افراد حاضر در آن بازار به قضای حاجت در کنار خیابانها و یا ساختمانهای نیمه کاره و یا زمینهای اطراف اقدام کنند.

کمبود نظارت نیروی انتظامی باعث شده برخی جوانان از الفاظ رکیک با صدای بلند استفاده کرده بدون این که حال خریداران و خانواده هایی که برای خرید خودرو مراجعه کرده اند را رعایت کنند.

بسیاری از خانه های اطراف که به صورت غیر قانونی تبدیل به مغازه یا بنگاه شده اند، به عرضه قولنامه خرید و فروش خودرو اقدام می کنند که گاهی برخی افراد شیاد با سوء استفاده از این مکانها اقدام به کلاهبرداری از مشتریان خودرو می کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
خیلی خوب و کامل بود. دست تهیه کننده این گزارش درد نکنه.
اتفاقا اين هفته خودم اونجا بودم....راس ميگي...يارو ماشين 10 سال پيشو آورده كلي برچسب زده روش...فكر ميكنه ملت خرن....
عدم تعلیم و تربیت صحیح در جامعه ایرانی انسانها را به گمراهی سوق میدهد که اگر گران نفروشند و فریب ندهند زرنگ نیستند و از معرکه عقب افتاده اند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی