بازدید 21706
در سایت شهرداری، خبری از آلودگی هوا نیست؛

تأثیر آلودگی هوا بر طلاق؟!

به هر روی، آلودگی هوا و به ویژه منوکسید کربن، اثر کاملا مشخص و شناخته شده‌ای بر سیستم عصبی بدن می‌گذارد؛ با توجه به میل ترکیبی بسیار بالای منوکسید کربن با هموگلوبین خون و ... اینجاست که اگر دوستان جرم‌شناس هم روزی گفتند که آلودگی هوا موجب افزایش قتل و جنایت شده، اصلا شگفت‌زده نشوید!‍
کد خبر: ۲۱۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲ 31 December 2011
سرویس اجتماعی ـ سایت شهرداری در خواب فرو رفته و خبری از آلودگی هوای پایتخت نیست!

به گزارش «تابناک»، در چند سال اخیر و با آغاز فصل سرما، خبر «اعلام آلودگی هوا» در همه سایت‌ها به چشم می‌خورد و شرایط، تا حد اضطرار هم پیش می‌رود، اما تنها در سایت شهرداری تهران است که تنها یک پیوند سنجش آلودگی هوا پیش‌بینی شده؛ پیوندی که چندین ماه است به روز رسانی نشده!

هرچند بهانه هر روزه از اشکال این بخش سایت، ارتقای فنی است، در این روز‌ها که دیگر نفس‌های پایتخت هم به شماره افتاده و تهرانی‌ها هر روز هوای آلوده تنفس می‌کنند، هنوز خبری از بروز رسانی نیست.

این در حالی است که بر پایه اطلاعات رسیده از شرکت کنترل ترافیک شهر تهران ـ که از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر جمع‌آوری شده است ـ هر روز بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها افزوده می‌شود.

اما واقعا نبود یک سایت اطلاع‌رسانی، وضعیت آلودگی هوا را بهبود می‌بخشد؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت: اگر شهروندان مرجعی درست داشته باشند که از راه آن، میزان آلاینده‌ها را بسنجند، شاید به فکر افتاده که کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و یا حتی کمتر از خانه بیرون آیند و همین فرصتی شود برای بهبود هوای پایتخت؛ هرچند پس از آخرین بارندگی در تهران، صورت شهر، هنوز خاکستری است و داشتن آسمان آبی به آرزو بدل شده است!

درد اینقدر کهنه شده که اکنون حتی کودکان هم با مضرات آلودگی هوا آشنا هستند، ولی هیچ کس راهکاری برای عملی کردن آن ندارد تا پایتخت از شر این غول هولناک رهایی یابد؛ غولی خود ساخته که هر روز به مشکلاتی که می‌سازد، می‌افزاید و اکنون عامل «طلاق» شده است!

این را یک استاد دانشگاه می‌گوید: «آلودگی هوا در چند سال اخیر، تأثیر مستقیمی روی طلاق زوجین داشته است. به هر روی، از قدیم هم گفته‌اند یک لحظه خون به مغز نمی‌رسد و آدم خطایی مرتکب می‌شود!»

نقل قولی که مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، آن را از یک جلسه مربوط به آلودگی هوا آورده و می‌گوید: البته از درستی و نادرستی آن خبری ندارم و گمان می‌کنم می‌توان به عنوان یک تئوری آن را بررسیکرد  و سرانجام به نتیجه رسید. ایشان می‌گفتند آلودگی هوا در چند سال اخیر، تأثیر مستقیمی روی طلاق زوجین داشته است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفت: میزان آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای بزرگ کشور، به دلیل افزایش میزان منواکسیدکربن،‌ دی‌اکسید گوگرد و دیگر آلاینده‌های مضر مانند سرب باعث افزایش سکته‌های مغزی، قلبی و همچنین تشدید خشونت و افسردگی در افراد می‌شود.
اگر موضوع را با این دید، بنگریم، آلودگی هوا و به ویژه منوکسید کربن، اثر کاملا مشخص و شناخته شده‌ای بر سیستم عصبی بدن می‌گذارد. با توجه به میل ترکیبی بسیار بالای منوکسید کربن با هموگلوبین خون و جلوگیری از رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های بدن، عملا ترکیب خطرناکی به نام کربوکسی هموگلوبین به وجود می‌آید که جایگزین اکسیژن در بدن شده و آن گونه می‌شود که نباید بشود!

اینجاست که اگر دوستان جرم‌شناس هم روزی گفتند که آلودگی هوا، موجب افزایش قتل و جنایت شده، اصلا شگفت‌زده نشوید و تنها هنگامی تعجب کنید که مثلا بگویند: «آلودگی هوا هیچ تأثیری در سلامت شهروندان ندارد» و یا بگویند: «هیچ کجا، آماری از تأثیر مستقیم آلودگی هوا بر مرگ و میر شهروندان گزارش نشده است!»

راستی از کلمه «مستقیم» غافل نشوید!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۸
عامل برای طلاق کم بود ابن هم اضافه شد
بخش دوم اين مطلب هم مستند است و هم طنازي قلم نويسنده در آن به مذاق خوش مي آيد اما به عنوان خبرنگاري كه چند سالي است در حوزه محيط زيست به ويژه آلودگي هوا قلم مي زنم بخش نخست اين مطلب را به دور از انصاف مي بينم. مديران شهري تنها افرادي هستند كه همواره جديدترين ميزان آلاينده ها را اعلام كرده اند درباره وضعيت هوا هشدار داده اند و تا آنجا كه توانسته اند در حد امكانات و البته مقدورات خود كارهايي انجام داده اند. حالا دليلش هر چه مي خواهد باشد جناح بندي ها يا خيز برداشتن براي انتخابات!
مهار كه مركز اطلاعي رساني در زمينه آلودگي هواست، هر روز شاخص كيفيت هوا و ميزان آلاينده ها را به همه رسانه هايي كه خواسته اند، اعلام مي كند و هر رسانه هاي كه بخواهد مي تواند آن را منتشر كند. بنابراين دليلي ندارد شهرداري براي آپ نكردن مشكلات فني يا هر مشكل ديگري را بهانه كند!
اين قابل درك است كه انتخابات نزديك است و همه براي كسب قدرت بيشتر اقدام كرده اند اما نقدي يكطرفه به دور از انصاف است چرا كه از استادان روزنامه نگاري آموختيم قضاوت هاي شخصي خود را در مطالب كه مي نويسيم دخيل نكنيم.
در واقع اصل و اساس تمام مشکلات ناشی از آلودگی هوا و بعد آب و بعد صوت و بعد گرمایش جهانی(انرژی) و خاک است. هر چند بعید نیست ولی یک عامل از 2000 عامل موثر در طلاق است. متغیرهای وابسته و مستقل و مخدوش کننده دیگری وجود دارند. شاید اهمیت این متغیر در رتبه 1850 باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
چقدر علمی آمار دادید!!!!
پس من می گم چرا همش دوست دارم زنما طلاق بدم نگو اب وهوا بده.؟؟!!
ریشه تمام مشکلات در استرس و اضطراب مردمه -عدم اعتماد به اینده-تامین نبودن-قوانین متغییر ماهیانه و چه بسا هفتگی و ... روح و روان مردم رو ازار میده-نیاز به تفکر بیشتر در این حوزه است-
با هواپيما آب پاشي بكنند اقلا يه كم بخنديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
البته به نظر من که شاید درست نیز نباشد اگر حجم آب و ارتفاع پخش بیشتر شود تاثیر معنی دار خواهد داشت. کافی است از هواپیماهای تانکر سوخت رسان تغییر داده شده استفاده شود.
اي كاش حالا كه ... قادر به مديريت و كنترل آلودگي نيستند حداقل لطفي مي كردند و استفاده از ماسك هاي فيلتر دار را در مدارس اجباري مي كردند تا بچه ها كمتر آسيب ببينند. چون اگر اجبار نباشد بچه ها از ماسك استفاده نمي كنند . شما رو بخدا...
پول تو همین هوای کثیفه
لینک سنجش الودگی را در سایت شهرداری تهران پیدا نکردم.
اثر روی طلاق رو نمیدونم
ولی شهر ما (بوکان) برای من که در شته ای مهندسی تحصیل کرده ام هیچ کار مناسبی پیدا نمیشه و مجبور شدم تهران مشغول به کار شوم
دوبار رفتم خواستگاری به دلیل ترافیک های اعصاب خرد کن و آلودگی عجیب و غریب هوا هر دو مورد به بنده جواب رد دادن.
چرا همه چیز در تهران متمرکز شده؟
آیا این عدالت است؟
پاسخ ها
nasim
| - |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
اقا جوک میگی شما میخواستی زودتر راه بیفتی به ترافیک نخوری عروس خانم عصبانی نشه و بله رو بهتون بگه آخه چه ربطی داره؟
به هر حال خود شما گفته ايد كه مركز يا شركت كنترل ترافيك و مركز كنتر آلاينده ها از طريق رسانه ها اعلام ميكنند ولي مهم اينست كه الودگي هوا بطور مسلم بر سلامت همه مردم اثرمنفي بسياري دارد.و مسلم است كه اگر سلامتي نباشد زندگي مناسب مشتركي هم نخواهد بود .
عامل بزرگ طلاق ازدواج است جناب؟!
پاسخ ها
nasim
| - |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
درودبرشما
آلودگی هوا در بر گیرنده طیف وسیعی از عناصر و مواد است. تاثیر سرب در تندخویی و پرخاشگری تائید رسمی شده نیز در کم خونی کودکان و کاهش هوش. نیز منواکسید کربن که سردرد و سرگیجه و بی حوصلگی می اورد نیز آلودگی نوری حاصل از نورهای خیره کننده چراغها که بحث جدیدتری است. در کل ارتباط 100 درصد طلاق به الودگی هوا امکانپذیر نیست. چرا آلودگی خاک را مهمتر ندانستید. یا آلودگی آب را؟ ولی یک متغیر از حداقل 2000 مورد وابسته و مستقل و مخدوش کننده می تواند در کنار سایر از جمله رفاه اقتصادی-سلامت اداری-بهداشت روان-....... می تواند مطرح باشد شاید در اهمیت 1000-1500 باشد.
دقیقا همینطور هست که میفرمایید. بیکاری و تورم و نبود مسکن و... که عامل طلاق نمیشه جانم. عامل اصلی همین آلودگی هواست!!! ای آلودگیه بی تربیت!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سایت شهرداری در خواب فرو نرفته!!! بي چاره تركيده از آلودگي
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد