بازدید 2524
رونمایی از اولین خودرو با استاندارد یورو5

توله شیرهای رها شده، ایرانی نیستند

رئیس سازمان محیط زیست گفت: هوای پایتخت در سال 90 تا کنون 165 روز در شرایط ناسالم، سه روز در شرایط بسیار ناسالم و 105 روز در شرایط سالم و پاک بوده است.
کد خبر: ۲۱۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳ 19 December 2011
محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست خبری که پیش از ظهر دوشنبه در این سازمان برگزار شد، گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا برای هشت کلانشهر کشور در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و جزء اولین دستورات فعلی دولت است اما سازمان محیط زیست منتظر ابلاغ این دستورالعمل نشده و از ابتدای امسال برنامه های این طرح را عملیاتی کرده است.

تولید روزانه روزانه 14.5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5  

به گفته وی، در حال حاضر پالایشگاه شازند روزانه 14.5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 تولید می کند و تا پایان امسال پالایشگاه تهران، بندرعباس، تبریز، کرمانشاه و آبادان تولید سوخت با استاندارد یورو 5 را آغاز می کنند.

رونمایی از اولین خودرو با استاندارد یورو 5

محمدی زاده اظهار داشت: اولین خودرو با استاندارد یورو 5 نیز از 29 دیماه امسال درهفته هوای پاک رونمایی می شود. همچنین تا پایان اسفند سال 91 تمام خودروها بایستی استاندارد یورو 4 و یورو 5 را رعایت کنند.

الزام موتورسیکلتها به رعایت استاندارد یورو 3

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، همچنین تا پایان سال آینده بایستی تمام موتورسیکلتها استاندارد یورو 3 و خودروهای وارداتی استاندارد یورو 5 را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا عملا از ابتدای سال 90 آغاز شده است افزود: ظرف پنج سال آینده ساماندهی تمامی صنایع آلاینده در وزارت صنایع و منابع آلاینده دیگر بر دیگر دستگاهها انجام می شود.

محمدی زاده تصریح کرد: طرح قبلی کاهش آلودگی هوا فقط مربوط به تهران بود در حالیکه در طرح جدید 8 کلانشهر موظف به رعایت استانداردهای این طرح هستند. همچنین طرح قبلی تنها جنبه رهنمودی داشت و ضمانت اجرایی نداشت در حالیکه طرح جدید اجرای تمام تعهدات را تضمین می کند.

یک میلیون و 200 هزار خودرو اسقاطی از رده خارج شده اند

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از یک میلیون و 200 هزار خودرو اسقاطی که از رده خارج شده اند حدود 850 هزار مربوط به همین یکسال اخیر بوده که نشان دهنده شتاب سازمان محیط زیست در طرح جدید در اجرای برنامه هاست.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا سازمان محیط زیست عملا اقدامی در جهت کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال انجام نداده، گفت: مسئولان سازمان محیط زیست هم در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس و هم در کارگروه تخصصی کمیسیون کشاورزی حضورا شرکت کرده اند و به صورت مکتب نیز درخواست کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها از 5 سال حداقل به 2 سال را داده اند.

کسی نمی تواند ادعا کند علت مرگ مستقیما آلودگی هواست

وی در خصوص آمار تلفات بر اثر آلودگی هوا گفت: به هیچ عنوان کسی نمی تواند ادعا کند که علت مرگ کسی مستقیما آلودگی هوا بوده اما آلودگی هوا بیماری قلبی و تنفسی را تشدید می کند.

هوای تهران در سال 90 ، 105 روز سالم داشت

محمدی زاده با اشاره به اینکه نسبت به سالهای گذشته میزان آلاینده ها به جز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در مورد سایر آیتم ها مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن کاهش یافته اند، گفت: در سال 89 در مجموع 263 روز هوای تهران در شرایط پاک و سالم، 74 روز در شرایط ناسالم و 27 روز در شرایط بسیار ناسالم بوده است در حالیکه در سال 90 تا کنون هوای تهران 105 روز در شرایط سالم و پاک، 165 روز در شرایط ناسالم و 3 روز در شرایط بسیار ناسالم بوده است.

اختصاص 750 میلیارد تومان برای مهار رودخانه های مرزی

وی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به بحث ریزگردها گفت: از یک میلیارد دلار نیز که برای مهار رودخانه های مرزی، ریزگردها و ساماندهی تالاب ها اختصاص داده شده بود در حال حاضر 750 میلیارد تومان برای مهار رودخانه های مرزی و تالاب ها، 250 میلیارد تومان برای مهار ریزگردها و 100 میلیون تومان برای محیط زیست در نظر گرفته شده است.

به گفته محمدی زاده این بودجه از مازاد درآمدهای نفتی کشور تامین می شود که اولویت های این درآمد نیز در درجه اول برای مباحث دفاعی در درجه دوم برای مباحث مربوط به سلامت و در درجه سوم مربوط به سایر مباحث است که بحث ریزگردها در این اولویت قرار دارد.

محمدی زاده افزود: دکتر احمدی نژاد 10 روز قبل بودجه مربوط به سایر مسائل را ابلاغ کرد و با رایزنی هایی که سازمان محیط زیست با مجلس هشتم داشته قرار شد بحث مربوط به ریز گردها از اولویت 3 به اولویت یک ارتقاء یابد که رئیس مجلس این موضوع را پذیرفت ولی هنوز ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: کمتر از 75 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومانی که برای مسائل زیست محیطی در نظر گرفته بود روز گذشته به خزانه ابلاغ شده است که بخشی از این بودجه برای بحث بیابان زدایی در داخل کشور هزینه می شود.

به گفته وی، در خصوص بیابان زدایی در کشور عراق منتظر اختصاص بودجه از سوی این کشور هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فناوری ایجاد ناپایداری مصنوعی از سوی سازمان محیط زیست به عنوان یک راه حل برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شده که از نظر کارشناسان اشکالاتی دارد که یکی از آنها نیاز به انرژی معادل 3 نیروگاه برای تولید ناپایداری مصنوعی در کلانشهر تهران هستیم، گفت: فناوری های جدید از سوی جهاد دانشگاهی مطرح شده که یک مورد آن در دانشگاه شیراز و یک مورد دیگر در دانشگاه اصفهان انجام شده است که سازمان محیط زیست کاری که در شیراز انجام شده بود را تایید نکرد اما کاری که در دانشگاه اصفهان انجام شده برای فضاهای بسته مناسب دانست.

به گفته وی جهاد دانشگاهی قرار است به صورت پایلوت در گوشه ای از شهر تهران ناپایداری مصنوعی ایجاد کند که اگر مناسب بود این طرح را در مقیاس واقعی در کل تهران اجرا می کنیم و از تجربه های دیگر کشورها در این زمینه استفاده می شود ولی تا پیش از انجام این طرح نمی توان هیچگونه اظهار نظری مبنی بر مناسب بودن یا نبودن آن ارائه داد.

توله شیرهای رها شده در تهران ایرانی نیستند

محمدی‌زاده افزود: قانون صید و شکار تکلیف همه را مشخص کرده است و هرگونه نگهداری، نقل و انتقال و صید و شکار حیوانات وحشی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه مجازات قانون صید و شکار بازدارندگی ندارد و میزان مجازات نیز از هزار تا 100 هزار تومان است ضمن اینکه آخرین اصلاح قانون صید و شکار در سال 76 در مجلس صورت گرفت. بنابراین یکی از دلایل موثر نبودن این قانون و عدم بازدارندگی آن پایین بودن میزان جرایم است ولی در این خصوص امیدواریم با مساعدت مجلس این قانون به روز شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:‌ البته ما پیشنهاد به روز شدن قانون صید و شکار را به مجلس ارائه نکرده‌ایم ولی این قانون باید در کمیسیون زیربنایی دولت برای طرح در مجلس تصویب شود.

محمدی‌زاده بیان کرد: ‌مسئولیت حفاظت از حیات وحش در عرصه‌های طبیعی با سازمان حفاظت محیط زیست است و مسئولیت سلامت آنها با سازمان دامپزشکی است ضمن اینکه مسئولیت ساماندهی دام در حوزه شهرها با شهرداری است.

به گفته وی، توله‌شیرهای پیدا شده در تهران استوایی هستند و اصلا ایرانی نیستند و از هند منتقل نشده‌اند. براساس اطلاعات اولیه این شیرها از مرز پاکستان به صورت قاچاق وارد شده‌اند ولی بنده این اطلاعات را تایید نمی‌کنم.

وی گفت: بنابراین شیرهای رها شده در تهران ایرانی نیستند و شیر ایرانی در هیچ عرصه‌ای از 230 نقطه حفاظتی کشور وجود ندارد. ضمن اینکه شهرداری تهران باید پاسخ دهد که این شیرها در شهر چه می‌کردند.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: ما یقین داریم که این توله‌شیرها به صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند و در اثر تصادف یکی از آنها از بین رفته است و دو تای آنها در پارک طبیعت پردیسان به سر می‌برند.

محمدی‌زاده ادامه داد: این فرض وجود دارد که این توله‌شیرها رادر سنین پایینتر در خانه نگهداری می‌کردند ولی به علت اینکه خیلی سریع رشد کرده اند نگهداری شان برای صاحبان آنها دشوارشده است و توله شیرها را رها کرده اند بنابراین مسئولیت با شهرداری است.

وی تصریح کرد: البته آتش‌نشانی تهران به موقع رسید و کسی آسیب ندید اما ساماندهی و پاسخ به این سئوال که در شهر حیوان وحشی پیدا شده را نباید سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی بدهد. ولی ما مطمئنیم که شهرداری نیز مقصر نیست و خلافی بوده که این کار صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به دلیل اینکه نگهداری حیوانات وحشی جرم است کسی نمی‌آید که خود را معرفی کند، گفت: البته دو تا سه نفر خود را به عنوان مالکان توله ‌شیرها معرفی کردند.

وی در خصوص پیدا شدن کرکس و گرگ در تهران تصریح کرد: پیدا شدن کرکس و گرگ طبیعی است و ارتباطی با این توله‌شیرها ندارد. ضمن اینکه هیچ مجوزی برای نگهداری توله شیرها به کسی داده نشده است و تقاضای ما این است که مراجع قضایی و قانونی به این مسئله رسیدگی کنند.

محمدی‌زاده تصریح کرد:‌ واکسنهای لازم این دو توله ‌شیر زده شده بوده و این دو قلاده هم اکنون سالم هستند. ضمن اینکه کم‌کم تحویل باغ وحش داده می‌شوند.

وی بیان کرد: ‌مجوزی در خصوص نگهداری حیوانات جز برای باغ وحشها داده نشده است.

احیاء ببر مازندران با تزریق DNA به ببرهای روسی

محمدجواد محمدی‌زاده در ادامه نشست خبری، اظهار داشت: طبق توافقی که با روسیه داشتیم قرار بود احیای زیستگاه ببر در ایران و احیای زیستگاه پلنگ در روسیه انجام شود.

وی ادامه داد: امید داریم گونه‌‌های منقرض شده گیاهی و حیوانی را احیاء کنیم که انجام این کار دراز مدت است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه روسیه برای انتقال 4 قلاده ببر دیگر اعلام آمادگی کرده است، گفت: این فصل، فصل جابجایی است و ما در حال بررسی هستیم که 2 قلاده ببر را تحویل بگیریم یا 4 قلاده را تحویل بگیریم ضمن اینکه میانکاله 100درصد آماده است و روسیه نیز آماده انتقال ببرها است.

وی عنوان کرد: پروژه میانکاله تحقیقاتی و مطالعاتی است و احیای زیستگاه میانکاله کار علمی مهمی محسوب می‌شود چرا که نژاد ببر روسیه به ببر مازندران نزدیکترین نژاد است و ببر مازندران اصلا در دنیا وجود ندارد.

محمدی زاده گفت: قرار است از طریق تزریق DNA از پوست و موی ببر مازندران که به صورت تاکسیدرمی شده در پارک پردیسان نگهداری می‌شود به ببرهای وارداتی، کم‌کم نژاد ببر مازندران را احیاء کنیم و برای انجام این کار تحقیقات وسیعی لازم است ضمن اینکه این اقدام، اقدام مهمی در علم ژنتیک ایران است و قرار است شبیه این پروژه بین کارون و دز آماده شود تا شیر ایرانی را نیز احیاء کنیم.

وی در خصوص وضعیت میانکاله گفت: محوطه‌ای در حدود 10 هکتار در میانکاله فنس‌ کشی شده است ولی محوطه اصلی یک هکتاری است که قرار است ببرها در اسارت نگهداری شوند ولی فضا برای تغذیه و شنای آنها آماده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تقاضای کشور هندوستان برای مبادله یوز با شیر ایرانی گفت: تقاضای هندوستان مبادله یوز با شیر ایرانی بوده است ولی ما تحت هیچ شرایطی یوز ایرانی را به هیچ کس نمی‌دهیم.

محمدی‌زاده ادامه داد: بیش از 400 قلاده شیر ایرانی در کشور هندوستان وجود دارد که می‌توان آنها را خریداری کرد.

محمدی‌زاده در خصوص ببرهایی که مشمشه گرفته بودند، گفت: زمانی که ببرها مشمشه گرفتند و متأسفانه آن حادثه پیش آمد بررسیها انجام گرفت و بر اساس حکم قطعی دادگاه باغ وحش مقصر شناخته شد چرا که غذای نامناسب به این حیوانات داده بود و 13 شیر در باغ وحش از بین رفتند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این مشکلات به دلیل قصور دامپزشکی اتفاق افتاد بنابراین در این اتفاق یکی از ببرها تلف شد و یکی که احتمال مشمشه را در آن می‌دادیم و برای 4 بار آزمایش از طرف مؤسسات خصوصی و مرجع بین‌المللی غربی انجام گرفت.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون علایم مشمشه در ببر ماده نیست و ببر سالم است و در محوطه پارک پردیسان نگهداری می‌شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه چون مشمشه ممکن است سالها در حیوان پنهان بماند، گفت: ما ببر ماده را به میانکاله منتقل نکردیم لذا بر اساس کار حساب شده به شکل ایزوله نگهداری می‌شود و در دراز مدت شاید از این ببر در باغ وحش به عنوان موجودی که زیبایی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: الاغهایی که در باغ وحش تهران موجب بیماری مشمشه شد از کشور عراق به صورت قاچاق وارد کرمانشاه شده بود و مأمور باغ وحش تهران آنها را از کرمانشاه خریداری کرده بود و بنابراین اصل ورود الاغها از عراق بود و مشمشه در عراق سابقه دارد.

محمدی‌زاده تصریح کرد: نماینده باغ وحش برای ورود الاغها باید از سازمان دامپزشکی مجوز دریافت می‌کرد بنابراین سازمان دامپزشکی نیز در این خصوص قصور کرده است پس تقصیر باغ وحش و قصور دامپزشکی وجود دارد ضمن اینکه بعد از ابتلای حیوانات به مشمشه، مسئولان باغ وحش بیماری را از ما پنهان کردند.

وی در ادامه در خصوص وضعیت مناطق حفاظتی گفت: برخی مناطق حفاظتی دارای ارزش حفاظتی نیستند به طور مثال در دوران قاجار خوجیر به عنوان شکارگاه سلطنتی تعیین شده بود و فاصله خوجیر تا تهران مشخص بود ولی این مکان در طول 25 سال گذشته دستخوش تغییرات شده و وقت آن رسیده که بر این منطقه بازنگری انجام شود و آن بخشی که ارزش حیاتی دارد حفاظت شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه رویکرد دولت و سازمان محیط زیست افزایش مناطق حفاظتی است، گفت: بازنگری در افزایش مناطق حفاظتی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و رویکرد دولت توسعه این مناطق است ضمن اینکه طرح تجدید نظر و بازنگری در مناطق حفاظتی آماده شده است و مقدار مناطق افزایش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست برای نجات محیط بان دنا گفت: سازمان محیط زیست تلاشهای لازم را در این خصوص انجام داده است ولی متأسفانه برخی فضاهای رسانه‌ای و اظهار نظرهای دلسوزانه منجر به این شد که خانواده متوفی مکدر شوند.

به گفته وی، طبق قانون در این پرونده قتل عمد صورت گرفته و راه‌حل مسئله جلب رضایت اولیای دم است.

محمدی‌زاده گفت: ما ضمن همدردی با خانواد متوفی و اینکه حق می‌دهیم تألم داشته باشند رسماً اعلام می‌کنم تقاضای بخشش داریم ضمن اینکه امید زیادی داریم این مسئله حل شود.

وی در خصوص کمبود نیروهای محیط بان گفت: ما با کمبود نیرو و تجهیزات در امر محیط بانی مواجه هستیم البته در یک سال گذشته دوره‌های آموزشی بسیاری برای محیط بانان برگزار شده است و قبول داریم که تابه حال در این زمینه قصور شده است.

منبع: مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی