بازدید 3189

ريشه‌های خانوادگی قتل خواهر 8 ساله

ياسمن حاجی نور*
کد خبر: ۲۱۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸ 18 December 2011
قتل دختر هشت ساله به دست برادرش موضوعي قابل تامل است. طبق نظريه محمد پارسا دوران كودكي كه شامل سه تا 18 سالگي است به چند بخش تقسيم مي‌شود كه 15 تا 18 سالگي، سن طغيان و انتقال از كودكي به بزرگسالي است. بزرگ‌ترها معمولا در اين دوره فرزندان خود را بي‌تجربه قلمداد مي‌كنند، اختلاف‌هايي بين والدين و فرزندان بروز مي‌كند، پدران و مادران از درك فرزندان عاجز هستند و فرزندان نيز تمايلي به استفاده از تجارب بزرگسالان ندارند. سركشي و طغيان يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين دوره است، به همين دليل كودكان با والدين دچار مشكل مي‌شوند.

بايد توجه داشت رفتارهاي بزهكارانه در نوجواني گذرا است به شرط اينكه والدين و اطرافيان برخورد مناسبي با نوجوان داشته باشند. اما درخصوص چرايي اين قتل بايد به سه نكته توجه داشت. نخست آنكه همان‌طور كه اين نوجوان در اظهارات خود گفته است، خانواده وي به خواهر كوچك‌تر بيشتر توجه مي‌كرد فارغ از اينكه اين ادعا چقدر درست است، در هر حال با توجه به رفتارهايي كه در اين خانواده وجود داشته، برخوردهايي به وجود آمده كه تلقي تبعيض در ذهن اين نوجوان شكل گرفته، اين نوع تبعيض‌ها يكي از اشكالات فرهنگي ماست كه در برخي خانواده‌ها وجود دارد البته در خانواده‌ها بيشتر به پسر توجه مي‌شود. خانواده مورد بحث با رفتار خود جوي را ايجاد كرده كه باعث اختلاف بين خواهر و برادر شده است، بنابراين بايد به خانواده‌ها هشدار داد تبعيض مي‌تواند چه عواقبي را پي‌داشته باشد. مساله ديگري كه در اين پرونده قابل بررسي است تمايل به داشتن موبايل در سنين پايين است.

تبليغات رسانه‌ها به‌ويژه تلويزيون باعث شده حتي كودكان دبستاني احساس كنند به اين وسيله نياز دارند، در‌حالي‌كه بايد به آنها گفت موبايل صرفا يك وسيله ضروري براي ارتباط است. البته به نظر مي‌رسد موضوع موبايل انگيزه اصلي اين قتل نبوده چون اگر صرفا اين موضوع مطرح بود، راه‌هاي ديگري هم براي به دست آوردن پول آن وجود داشت. اين نوجوان با قتل خواهرش به نوعي سعي داشته هيجانات خود را فرو بنشاند، حال آنكه اگر رابطه عاطفي درستي بين اين خواهر و برادر وجود داشت متهم به بهانه خريد موبايل براي دختر مورد علاقه‌اش دست به قتل نمي‌زد.

نكته بعدي روابط خارج از حد متعارف در اين سن و تمايل براي ارتباط با جنس مخالف بدون نظارت خانواده است تا جايي كه متهم به خاطر آن دست به قتل زده است. در مجموع مي‌شود گفت در بررسي دلايل اين قتل بيشتر بايد روي خانواده تمركز كرد و مطالعه يك عامل به‌طور مجزا در اين پرونده فايده‌اي ندارد و بايد عوامل متعددي را مورد بررسي قرار بدهيم، البته قبل از هر كاري لازم است پرونده شخصيت در مورد اين فرد تشكيل شود و رفتارهاي او مورد مداقه قرار بگيرد. ضمن اينكه خانواده‌ها بايد اطلاعات دقيقي در مورد سن و ويژگي‌هاي سني فرزند خود داشته باشند تا در برخورد با آنها دچار مشكل نشوند. اين در حالي است كه در خانواده مورد بحث دو فرزند در رده‌هاي سني مختلف و با جنس مخالف وجود داشته و اين موضوع كار والدين را در برخورد و واكنش دشوار كرده است. خانواده‌ها بايد بدانند با توجه به دسترسي آسان به اينترنت كسب اطلاعات در مورد ويژگي‌هاي دوره‌هاي سني فرزندان كار پيچيده‌اي نيست.


*جرم‌شناس و استاد دانشگاه

منبع: شرق
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی