بازدید 9628
حاشیه‌ای بر یک خبر؛

از استاندارد خودرو چه خبر؟

هم‌اکنون قانون گرفتن مجوز استاندارد برای شماره‌گذاری برای خودروهای گروه M و N به خوبی اجرا می‌شود، ولی درباره تریلرها (وسایل نقلیه گروه O) این قانون جدی گرفته نمی‌شود / بنا بر قوانین استانداردهای ملی، خودروهای کشنده و تریلر آنها هر کدام وسیله نقلیه جداگانه تلقی می‌شوند که باید جداگانه مورد تأیید استاندارد قرار بگیرند.
کد خبر: ۲۰۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱ 27 October 2011
سرویس اقتصادی ـ روز گذشته، تابناک اقتصادی در خبری با نام «آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!» مطالبی در زمینه استاندارد خودرو و مشکلات کیفیت محصولات خودرو سازی‌های کشور منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، این مطلب که به گونه‌ای درد اصلی و مشکل اساسی جامعه در زمینه صنایع خودرو کشور بود، با استقبال خوب خوانندگان روبه‌رو شد تا جایی که یکی از خوانندگان تابناک در حاشیه این خبر، مطلب جالب توجهی را در زمینه استاندارد خودروهای بزرگ و روند اعمال استاندارد توسط راهور ناجا در کشور به رشته تحریر درآورد که خواندنش جوانب بیشتری از مسأله را روشن می‌سازد:

با توجه به درج مطلبی درباره نقد عملکرد مؤسسه استاندارد و حمایت از اقدامات کارشناسانه پلیس، لازم دیده شد تا در خصوص استانداردسازی تریلر‌ها و عملکرد راهنمایی و رانندگی در خصوص پلاک کردن تریلرها مطالبی را ارایه گردد.

متأسفانه، باید گفت که اجرای استانداردهای اجباری صنعت خودرو در کشور ما، سابقه زیادی ندارد و از شش سال به سختی تجاوز می‌کند. 

بنا بر مقررات ملی واردات و تولید وسایل نقلیه، هر وسیله نقلیه پیش از تولید یا واردات بایستی مجوز استانداردهای 51 گانه را از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت نماید.

بنا بر این استانداردها (رجوع کنید به استاندار ملی ایران با شماره ISIRI6924)، وسایل نقلیه به چند دسته خودروهای گروه M (خودوهای حمل مسافر شامل سواری ـ مینی بوس و اتوبوس)، خودروهای گروه N (شامل وانت‌ها، کامیونت، کامیون و کشنده‌ها در وزن‌های گوناگون) و گروه O شامل تریلر‌ها (وسیله نقلیه ای که توسط یک کشنده به حرکت درمی‌آید.) تقسیم می‌شوند.

طبق قانون، دریافت مجوز استاندارد برای همه گروهه‌ای بالا اجباری است و در صورت عدم دریافت مجوز استاندارد، راهنمایی و رانندگی مجاز به شماه گذاری وسایل نقلیه مزبور نمی‌باشد.

در حال حاضر قانون گرفتن مجوز استاندارد برای شماره‌گذاری برای خودروهای گروه M  و N به خوبی اجرا می‌شود، ولی درباره تریلرها (وسایل نقلیه گروه O) این قانون جدی گرفته نمی‌شود.

طبق قوانین استانداردهای ملی، خودروهای کشنده و تریلر آنها هر کدام وسیله نقلیه جداگانه تلقی می‌شوند که بایستی جداگانه مورد تایید استاندارد قرار بگیرند و هر کدام جداگانه پلاک راهنمائی و رانندگی دریافت کنند. (پلاک خودروی کشنده با پلاک تریلر متفاوت باشد) اما در بیشتر مواقع تریلر‌ها بدون شماره بوده و پلاک خودروی کشنده را در عقب تریلر نصب می‌کنند.

در واقع جلوگیری نکردن پلیس از تردد تریلرهای بدون شماره مستقل باعث شده تا سازنده‌های تریلر، نیازی به دریافت پلاک و استانداردسازی احساس نکنند و طبیعتا همه روزه شاهد ورود تعداد زیادی تریلر غیر استاندارد توسط تریلرسازان متفرقه «زیر پله ای» به جاده‌های کشور باشیم.

نکته دیگر اینکه موضوع دریافت مجوز استاندارد به عنوان پیش نیاز ارایه پلاک از سوی راهنمایی و رانندگی فاقد رویه واحد در کشور است و هر استان در این خصوص مستقلا عمل می‌نماید. 

برای نمونه، در استان آذربایجان غربی و استان اصفهان شماره گذاری تریلرها و دریافت مجوز استاندارد از سوی سازنده‌ها چندان جدی تلقی نمی شود، حال آنکه در استان تهران اگر سازنده ای مایل به شماره گذاری تریلر‌ها باشد بایستی مراحل گرفتن مجوز استاندارد را پشت سر گذارد.

در حقیقت، بی نظمی راهنمایی و رانندگی در جدی نگرفتن شماره گذاری تریلر‌ها و غیر متمرکز عمل کردن استان‌های گوناگون درباره الزام استاندارد برای شماره گذاری عامل این نابسامانی است.

در پایان ضمن قدردانی از ایستادگی راهور ناجا در برابر شماره‌گذاری خودرو‌های غیر استاندارد در کشور و الزام خودروسازان به رعایت بیشتر و بهتر استاندارد‌ها امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این نقیصه و جدی‌تر عمل کردن راهنمایی و رانندگی درباره الزام تریلرها نیز به کسب شرایط استاندارد قبل از شماره‌گذاری باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
.
.
.
.
.
...........اگر زمینه تولید خودور برای دیگر داوطلبان فراهم شود....
.
.
.
اگر سایپا و ایران خودرو به معنای حقیقی خصوصی شوند و مالیات انها مشخص شود که دقیقا چقدر و برای چه و نه برای که باید پرداخت کنند؟
.
.
.
آنگاه خودروسازی در مملکت شکل استاندارد به خود میگیرد
.
.
.
.
.
کجاست مدعی العموم....وقتی می بیند خودروی هووی چینی نقص فنی جدی در ترمز دارد؟
.
.
.
کجست معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرم تصادف تریلرهای هووی چینی؟
.
.
.
چرا وارد کنندگان و تایید کنندگان این خودرو مورد تعقیب قضایی واقع نمیشوند؟
.
.
.
.
.
.
سازمان استاندارد باید زیر مجموعه قوه قضاییه قرار بگیرد
.
.
ببینم تعریف شما از استاندارد خودرو چیه؟
کنترل جمعییت؟
هااااااااااااااااا

اییییی که وگفتیییی یعنیی چه؟؟؟؟؟؟

اگر سایپا و ایران خودرو به معنای حقیقی خصوصی شوند و مالیات انها مشخص شود که دقیقا چقدر و برای چه و نه برای که باید پرداخت کنند؟


اییییی "برای که" یعنی چه ؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار