بازدید 11801
در نبود معیارهای استاندارد؛

آخر سر این مردم هستند که مقصر می‌شوند!

یکی از موضوعات اصلی امروز جامعه اینست که با وجود تولید و واردات خودروهای بی کیفیت، برخی معتقدند که همه خودروهای داخلی و وارداتی شرکت‌های بزرگ خودرو سازی با استاندارد روز تولید می‌شود؛ در حالی که مردم در جاده‌ها در همین خودروهای به اصطلاح استاندارد جان می‌دهند.
کد خبر: ۱۹۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵ 26 October 2011
سرویس اقتصادی ـ این روزها همه چیز با هر کیفیتی در ایران به خط تولید می‌رسد، بی آنکه واهمه‌ای از تولید و مصرف آن در جامعه باشد، تنها کافی است مهر استاندارد داشته باشید.

به گزارش «تابناک»، داستان تکراری استاندارد در ایران از همان سال‌هایی که مؤسسه استاندارد در ایران شکل گرفته، آغاز شده و تا امروز که این مؤسسه به سازمان استاندارد تبدیل شده، هیچ تفاوتی نکرده است؛ البته از حق نگذریم بودجه سازمان بیشتر شده، ولی این روند به سود چه کسانی است؟

امروزه از آلوچه و بستنی و همه جور تنقلات گرفته تا پودر لباسشویی و خودروهای داخلی همه استاندارد هستند و خدا را شکر، جنسی بدون مهر استاندارد در ایران تولید نمی‌شود!

اما یکی از موضوعات اصلی امروز جامعه این است که با وجود تولید و واردات خودروهای بی کیفیت، سازمان استاندارد در مقابل پلیس راهنمایی و رانندگی می‌ایستد که بگوید همه خودروهای داخلی و وارداتی شرکت‌های بزرگ خودرو سازی با استاندارد روز تولید می‌شود؛ در حالی که مردم در جاده‌ها در همین خودروهای به اصطلاح استاندارد جان می‌دهند.

رئیس پلیس راهور از درخواست ایران خودرو برای شماره‌گذاری وانت ال 90 به جای وانت پیکان خبر داد؛ شوکه نشوید. این روز‌ها، ایران خودرو و سایپا برای نوآوری اتاق ماشین‌ها را تنها برش می‌زنند!

سردار اسکندر مؤمنی گفت: پس از توقف شماره‌گذاری خودروی وانت‌پیکان به ‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم و سیستم ایمنی، مسئولان ایران خودرو، درخواست تأیید و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به ‌عنوان جایگزین این خودرو به پلیس ارایه کرده‌اند.

نداشتن کیسه هوا و ترمز ضد‌ قفل، دو نقص عمده وانت پیکان و وانت نیسان برای شماره‌گذاری توسط پلیس هستند.

بنا بر اخبار رسمی پلیس، شماره‌گذاری این دو خودرو برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌ دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم از آغاز مهر ماه متوقف شده است.

این رخدادها پس از چهار سال دوباره تولید شد و شماره‌گذاری وانت ال 90 را به خبرها بازگرداند. البته نخست قرار بود، وانت ال 90 سال 86، روانه بازار خودرو شود و ایران خودرو تولید وانت ال 90 را با همکاری شرکت رنو در دستور کار خود قرار دهد.

کاش به همین جا ختم می‌شد؛ اما مخالفت راهور ناجا با شماره‌گذاری کامیون «فراز» نیز آن قدر ادامه پیدا کرد که پای رییس جمهور نیز به ماجرای این کامیون باز شد.

آن گونه که مدیرکل دفتر ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت عنوان کرده است، محمود احمدی نژاد دستور داده که با در نظر گرفتن دیدگاه متخصصان، مشکل شماره‌گذاری کامیون «فراز» حل و فصل شود!

این موضوع در شرایطی است که از میان سازمان استاندارد، دانشکده خودرو علم و صنعت و راهور ناجا، اولی و دومی (به عنوان دو مرجع تخصصی) پیشتر موضع مثبت خود را درباره «فراز» اعلام کرده بودند، ولی راهور ناجا، همچنان موضعی منفی نسبت به عرضه این کامیون دارد و آن را شماره‌گذاری نمی‌کند، در حالی که دقیقا عکس این مسأله از جایگاه این ارگانها انتظار می‌رفت.

ماجرای فراز از اینجا آغاز شد که «فراز»، کامیونی چینی است که توسط ایران خودرودیزل وارد کشور شده و این شرکت می‌خواهد به واسطه آن، خاطره تلخ «هوو» را از بین ببرد.

اما هوو چه بود؟

این کامیون چند سال پیش توسط مسئولان وقت ایران خودرودیزل وارد کشور شده و به دلیل شرایط فروش آسانی که داشت، خیلی راحت در بازار خودروهای تجاری کشور جا افتاد و در کل نزدیک شانزده هزار دستگاه آن، مجوز ورود به جاده‌های ایران را گرفت، ولی به رغم فروش خوب با تصادفاتی که دامن آن را گرفت، دیگر اجازه واردات نیافت.

از آن سو، البته ایران خودرودیزل نیز به هیچ وجه زیر بار ناامن بودن «هوو» نمی‌رفت و پای عواملی دیگر را در تصادفات این کامیون به میان می‌کشید. با همه اینها، پلیس در نهایت نه تنها رفت‌وآمد «هوو» را محدود کرد، بلکه موجبات ممنوعیت واردات آن را نیز فراهم آورد.

هرچند با این اتفاق، گمان می‌رفت داستان «هوو» به تاریخ پیوسته، اما ایران خودرودیزلی‌ها که خاطرات خوشی از «فروش» هوو داشتند، باز هم به سراغ شرکت سازنده هوو رفته و محصولی جدید را که خود نام «فراز» را برای آن برگزیده بودند، وارد کشور کردند.

ناجا که به هیچ وجه دل خوشی از هوو نداشت، از همان آغاز بر شماره‌گذاری نکردن «فراز» تأکید کرد.

راهوری‌ها بر این باورند که «فراز» همان «هوو» است و تنها در صورت انجام تست‌های لازم از سوی شرکت‌های خارجی، نسبت به شماره‌گذاری این کامیون اقدام می‌کنند. با این موضع پلیس، ایران خودرودیزل تست‌های مورد نظر راهور ناجا را در کشور «چک» انجام داد و تأییدیه مؤسسه استاندارد را نیز گرفت؛ اما راهور که خاطرات تلخی از «هوو» داشت، باز هم نسبت به ایمنی «فراز» اطمینان نیافت و تا به امروز نیز زیر بار شماره‌گذاری این کامیون نرفته است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در همه این موارد، آنکه در برابر این خودرو‌های غیر استاندارد و خطر آفرین ایستاده، ناجا بوده و نه سازمان استاندارد کشور!

حال خود قضاوت کنید که چگونه خودرویی که باعث تلفات جانی می‌شود، با تأیید استاندارد در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟! البته باید گفت، جامعه هنوز هم رخدادهای ناشی از هوو و آتش گرفتن 405 را فراموش نکرده‌ است؛ با این حساب، سازمان استاندارد، تنها نمادی شده تا برخی‌ بتوانند زیر چتر آن هر چیزی را به قیمت جان مردم به آنها بفروشند و آخر سر هم این مردم هستند که مقصر می‌شوند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۰
همانطور که افزایش روزانه ارزها تقصیر مردم شده است که زیاد می خرند پس انداز می کنند! ولی تقصیر سیاستهای نادرست دولت و گران فروشی دولت و بانک مرکزی تیست!
پاسخ ها
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
در بی کیفیتی ماشین داخل شکی نیست اما این رانندگی ما ایرانی ها هم خیلی بد است.اصلا در رانندگی رحم نداریم . قوانین رانندگی به درستی اجرا نمی شود. شما را به خدا بیایید رانندگی خودمان را درست کنیم
در بی کیفیتی و نقش آن در از دست رفتن هموطنان شکی نیست. اما ال 90 وانت توسط شرکت رنو در فرانسه قبلا ساخته شده و مانند استیشن ال 90 قبلا وجود داشته است.
جالب آخه اینه که محصولات بی کیفیت را به چه قیمتی به مردم قالب میکنند
ای بابا. وقتی آدمها رو به مردم میندازن دیگه باید بیخیال اجناس انداختنی شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
گل گفتي ... خيلي خوشم اومد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
آی گفتی ...خوب گفتی .دست گلت درد نکنه.
سازمان استاندارد هم حاوی مردمانی است که پول می گیرند و هر چیزی را مجاز می دانند. باید خیلی پیش از اینها جلوی این عادت زشت و خطرناک گرفته می شد.
خوب گفتيد
اصولا چرا استاندارد از غذاي مردم تا لاستيك كاميون نظر مي دهد!!. وقتي هم كه وزارت بهداشت وارد مقوله غذا مي شود كلي سر و صدا راه مي اندازند كه تعيين استاندارد غذا با ما است. آن هم در شرايطي كه هر روز شكل و شمايل مواد و تكنولوژيها در حال تغيير است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
دوست عزیز!!
همه جای دنیا سازمانهای استاندارد هستند که با در اختیار داشتن آزمایشگاه از غذا تا لاستیک را کنترل کیفی می کنند.
برای تعیین معیارهای و رویه های تست هم از خود وزارت بهداشت کمک می گیرند. نظر وزارت بهداشت آنجاست که اعمال می شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
موسسه استاندارد برای تشخیص هر کدام از اموری که گفتید از لابراتوارهای تخصصی و همکار خودش که تحت نظارت موسسه کار می کنند استفاده می کند. همه جای دنیا همین ساختار هست.
اتفاقا موسسه استاندارد ایران یکی از بهترین ها در این زمینه در آسیا محسوب می شود.
آفرین بر ناجا . تشکر .
خداييش مطلب اين صفحه تنها مطلب درستي است كه تا كنون منتشر كرده ايد...
در مساله هوو هم راهور كوتاهي كرد والا از اول نبايد اجازه شمارهگذاري مي داد
واقعاً هدف از تخريب خودروسازهاي داخل كشور معلوم نيست.تا جايي كه عقل حكم ميكنه اگز كمي به دفترچه هاي راهنماي ماشينها دقت كنيم همه چيز مشخصه! بر اساس آخرين استانداردها كليه شركتهاي خودرو سازي سلامت سرنشينان و راننده خودرو را تا سرعت معيني ضمانت مي كنند ( وجود خط قرمز در كيلومتر شمار ) بعد سرعت مذكور هيچ ضمانتي در قبال سهل انگاري رانندگان قايل نيستند پس كمي منصف باشيم. تريليهايي كه با سرعت هاي سرسام آور در جاده در حال حركته و بيش از چند خودرو رو درهم مي كوبه و جان مردم رو ميگيره ماشين مشكل نداره بلكه راننده مشكل داره . كمي انصاف و واقع بيني بد نيست!
تا وقتی مافیای خودرو در جریان باشن به هیچ جا نمیرسیم

باید خودرو سازی رو از انحصار بیرون آورد
مملکت گل و بلبل است و همه در هر کاری که در آن تخصصی ندارند دخالت می کنند.
راهور ناجا به هیچ عنوان زیر ساخت لازم برای تشخیص استاندارد را در اختیار ندارد. باور کنید تشخیص استاندارد بودن یا نبودن خودرو تخصص می خواهد. با پلیس بازی نمی شود آن را تشخیص داد.
تصادفات جاده ای و تلفات آن هزاران دلیل مختلف دارد که در مواردی همین پلیس مقصر است. نمونه اش در اجازه تردد دادن به تریلر ها می توان دید. طبق قانون تریلر ها باید جداگانه تست استانداردی شوند و پلاک مجزا بگیرند در حالیکه الان همین طوری در هر جا تریلر تولید و مصرف می شود.
پلیس به جای دخالت در امری که تخصص ندارد بهتر است به وظیفه خود در ممانعت از تردد تریلرهای بدون پلاک مستقل عمل نماید تا مقدمه استاندارد سازی تریلرها فراهم شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
راست میگه کلا تو این مملکت دیوار هرکی کوتاه تر باشه همه چی گردنشه از اونجایی که کارگر و صنعتگر بی ارزش ترین هستند پس همه چیز تقصیر اونهاست!
.
.
.
.
علاوه بر بی کیفیت بودن محصوات تولیدی ....
.
.
روز به روز قیمت این خودروها گرانتر هم میشود و معلوم نیست وظیفه سازمان حمایت از مصرف کننده چه شده است؟
.
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
اون بک نفر منفی دهنده!!! شتاسایی شدی
سازمان حمایت از مصرف کننده ها
واقعادمتون گرم.هميشه مردماند كه بايد تقص اشتباهات مسئولان رو پس بدن.مقاله ي عالي بود مخصوصا اون قسمت آخرش كه گفته "آنكه در برابر اين بي كيفيتي ها ايستاده پليس بوده نه موسسه ي استاندارد"
اگه تو ايران بهترين ماشين ها هم توليد بشه با توجه به فقر فرهنگ در رانندگي باز اوضاع همين آش همين كاسه است
بهتره قوانين بسيار سخت گيرانه اي اجرايي بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
راست میگه
تا کی میخواهند با تعرفه بالا ، از تولیدات بی کیفیت داخلی حمایت کنند . سالانه حدود 300000 نفر کشته میشوند که مثلا صد هزار نفر کارکنان خودروسازی ها بیکار نشوند! این خیانت به است به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
یه زمانی کیگفتیم اگه دوبرابر پول ماشین می دهیم حداقل بنزین و سرویس ارزونه. نه تنها طرحی که قرار بود هرسال 10 درصد از تعرفه گمرکی واردات خودرو کم بشه اجرا نشده بلکه واردات خودرو هم به گونه ای انحصاری شده که خرید یک ماشین امن (نه لوکس) به روز مرد کهن می خواهد
با سلام

ما در کیفیت محصولات, کیفیت راهها ,وکیفیت رانندگی ,مشکل داریم (نسبت به قبل بهتریم (انشا ا.. با تلا ش وجدیت در هر سه محور ارتقای کیفی داشته با شیم
په نه خودور ساز رو بهش گیر میدن!!!!
تنها چیزی که باعث بالا رفتن کیفیت، پایین آمدن قیمت و افزایش بهره وری در بازار تولیدات میشود رقابت است و تا زمانی که وجود نداشته باشد چیزی اصلاح نخواهد شد. دو شرکت محترم خودرو ساز بدون دقدقه خاطر از رقابت و با پیش فروش نقدی هر محصول بی کیفیتی که تولید میکنند و با هزینه های مصرفی ارزان قیمت داخلی و چینی و کارگر ارزان قیمت ایرانی و قیمت بالای محصولاتشان در حال لذت بردن از چنین وضعیتی هستند و جالب آنکه دم از سود کم و ورشکستگی هم می زنند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
دغدغه کارشناس!
سازمان استاندارد هم متشکل از چند تا کارمنده که منتظرن سر برج برسه و حقوقشونو بگیرن.
این همه تبلیغ منفی برای خودرو سازی کشور چیه؟فکر می کنم خودرو سازی از سایر بخش ها ودیگر صنایع کشور بهتر عمل کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
خودروسازی که بهترین باشه ببین بقیه چی اند؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
پس شما فکرتو اصلاح کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
راس میگه یه صنعت تو این مملکت هنوزم نفس میکشه اونم خودروسازه با این همه مشکل و تحریم بازم خیلی هنر میکنن
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
نسبت به پولی که بشون اختصاص داده شده افتضاست
فرزندی درروزگاری نه چندان دور ازپدرش 50تومان پول خواست پدرش گفت 30تومان پول زیادی است فکر می کنم با 20 تومان کارت راه می افتد بیا این هم 10تومان وسکه ایی دردست فرزندش گذاشت فرزند وقتی به سکه نگاه کرد متوجه یه سکه 2 تومانی شد!!!!
حکایت ما ایرانی ها با استاندارد بخصوص کیفیت ماشین های ایرانی همین حکایت است وبس!!!!
اداره استاندارد ایران از بدو تاسیس اداره ای بود پر طمطراق و پر زرق و برق یا به قول قدیمی ها
آفتابه لگن 7 دست و شام و نهار هیچی... همچنان هم همانطور طی مسیر می کند انگار نه انگار در سال 2011 هستیم یادمان نمی رود چه کالباسهای استانداردی نوش جان کردیم .چه آبگرمکن ها و بخاریهای استانداردی که منفجر نشد.چه پژوهای استانداردی که در جا شعله ور نشد ...حالا اگر بگوییم اوستا ندارد تلفظ صحیح استاندارد است اجحاف کردهایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
احتمالا آقا مهدی ما از لج استاندارد کالاهای که علامت استاندارد نداره مصرف میکنه !
واقعا برای خودم متاسفم هستم که در کشوری زندگی می کنم که مسئولینش توجهی به جان انسانها نداره و به صرف سود بیشت ریک یا دو شرکت خارجی و لج بازی با کشورهای غربی ترجیح می ده مردمش بمیرن ! اون هم با تصادف در این عصر متاسفم فقط همین
ظلم و عدم رعایت قوانین تا کی
ما ریال در میاریم دوبرابر دولار باید هزینه کنیم جرا @بعد از 40 سال حمایت این حال و روز صنعت خودرو سازیمونه؟
من موافقم! مقاله بسيار جالبي است.
كافيست سري به خيلي از كشور هايي كه خودروهاي بسيار بي كيفيت تر و قديمي تري را استفاده ميكنند و جاده هاي بسيار بدتري دارند بزنيد و ببينيد چرا آمار تصادفاتشان پايينتر از ماست . متاسفا هم ضعف آموزش رانندگي هم سقوط اخلاقي رانندگان (خود خواهي و عدم رعايت حق ديگران) جاده و خيابانهاي ما را تبديل به جنگل كرده است. ما واقعا مقصر هستيم . خدا سرنوشت مردم را تغيير نميدهد مگر اينكه خودشان را تغيير دهند . اگر ما دروغگو نبوديم وقيح ترين دروغگو ها رئيس ما نميشد!
مشكل سازمان استاندارد نيست بلكه مشكل در فرهنگ غلط مردم در استفاده ازجنس خارجي وهمچنين حس تقلب در اكثر واحدهاي توليدي است كه بايد ازطفوليت فرهنگ سازي شود ويك سازمان كوچك با 3000 نفر پرسنل توانايي مقابله با اين همه تقلب رو نداره.
در این مملکت پول بده سر سبیل شاه نقاره خانه بساز.
کسانی که به خاطر منافع موقت و زود گذر دنیای فانی ، جان انسانها را می گیرند جنایتکارند و باید منتظر عذاب الهی باشند. خداوند در قرآن می فرمایند: کسی که یک نفر را بکشد مانند این است که همه انسانها را کشته است
شمارا به خدا قسم می دهم این موضوع را تاآنجا که ممکن است دنبال کنید. زیرا مطمین باشید اگر چاره ای برای جلوگیری ازاین میزان تلفات جاده ای اندیشیده نشود کشور بزرگترین ضربه تاریخی را خواهد خورد
آقا واقعا شما فكر ميكنيد وانت l90 فقط برش خورده l90 !!!!!!!!!! بهتر نيست شما كه خودرو رو نمي شناسيد به مردم اطلاعات غلط ندين؟
همه خبرهاتون همين طورين! البته اگه كسي با خوندن اين خبر به شما دمت گرم بگه بهتره تو همون حالش بمونه و دو تا سايت خارجي كه اين خودرو توليد ميشه رو نبينه. نكنه وقت قرارداداش شما رو بازي ندادن؟
ایران و به تبع ان شرکتهای خودروسازی در تحریمند و از شرکتهای خودرو ساز ایرانی محصولی بهتر از این نمی تواند خارج شود شرکتهای به نام اروپا و زاپن و امریکا و حتی کره حاضر به همکاری با ایران نیستند اونوقت شما دنبال یورو 4 و یورو 5 هستید چرا در مورد بنزین و شرکت نفت و محصولات لبنی و هزار صنعت بی کیفیت و سرطانزا صدایتان در نمی اید مطمئنا اطلاعات کافی در مورد صنایع دارویی و غذایی و ...ندارید که انها را به سیخ نمی کشید بهتره برید وضع اقتصادی و سیاسی و تعامل با دنیا را به چالش بگیرید ومطمئن باشید صنعت خودرو پیشگام تحول و نو اوری خواهد بود اگر انچه که گفتم برطرف گردد
كيسه هوائي هم كه شركتهاي داخلي نصب مي كنيد جنس بسيار نأمر غوبي دارد كافيه يكبار باز بشه جنس برزنتي داره و تمام صورت رو زخمي ميكنه فقط كافيه اونو با كيسه هواي خارجي مقايسه كني كم بند أيمني پرايد هم شبيه تيغه ،جايي كه نصب شده اصلا مناسب نيست.ترمز اي بي اس هم تو پرايد جديد فقط براي دو تا از چرخها گذاشتن كه اين مورد نه تنها به أيمني كمك نميكند بلكه احتمال خطر رو بيشتر ميكنه بنظرم اگر بجاي حمايت بينهايت و چندين سأله از خودرسازها از هر صنعت ديگهاي حمايت مشيد نتيجه بهتري ميگرفتيم سود حمايت مشكوك از خو رو سادها فقط تو جيب عده اي خاص ميره
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی