بازدید 6664
معاون وزیر اقتصاد سوریه در گفتگو «تابناک»:

ایران، چین و روسیه شرکای نخست اقتصادی ما هستند

بحران به هیچ وجه به دلیل وضعیت اقتصادی نیست، زیرا اگر چنین بود، پس از این‌ که بشار اسد اصلاحات را اعلام کرد، باید این اعتراضات پایان می‌یافت/ ما حجم بسیاری صادرات و واردات به کشور لیبی داشته‌ایم، ولی در وضعیت کنونی، تقریبا حجم داد و ستدمان به پایین‌ترین درجه رسیده است...
کد خبر: ۱۹۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲ 17 October 2011
سرویس اقتصادی ـ خبرنگار «تابناک» عربی در سفر خود به سوریه، موفق به گفت‌وگو با خالد سلوطه، معاون وزیر اقتصاد و رییس میز مشترک اقتصادی ایران و سوریه شد.

به گزارش «تابناک»، در این گفت‌وگو محورهایی به بحث گذاشته شد که از آرامی اقتصاد سوری پس از شش ماه بحرانی حکایت دارد؛ حال آنکه در بیشتر کشور‌های عربی که دچار ناآرامی‌های سیاسی شده‌اند، اقتصاد در همان هفته‌های نخست، دستخوش تحولات اساسی شد.

بخش هایی از این گفت‌وگو به شرح زیر است:

ـــ فشارها و تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا، نتوانسته‌ است تأثیری را که آنان به دنبالش بودند، بر اقتصادمان داشته باشد، زیرا روابط اقتصادی ما با این کشورها، بسیار کم است؛ بنابراین، اگر داد و ستد خود را با ما کم یا کاملا قطع و ما را نیز تحریم کنند٬ تأثیر بسیاری بر ما نخواهد گذاشت.

ـــ نکته دوم، مرتبط نبودن اقتصادمان با پول و ارزهای خارجی است و آن ارتباطی هم که هست، محدود به یک ارز نمی‌شود تا با بالا و پایین رفتن آن، تحت تأثیر قرار بگیریم.

ـــ عامل سوم، ذخیره ارزی ماست که به پدید نیامدن تورم کمک کرده است. ما ذخیره ارزی چشمگیری داریم و همین، باعث ارزشمند ماندن واحد پولمان (لیره) سوریه شده است. همچنین حجم بالای صادرات به قدرتمند بودن اقتصادمان کمک کرده و باعث کنترل تورم شده است.

ـــ واردات ما از کشورهای اروپایی، مقداری مواد اولیه از جمله ابزارآلات و ماشین‌های صنعتی بود که پس از تحریم، بلافاصله با دیگر کشورها صحبت کردیم و منابع جدیدی برای خود یافتیم.

ـــ ما حجم بسیاری صادرات و واردات به کشور لیبی داشته‌ایم، ولی در وضعیت کنونی، تقریبا حجم داد و ستدمان به پایین‌ترین درجه رسیده و باید گفت که ناامنی و بی‌ثباتی٬ عامل اصلی این وضعیت در لیبی است.

ـــ بحران به هیچ وجه به دلیل وضعیت اقتصادی نیست، زیرا اگر چنین بود، پس از این‌که بشار اسد اصلاحات را اعلام کرد، باید این اعتراضات پایان می‌یافت، زیرا اصلاحات انجام شده باعث بهبود وضعیت اقتصادی می‌شد، ولی ما دیدیم که پس از اجرای اصلاحات، معترضین بهانه جدیدی به دست آورده و آن را نادیده گرفتند؛ این به معنای آن است که آنان تنها به دنبال بهانه بوده‌اند.

ـــ تقریبا می‌توانم بگویم رابطه ما با همه کشورهای عربی یکسان و برابر است، اما شاید داد و ستد میان ما و عراق و نیز عربستان سعودی، کمی بیشتر از دیگر کشورها باشد؛ بیشترین صادرات ما به این کشورهای عربی، محصولات کشاورزی و میوه‌جات است. همچنین ما از سال‌ها پیش، روابط اقتصادی خود را با کشورهای دوست و هم‌پیمان مانند ایران٬ روسیه و چین و ... برقرار کرده و بیشتر واردات و صادراتمان را با آنها داشته‌ایم.

بیشترین کالای ایرانی که به سوریه صادر می‌شود٬ پسته و بیشترین کالایی که از سوریه به ایران صادر می‌شود٬ منسوجات و مواد غذایی است.

متن کامل این گفتگو را اینجا  بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی