بازدید 36336
اظهارات جالب و قابل تأمل حسن میرباقری درباره مختارنامه؛

«مختارنامه» تجربه‌ای نقد شدنی است

داود میرباقری با اتکا به تجربیات بسیار گرانبهایی که دارد، توانسته حق مطلب را ادا کند، اما با نگاهی که من دارم و به آن اشاره کردم، آشفتگی در لحن روایت، بعضا نقاط قوت متعدد این مجموعه را تحت الشعاع قرار می دهد و دلیل آن هم پافشاری بر کمیت است، نه کیفیت/ با نگاهی که من به مختارنامه دارم، اگر بنا باشد دوباره آن را بنویسم، به صورتی شسته رفته و بین 20 تا حداکثر 25 بخش می نویسم.
کد خبر: ۱۸۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹ 30 July 2011
سرویس فرهنگی ـ نویسنده سریال مختارنامه در پاسخ به این پرسش که اگر دوباره این مجموعه را می‌نوشت، چگونه عمل می کرد، گفت: این اثر را شسته و رفته و در بیست تا بیست و پنج قسمت می نوشتم.

«حسن میرباقری»، یکی از نویسندگان و نیز بازیگر نقش ابراهیم بن مالک اشتر در مجموعه تاریخی «مختارنامه» در گفت و گو با «تابناک»، تجربه حضور در مختارنامه را به چند دلیل بسیار مغتنم دانست و گفت: اولا نگارش در حوزه کارهای کلاسیک با چنین ابعاد وسیعی، در کنار داود میرباقری آمیزه ای بود که ارزان به دست نمی‌آمد و بسیار با بها بود.



وی افزود: دیگر آن که با مختارنامه فرصتی برایم فراهم شد تا با ایفای نقشی پیچیده و پرفراز و نشیب، بتوانم اندازه های خود را در هنر بازیگری قدر بدانم و در شکلی دیگر، فرصتی بود مغتنم که بنده بار دیگر با دنیای شگفت انگیز و جذاب بازیگری آشناتر بشوم.

بازیگز نقش ابراهیم مالک اشتر، پس از یک دهه حضور و مشارکت در خلق سریال چهل بخشی مختارنامه، درباره این تجربه ویژه نیز گفت: امروز پس از گذشت ده سال، مختارنامه را با وجود نقاط قوت فراوان، برای خود تجربه ای قابل نقد می‌دانم. در اینکه مختارنامه در شکل و محتوا باب تازه ای را به روی برنامه سازان تلویزیون باز کرد شکی نیست، اما هر حرکت نویی در مسیر راه، چالش هایی را پیش روی مخاطب می گذارد، چرا که آشنایی زدایی همیشه ذهن مخاطب را با پرسش های فراوان رو به رو می کند و مخاطب محق است پاسخ آن را دریابد.

حسن میرباقری با بیان اینکه در جایگاه یک مخاطب، مختارنامه را یک درام دینامیک می داند، ادامه داد: این درام با محوریت شخصیتی ناآرام که روح بی قراری دارد، شکل گرفته که برای رسیدن به قله معرفت، از دهلیزهای پرپیچ و خمی گذشته و در رویارویی با پدیده های پیرامون خود، پوست انداخته، باورهایش را تلطیف کرده و فارغ از هر گونه شعارزدگی قله معرفت را فتح می کند.



نویسنده فیلمنامه سریال مختارنامه همچنین گفت: مجموعه کنونی از این حیث نقد شدنی است که شعارگویی بعضا مخل حرکت منطقی درام و موجب تشویش و دوپارگی در لحن و اغراض شخصیت ها می شود و ما بعضا شخصیت ها را یا سیاه و یا سفید می بینیم که این نوع نگاه با سلیقه بنده هماهنگ نیست.

حسن میرباقری در توضیح بیشتر این انتقاد خود به سریال مختارنامه گفت: در واقع برای اثبات حقانیت مظلوم و ستاندن داد از بیدادگر، درشت کردن بیداد، گاه پاسخ معکوس دارد؛ داد و بیداد باید گاه چنان در هم بغلتند که جدایی بین این دو مخاطب را دچار چالش کند و جایی حقانیت ظهور پیدا کند که بیننده با همه وجود به شور و شعف و شگفتی درآید؛ اما در مقابل، غلو در پرداخت شخصیت ها به صورت سیاه و سفید، تأثیر این ویژگی های درام را کم می کند.

او همچنین درباره نقاطی که باید اصلاح شود و دلایل آن، گفت: داود میرباقری با اتکا به تجربیات بسیار گرانبهایی که دارد، توانسته حق مطلب را ادا کند؛ اما با نگاهی که من دارم و به آن اشاره کردم، آشفتگی در لحن روایت، بعضا نقاط قوت متعدد این مجموعه را تحت الشعاع قرار می دهد و دلیل آن هم پافشاری بر کمیت است، نه کیفیت.



بازیگر نقش ابراهیم، در پاسخ به این که اگر قرار باشد فیلمنامه این سریال را دوباره بنویسید، چگونه خواهید نوشت، گفت: پیش از پاسخ به این پرسش، باید تأکید کنم که داود میرباقری در بسیاری حوزه ها با اتکا به نگاه بسیار عمیقی که به درام و از سوی دیگر تاریخ اسلام دارد، حق مطلب را ادا کرده است؛ افزون بر اینکه در زمینه های طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری، بازیگری، گریم و... هم این مجموعه در ساخت سریال های تلویزیونی و به ویژه با موضوع تاریخ اسلام، چندین گام رو به جلوست؛ اما با ادله ای که پیشتر به آن اشاره کردم و با نگاهی که من به سریال تاریخی مختارنامه دارم، آن را به صورتی شسته رفته و بین 20 تا حداکثر 25 بخش می نوشتم.

او که مدتی است در حال نگارش فیلمنامه سریال تاریخی اسلامی «ابوطالب» است، با تأکید بر اینکه از همه تجربیاتی که در نگارش و بازیگری در سریال مختارنامه به دست آورده، برای هر چه بهتر شدن سریال جدیدی که در دست دارد، بهره می گیرد، اظهار امیدواری کرد، همه این تلاش ها مورد لطف و عنایت پروردگار متعال قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۰۰
از خصوصیات اصلی مختارنامه اینکه صحنه ای ضعیف نداشت و کم کاری نشده بود
و مهمتر اینکه خوب تمام شد و حتی در آخرین صحنه ها نیز خوب جمع شد و ناقص به نظر نرسید
مختار نامه علرغم داشتن دکور ، لباس و خلق صحنه های جنگ نسبتاً خوب دارای متن و دیالوگ های آزار دهنده بود. کلمات بسیار عامیانه ای که در زمان خود ما هم کمتر استفاده می شود مانند دیالوگ های زیر:

باغت آباد انگوری!
من نه نیم من!
بی زحمت به قصر بروید؟ (خطاب به همسر مختار)
مختار کمی قد است
اینجا پاتوق یاران مختار است
و کامات و دیالوگهای بسیار که در خاطرم نمانده
ضمن تشکر از عوامل سریال بنظر بنده سریال با پخش قسمت اخر نا تمام ماند وحداقل میبایست مشخص میشد سرنوشت قاتلان مختار چه میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
حتما باید مثل بقیه فیلمها و سریال های ایرانی، آخرش با عروسی تموم بشه؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
اون میشد "قاتل مختار نامه"
sahand
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
عزیز من.گفتن مختار نامه.نه سرنوشت قاتلین مختار.اون خودش تنهایی یه سریال میشه!
خوبه باز یکی پیدا شد که از کار خودش و برادرش انتقاد کنه! دیگران که همیشه کاراشونو عالی و بی عیب ارزیابی می کنند.
از تلاش دست اندرکاران این سریال کمال تشکر را داریم خصوصا اینکه جوانان با تارخ اسلام بیشتر آشنا شدند .
فیلم خوبی بود ولی به نظرم خشونت زیادی دز بعضی از قسمت ها داشت
باتشکر از زحمات جناب میر باقری که بحق استاندارد تاریخی سازی رو در کشورمان بالا برد.واینکه نفهمیدم سکانسهای مربوط به روز عاشوراچرا حذف شد اتفاقا اوج کار اون روایتها بود نه مختارشاهی وناریه وماریه بازی!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
صحنه های عاشورایی تکراری هستند و بار ها در روایت ها و فیلم های مختلف دیده شده. اتفاقا کشمکش مختار با عقایدش در خانواده اش بسیار جالب بود
عدم نمايش كاوه فتوحي در نقش حضرت ابوالفضل بزرگترين نقطه ضعف اين سريال بود . چون خيلي تبليغات شده بود
یکی از عالی ترین و باور پذیرترین نقش ها تو مختار نامه ابراهیم اشتر بود. ادم یاد مالک اشتر امام علی میفتاد . اقای حسن میر باقری مثل برادر بزرگوارشون با نویسندگی و بازیگریشون تو این سریال ماندگار شدن
انشالله همیشه موفق باشید اتفاقا یکی از نقاط عالی که ذهن من رو خیلی به خود مشغول کرده بود این بود که در این فیلم بر خلاف فیلم های تاریخی دیگرسعی شده بود فضای فتنه اون زمان و عدم قدرت توانمندی در تشخیص حق و باطل به خوبی به نمایش بذاره ممنون از فیلم قشنگتون
اینگونه سریالهای خصوصا تاریخی -مذهبی در نزد مردم جایگاه خاصی دارد حتی برای کسانی که زیاد به برنامه های تلوزیون ملی علاقه مند نیستند . اگر بر روی اینگونه سریالها کار شود حتی مخاطبینی که برنامه های ماهواره را دنبال می کنند جذب اینگونه برنامه ها خواهند شد.
با تشکر فراوان از همه کسانی که در تهیه این سریال نقش داشتند.
گفتگویت کنار فرات در باره خاطره ات از آقایمان عباس دیوانه کننده بود کاش بودم و دستایت را می بوسیدم که صحبت های آقایمان عباس را با آن لحن و احساس بازی کردی ( التماس دعا )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
بازی ایشان به کنار اما شخصیت ایشان صداگذاری شده بود لحن شان را از یکی دیگه باید تشکر کنید
اقای حسن میرباقری همت و انرزی خود را بر این مصروف کند که در خدمت اقای داوود میرباقری سریالهای فاخر تاریخی دیگر را در مدت زمان کوتاهتری بسازند و انرزی خود را صرف خود انتقادی نکنند فرصت کم است و راه دراز
خیلی جالب بود اما اخرش را نفهمیدهیم
حقیقتا آقای فخیم زاده تو ساخت سریالهای تاریخی دینی موفق تر بوده سریال امام رضا ع - ساخت اون تصاویر جالب قصر مامون - دعا برای نماز در کوه پایه و سایر صحنه ها هنوز از یادمان نرفته - سریال امام حسن هم از نظر فنی و بازیگردانی خیلی سر تر از فیلمهای میرباقری هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
به اعتقتد خیلیها امام حسن همه جا مظلوم بود، حتی بخاطر سریالی که براش ساخته شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
ابراهیم به زبیریها ملحق میشه و در جنگ با عبدالملک مروان کشته میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
من با این بخش از نظر شما که فخیم زاده از میرباقری بهتر ساخته موافق نیستم ولی واقعیت ها قابل کتمان نیست. نقش مامون . پیچیدگیهایی که داشت تکرار نشدنی و قوی بود.
رضا
| Italy |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
رفیق مطمئنی داری با هوش و حواس سالم این نظر رو میدی؟؟؟چیزی که نخوردی؟؟؟
تو سریالهای فاخر امام علی و مختار رو با سریالهای فخیم زاده مقایسه میکنی؟؟؟
سلام
تورو خودا یکی توضیح بده عاقبت ابراهیم اشتر چی میشه . ایا موفق میشه انتقام مختار رو بگیره و دولت علوی بپا کنه یا نه .
توروخدا جواب بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
ابراهیم میره تو دار ودسته مصعب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
به زبیریان ملحق میشودو در جنگ برای آنها کشته می شود
فرهنگ
| United Kingdom |
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
نه دوست عزیز انتقامی در کار نیست هر چند بناچار با ال زبیر بیعت هم میکند
shafa
| Germany |
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
په کجای کاری عمو؟ جناب ابراهیم اشتر با مصعب هم پیاله می شود و حتی پیش مرگ او می شود و وقتی عبدالملک مروان حمله کرد پیش مرگ او شد. اتفاقا یکی از دلایل شهادت مختار خیانت ایشان بود چونکه سپاهی که در اختیار او بود سپاه دولت قیام بود و نه شخص ابراهیم بن مالک اشتر.
رادمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
سلام
نه برادر من. ابراهیم پس از کشته شدن مختار به آل زبیر میپیوندد و چند سال بعد در جنگ بین آل زبیر و آل مروان کشته میشود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
بابا این که التماس نداره برو کتاب بخون اینترنت هم که داره زیردستت له میشه بجنب کاری بکن زود باش
محمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
ابراهیم با مصعب بن زبیر بیعت میکنه و حاکم موصل باقی میمونه و در جنگ با عبد الملک مروان کشته میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
ابراهیم اشتر به ناچار با زبیریان بیعت میکنه .
مهدی علی پور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
ابراهیم اشتر برای حفظ قبیله خود با مصعب ولی به زور بیعت می کنند و اخر سر هم
توسط مروان بن حکم کشته میشه ....
گرچه زبیریان توسط حجاج بن یوسف منقرض خواهد شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
سلام نه ابراهیم اشتر موفق نمیشه انتقام مختار رو بگیره و مروان بی حکم همشون رو میکشه و دوباره حکومت اموی برپا می شه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
ابراهیم در بین بیعت با زبیریان و مروانیان، با زبیریان بیعت می کند و در جنگ بین زبیریان و مروانیان شکست خورده و سر از تنش جدا می کنند عاقبت ابراهیم این شد
sahand
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
سلام به همگی.میخوام جواب کسانی که میپرسندعاقبت ابراهیم با مصعب چی میشه رو طبق مطالعه هایم برایتان بگویم.بعد از مرگ مختار مروان از سوی شام ومصعب از کوفه برای ابراهیم اشتر نامه میفرستند که به سپاه ما ملحق شو با کلی وعده.ابراهیم هم به لشکر مصعب زبیری می پیونده و همراه انها میشه!در یک جنگ مصعب با مروان روبرو میشود.ابراهیم اشتر که فرمانده بوده در این جنگ به دست مروان کشته میشه.مروان سر از تنش جدا میکندوبدنش را به اتش میکشاند(به انتقام رد کردن درخواستش وخون پسرمرجانه.زیرا پسرمرجانه اینگونه توسط ابراهیم کشته میشود)سپس مروان وارد کوفه میشود .از قضاعبدالله ابن زبیرحاکم مکه هم در کوفه حضورداشته.بعدمروان به انتقام خون کشته های سپاهش مصعب را گردن میزندو عبدالله ابن زبیر (خلیفه شکم پاره حجازی)را هم در میدان اصلی شهر کوفه در دیده عام به طرز فجیانه دار میزند و جنازه اش در حالت اویزان تا چند روز در همان حالت باقی میماند.امیدوارم استفاده کرده باشید.حالا متوجه شدین که چرا صحنه مرگ پسرمرجانه و عاقبت معصب زبیری را نشان ندادند!سوالی مبهم داریددر خدمتم!
نقل قول
اجر همه دست اندرکاران مختارنامه با امام حسین(ع)
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
نه برادر!
قاتلان مختار حدود یک سال بعد توسط مروان که از امویان بود کشته می شندو در حقیقت کل بنی زبیر توسط امویان از بین می روند.
دو نكته مهم و كليدي اين سريال بايد به يادمان بماند.
1- عدم تبعيت از فرمانده . (سر پيچي ابراهيم ابن مالك اشتر از باز گرداندن بموقع سپاه)
2-تعصبهاي قومي و قبيله اي.(در نتيجه شهادت كيان و ياران ايراني مختار)
پاكترين و مقدسترين قيامها هم مي توانند با يك يا چند اشتباه شكست بخورند.
از تاريخ عبرت بگيريم.
در لحظه اي كه بايد در صحنه باشيم....

در صحنه باشيم.

در هنگام لزوم كه بايدجان را خالصانه درراه اهداف مقدسمان ببازيم.

جان ببازيم.


تا بعدا هم افسوس نخوريم.
هم عزتمان حفظ شود.
و جان را كه به قيمت نفروخته ايم را نيز به شرمنده گي و نا چيزي از ما نستانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
ایول اخوی دردم زدی به خال
واقعاً جای تقدیر داشت، چرا که یک اثر تاریخی را آقای میرباقری با حداقل دخل و تصرف در داستان، ارائه دادند.
فقط چند نقد را به آن روا میدانم:
1- زشت و کریه نشان دادن چهره نقشهای منفی داستان، که مسلماً می تواند با واقعیت هماهنگی نداشته باشد
2- صحنه های خشن و خونریزی بیش از حد نیاز بود.

یک سوال برای من نوعی هم در ذهنم مطرح شد:
چرا مختار وقتی که سلیمان قیام کرد، راضی به همراهی او در جنگ نشد و گفت این خودکشی است و ما باید زنده بمانیم تا حکومت علوی را برپا کنیم و انتقام 72تن را بگیریم، در حالی که انتظار داشت یارانش در جنگی که انتهای آن 100% شکست بود شرکت کرده و شهید شوند؟! آیا مختار بر خود عار میدانست که به عنوان یک سرباز امام حسین، همپای سلیمان و یارانش بجنگد و حتی منجر به پیروزی آنان شود؟! به نظر من سلیمان آزاده شهید شد، ولی مختار در بند بود و به ناچار شهید شد!!! آیا شما غیر از این برداشت کردید؟!
باز هم از دست اندرکاران سیما برای تهیه این سریال متشکرم.
از تابی جون هم متشکرم که این نظر انتقادی رو بدون دخل و تصرف چاپ میکند.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
باسلام برداشت شما دوست عزیز از این قضیه به دلیل عدم شناخت از شخصیت این دو نفر کاملا اشتباه می باشد. جناب سلیمان صرد خزاعی پس از همراهی نکردن فرستاده امام حسین (ع) جناب مسلم ابن عقیل ودر نهایت یاری نکردن امام دچار عذاب وجدان بود وپس از شهادت امام نیز تصمیم گرفت که در مبارزه با قاتلان آن حضرت کشته شود و راه نجات وبخشیده شدنش را فقط وفقط در کشته شدن می دید در حالیکه امام حسین (ع) خود برای کشته شدن نرفته بود بلکه امام واهل بیتش به دلیل عدم قبول بیعت با یزید در کربلا محاصره شدند ومجبور به جنگ شدند. در حالیکه جناب مختار در زمان جنگ امام حسین در زندان بودند و عقیده داشت که قاتلین امام باید به سزای اعمالشان برسند و نیم نگاهی به برپایی حکومت علوی داشتند وبه احدی الحسنین یعنی یا مرگ در راه حق یا پیروزی که هردو رسیدن به خداست عقیده داشتند که این عقیده مختار به تبعیت از حضرت محمد (ص) وتمام امامان بزرگوار بود.
علي عزيزي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
باسلام و احترام
درمورد عدم همراهي مختار با توابين نوشته هاي زيادي است كه با مطالعه متب تاريخي و يا حتي سرچ در گوگل قابل فهميدن است و اينكه آن قيام بنا به دلايل مختلف فقط سركوب ميشد و انگيزه اصلي قيام مختار يعني انتقام از قاتلين اباعبدالله عليه السلام به سرانجام نميرسيد.
درمورد به قول نويسنده ناشناس "خودكشي" مختار هم همونطور كه در قسمت آخر مشاهده شد سربازان مصعب درحال ورود به قصر بودند و مختار چه خروج مي كرد و يا اينكه در قصر مي ماند كشته ميشد هرچند او تصميمش را از قبل گرفت بود تا به گفته خودش به جنگ تزوير برود ... اما با ملاحظه عاقبت ياران مختار كه به همياري وي نرفتند متوجه ميشويم كه شجاعانه جنگيدن و ريا و تزوير را نشانه رفتن لااقل موجب شهادت و مرگ با عزت شد تا مرگ با ذلت.به فرمايش مولايمان امام حسين عليه السلام:
اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد ...
ياعلي
www.socialsciences.blogfa.com
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
بنظرم سليمان بي اسباب قيام كرد ولي مختار نه اما مختار به ناچار شهيد نشد او ازادنه انتخاب كرد كي ؟ ان زمان كه اصلا به انديشه قيام افتاد و براي خود مسيري را ساخت تا به هدفش برسد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
شما ت. فهم مسئله اشکال دارید یکبار دیگه یه بررسی انجام بدید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
مختار در شرایطی به شهادت رسید که اولاً به هدف خود که قصاص قتله ی اما حسین (ع) بود رسیده بود. در حالی که سلیمان بن صرد تنها می خواست با شهادت خود جبران مافات کند و به دنبال انتقام نبود. ثانیاً مختار در حالی به شهادت رسید که راهی جز این برای اثبا حقانست خود نداشت. در صحنه ای از قسمت 39 می بینیم که مختار می گوید "زمانی که دشمنان را با سیاست عقب می راندم، مرا کذاب و ساحر و بددین نمی خواندند". مختار اگر می خواست از مهلکه بگریزد می توانست، همان طور که فرزندش ثابت را فراری داد
درود خدا بر مختار فخر همه شيعيان جهان و منتقم خون خدا،
خدايش بيامرزد
همه چیز قابل نقد است
در خیلی از سریالها سعی میشود دیالوگها متفاوت و زیبا به نظر برسند اما بدتر آزاردهنده می شوند.
از ویژگی های مختارنامه این است که بدون هیچ ادعایی توانسته ادبیات قدیمی را با ضرب المثل ها ترکیب کند و دیالوگ ها را از حالت خشک مرسوم سریال های تاریخی خارج کند
از خوبیهای کارهای کارگردان مختارنامه این هست که فقط به نقل روایت بهمراه چاشنی هیجان هست و سعی نمیکند به مردم نصیحت کنه. ضمنا سریالهاش جای عقده گشایی های سیاسی هم نیست. یه جوری هست که هر طیفی رو زیر چتر خودش قرار میده. واقعا حال آدم از سریالهایی که تمام هدفشون عقده سیاسی عقیدتی هست بهم میخوره
سیاهی لشکر ضعیف و خونریزی های اغراق امیز از اشکالات اصلی بود
با عرض سلام و خسته نباشید
راستش از آقای داود میرباقری انتظار بیشتری داشتم سریال معصومیت از دست رفته هر بار از تلویزیون پخش میشه نگاه میکنم چون حرفهای تازه ای برای گفتن داره و یا قسمتهایی از سریال امام علی که واقعا خیلی حرف برای گفتن دارن ولی تو این سریال چنین قسمتی سراغ ندارم
شخصا انتظار داشتم با توجه به اینکه چند سالی از ساخت این سریالها گذشته آقای میرباقری رو پخته تر در امر کارگردانی میدیدم
با توجه به همه احترامی که برای ایشون قائلم پیشرفتی در کارشون ندیدم در بهترین حالت میتونم بگم درجازدن.من به قدرت کارگردانی ایشون ایمان دارم امیدوارم در آینده کارهای بهتری از ایشون ببینیم.انشالله
در جواب آقاي ناشناس كه پرسيده بود عاقبت ابراهيم چي ميشه:
ابراهيم در نهايت با مصعب بيعت كرده و فرمانده موصل باقي مي‌مامند.در حمله لشگر مروان كه از شام عازم شده بود شهيد شده و اضمحلال حكومت زبيري آغاز مي‌شود.
كاري كه بيش از 7 سال وقت برده، نمي بايست داراي ضعفهاي آنچنان ابتدايي باشد كه حتي بينندگان نوجوان را متعجب كند. مثلا، آنها مي پرسيدند چرا اين سرباز هنگام استراحت هم كلاه خود از سر برنمي دارد _ در همان نخستين قسمت سريال كه يار ايراني مختار خسته و كوفته با وي به صحبت مي نشيند. يا اينكه چگونه سربازان مي توانند صداي آهسته مختار را بشنوند - در قسمت آخر كه مختار براي سربازان سخن مي گويد.
نهايتا ابراهيم مالك اشتر در پي رسيدن به اهداف مختار و براي نابودي بني اميه با مصعب بيعت ميكند تا بر عليه مروان (حاكم وقت بني اميه وارد)جنگ شوند. اما در اين جنگ مصعب ، ابراهيم و بسياري ديگر كشته شده و لشكر آنان شكست ميخورد.
با ریش خوشگلتره
یکی به من بگه چگونه 7000 نفر از یاران مختار ناگهان با یک جمله سائب از حمایت او دست کشیدند؟ و مختار ماند و 4 و 5 نفر؟ مگر در تمام این مدت این 7000 نفر تحت فرمان سائب بودند یا مختار ؟ کلا این سریال ضعف کم نداشت با توجه به 10 سال زمانی که برای ساخت آن صرف شده بود
لطفا از گمنامان صحابه امام حسین (ع)بیشتر فیلم بسازید . دست یکایک دستنکاران سریال مختارنامه را می بوسم دستان درد نکند خدا شما را نیز در قیامت با اصحاب حضرت حسین (ع)مشهور گرداند
آقای میر باقری در این گریم بسیار زیباتر شده بود . کلاً گریمهای هنرمندان در این سریال بسیار شکلیل و سنگین بود و زحمت بسیار زیادی هم پشت این کار بود انشا الله خداوند توفیق دهد تاسریالهای تاریخی بهتری ساخته شود . چون تاثیر دیداری بهتر از شنیداری است و موضوعات تاریخی وقتی به نصویر کشیده می شود بسیار تاثیر گزار تر است . شنیدن کی بود مانند دیدن
اولا خدا روح مختار و یاران واقعیشو شاد کنه چونکه اونها با لطف خداوند توانستند بازماندگان خانواده های امام حسین (ع ) و کل شیعان رو تا ابد شاد کردند.
به نظر من مختار با این کارش خواست بی بصیرتی مردمان کوفه رو ثابت کنه مردمان کوفه از واقعه کربلا درس نگرفتند و مختار رو مثل امام حسین(ع) تنها گذاشتند دیدم زمانی که مختار به جنگ رفت تقریبا از 7000 هزار نفر 5 نفر همراه او رفتند.
باديدن اين سريال خيلي اوقات گريه كرديم وبهره برديم انشااله درروزقيامت اجرتان رااز امام حسين (ع)ميگيريد .خدايازيارت ايشان دردنياوشفاعت ايشان رادرآخرت نصيب همگيمان بفرما.
یکی از نقاط بزرگ ضعف این سریال دوبله ی صدای بازیگران بود. اصلا به دل نمی نشست...
دست دارم سرگذشت ابراهیم رابدانم
اين سريال عالي بودباتشكرفراوان
من هنوزم برام سواله که موقعی که اوائل سریال قبل از عاشورا مختار به همراه یارانش به سوی کوفه آمد تا به امام حسین ملحق بشه تسلیم شورته ابن زیاد شد می تونست اونجا با آنها که تعدادشونم اندک بود درگیر بشه و نره زندان و از قضیه عاشورا جا نمونه
مسئله دوم هم مسئله یاری نکردن سلیمان بود

مسئله سومم توهین بیش از اندازه به ایرانی ها در این سریال بود

متشکرم
سریال بسیار خوبی بالخصوص که به نسل جوانی مثل من فرصت آشنایی زنده با مردم کوفه را داد فقط به نظر من در صحنه هایی که از کربلا نشان داد خیلی ضعیف عمل کرد واقعاً

اگرچه نشان دادن واقعه کربلا یک بخش فرعی فیلم محسوب می شد اما با توجه به اینکه اصل داستان فیلم برگرفته از کربلا بود یا باید واقعه کربلا نشان داده نمی شد و یا اگر نشان داده میشد حداقل سعی می شد که بهتر صحنه سازی کنند.

واقعاً تعداد لشکریان شمر در کربلا خیلی کمتر از حد باور و فکر من بود. ( واقعاً صحنه های کربلا توی فیلم خیلی ضعیف بود) ای کاش اصلا نشون نمی دادن بهتر بود
با این همه خوب بودن این سریال ، باید گفت که این سریال برای مقاطع سنی زیر 13 سال مناسب نبود و بایستی صداوسیما فکری برای این مسئله داشته باشد..
در پاسخ دوست عزیزم باید بگویم در آنجا سلیمان می توانست به جنگی که نتیجه اش تنها مرگ بدون پیروزی است نرود و در کوفه بماند و ز پایه شروع کند اما مختار در محاصره بود و یا باید ذلت اسارت را قبول می کرد یا مردانه تا اخرین قطه خون خود می جنگید و آزادانه مانند مولایش حسین شهید می شد. بی وفایی یارانش هم که نتیجه اش اسارت و مرگ ذلیلانه شد
موضوع مختار و خیانت بعضی یارانش منو به یاد موضوع فتنه سبز انداخت که با دین میخواستن اسلام و ایران عزیز و رهبر مقتدر را نابود کنن!
خدا لعنت کنه تموم فتنه گران و خیانکاران را.
- مختار های زیادی آمدند و رفتند ولی ما نشناختیم فقط با احساساتی شدن مختار ها را میپرستیم آزاد مردانی که قطره ای از چشمه معرفت را نوشیده بودند و سرمست از این نوشیدن ، تاریخ ایران سرشار از این آزاد مردان است از سیاووش ، آرش کمانگیر گرفته تا بابک و ..... آن زمان که ایرانیان به اسلام گرویدند پاکی ورادمردی را در سلاله پاک پیامبر دیدند تا اینکه ولایی شدند و مولا علی را امام شمردند و در شهادت فرزندش سید الشهدا قرنهاست به سوگ نشسته اند این است ضمیر پاک ایرانی
بیایید مختارباشیم و مختارهای زمان خود را بشناسیم و از زر و زور و تزویر بیزاری جوییم
انشاء الله که زحمات جناب آقای میرباقری همراه با اجر معنوی و طول عمر باعزت باشد و اجرشان را از امام حسین (ع) بگیرند.
يكي از دوستان از اينكه گاهاً از اصطلاحات عاميانه و امروزي در ميان ديالوگها استفاده شده است انتقاد كرده اند. من سوالي از ايشان دارم: شخصيتهاي حقيقي در زمان مختار، هنگام مكالمه با يكديگر (كه قاعدتا با زبان عربي بوده است) آيا از هيچگونه ضرب المثل و كنايه و شوخيهاي كلامي استفاده نمي كردند؟! پاسخ روشن است يقيناً استفاده مي كردند. اتفاقاً اين يك نقطه قوت براي سريال مختار است. در ساير سريالهاي تاريخي متاسفانه از يك ريتم كلامي كاملاً خشك و كتابي استفاده مي شود و اين مساله باعث مي شود شخصيتهاي فيلم غيرواقعي و تصنعي جلوه كنند. اما در مختار استفاده از اين اصطلاحات باعث مي شود كه شخصيتهاي فيلم به بيننده نزديكتر و واقعي تر و برقراري ارتباط با آنها عميق تر باشد. بله هيچيك از اين اصلاحات يا كنايه ها زمان مختار نبوده است (كه اساسا زبان گفتار آنها عربي بوده است) اما يقينا از اصطلاحات عاميانه عربي مشابه در لابلاي كلام خود استفاده مي كرده اند. ما كه نمي توانيم ضرب المثلهاي عربي را ترجمه كنيم و از آنها استفاده كنيم! مجبوريم از مثل و كنايه هاي فارسي امروزي كه قابل درك براي مخاطب است بهره بريم. به هر حال بنده اين مساله را نقطه قوت سريال مي دانم.
نكته ديگر آنكه قلم آقاي ميرباقري آنچنان قوي است كه فاخرترين و درخشان ترين و تاثيرگذارترين جملات را در جاي جاي سريال آفريده است كه هر جمله اش خود كتابي است. لذا همين قلم قوي توان آنرا داشته كه آن جملات عاميانه را هم فاخر مي نويسد اما به دليلي كه عرض كردم اينكار را هوشمندانه نكرده است.
اگر مختار هنگام گفتگو با همسر و فرزندان يا با دوستان قديمي و صميمي همان لحن را بكار ببرد كه هنگام خطابه بر منبر يا وداع قبل از مرگ بكار مي برد كه فيلم طبيعي و قابل پذيرش نبود. مگر ما در طول روز همواره از يك لحن استفاده مي كنيم. اين اشتباهي است كه ساير نويسندگان فيلمنامه هاي تاريخي مرتكب مي شوند اما آقاي ميرباقري مرتكب آن نشدند.
فکرمیکنم آقای میرباقری باساخت ادامه مختارنامه مردم راخوشحالترکندانشاالله
خيلي نامفهوم تمام شد آخر عاقبت ابراهيم اشتر مشخص نشد و همچنين آخر و عاقبت زبيريان هم همينطور ولي خوبيش آن بود كه آخر وعاقبت لشگريان مختار كه بهش پشت كردند مشخص شد
من 2 دقیقه هم تماشایش نکردم و خوشحالم که وقتم را پای چنین فیلمی هدر ندادم...
بخاطر برادرت بايدزودترمي اومدي وبه مختاركمك مي كردي تاشهيدنشه كاربدي كردي زودترنيومدي فيلم برادرتوخراب كردي...
الحق ووالانصاف بااینکه اقای حسن باقری را نه دیدم نه میشناسم امابنظرم خیلی جذاب ودلنشین وطبیعی ضمن اینکه خداپسندانه بازی کرده است هرکه هست خدانگهدارش
سرنوشت ابراهیم اشتر:
ایشان به کوفه می آیند و با زبیریان بیعت می کنند. در ادامه مروان از سوریه به ابراهیم پیغام می فرستد و می خواهد با او بیعت کند اما ابراهیم فکر می کند به خاطر کشتن ابن زیاد مروان قصد دارد او را بکشد و با زبیریان بیعت کرده و به جنگ مروان می رود. در این جنگ کشته می شود و جنازه او را مروان آتش می زند.
مهم ترین نقطه ضعف سریال این بود که در قسمت اخر مشخص نشد چرا یاران مختار از قلعه بیرون نیامدند و همراه با او نجنگیدند در حالی که در قسمت های قبل یاران مختار را افرادی با اراده قوی نشان داده بودند
خدمت دوست بزرگواری که از فرجام ابراهیم بن مالک اشتر پرسیده بودند عرض کنم که :
بعد از شهادت مختار هم از طرف مصعب بن زبیر و هم از طرف عبدالمالک بن مروان به ابراهیم پیشنهاداتی می شود که در نهایت ابراهیم به قصد از بین بردن و ریشه کن کردن سلسله ی امویان به سپاه مصعب می پیوندد و در جنگی که بین دو سپاه رخ می دهد پس از کشته شدن ابراهیم ، سر او را از بدن جدا کرده و می سوزانند . مصعب نیز در همان جنگ کشته می شود .

جای تقدیر و تشکر دارد از برادران میرباقری و توانایی داود میرباقری را باید ستود که با ساخت سریال های تاریخی چون سریال امام علی ( ع ) ، معصومیت از دست رفته ، مختارنامه ، و ... بین آموخته های تاریخی ما تداعی ذهنی ایجاد می کند .
خداوند به تمام زحمت کشان برنامه های فرهنگی خیر عطا کند. تاریخ امام حسین و بسیاری از نقطه های مبهمی که در حاشیه آن روزگار وجود داشت برای مردم روشن شد. مختار قبل از پخش این سریال با مختار بعد از سریال در ذهن عموم مردم تفاوت بسیاری پیدا کرد. خداوند به تمامی دست اندرکاران این سریال از کارگردان تا جزیی ترین عوامل اجر دنیوی و اخروی عطا فرماید.
با سلام و تشكر از تمام كساني كه براي ساخته شدن فيلم مختارنامه زحمت كشيده اند.امابا تمام اين زحمت هايي كه كشيده اند اين فيلم يكي دوتا اشكال داره
1- يكي اين كه در اين فيلم جملاتي گفته شد كه حقيقتا نبايد گفته ميشد مانند 1-باغت آباد انگوري و... 2-معلوم نشودن تكليف مالك اشتر در آخر فيلم. واشكالات ديگر كه الان در خاطرم نيست.با آرزوي موفقيت.
همه چیه سریال خوب بود اما تو گریم مختار یهو پیر شذ بقیه همون سن و سال مونده بودن.تا اونجایی که میدونمم مختار 2 سال حکومت کرد.چرا سریع پیر شد؟
از همه عوامل مختارنامه صمیمانه تشکر می کنیم .
مختار واقعا درسی بود که به جز در مدرسه جبهه ، در هیچ مدرسه ی دیگری درس داده نشد.
جواب دوستمون: هدف مختار شهید شدن نبود انتقام گرفتن از قاتلین امام حسین بود برای همین راضی به بودن در کنار سلیمان نشد. البته یک دلیل دیگر هم خودش در قسمت های آخر گفت که ان زمان مردم او را کذاب نمیخواندند
ابراهيم اشتر به مصعب ابن زبير ميپيوندد و در حمله لشكر شام به عراق حدود سه تا چهار سال بعد از شهادت مختار كشته ميشود كه بعد از او نيز مصعب توسط زايده پسر عموي مختار در همان جنگ كشته ميشود و عراق بدست مروانياتن ميافتد
با سلام - فيلم خوبي بود - تشكر
خدایا ظهور منتقم اصلی شهدای کربلا را برسان
ابراهیم مالک اشتر پس از شهادت مختار با مصعب بیعت می کند ابن حر توسط مصعب زندانی و سپس ازاد مشود و از کرده خود یعنی عدم حمایت از مختار نادم می شود . هنگامی که عبدالملک مروان بر سر کار می اید هم مصعب را می کشد وهم ابراهیم مالک اشتر قبر ابراهیم در نزدیکی سامرا قرار دارد
خوشحال از ساخت این سریال ونگران از تکرا نشدن امثال آن
اجرتان با سالار شهیدان حسین ابن علی
درود خدا بر شما که موفق به این کار فاخر و با عظمت شدید. بر دستان توانمندتان بوسه می زنم.
فیلم مختارنامه فیلم خوب وعالی بود.ولی من یه سوال دارم :واقعاارتش مختارهنگام کشته شدنش،7000نفربود.چراهیچ جای تاریخ از کشتاروسریریدن این همه انسان(7000نفر)اونم یکجاچیزی گفته نشده؟
شما که به نمایش هدی گالبر اعتراض کردید اون در یک مکان مشخص بود و این در همه خانه ها
در ماههای عزیز رجب و شعبان با غفلت یا عمد عده ای شاهد پخش سریال ضد اخلاقی ساختمان پزشکان در تلویزیون اسلامی بودیم از حرمت شکنی در ساختار جامعه تا بی حرمتی به کانون خانواده از ابتدا تا آخرین قسمت ادامه داشت و عجیب اینکه همه ساکت نشستند و هیچ نگفتند تا این واقعه در آینده نیز بارها تکرار گردد
تولید کنندگان این سریال های طنز کثیف در ردیف سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی قرار میگیرند
راه ائمه این نبود و اخلاقیات اسلام اینچنین نیست که به اسم طنز هجمه به عرف و اخلاقیات و دین کنند و بدعت های ناصحیح در ملک مسلمانان ایجاد کنند
دشمن هم نمیتوانست چنین ضربه ای وارد کند و باید چقدر خرج میکرد که این ضربه از تلویزیون ملی به دین و عرف زده شود
این راه شهدای جنگ و راه دین پیامبر (ص) نبود
پیامبر اسلام بعد از یکی جنگ ها دستور کشتن یکی از اسرا را داد و دلیل آن مسخره کردن دین بود
این بدتر از میمون بازی و مسخرگی یزید در کاخ شخصی خودش بود
اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله و اخر تابع له علی ذلک الی یوم القیامة
واقعا باید از اقای حسن میرباقری هم در مقام بازیگری و هم نویسندگی تقدیر کرد.ایشان در هر در زمینه واقعا بی نظیرند.درست مثل برادر ارشدشان!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی