بازدید 20691

شرکت هایی که نمی شود گفت بالای چشمتان ابروست

در موردي ديگر مدير عامل شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي اظهار كرده كه لوازم مورد نياز هتل هاي اين شركت را مي خواهد از چين خريداري ‌كند كه با وجود مخالفت هيأت مديره و كارگروه اعزام به خارج سازمان بازنشستگي‌ كشوري باز هم وي به چين سفر كرده و اقدام به اين كار مي‌كند.
کد خبر: ۱۷۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶ 11 July 2011
سرویس اجتماعی ـ گویا سرپرست وزارت رفاه، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي و مديرعامل سازمان بازنشستگي كشوري بايد درباره شركت‌هاي زير مجموعه اين سازمان دقت نظر بيشتري داشته باشند كه از جمله اين شركت‌ها، شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي است.

اسفند ماه پايان سال مالي شركت‌هاي وابسته به سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي كشوري است و فروردين، ارديبهشت و خرداد نيز حسابرسان دفاتر قانوني در شركت‌ها مستقر مي‌شوند تا گزارش حسابرسي مستقل و بازرسي قانوني و صورت‌هاي مالي به مجامع شركت‌ها ارايه شود.

پرسش ‌كه پيش مي‌آيد، اين است كه آيا سود آمده در گزارش های حسابرسان و صورت‌هاي مالي واقعي است يا صرفا اين عددها در كتابچه‌هاي زيبا و شكيل حسابرسان نقش مي‌بندد و اين كه آيا اين سودها در حساب‌هاي بانكي شركت ها نيز موجود است؟

برای نمونه، شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي (وابسته به سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي كشوري) با در دست داشتن دارايي‌هاي غير جاري به مبلغ ششصد ميليارد ريال بايد تنها چهل ميليارد ريال سود در سال مالي 89 داشته باشد؟

اين عدد نرخ بازده داخلي 6 درصد را مي‌رساند، در حالي ‌كه این سود بايد دست کم با سود بانكي برابري كند كه اين موضوع يعني زيان صندوق‌هاي تأمين اجتماعي و بازنشستگي كشوري.

اين در حالي است كه اين شركت مبلغ 460 ميليون تومان تسهيلات مالي بلند مدت و دو ميليارد و 380 ميليارد تومان تسهيلات مالي كوتاه مدت بانكي داشته است كه اين مهم يعني اين كه شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي در سال مالي 89، نزدیک يك ميليارد تومان سود داشته است.

اين‌ها در حالي است كه شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي تنها شركتي در ايران است كه با اين نام ارايه خدمت مي دهند و برند معتبري هم در مجامع خارجي براي كشور به شمار می رود.

البته اين را نيز بايد گفت كه سازمان بازنشستگي كشوري كه 50 درصد سهام شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي را در اختيار دارد، سالانه نزدیک 45 هزار نفر از بازنشستگان را به اين شركت معرفي مي‌كند تا در تورهاي آن نام نویسی كنند كه اين به نوعي يعني مشتري بي دردسر براي اين شركت.

از سوي ديگر، اگر بپذيريم كه عراق، سوريه، عربستان، مالزي، امارات متحده، عربي و چين بيشترين مقصد گردشگران ايراني هستند، بايد گفت كه مديران ارشد شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي چه برنامه‌اي براي جذب گردشگران اين كشورها به ايران داشته‌اند و آيا به نوعي دولتي بودن شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي و كم‌كاري مديران آن باعث زيان به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشتگي نشده است؟

البته مدير عامل شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي قراردادي را با هتل فردوسي مشهد منعقد كرده است كه هيأت مديره اين شركت با آن مخالفت كرده اما مدير عامل به شركت هاي زيرمجموعه (سفر كارت) دستور داده‌ كه آنها اين قرارداد را منعقد كنند كه اين كار باعث زيان ماهانه دویست ميليون توماني شده است و هيچ توجيه اقتصادي هم ندارد.

در موردي ديگر، مدير عامل شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي اظهار كرده كه لوازم مورد نياز هتل هاي اين شركت را مي خواهد از چين خريداري‌ كند كه با وجود مخالفت هيأت مديره و كارگروه اعزام به خارج سازمان بازنشستگي‌ كشوري باز هم وي به چين سفر كرده و اقدام به اين كار مي‌كند.

به گزارش ايلنا، حال اين پرسش پيش مي آيد كه به راستي شركت هاي وابسته به سازمان بازنشستگي كشوري (آتيه صبا) و سازمان تأمين اجتماعي (شستا) چند درصد از منابع مالي اين سازمان ها را تأمين مي كنند و آيا اگر سازمان هاي بيمه گر شركت هاي زيان ده را واگذار كنند و پول حاصل از آن را در بانك سرمايه گذاري كنند، سود بيشتري نصيب بيمه شدگان و مستمري بگيران خود نخواهند كرد؟

با توجه به اين كه شركت هاي تحت پوشش اين سازمان ها به سرعت در حال تشكيل مجامع خود جهت گرفتن تأييد عملكرد هستند، گویا در اين ميان سرپرست وزارت رفاه، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي و مديرعامل صندوق بازنشستگي نقش حساس و قابل توجه‌اي در جلوگيري از تضييع حقوق بيمه شدگان و مستمري بگيران اين سازمان ها دارند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، گویا شركت هايي مثل شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي در زيرمجموعه هاي سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي كشوري كم نباشند كه زير چتر حمايتي و مالي اين سازمان ها منافع بيمه شدگان و مستمري بگيران اين سازمان ها را به خطر مي اندازند و تحت عنوان كار اقتصادي سودده براي اين سازمان ها در حقيقت از جيب بيمه شدگان و مستمري بگيران ارتزاق مي كنند و گويا كسي هم پيدا نمي شود كه به آنها بگويد بالاي چشمتان ابروست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی