بازدید 4275

گاردین فاش کرد: مذاکرات سری واشنگتن-کابل

گاردین در گزارشی فاش کرد: مقامات ارشد آمریکایی و افغانی مذاکرات سری را برای حضور بیشتر نیروهای ایالات متحده، جاسوسان و پایگاه های نیروی هوایی به مدت دهها سال در افغانستان برگزار کرده اند.
کد خبر: ۱۷۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۲ 14 June 2011
یک روزنامه غربی گزارشی با اشاره به مذاکرات سری مقامات ارشد آمریکایی و افغانی در یک ماه اخیر از نگرانی چین، روسیه و هند درباره حضور طولانی مدت ایالات متحده در افغانستان پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، گاردین در گزارشی فاش کرد: مقامات ارشد آمریکایی و افغانی مذاکرات سری را برای حضور بیشتر نیروهای ایالات متحده، جاسوسان و پایگاه های نیروی هوایی به مدت دهها سال در افغانستان برگزار کرده اند.

اگرچه رسانه ها به مذاکرات سری آمریکا و افغانستان نپرداختند، این مذاکرات به مدت بیش از یک ماه با هدف گفتگو درباره حضور نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 آغاز شده است.

گاردین درحالی از مذاکرات سری آمریکا و افغانستان پرده برداشت که "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه ایالات متحده اخیرا اعلام کرده بود واشنگتن نمی خواهد هیچ پایگاه دائمی در این کشور داشته باشد.

همچنین مقامات ناتو اعلام کردند که نیروهای انگلیسی مدتها پس از پایان سال 2014 با هدف آموزش و نظارت بر عملیات نیروهای افغانی در این کشور باقی می مانند.

به نوشته گاردین، دستکم 5 پایگاه در افغانستان برای حضور شمار زیادی از نیروهای ویژه آمریکایی، عوامل اطلاعاتی، تجهیزات جاسوسی و سخت افزارهای نظامی پس از سال 2014 وجود دارد و افشای این مذاکرات نگرانی عمیق کشورهای منطقه و فراتر از آن را به همراه داشته است.

چین، روسیه و هند نیز نگرانی خود را درباره حضور طولانی مدت آمریکا در افغانستان اعلام کردند. همچنین مقامات ارشد پاکستانی اخیرا اعلام کردند برای متقاعد کردن همتایان افغانی برای اینکه چین می تواند شریک استراتژیک این کشور بهتر از آمریکا باشد، تلاش می کنند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که نیویورک تایمز نیز اخیرا در گزارشی از نشستهای مخفیانه مقامات آمریکا با  "طیب آغا" سخنگو و "ملا محمد عمر" نماینده سرکرده طالبان افغانستان در ماههای اخیر درباره مذاکرات آشتی پرده برداشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # تایید صلاحیت # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری