بازدید 24879

تركيدن حباب بورس به ضرر مردم و به كام بازيگران بازار

مردم مي بينند كارشناسان (!) مي گويند حباب نيست، كسي بازار را داغ نكرده و به يكباره بازار داغ شده است؛ آیا آنان از خود نمي پرسند كه از اول امسال تا امروز، چه شده كه 20% سود كرده اند؟! چه كاري که يك ماه 20% سود مي دهد و در نتیجه، مردم فريب سود بادآورده اي را مي خورند و دارايي آنها بر باد مي رود!
کد خبر: ۱۶۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷ 28 April 2011
سرویس اقتصادی ـ پديده تكرار شده بورس در سال هاي نه چندان دور دوباره تكرار مي شود. عده اي بازيگر بازار، با خريد و فروش سهام در میان خود، قيمت ها را بالا مي برند و مردمي را كه در فكر سود بدون زحمت هستند، به طمع مي اندازند و سهام را در بالاترين قيمت به مردم مي فروشند و خود خارج مي شوند.

به گزارش «تابناک»، این بازی ادامه دارد، پس از مدتي، بورس سقوط مي كند و اين مردم كه پس انداز خود را كه با هزار اميد ذخيره كرده اند و مزاياي پايان خدمت ساليان جواني شان را در بورس مي آورند، به يكباره مي مانند با سهامي كه نصف قيمت شده است و زيان می بینند، ولي سود را چه كساني مي برند؟ كساني كه مي دانستند، آينده جهش هاي بي منطق بورس و افزايش شاخص چه سرانجامی دارد؛ كارگزاراني كه هر كه سود ببرد و يا زيان، آنها سود خودشان را مي برند.

مصاحبه های رسانه ها هم که با كارشناسان بازار سرمايه است و آنان نیز عمدتاً كارگزاراني هستند كه داغ شدن بازار به سودشان است.

مردم مي بينند كارشناسان (!) مي گويند حباب نيست، كسي بازار را داغ نكرده و به يكباره بازار داغ شده است، از خود نمي پرسند كه از اول امسال تا امروز، چه شده كه 20% سود كرده اند؟ چه كاري که يك ماه 20% سود مي دهد و در نتیجه مردم فريب سود بادآورده اي را مي خورند و دارايي آنها بر باد مي رود!

در واقع، امروز صف هاي فروش را شركت هاي حقوقي و كساني كه مي دانند حباب يعني چه، تشكيل مي دهند و تنها فروشندگان سهام با قيمت بالا هستند و خريداران نیز مردم بي اطلاعي كه مي خواهند در يك ماه 20% سود ببرند.

از سویی، غير از اينكه اين جريان زيان مالي به مردم مي رساند، زيان اقتصادي آن براي كشور جاي تأمل دارد! اين وجوه مردم، به جاي اينكه صرف خريد سهام شركت هايي شود كه نقدينگي جامعه را به بخش توليدي می کشاند، صرف خريد و فروش فقط چهارصد شركتی مي شود كه از صبح تا ظهر، ده بار بخشی از سهام آن دست به دست مي شود، اما ارزش افزوده اقتصادي آن كجاست؟

این در حالی است که در سال گذشته، شاخص 13000 بود و امروز 26000؛ يعني دو برابر و كارشناسان تا 18000 را رشد بازار و آن را خوب و منطقي می دانند و این در اثر فعاليت اقتصادي، بهبود شرايط رواني بخش اقتصاد، رد شدن از تله جوسازي تحريم و ساير اقداماتی بود كه جاي تشكر از دولت را داشت.

در همین حال، اما سازمان بورس به عنوان مرجع نظارتي، به دلیل اين كه دوره پنج ساله مديريتش رو به پایان است، از جريان سفته بازي چشم پوشي كرده و بلكه به آن دامن زد و از آن دفاع كرد.

گفتنی است، دو بار پیش، حباب بازار در سال 76 و 84 بود؛ يعني پايان دولت ها و در آغاز دولت هاي بعد بود که حباب تركيد. خاطره شش سال گذشته را به ياد داريم كه شاخص از نزديك 14000 به زير 8000 رسيد و باز هم این مردم بودند که مالباخته شدند.

امروز اما باز هم همان داستان تكرار شده است؛ با اين فرق كه هنوز دو سال به پايان دولت مانده و گویا مسئولیت پنج ساله مديريت سازمان بورس، رو به پایان است و تنها خواهان افزايش شاخص به هر قيمتي هستند و راه را براي بازيگران باز گذاشته اند و... .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۷
امروز اما باز هم همان داستان تكرار شده با اين فرق كه هنوز دو سال به پايان دولت مانده است و ظاهراً مسئولیت 5 ساله مديريت سازمان بورس رو به اتمام است و فقط خواهان افزايش شاخص به هر قيمتي هستند و راه را براي بازيگران باز گذاشته اند و...
(((((اقا از دنیا عقبی 5 سال دیکه ابقا شدند)))))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
چرا اينقدر منفي گرايي انهم بدون مطالعه هييت مديره سازمان براي 5سال ديگر ابقا شده اند
تابناکیای غارتگر بیت المال چی شد یه دفعه دلسوز شدین. شما که جیرتون از موساد می رسه، پس خفه شید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
دوست عزیز ، اگر نقدی رو بر خلاف میبینی خوب نقد کن انتقاد درست کن ، یعنی چه که جیره تون از فلان جا میرسه؟ چطور به این راحتی به برادران و هم وطنانت ولو تابناک باشه و با نظر موافق نباشی چنین اتهامی میزنید. بنده هم خیلی از تحلیل های تابناکی رو قبول ندارم آیا به صرف اختلاف نظر باید یکدیگر رو اینجور تخریب کنیم؟ پس تقوا کجاست؟. از نوع نوشته ات معلومه که حامی سرسخت طیفی خاص هستی و طبعا باید معتقد به اسلام باشی، جایی که قرآن بعضی گامنه زنی ها رو حرام می دونه چه برسه به تهمت زدن شایسته نیست اینجور از مبانی ات دفاع کنی . کمی قرآن بخوان و در آن اندیشه کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
چقدر بی ادب و بی منطقی
سلام
اینبار مانند قبل نیود، طی مصاحبه های مسئولین دولتی در یکماه اول سال، و از جمله شخص آقای احمدی نژاد تاکید کردند که رکود نداریم و رشد شاخص حبابی نیست و نشانگر رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصاد است.
پس مردم، شرکتها و کارشناسان مقصر نیستند.
به درک. حتما چارتا گدا گشنه مثل شما تابناکیا ضرر کردند که صداتون دراومده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
چرا باید امثال تو بی فرهنگ به خودشون اجازه نظر دادن راجع به یک مقاله تخصصی را بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
شب دراز است و قلندر بیدار...
از نقش دولت در التهاب بازار چشم پوششی نشود
شماهااز بورس چیزی سر در نمی اورید و معنی حباب رو بمیفهمین و فعلا بازار سیاست داغ و شما میتازین .... چرا چند ماه قبل صداتون در نمیامد؟
یادته تابناک جان نوشتم : "کی گندش درمیاد خدا می دونه ؟ " اخرین مطلبی که در باره رکورد شکستن بورس نوشتی یادت هست ؟
آقا حرف مفت نزن. بازار داره یه اصلاح کوچک می کنه. بعد هم رکورد 30000 را می زنه. موقعی که شاخص 18000 هم بود هی می گفتن حبابه. نه عزیز من حباب نیست. این نوسانات ذات بازار بورسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
واقعا همینطوره یعنی چی که بازار تا یه منفی میخوره همه میگن حباب ترکید نمیشه که همیشه شاخص صعودی باشه که...... به قوله دوستم ذات بورس همینه..... همه جا هم اینطوره... چرا مردم ما از خودشان تحلیل ندارند که مجبورن به دنبال شایعات و حرفهای به ظاهر کارشناسی دیگران بروند..
به نظر من که مثل همیشه تحلیل شما مبتنی بر واقعیت نیست. ما خودمون جزء همین مردم هستیم که در بورس خرید فروش میکنیم و سرمایه خیلی زیادی هم نداریم. ولی سهام خوب رو شناسایی میکنیم و خرید میکنیم و حتی همین الان هم سهامی که داریم منفی نخوردند. یعنی در حد ۳یا ۴ درصد که اصلا قابل توجه نیست. بهرحال هر بازاری بالا پایین داره. ممکنه کل بورس در مقاطعی سفته بازی بشه ولی روی همه سهام این داستان وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
محسن جان از کارگزاران بورس نيستي احياناَ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
دقیقا
تابی حقه باز بگو چه سهمی داشتی که اومده رو ضرر و اینجوری حرصی شدی
HAMISHE MARDOOM ZAEEF ZIRE DASTE YAZIDIYAN LEH MISHAN
اشتباه بزرگ برخي افراد حتي از مومنين اين است كه فكر مي كنند دزدي فقط بالا رفتن از ديوار مردم يا سرقت علني است در صورتي كه دزدي هاي به مراتب كثيف تر و مخربتر مثل بازي ناجوانمردانه در بورس و فريب مردم يا پارتي بازي يااخذ مدرك تحصيلي بدون سواد و زحمت وجود دارد كه متاسفانه برخي با كسب درآمد نامشروع و غير انساني آن خود را زرنگ مي دانند و به نماز هم مي ايستند! مثلا كارگزار بورسي كه با جابجايي نوبت خريد و فروش براي خود و بستگان و دوستان باعث خسارت به ديگران مي شود در واقع مرتكب دزدي و سرققت مي شود!
من بارها در سايتها مخصوصا سايت الف نوشتم كه اين رشد حبابي است و دولت با الزام شركتهاي دولتي و شبه دولتي در ابتداي اجراي قانون هدفمندي قيمتها و شاخصها را بالا برد تا جو رواني مثبتي در بين مردم و جامعه و فعالان اقتصادي ايجاد كند و يك تبليغ كاذبي از وضعيت اقتصادي كشور كند و باز هم فريبكاري كرد اما كسي به هشدارهاي دلسوزان و آگاهان مسائل توجه نكرد حالا هم نتيجه اش...
نظر شما محترم
اما این را در نظر بگیرید سال 84 مخابرات مثل یک نهنگ توی یک حوض نبود که به تنهایی شاخص را در روز با 4 درصد مثبت شدن بالا ببرد در ثانی کلی شرکت بزرگ دولتی اصل 44 وارد بورس شدند که هر کدام به تنهایی شاخص را جابه جا می کنند شرکت ها افزایش سرمایه های بالا داده اند همین بانک پارسیان در سال 84 سرمایه اش چقدر بود و حالا چقدر است شرکت های معدنی و فولاد ها ، همین دو روز پیش سرمایه گذاری غدیر با بیش از 50 درصد افزایش سرمایه نمادش باز شد به نظر شما نویسنده مقاله اینها هیچکدام تاثیر ندارد .
بارها گفته شده که کسانی که آشنایی کافی با بورس ندارند باید پول هایشان در صندوق های سرمایه گذاری بگذارند و خودشون مستقیم وارد خرید و فروش نشوند اما متاسفانه یک عده که عمر سهامداریشون ممکن چند ماه هم نباشه خودشون را علامه می پندارند و باقی ماجرا ...
اين پيغام را براي خوانندگان نمينويسم چون بغيه پيغام ها حذفش ميكني براي خودتان مينويسم اولن ذات بورس اين افت ئخيز ها را داره دومن تر كيدن حباب نبوده تنش هاي داخلي ومنطقه ايعلت اصلي بوده معمولن مردم در اين مواقع به ارزهاي معتبر يا طلا روي مياورند سومن ظاهرن شما از اين 20%بي بهره بودهايد غصه نخوريد قسمت نبوده پنجمن سرويس اقتصادي!!!
در طول اين چند سال گذشته بسياري از شركتها به سمت زياندهي رفته اند يا سودشان كاهش يافته است يا با كاهش ظرفيت توليد مواجه شده اند.. شما ببينيد در همين بورس سهام بسياري شركتها افت كرده و حتي قيمت سهمشان به زير 100 تومان سقوط كرده است و خيلي هايشان به زياندهي رسيده اند.. سند مي خواهيد .. سندش گروه صنعتي سديد.. لوله و تجهيزات سديد.. گاز لوله.. بسته بندي ايران..بسته بندي مشهد..كارتن ايران..كارتن مشهد...كمباين سازي ايران...هپكو...آبگينه....كشتيراني..كربن ايران...پلي اكريل..ايرانيت...ايتالران...ايران مرينوس...فراورده هاي غذايي تربت جام..صنعتي پيام..نيروي زنگان..فروموليبدن كرمان...پلاستيك شاهين..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
آقا گل گفتی باریکلا لطفن آذرآب را هم به لیست اضافه بفرمایید از 900 تومان رسیده به 100 تومان
تابناک جون امسال اندک اندوختم را از بانک کشیدم بیرون و هفته قبل سهام خریدم چون سود بانکها کم شده اما الان با یک هفته منقی شدن بورس بدبخت شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
نفروش فصل مجامع نزدیکه
بشدت موافقم................
شمائی که این مطالب رو نوشتید گو با مفهوم بورس آشنا نیستید ، سهام ممکن است در عرض چند روز چندین درصد سود بدهد !
ولی این که بازرار الکی داغ شده درست است ولی اینکه میفرمائید کارشناسان بورس داغش کرده اند ، به ناحق بیان میکنید . چون اقتصاد مملکت ما یک اقتصاد بسته بوده نه آزاد پس خود دولت داغ و سردش میکنه !! درسته؟
شانس آوردم خدایی -من هم نزدیک بود این اشتباه رو بکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
آقا محمد یا هر کسی که تازه کاره . جو گیر نشید اول یه مطالعه داشته باشید . یه آشنایی . بعدش با کمک حرفه ای ها وارد بورس بشید . بورس همیشه نوسان داره . قیمتها هم زیاد حبابی نیستن. بورسم که الان بالاست بخاطر اینکه از سال 83 تا 87 شاخص منفی بوده .
جالبه که صدا و سیما که در زمان بالا رفتن شاخص مدام اخبار آن را پخش می کرذ الان صدایش در نمی آید !
جالبه که صدا و سیما که در زمان بالا رفتن شاخص مدام اخبار آن را پخش می کرذ الان صدایش در نمی آید !
مقایسه بیخود نکنید بورس سال 84 با الان به هیچ وجه درست نیست برید اطاعات درست و علمی بگیرید بعد برای عموم روشنگری کنید
با سلام .حقیقت این است که در مورد بورس از جمیع جهات صحیح قضاوت نمیشود ، علاوه براین ساختار و قوانین و...این سازمان کپی شده از بورس غربی هاست ، اما نظارت ،اجرا درچهارچوب روابط بسیار صمیمی وموثر رانت خوران و... است.
چرا بترکه؟ نیمتونید از امید با مردم صحبت کنید نه تشویش؟ شاید حقه در همین خبر است که میخواهد با یک تشویش الکی قمیتها را پایین بیارند و بعد خودشان که قبلا مخالف برنامه های بورس بودند حالا که بورس موفق شده سوار بر موجی شوند که از قافله اش جا ماندند .
تابناک عزیز،

خب ممکن توی قیمت بعضی سهم ها حباب تشکیل شده باشه که حرفی منطقی! اون کسی که شاخص رو بالا می برد دلال ها نبودند بلکه دولت بود که دستی شاخص رو بالا میبرد، به صورتی که 22 بهمن شاخص 22 هزار باشه! کاملا تصنعی! ولی خیلی سهام ها هم درست گرون شدند! میشه بگید چی الان تو ایران قیمتش ثابت مونده که سهام ثابت بمونه؟ الزاما سهم نباید سود دهیش زیاد شود! اگر سود بانک کم بشه، قیمت سهام ها بالا میره تا به اون پی بر ای برسه!
با سلام

به نظر می آید نگارنده مطلب " از بازار بورس ایران واوضاع خرید وفروش سهام بی اطلاع است " در حالی که بازارهای موازی همچون مسکن در رکود به سر می برند رشد بازار بورسی طبیعی به نظر می رسد
کارشناس عزیز لطفا" سعی کن وقتی مطلبی مینویسی نسبت به آن تعهد داشته باش وگرنه این خیلی ساده است که منم سایت خبری داشته باشم و هر چه میخواهم بنویسم و موجی را راه اندازی کنم !!.
دلایل عدم موافقت با گزارش و تحلیل شما:
1-کاهش سود بانکی و هجوم سرمایه به بازار جایگزین -بورس .طلا . ملک .حالا خود قضاوت کنید مردم باید به سود اندک بانکها بسنده کنند و هزینه های سر سام آور افزایش قیمت کالا را بدهند یا بدنبال سرمایه گذاری باشند ؟ کجا مطمئنتر است .طلا؟ ملک ؟ سهام؟ کدام به اقتصاد مملکت بهتر میتواند کمک کند؟
2-اینکه شاخص حبابی بالا رفته با کدام منطق و محاسبه گفته میشود ؟ gnp؟یا فقط بالا رفتن قیمت سهام؟ آیا شما سهم بازار را میشناسی مثلا معتقدی سهام گل گهر یا چادر ملو که تولیدسنگ آهن میکنند که شاید کمتر از طلا نباشد نباید دارای ارزش باشد؟ واقعا" این نوع سهمها اگر در کشور اروپایی یا حتی توسعه یافته بود چند قیمت میخورد؟ ارزشگذاری فقط به سود سال جاریست ؟ واقعا" تمام ارزش سهام با p/e سنجیده میشود؟
3-آیا زمانی که شاخص خیلی پایین بود گزارشی دادید که مردم تشویق به سرمایه گذاری شوند؟ نقش بورس در اقتصاد باید 5% باشد؟
4-آیا سرمایه گذاری مناسبی که مردم تشویق شوند به سمت ان بروند سراغ دارید یا بایستی تمام بازارها را فلج کنیم آن هم با نظر غیر کارشناسانه !!!
و........
اینها نمونه سوالاتیست که اگر بتوانید پاسخ دهید آن موقع در نوشتن مطالب دستتان میلرزد که حتما" بایستی اطلاع کافی داشته باشید سپس اظهار نظر نمایید بعنوان مثال آیا رییس اتاق بازرگانی ایران حتی یکبار خود به شخصه سهام خرید یا فروش نموده که در مورد این بازار نظر غیر کارشناسانه میدهد یا به ایشان مشاورههای غیر واقع داده میشود .
بورس بخاطر مسائل سياسي داخل اين طور شد
مگه تفنگ گذاشتن پشت سر مردم؟مگه اونایی که سکه خریدن رو قیمت بالا اجبارپشتشون بود ،هرکس طمع کرد و فکر نکرد نوش جونش....از قرار معلوم این مطلب بدون نام نشان شما هم نتیجه طمع خبرنگار مربوطه هست که مثل .......سرشو انداخته پایین رفته سهم خریده حالا مونده توی....... افت وخیز خاصیت هر سرمایه گذاری هست واین افت شاخص نتیجه همین امر میباشد لطفا حواستونو جمع کنید تا زیان نکنید ومطلب بیخود و بدون تحلیل ننویسید میدونم که تو سایت نمیزنید واسه خودتون نوشتم ....زیانی که کردین نوش جونتون ،عاقبت عملکرد کورکورانه همینه
ما که گفته بودیم
بورس ایران حبابیه این روز نامه های و سایت های دولت اند که باورشون نمیشه
متاسفانه دولت بدون آگاهی دادن به مردم آنها را ترغیب به سرمایه گذاری میکند
با سلام خدمت سایت تابناک و تمام دوستانی که درباره بورس صحبت و اظهار نظر کرده اند نکات زیر را به شما دوستان برای وارد شدن به بورس گوشزد میکنم 1- اولا تعدادی از سهام های حاضر در بورس ایران بستگی به شرایط بازارهای جهانی دارد 2- برخی از سهام ها نسبت قیمت به درآمد بالایی دارند که باعث می شود که نسبت قیمت به درآمد بورس زیاد باشد(در حال حاضر1/9) مثل شرکت صدرا با p/e سیار بالا (3/163) 3 - شرکت های هم وجود دارد با p/e مناسب نظیر شرکت سایپا و مخصوصا سرمایه گذاری سایپا با وجودی که این سهم رشد حدود 250% داشته است در عرض 7 ماه گذشته با وجود افزایش سرمایه فعلی این سهم بسیار ارزنده می باشد 4- باتوجه به اینکه بازار سهام در فروردین رشد خوبی داشته است بنابراین این شوک برای بورس بسیار عالی بود 5- نزدیک بودن فصل مجامع مخصوصا برای شرکت های که p/e آن پایین است این شرکت ها برای سرمایه گذاری بسیار مناسب هستند. با تشکر از سایت تابناک و دوستان اگر سایت تابناک علاقمند است بعد از این مطالب دیگری نیز درباره خواهم نوشت
مطلبی در این مورد در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ شده (یکی دو روز پیش) خوب است مطالعه فرمایید
ذات بازار نوسانه .... هنوز خیلی زوده که در مورد حباب در بازار سهام صحبت کنیم ... مقایسه بازار سهام سال 80 تا 82 با سال 89 و 90 کار اشتباهیه چون بازار سهام فعلی نسبت به اون زمان خیلی تغییر کرده ... نکته دوم اینکه اتفاقا این افت بازار خیلی خیلی خیلی لازم بود برای اینکه اونایی که چشم بسته وارد این بازار میشن و هر سهمی رو با هر قیمتی میخرن بفهمن که بازار سرمایه بدنه کارشناسی میخواد ؛ تحلیل میخواد، ارزش گذاری قیمت سهم میخواد...این بازار رشته داره حسابداری ،مدیریت مالی و .... نه اینکه هر کسی برای خودش بیاد تو صف خرید ...صف خرید سکه که نیست
بازیگران وبازی خوردگان زندگی این است دردنیای امروز!!! خدابه دادمردم برسد که می رسد.
حالا مگه چی شده؟؟بعد از این همه رشد طبیعیه بازار اصلاح انجام بده اونم تو فصل مجامع...تابناک جوسازی نکن..این خبر تو بیشتر به سهامدارا ضرر میزنه..بورس فقط یک روز منفی شد
من در بازار ارز كار مي كردم حداقل انجا اطلاعات شفاف بود
سلام
من هم از قربانیان بورس وسیاست هستم در زمان انتخابات اقای احمدی نژادگفتند که ایشان مخالف بورسه و قمار میداند و جمعش میکنه و شکست امثال من وبعد مثله حبابی وحال هم حبابی بازی چرا خود دولت جلوی خرید وفروش این شرکت های بازی کننده را نمیگیرد پس نتیجه خود دولت و نظام هم در این امور دخالت نظارت کامل دارند وبنابه میل اینهااینطوری انجام میشه(کسب درامدبیشتریک عده حکومتی)وبس
تمنا می کنم، خواهش می کنم، استدعا می کنم، التماس می کنم، ... وقتی می خواهید مطلبی بنویسید، لا اقل از کسی استفاده کنید که الفبای موضوع رو بلد باشه! این متن توی مایه های نوشته های یک انسان بی سواده که فقط یه چیزهایی راجع به بورس شنیده!
دوست عزیز؛ شما الان چطوری فهمیدی بازار رفته توی حباب؟ از افت دیروز شاخص؟ شاید بازار حباب هم داشته باشه، من لزوما این موضوع رو رد نمی کنم. اما استدلال های شما واقعا خنده دار بود.
توجه کن و یه کم یاد بگیر:
قیمت سهم در بازار بر اساس چند عامل اصلی تعیین می شه. یکیش سود انتظاری در جامعه است و یکی دیگه میزان نقدینگی موجود در بازار.
روزی روزگاری سود بانکی 20 درصد بود (تقریبا) و به تبع اون، نسبت پی بر ای شرکتها هم با توجه به ریسک بالاتر بورس نسبت به بانک، بین 3 و 4 بود. امروز سود بانکی خیلی کمتره و طبیعیه که با ثابت بودن ای پی اس، قیمتها افزایش پیدا کنه و پی بر ای بالاتری در حد 7 و 8 داشته باشیم.
دوم اینکه به دلیل عرضه های اولیه جدید در بورس، خیلی ها نقدینگی بردند و میزان نقدینگی بورس خیلی زیادتر از قبل شده. خود من با ورود سهم همراه به بورس در سال گذشته، سرمایه ای وارد بورس کردم که بعدش نه تنها خارجش نکردم، بلکه بیشترش هم کردم توی این چند ماه. حداقل 6-7 نفر دیگه روی توی نزدیکانم می شناسم که دقیقا همین وضعیت رو دارند. وقتی پول بیاد توی بورس، به صورت طبیعی تقاضا می ره بالا. راه حلش هم اینه که با افزایش پول، شرکتهای جدید هم وارد بورس بشن تا تعادل برقرار بشه. این اتفاق در حال رخ دادنه الان.
سوم اینکه دوست عزیز، بورس یکی از راه های مناسب تامین مالی شرکتها در دنیاست. اگر بازار بازده نداشته باشه، کسی پولش رو نمیاره توی بورس. وقتی بازار بازده داره و در نتیجه مردم رغبت به وارد کردن سرمایه به بورس دارند، شرکتها می تونن از این بازار برای تامین مالی استفاده کنند. نه تنها با تبدیل به سهامی عام، بلکه با فروش اوراق مشارکت، صکوک و ... دوست عزیزم، اینکه بگویید "چه نفعی دارد که سهام 400 شرکت مدام در بورس جابجا شود" حرف کاملا بی منطق و غلطی است. همین پول رو از بازار خارج کنید، ببینید با اقتصاد ما چه می کنه و با تولید ما چه می کنه. بازار سرمایه یعنی همین؛ یعنی اینکه جذابیت هم برای سرمایه گذاران باشه و هم برای سرمایه پذیران. اگر جز این باشه، خصوصی سازی و ... بی معنیه. توی دنیا ده ها روش تامین مالی داریم؛ مثل اوراق قرضه. توی ایران ما تا چند وقت پیش فقط سیستم بانکی رو داشتیم. بورس یکی از ابزارهای اساسی تولید توی دنیاست.
ای خدا، از دست این بی سوادی! تا زمانی که یاد نگیریم اندازه دانش خودمون صحبت کنیم، وضعمون همینه
متاسفم برای یک همچین تحلیل آبکی از بورس. دوست عزیز حباب میدونی چیه در بورس؟ اصلاح چطور؟ خواهشی که دارم اول کمی سوادتون رو زیاد کنید بعد گزارش تهیه کنید. اینطوری اعتماد به سایتتون خیلی کم میشود. اگر فولاد مبارکه 700 بود ویا سایپا 900 ویا رایان سایپا 1400 بله حرفتون کاملا صحیح بود. ولی فولاد مبارکه با 270 تومن رایان سایپا 640 تومن و یا بانک کارآفرین 330 تومنی کجاش حبابه؟ اگر کمی مطالعه فرموده بودید می دید زمانی که سپنتا 14000 تومن بود یا گاز لوله .........

من به شخصه دیگه به تحلیلهای سیاسیتون هم مشکوک شدم.
از شما متشكرم كه اينقدر هوشمندانه كار كرديد.
ما نبايد ببرهاي آسيا را فراموش كنيم.
عزيزان هر عملي كه در اقتصاد رخ ميده مثل يك شمشير دو لبه است.
اين يك مثل معروف در اقتصاد كلان است كه قبل از اينكه به عنصر I يا سرمايه گذاري بپردازيم عنصر مقابل اون يعني S يا نشت فاتحش خونده ميشه.
اين از دروس اصلي و مقدماتي اقتصاد كلانه و نه حب و بغض تابناك.
اما سؤال مهم همينه كه اين همه سرمايه نقدي توي بازار بورس و طلا از كجا آمده؟
چند پاسخ ميشه داد:
1- مردم پولهائي رو كه در طرحهاي اقتصادي سرمايه گذاري كردن درآوردن و بردن تو بورس و طلا كه بحث مفصلي داره.
2- پول بدون پشتوانه چاپ شده و روانه بازار شده كه اين بحث پيچيده است و دولت خودش ميدونه كه چكار كرده.
3- عنصري خارجي مثل بحران ببرهاي آسيا كه درمالزي وارد شد براي تخريب بازار ايران فعاليت ميكنه كه اين هم براحتي قابل كشفه.
بورس همونطور كه مكانيزمهائي براي جلوگيري از ركود داره بايد مكانيزمهاي موثر و به روز و حساس در جلوگيري از باد شدن حباب داشته باشه.
اين تنها عامل بقاي پايدار بورس خواهد بود. اگه ما خودمون و اقتصادمون رو كاپيتاليستي نميدونيم. و اگه ميدنيم بايد منتظر بحران باشيم.
سامعي- كارشناس ارشد تجارت الكترونيكي
یک سهم خریدم چند هفته پیش سهمی 410 تومن
فعلا شده 320 تومن . خرید هم نداره شانس ما
یک سهم خریدم چند هفته پیش سهمی 410 تومن
فعلا شده 320 تومن . خرید هم نداره شانس ما
اصلا این کار به ضرر اقتصاد هستش
چون بی اعتمادی باعث میشه مردم سراغ بورس نیایند
1- 20% رشد بازار را حباب نمی گویند!
2- قیمتها عموما به سطح قبل عید رسیده اند و جالب اینجاست که شاخص که آن موقع 22000 بود حالا 26000 است!
3- عرضه های روز چهارشنبه بورس حاصل تلاش سیاسیونی بود که می خواستند اوضاع کشور را بحرانی نشان دهند.کشور را عرض کردم نه بورس.
4-پول بره توی بازار بورس بهتره یا بره توی بازار خونه و ارز و طلا؟!
حرف چرت که حساب و کتاب نداره هر کی هر چی می خواد میگه .عامل اصلی التهاب شمایید که هی حباب حباب می کنید .بورس تو هر حرکت صعودیش یه اصلاح هم داره این اصلاح هم تموم میشه رو سیاهیش میمونه به روی شما .
میدونید دلیل منفی شدن بورس چیه ؟؟؟
اینه که یه سری ادام که نمیدونن بازار چیه میشن کارشناس
مثل الان که یه عده که نمیفهمن بورس چیه شدن مقاله نویس
ممنون تابناک عزیز که حقایق را برملا می کنی.
آخه آدم نفهم که میای دم از اصلاح سال 84 میزنی که شک ندارم اون موقع هیچ سهمی نداشتی... و الان فقط میخوای جو سازی کنی تا شاید دو تاسهم را به قیمت پایینتر بخری
میدونی سال 84 p/e سهم ها از 20 هم بیشتر شده بود؟؟؟؟؟؟؟؟ اون یعنی حباب اون یعنی نیاز به اصلاح نه الان که p/e اکثر سهم ها چهار یا پنجه
چی شده یه دفعه دلسوز شدین واقعا براتون متاسفم...
بگذریم شنونده باید عاقل باشه
سوال-شما که در سرویس اقتصادی تابناک می ایید این مطلب را می زنید اگه شنبه شاخص مثبت شد(که می شود) و شما با این نوشته باعث فروش سهام افراد مبتدی با ضرر شدید پیش وجدان خود چه خواهید کرد؟
تابناک عزیز ، شما با توجه به بازدید کننده زیادی که داری با این نوع خبررسانی توی بازار موج منفی درست می کنی و اگه قرار نباشه کسی ضرر کنه حتما با این نوع اخبار و با منفی شدن جو روانی خریداران سهام ضرر خواهد کرد. لطفا توی مسائلی که تخصص ندارید وارد نشوید.
در شآن سایت وزین تابناک است که در این قبیل موارد از نطرات کارشناسان این رشته استفاده نماید. چرا که ورود به این مباحث نیاز به تخصص دارد و پر واضح است نویسنده مطلب فوق هیچ اطلاعی از مباحث اقتصادی و بازار سرمایه ندارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی