بازدید 3439

مستاجران فرمول جدید اجاره را مي‌پسندند؟

این فرمول پیشنهاد شده از سوی مسوولان مسکن ممکن است دلیلی برای کاهش نقدینگی در بازار اجاره باشد به طوری که مالکان و مستاجران شرایط رهن کامل را بپذیرند و نقدینگی که در بازار اجاره مسکن به عنوان اجاره ماهانه رد و بدل می‌شود را متوقف کنند.
کد خبر: ۱۴۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶ 23 February 2011
دنیای اقتصاد: رفت و آمد موجران و مستاجران به بازار اجاره برای مشخص شدن وضعیت فرمول جدید محاسبه اجاره‌بها افزایش یافته است.

از زمانی که فرمول جدید تعیین اجاره‌بها از سوی مسوولان وزارت مسکن پیشنهاد شد، بسیاری از مشاوران املاک درباره تاثیر این طرح بر میزان نرخ اجاره و همچنین تمایل مالکان و مستاجران به نحوه دریافت و پرداخت اجاره (رهن کامل یا رهن و اجاره توام)، بحث‌های متفاوتی را ارائه کردند، اما اکنون خبرنگار دنیای اقتصاد به اظهارات تعدادی از مستاجران درباره دیدگاه آنها نسبت به فرمول جدید تعیین اجاره‌بها پرداخته که بدین شرح است: مستاجران هم مانند مشاوران املاک دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به تاثیر اجرای فرمول پیشنهادی اجاره بر بازار مسکن دارند. برخی از آنها اجرای این فرمول را دلیلی بر تمایل مستاجران به رهن کامل می‌دانند.

فرمول جدید پیشنهادی برای کاهش نقدینگی

اکبرپور یکی از مستاجران واقع در شمال غرب تهران دراین‌باره گفت: فرمول پیشنهادی جدید (هر 20 هزار تومان در ازای یک میلیون تومان) برای آن دسته از مستاجرانی که مبلغ اجاره ماهیانه آنها بیشتر از مبلغ ودیعه است، بسیار اهمیت دارد به طوری که اگر این طرح به اجرا در آید آنها ترجیح می‌دهند واحد مورد نظر خود را با شرایط پرداخت اجاره ماهانه، اجاره کنند.

وی در ادامه افزود: این فرمول پیشنهاد شده از سوی مسوولان مسکن ممکن است دلیلی برای کاهش نقدینگی در بازار اجاره باشد به طوری که مالکان و مستاجران شرایط رهن کامل را بپذیرند و نقدینگی که در بازار اجاره مسکن به عنوان اجاره ماهانه رد و بدل می‌شود را متوقف کنند.

این مستاجر تاکید کرد: از طرف دیگر اگر متقاضیان در بازار اجاره‌شرایط رهن کامل را بپذیرند به نوعی گردش پول در بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری با رونق مواجه خواهد شد.

انتظارات تورمی مانع موفقیت فرمول پیشنهادی

علاوه براین مستاجر دیگری که در یکی از مناطق شرقی تهران سکونت دارد در رابطه با فرمول جدید پیشنهاد شده در بازار اجاره عنوان کرد: اجرای فرمول جدید در بازار اجاره باعث می‌شود اجاره‌بها به صورت مصنوعی کاهش پیدا کند و به همین خاطر نظام عرضه و تقاضا در بازار اجاره از بین خواهد رفت و از سوی دیگر موجران نرخ اجاره واحد خود را بر اساس تورم اقتصادی و انتظارات تورمی محاسبه می‌کنند.

طاهری در ادامه افزود: اگر فرمول هریک میلیون تومان معادل است با رهن 20 هزار تومان اجاره ، اجرا شود، مالکان سعی می‌کنند این کاهش نرخ را به نحوی جبران کنند؛ این در حالی است که مستاجران شرایط رهن کامل را ترجیح می‌دهند، اما مالکان همچنان راغب هستند واحد خود را با شرایط رهن و اجاره به مستاجر واگذار کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود حتی با ارائه فرمول جدید، مالکان بر خواسته قبلی خود برای نحوه دریافت اجاره بها (رهن و اجاره) اصرار کنند عدم رضایت از میزان نرخ سود بانکی است، زیرا در حال حاضر نرخ سود در بانک‌های دولتی و خصوصی پایین است و مالکان این میزان سود را کافی برای دریافت رهن نمی دانند.

فرمول جدید بی‌تاثیر بر بازار مسکن

طبق گفته یکي از مستاجران، در بازار مسکن دو مساله باعث تعیین نحوه پرداخت و میزان نرخ اجاره می‌شود.

بهداد درباره این مساله اظهار کرد: از یک سو نیاز مالی مالک و از سوی دیگر چگونگی تقاضا در بازار اجاره، موجر را به نحوه دریافت اجاره‌بها مجاب می‌کند و در نهایت فرمول‌های پیشنهادی، تاثیرگذار بر مقدار نرخ اجاره نخواهد بود و از طرف دیگر بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی نیز تاثیر بسزايی بر تصمیم‌گیری موجران خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست