بازدید 5425

روایت مجید مجیدی از دوران انقلاب

ما روزي دوتا اجرا داشتيم و جمعيت عجيبي به استقبال اين نمايش آمدند. از يک دوره‌اي احساس کرديم سينما نقش تعيين‌کننده و اساسي را مي‌تواند در حوزه‌هاي فرهنگ اجتماعي داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷ 03 February 2011
مجید مجيدي کار گردان مطرح سینمای ایران از کار گردانانی است که حضوری فعال در وقایع انقلاب داشته است.

به گزارش پارس توریسم، آقای مجیدی در اظهارات و سخنرانی های که در چند سال اخیر داشته خاطرات جالبی از وقایع انقلاب اسلامی بیان کرده است.

مجیدی دریکی از اظهارات خود در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان دراردیبهشت سال 88و همزمان باکران فیلم آواز گنجشکها صورت گرفت بااشاره به فعاليتهاي خود و کارگردانان همسو با او دراوائل انقلاب می گوید : اولين تئاتر انقلاب را ما به روي صحنه برديم، کاري به کارگرداني شهيد حسين قشقايي که در مبازرات خياباني در ميدان انقلاب شهيد شد. شهيد حسين قشقايي از اساتيد ما بود و ايشان شهيد ارزشمندي بود که منشا تحولات بسياري در ديگران و از جمله خود من شد. اين تئاتر را شهيد قشقايي نوشته بود و قرار بود که در چهلم شهيد قشقايي اين تئاتر را در بهشت زهرا سر خاک اين شهيد اجرا کنيم، ولي سير تحولات انقلاب به حدي سرعت گرفت که منجر به پيروزي انقلاب شد و تصميم گرفتيم با عنوان اولين نمايش انقلاب در تئاترشهر به نمايش بگذاريم .البته الان سالني به اسم سالن قشقايي با ياد شهيد قشقايي در تئاتر شهر وجود دارد.

وي درادامه گفته : ما روزي دوتا اجرا داشتيم و جمعيت عجيبي به استقبال اين نمايش آمدند. از يک دوره‌اي احساس کرديم سينما نقش تعيين‌کننده و اساسي را مي‌تواند در حوزه‌هاي فرهنگ اجتماعي داشته باشد. به‌خصوص که اين ابراز نگراني وجود داشت که سينماي مبتذل با عناوين مختلف سرو کله‌اش پيدا شود و احساس کرديم يک ضرورت است که مابايد وارد عرصه سينما شويم، سينمايي که مي‌توان حرفهاي ناگفته انقلاب را با آن زد.

مجيدي افزوده: در همان زمان تيمي تشکيل داديم که محسن مخملباف در آن بود مرحوم ملاقلي پور،کمال تبريزي ،محمد رضا هنرمند و... در آن حضور داشتند که آقاي حاتمي‌كيا باچند سال تاخير ملحق شد و با حضور اساتيدي چون سعيد کشن فلاح و تاجبخش فنائيان که جزو مدرسين بزرگ تئاتر بودند، تشکيلاتي به اسم حوزه انديشه و هنر اسلامي را بنيان کرديم. اينکه مي‌گويم بنيان کرديم، همه توسط جواناني نوزده -بيست ساله و با دست خالي بود.

وي ادامه داده : يادم است نمايشنامه‌اي به اسم «توجيه» را آقاي مخملباف نوشته بود که درباره مبارزات گروههاي انقلابي بود. درست شبي که قرار بود اين نمايش را اجرا کنيم، مصادف با حمله هوايي عراق به تهران و خاموشيها بود. ما به سراغ تلويزيون رفتيم و گفتند که اين کار فوق العاده‌اي است و چرا فيلمش نمي‌کنيد؟ نمايشنامه «توجيه» به فيلمنامه «توجيه» تبديل شد و به سراغ وزارت ارشاد رفتيم و گفتيم که مي‌خواهيم اين کار را بسازيم و «توجيه» اولين محصول گروه ما بود که در سينماهاي کشور نمايش داده شد، ولي چون در سالهاي اول انقلاب بود و به خاطر مسئله حجاب بعدها نمايش متعدد پيدا نکرد.

مجيدي با اشاره به فيلم «بايکوت» ساخته محسن مخملباف ادامه داد: اين فيلم با بليط 10 توماني آن زمان فروش 14 تا 15 ميليون توماني کرد. يعني اگر با بليط فعلي اکران مي‌شد به فروش ميلياردي مي‌رسيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد
وب گردی