بازدید 8835

روزهای ناآرام سودان و تبعاتی که رفراندوم امروز به جای می گذارد

هر چه امروز از این صندق‌ها بیرون بیاید، بدون شک، تأثیر ژئوپلتیک شگرفی بر آینده آفریقا خواهد گذاشت؛ روند جدایی طلبی که به دلیل سیاست‌های استعماری دهه‌هاست در این منطقه ادامه دارد، دامن دیگر کشورها را هم خواهد گرفت و در این میان، مشخص نیست آیا آمریکا و متحدان غربی‌اش، توان آن را دارند که نیروهای حافظ صلح خود را به این منطقه بفرستند یا خیر؟! آیا...
کد خبر: ۱۴۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۳ 09 January 2011
سرویس بین الملل ـ مردم جنوب سودان امروز به پای صندوق‌های رأی رفتند تا پس از دو دهه فشار کشورهای خارجی و برخی از عوامل داخلی به چیزی زیر عنوان استقلال رأی دهند که شاید تا دهه‌ها از آن پشیمان شوند.

به گزارش «تابناک»، منطقه جنوب سودان که در قلب آفریقاست، امروز برای تعیین سرنوشت خود پای صندوق‌های رأی رفتند، آنچه در صندوق‌های رأی جنوب سودان بیرون می‌آید، بدون شک، تأثیر بسیاری بر تحولات آینده جهان اسلام، آفریقا و تحولات بین‌المللی خواهد داشت.

مسأله جدایی جنوب سودان که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در آتش آن دمیدند، دیر یا زود، دامن این کشورها را خواهد گرفت و به فرایندی تبدیل خواهد شد که در روند فرسایشی خود، تاب و توان را از دولت آینده در جنوب از یک سو و آنهایی که برای ضربه زدن به جهان اسلام از سوی دیگر آن را دامن زدند، خواهد گرفت.

بنا بر این گزارش، هر چند آتش‌بیار این معرکه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا بوده‌اند، میراث‌خواران غربی که در ولع منابع زیرزمینی این منطقه بوده و شرکت‌های چند ملیتی که در سودای غارت نفت آن هستند، در روزهایی که دولت جدید نه توان مقابله با درگیری‌های احتمالی داخلی را خواهد داشت و نه یارای مقابله با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جدایی از سودان متحد را به دردسری تازه برای این کشورها تبدیل می‌شود.

بدون شک، تعارض‌های قومی و مذهبی در جنوب سودان، آن اندازه شدید هستند که دولت آینده این کشور در انبوه مناطق جنگلی و کوهستانی خود، دچار بحران‌هایی با این اقوام که هر یک بر پایه سنت قدیمی خود، تابع هیچ قدرتی نیستند، بشود؛ البته نباید از نظر دور داشت افرادی مانند «سلفاکر»، رهبر کنونی جنوب سودان ـ که همزمان معاون رئیس جمهور سودان نیز هست و اتهاماتی مبنی بر کشتن ژنرال «جان گارانگ»، رهبر قبلی ارتش آزادی‌بخش جنوب سودان نیز بر وی وارد است ـ محبوبیت چندانی میان طیف‌های بالایی و میانی در جنوب ندارد.

«سلفاکر» که در استبداد رأی و دیکتاتوری همانند بسیاری از همتایان آفریقایی خود است، تاکنون باعث رنجش بسیاری از همراهان خود و به ویژه افسرانی که زمانی با ژنرال «گارانگ» شورش دهه هشتاد قرن گذشته را راه انداختند، شده است؛ ژنرال پر آوازه‌ای مانند «آتور» که دست راست «گارانگ» به شمار می رفت و دیگر افسران رده دوم و سومی که هم‌اکنون نیروهای خود را آماده کرده‌اند، پس از پایان رأی‌گیری هر یک مناطقی را متصرف شوند.

مشخص نیست ارتش 130هزار نفری جنوب سودان که به یمن دلارهای اهدایی شرکت‌های نفتی و دولت‌های غربی و آموزش افسران صهیونیست آماده شده، می‌تواند در برابر موج شورش‌های داخلی دوام آورده و توان خود را تثبیت کند؛ ارتشی که به یاری همین کمک‌ها حتی تانک‌های تی72 روسی را از کشور اوکراین خریداری کرده و در پنج سال گذشته به شدت خود را مجهز کرده است؟!

بحران‌های اجتماعی جدایی جنوب سودان، کمتر از بحران‌های امنیتی آن نیست. جامعه متضاد این منطقه قبیله نشین که به دلیل بیش از دو دهه جنگ خونین کمترین توسعه انسانی و اقتصادی را داشته، همچنان بدوی مانده است و انتظار نمی‌رود تا چند دهه آینده، بر این مشکلات غلبه کند.

نام جنوب سودان هر چه باشد، خشکی‌ محصور در آب است که به دلیل فقر شدید مردمش با کمترین امکانات برای کمک رسانی روبه رو خواهد شد. اگر کسی امروز بخواهد دولت «عمر البشیر» را متهم به کوتاهی در رسیدگی به جنوب کند، به خوبی می‌داند که دست خارطوم سال‌هاست، از جنوب این کشور کوتاه است و رهبران جنوبی نشان داده‌اند در مدیریت هیچ بهره‌ای ندارند. نارضایتی عمومی از جو نظامی‌ منطقه و خاطره قتل عام‌های بزرگ قبیله‌ای در جنوب، از هم‌اکنون آوار آواره‌ها را برای دولت آینده رقم زده است.

گفتنی است، تعارضات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هر چه باشد، جامعه‌ای تازه شکل‌گرفته را به کام خود فرو خواهد برد؛ هر چه امروز از این صندق‌ها بیرون بیاید، بدون شک، تأثیر ژئوپلتیک شگرفی بر آینده آفریقا خواهد گذاشت؛ روند جدایی طلبی که به دلیل سیاست‌های استعماری دهه‌هاست در این منطقه ادامه دارد، دامن دیگر کشورها را هم خواهد گرفت و در این میان، مشخص نیست آیا آمریکا و متحدان غربی‌اش، توان آن را دارند که نیروهای حافظ صلح خود را به این منطقه بفرستند یا خیر؟

آیا آنها آمادگی مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از این جدایی را دارند؟ آیا جنوب سودان به سومالی جدیدی تبدیل نخواهد شد؟ این‌ها پرسش هایی است که برای پاسخ به آن باید منتظر آینده ماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
تحولات سودان به ما چه؟
جدایی جنوب سودان، مصیبتی برای مسلمانان است. این مصیبت را به همه‌ی مسلمانان، تسلیت عرض می‌کنم. جدایی جنوب سودان، نتیجه‌ی تسامح، تساهل و عدم وجود دیپلوماسی مقتدر در سطح جهانی از سوی کشور های اسلامی می باشد. جالب است که جنوب سودان، دارای منابع نفت فراوان و اکثریت مسیحی می باشد و آمریکا و نوچه‌هایش، طرفداران این جدایی بودند. آن وقت، غربیان ادعا می‌کنند که دین را در سیاست دخالت نمی‌دهند! ابله خودشانند و هفت جد آبادشان!
يعني نتيجه راي گيري از همين الان قابل پيش بيني است؟
چرا سودان مجبور به پذيرش شد؟
تابناك كوتاهي كردي را جع به تلاشهاي غرب بنويسي

سودان كشور ثروتمندي بود و هست. از نظر كشاورزي خيلي غني است.
به نظرم این یه هشدار برای ماست . می دونیم که ایران سرزمین اقوام گوناگونیه ولی متاسفانه طی 100 سال اخیر به دلیل یه سری عوامل خارجی و داخلی به اختلاف بین اقوام دامن زده شده و از اتحاد اقوام کاسته . اگه زود به خودمون نیایم و حقوق همه ی اقلیت ها رو بطور تمام و کمال به رسمیت بشناسیم و از ساختن جک های مزخرف و بی معنا برای هموطنانمان دست نکشیم چه بسا این سرنوشتی باشه که رای جنوب ایران - کردستان - آذربایجان و بلوچستان ایران رخ بده .
همیشه باید به فکر اتحاد باشیم . همه ی اقوام ایرانی با هم معنای کامل ایران را می رسانند . نه فقط یک قومیت خاص
حاکمین بلاداسلامی درجهان اجازه ندهدسیاست تکه تکه کردن ممالک اسلامی که ازسیاستهای دیرینه استعمارمیباشد عملی شودوبه سودان کمک کنندالبته به نظرمیرسداستعماربرای اینکه افکاردنیاراازجنایتهای اسراییل دورنگه دارداین برنامه ریخته ودرصددایجادیک جنگ داخلی دربین مسلمانان است
تجربه کشورهایی که به آبهای آزاد دسترسی ندارند نشان دهنده این است که تقریبا همه آنها با انزوای کامل سیاسی اقتصادی و فقر شدید دست به گریبان هستند مثل افغانستان نپال مغولستان و بسیاری از کشورهای آفریقایی و مطمئنا جنوب سودان نیز در صورت استقلال به خاطر همین مسئله به مشکلات عظیمی دچار خواهد شد . البته تنها مورد کشور محصور در خشکی که پیشرفته است کشور سوئیس است که آنهم شرایط خاص خود را دارد .
مگه نمی گید کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی حامی آون هستن دیگه چه مشکلی براش پیش بیاد؟ بنظرم حرفتون تناقض داره!
امروز جنوب را از سودان جدا مي كنند و فردا دارفور را . آنچه باقي ميماند كوچكترين كشور آفريقاست كه روزي بزرگترين كشور آن محسوب ميشد!!
تجزیه سودان بخشی از تجزیه منزقه است که ابتدا در مناطق کم اهمیت تر ازمایش می شود تا نهایتا در مناطق بزرگ ومهم مثل شبه جزیره عربستان ،ترکیه وعراق ازمایش شود امریکا خوابهای بدی برای مسلمانان دیده است .
به شماها چه آشغالا
حالا شما چرا از این انتخانات ناراحتید/؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی