بازدید 25161

اخذ جریمه دیرکرد وام حرام است

کد خبر: ۱۴۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۲ 03 January 2011
مراجع عظام اخذ جریمه دیر کرد پرداخت اقساط وام از وام گیرنده توسط بانکها و مؤسسات مالی را حرام دانسته و معتقدند این عمل از نظر شرع مبنایی نداشته و پذیرفته نیست.

به گزارش مهر، در استفتاء انجام شده از دفتر پاسخگویی به سؤالات آیت الله وحید خراسانی درباره اخذ دیرکرد بابت اقساط وام از سوی بانکها و مؤسسات مالی اعلام شد: اخذ دیرکرد جایز نیست و بیشتر علما اعتقاد دارند اخذ دیرکرد حرام است.

دفتر پاسخگویی به پرسش‌های شرعی آیت الله وحید خراسانی در تبیین این امر که عده‌ای اعتقاد دارند از آنجا که هنگام دریافت وام به صورت پیش شرط اخذ دیرکرد قید شده است عنوان شد: خداوند هر قراردادی را نمی‌پذیرد، در هر مسئله‌ای که رضایت طرفین وجود داشته باشد، الزاماً رضایت خداوند وجود ندارد.

در استفتاء صورت گرفته از دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز درباره اخذ جریمه دیرکرد آمده است: جریمه دیرکرد شرعا اشکال دارد، ولی بر بدهکاران لازم است بدهی خود را به موقع بپردازند، وگرنه گناهکارند.

دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی آیت الله سبحانی نیز در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: اخذ دیرکرد وام جایز نیست ، جریمه دیرکرد از نظر شرعی هیچ مبنایی ندارد و حرام محسوب می‌شود.

در استفتاء منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری نیز این موضوع چنین مورد تأکید قرار گرفته است:



سؤال شده است: در قراردادهای بانکی جهت پرداخت وام، شرطی با این مفهوم گذاشته می‌شود که در صورت دیرکرد در بازپرداخت مبلغ اقساطی بانک حق دارد وجوه واریزی را در ابتدا از بابت دیرکرد (خسارت تأخیر تادیه) برداشته و پس از تسویه این خسارات از اصل وام کم کند. آیا دریافت چنین دریرکردی جایز است و در صورت حرمت آیا معامله باطل می‌شود.

پاسخ چنین است: دیرکرد حرام است اما موجب فساد معامله نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۰
الان كه بانكها دارند 6 درصد ديركردبابت وامهاي معوق مي گيرند امار مطالبات بانكها اينقدر زياده واي به روزي كه بخواهند ديركرد رو نگيرند
بانك ها در زمان پرداخت وام گيرنده را در تنكنا قرار داده ؟ ولذا وام گيرنده در شرايط نامتعادل با قبول جريمه دير كرد موافقت مي نماييد.
ولي هيچكس عمل نمي‌كند:
خانه‌اي خريدم كه وام 3 ميليوني داشت، متاسفانه مالك قبلي پرداخت نكرده بود و من مجبور شدم 10 ميليون تومان، شامل 3 ميليون اصل وام و 7 ميليون ديركرد آن را پرداخت كنم!!!!
الان موسسه ....به خاطر يك قسط عقب افتادن، هر ماه چندهزارتومان جريمه از ما كم مي كند و اين ادامه دارد تا آن يك قسط پرداخت شود!
کاش بانک مرکزی این موضوع را به بانک ها بخش نامه می کرد.
كدامشون به اين حرفها گوش مي‌دهند اگر حرام است بايد با كسي كه حرام خواري مي‌كند برخورد شود.مانند كسي كه شراب خواري مي‌كند.
اون وقت ما همين بانكداري را اسلامي مي‌ناميم. حرام، حرامه . مراجع مسؤول چرا برخورد نمي‌كنند.
خدا پدرشو بيامرزه . وقتي كسي 1 برج نداره قسط بده بايد برج بعد با درصد بيشتر بده و اين واقعا به ضرره .
با سلام
من در سال 85 برای کار فرهنگی و گسترش نشر الکترونیک مبلغی از یکی بانکهای دولتی وام گرفتم ولی به دلیل کسادی بازار دچار مشکل در پرداخت شده ام ولی متاسفانه این بانک دولتی با کمال ناباوری به دلیل دیرکرد مبالغ جریمه به صورت تصاعدی از بنده می گیرند البته رئیس محترم بانک به این نکته اذان داشته که این جریمه درست نیست و لی کو گوش شنوا .
حال باید این نکته را گوش زد کرد که تنها بیانیه دادن و اعلام حرام بودن جریمه دیرکرد نمی تواند کاری از پیش ببرد بلکه باید اجرا کرد و عمل نمود چرا که امثال بنده در زیر بار این جریمه ها واقعیت داریم له و از چرخه روزگار ساقط می شویم.
لطفا در سایت در ج نمایید. متشکرم
من از بانك ...اهواز وام خريد خودرو گرفتم كه بدليل عقب افتادگي وام آن هم بدليل اينكه سررسيد وام بيست و هفتم بوده و بنده اول ماه بعد از دريافت حقوق قسط رو پرداخت مي كردم مشمول پرداخت دير كرد شدم و بانك اعلام ميكنه كه ديركرد بصورت اتوماتيك از اقساط كم ميشه نكته جالبش اينه كه مبلغ ديركرد از مبلغ قسط كه 182 هزارتومتن است بيشتر ميشه حال با اين استفتاء تكليف چيه ؟
حالا کو گوش شنوا؟!
من بابت 6قسط معوقه 1قسط جریمه دیر کرد دادم
مراجع عظام محترم به فرياد ما برسيد بانك ... فقط براي دير كرد وام 1 روز كه تعطيلات بود براي وام 20 ميليون تومني 350هزارتومن جريمه ديركرد گرفتند چه مملكت اسلامي با بانك اسلامي دايريم ....
احسنت! خوشمان آمد. اما چه جوری میشه اینو اجراییش کرد تا کسی جریمه دیرکرد نگیره؟ لیزینگ به ازای یک روز دیرکرد 200 هزار تومان جریمه می کنه!!
چقدر هم در سیستم بانکداری و مالی ما به این مسئله توجه می شود!!!
در ضمن تابناک لطفاً در مورد قانون مالیات بر ارث هم تحقیقی بکنید و مقاله ای بنویسید.
از لحاظ شرعی ارث خمس ندارد در حالی که طبق قانون از وارثین دسته اول تا سوم به ترتیب 35% تا 65% درصد مالیات می گیرند.
آیا این انصاف است؟ این عدالت است؟ آیا این شرعی است؟
خانواده ای یک عمر زحمت بکشند و با هزار دردسر صاحب یک آپارتمان 120 متری شوند و قیمت آن 240 میلیون باشد. این خانواده صاحب دو فرزند باشد آیا این شرعی است که 35 درصد آن یعنی 84 میلیون تومان آنرا مالیات دهند؟
مگر حکومت ما اسلامی نیست؟ مگر قوانین ما نباید شرعی باشد؟
بابا ایت بانکها همون سودی که بابت وام میگیرند خودش جای سوال داره...من از بانک مسکن 16.5 میلیون وام گرفتم که مبلغ باز پرداختش 29.5 میلیون شده...خوبه از علما یه استفتا هم برای این سود بشه....
بانك ... شعبه املش از اعضاي تعاوني مسكن شهر املش مبلغ 2800000 معادل ( بيست و هشت ميليون ريال) بابت جريمه وام مشاركت ساخت مسكن آن تعاوني گرفتند.
.
.
.
نه تنها اخذ جريمه دير كرد " حرام " است بلكه :
.
.
نحوه سود گرفتن بابت وام و نيز سپرده ها نيز كاملا حرام مي باشد چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي ...
.
.
چرا كه...........
.
...........................كسي كه براي وامي (قرضي) كه گرفته بايد در هر نوبت از زمان پرداخت قسط مانده بدهي وام خود ، سود آن مقدار از باقي مانده كل بدهي خود را بدهد نه سود كل وامي كه از اول گرفته بوده است كه اين در اصطلاح "راس گرفتن " ميباشد....
.
.
و دليل ديگر:
.
...............تعيين نرخ قطعي سود براي وام داده شده كاملا ربا است و بانكها بايد ابتدا علي الحساب در نظر گرفته سپس در پايان هر سال مالي سود قطعي را حساب و منظور نمايند...
.
.
با سلام. شوهرم ضمانت وام یکی از دوستانش را کرده و آقای محترم وام را گرفته و متواری شده و الان بعد از جند سال بانک اعلام کرده که همه دیرکرد اقساط ایشان را ما باید پرداخت کنیم . لطفا راهنمایی کنید. ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
من هم همين مشكل را داريم كه ضامن كسي شده ايم و ايشون وام هايش را پرداخت نميكند چه بايد كرد ؟؟
برو بابا دلت خوشه 3 ماه پیش لیزینگ ایران خودرو 3.5 میلیون از من جریمه دیرکرد گرفت
شما را به خدا اين احكام مراجع را اجرا كنيد ما كه بيچاره شده بانك ها هستيم
28درصد سود واقعا كمر شكن هست!!!
جمعي ازكاركنان يكي ازسازمانهاي دولتي براي درست كردن سرپناه وام هشت ميليوني ازبانك ... دريافت نمودندوبعدازاتمام كارجهت قسط بندي وام به بانك مراجعه وحتي مكاتبه نيز نمودندتااينكه بعد ازدوسال ونيم بانك حاضربه قسط بندي گرديد ولي هريك ازهمكاران مبلغ 4300000 تومان سود دوران مشاركت جريمه شدند واكنون وام هشت ميليوني بايد 23 ميليون تومان بازپرداخت گردد جالب تراينكه درقرارداداوليه بانك مبلغ نرخ بهره وام 12 درصد قيدگرديده ولي درعين حال وام فوق 16 درصد وصول ميگردد
با سلام
اينجانب از بانک ...20 ميليون تومان وام تعميرات گرفتم که بازپرداخت آن حدود 35 ميليون تومان ثبت گرديد (24 درصد + 5.5 درصد جريمه ديرکرد با بازپرداخت ماهيانه 580 هزار تومان). با توجه به هر حساب و کتابي بانک مذکور رسماً درصد سود و ديگر موارد را جواب نداد و فقط گفت مدارکي را امضا نمايم. سند منزل گرو مي‌باشد و اينجناب در حال پرداخت اقساط هستم و کسي هم از بانک پاسخگو نمي باشد!!
سلام. من 4سال پیش از بانک ...سه راه حافظ تو فردیس کرج 16 میلیون وام مسکن گرفتم. همسرم کارگر یه کارخونه است و ماهی 380 تا 450 حقوق میگیره. ماهی 280 قسط بانک میدم. بخاطر دیرکرد قسط مجبور شدم از یه بانک خصوصی 3میلیون وام بگیرم و بابت اون هم ماهی 120 هزار تومن قسط میدم. وقتی برای پرداخت قسط بانک میرم تا جریمه دیرکرد رو پرداخت نکنم نمیتونم قسط جدید رو بدم!!!!!!! آیا این قانون وجود داره یا این بانک این کارو میکنه؟!!! بهشون میگم بزارید اول قسط رو بدم بعد سر سال میام جریمه دیرکرد رو میدم ولی قبول نمیکنن. خودم هم خیاطی میکنم و ماهی حدود 200 تومن درآمد دارم. دیگه خسته شدم ازین اوضاع. واقعا این جریمه دیرکرد خیلی زور داره. مخصوصا برای من که به مسائل دینی سعی میکنم پایبند باشم.
بازم قربون بانک های دولتی
بانک ها و موسساتی مانند .... سود و حساب کتابشون آدم را بیچاره می کند.
با سلام
اگه شما تخلف و يا خطايي انجام دهيد آيا بايستي جريمه شويد يا خير ؟
زمانيكه در زمان تعيين شده از جانب بانك دين خود را ادا نمي كنيد علاوه بر گناه تعهدات خود را ادا ننموده و تخلف كرده ايد و مي بايست جريمه شويد تا دوباره خطا ننموده و سيستم گردش مالي بانك و يا موسسات مالي را دچار اختلال ننماييد .
جريمه اي كه بانك مينمايد مثل جريمه افسران محترم راهنمايي و رانندگي است .
پس چرا آن جريمه را حرام اعلام نميكنند .
آقايون افسرها لطف كنند راهنمايي كنند افراد را كه ديگر خطا نكنند .
پس بانک چجوری و با چه ترفندی اقساط معوقه رو پس بگیره؟؟ من خودم کلی قس عقب افتاده دارم و جریمش رو هم میدم و فکر می کنم حق با بانکه.
جریمه نکنه که من قسط نمیدم این موضوع مثل روز روشنه.
با توجه به این نظرات مراجع بزرگوار از مدیران بانک ها خواهشمندیم از لفظ بانکداری اسلامی دیگر استفاده نکنند تا بیشتر از این اسلام و مسلمان زیر سوال نرود ...
بيچاره مردم زلزله زده شهر بم كه پس از گذشت چند سال از زلزله و عدم پرداخت بموقع اقساط خود به بانكها با جريمه هاي سرسام آور ديركرد مواجهند و هيچكس خبر ندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار