بازدید 2531

"مادران کار" و تربیت کودک

ابداع و نوآوری را می‌توان یکی دیگر از روش‌های تربیتی مادران دانست. مادران کار، از «نوآورى» به عنوان یکى از اهرم‏هاى جذب و هدایت نباید غفلت کنند.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۷ 01 January 2011
شبکه ایران_سید رضا زمانی: با آغاز تولد کودک وظایف مادر رنگ و صورت دیگری به‌خود می‌گیرد و بار مسئولیت‌اش سنگین‌تر می‌شود.مادر بعد از تولد کودک خود وارد دنیای دیگر می‌شود و فکر و اندیشه و جهان بینی و علاقه و سلیقه و ذوق‌اش همه و همه فرم کاملتری به‌خود می‌گیرد چراکه او خود را در قبال فرزندش مسئول می بیند.

"مادران کار" اما در این میان وظایف سنگین‌تری بر عهده دارند. آنان علاوه بر تربیت این کودک که در آیین اسلام مورد تاکید پیامبر و ائمه اطهار بوده است باید مسوولیت‌های محل کار خود را نیز به درستی انجام دهند.چراکه امروزه به دلیل تنوع کارها و نیاز به نیروی کار متناسب با آنها و افزایش تقاضای کار از سوی زنان به علت گذران زندگی، پرداختن آنان به مشاغل بیرون از خانه امری طبیعی به نظر می‌رسد.

در این میان با بررسی نقش زن در خانه که حول سه محور همسرداری، فرزندداری و خانه‌داری و نقش او در محل کارش که حول وظایف و تخصصات او می‌چرخد این مهم به ذهن خطور می‌کند که یک مادر چگونه می‌تواند در کنار انجام وظایف محل کار، به مهمترین وظیفه خود یعنی تربیت فرزند که به فرموده امام خمینی (ره)، بزرگ‌ترین مسوولیت و شریف‌ترین شغل در عالم می‌باشد بپردازد.
چراکه مادران در آشنا ساختن کودک با جامعه و هدایت و رهبری او نقش اساسی دارند. کودک به علت زود باوری و تقلید مطلق در سالهای اول زندگی بسیاری از مسائل را به راحتی می‌پذیرد و به همین علت است که مادر در سعادت و پروش کودک نقش اساسی دارد. در واقع می‌توان گفت مهمترین نقش تربیتی مادر در رهبری کودک خلاصه می شود چراکه مادر با القای افکار و اندیشه و علایق و اهداف و آرزوهای خود به کودک در واقع در حال ساختن آینده جامعه است.

اینجاست که مادرانی که گرفتار مشاغل بیرون از خانه هستند در رسالت خود مبنی برتربیت کودک و تربیت نسل آینده جامعه دچار مشکل می‌شوند.

پارادوکس "نسل امروز" و "تربیت دیروز" حل شدنی‌است

به عقیده بسیاری از کارشناسان تفاوت روش های تربیتی امروز با گذشته کلید حل بسیاری از این مشکلات است. آنها معتقدند عوامل موثر در تربیت در مقایسه با گذشته متفاوت شده است.
هر پدر و مادری از خانواده های دیروز تصوری دارد و این دید روی اصول تربیتی‌ای که روی فرزندانش اعمال می کند تاثیر دارد.

در گذشته پدر، صرفا پدر معاش خانواده را تامین می‌کرد. اما امروزه مادر و شاید همه‌ی اعضای خانواده در فعالیت های اقتصادی سهیم هستند. این به خاطر تغییر شرایط زندگی است. مادری که در بیرون از خانه کار می‌کند،‌ نسبت به مادری که در گذشته همواره در خانه بوده دیدگاه متفاوتی پیدا کرده است. این دیدگاه متفاوت در تربیت اعضای خانواده، خوب یا بد تاثیر می‌گذارد. در جامعه امروزی مادرانی در تربیت فرزندان خود موفقند که موفق به کسب دیدگاه‌های صحیح تربیتی و به‌کارگیری آن شوند.

در گذشته دانش محدود بود اما امروز دانش گسترش یافته است و مادران از طریق روزنامه، کامپیوتر و تلویزیون مرتب در جریان اخبار و اطلاعات قرار می‌گیرند و این یعنی گسترش دانش، روابط عمومی و اطلاع رسانی که امروزه بسیار وسیع است.

کارشناسان امر بر این باورند خانواده امروز میان تربیت سنتی گذشته و دنیای گسترده امروز سرگردان است و در روندی حرکت می‌کند که گویی در معرض طوفان است. اطلاعات از روزنه‌های مختلف به سمت خانواده سرازیر شده و مادران و پدران را به طور گسترده در معرض اطلاعات گوناگون درباره‌ی فرزند پروری قرار می‌دهد.

"مادران کار" در مواجهه با این حجم وسیع اطلاعات با این سوالات برخورد خواهند کرد. آیا همه این اطلاعات درست است؟ آیا می‌توان خود را با این حجم اطلاعات و با این سرعت انتقال تطبیق داد؟و ...

مدیریت اطلاعات بهترین راهکار "مادران کار"

آنچه در اینجا مورد اتفاق متخصصان امر می‌باشد به‌کارگیری صحیح این اطلاعات می‌باشد.البته این نکته ضروری‌ است که عناصر مثبت خانواده‌های دیروز را نباید در این طوفان اطلاعات از دست داد. نگهداری عناصر مثبت تربیت گذشته هم باعث ایجاد پیوند فرهنگی و هم محتوای تفکر برای خانواده‌ها خواهد شد. در حقیقت عناصر مثبت تربیت دیروز را می‌توان به ستونهای ساختمانی تشبیه کرد که اطلاعات امروزی بر روی آن بنا خواهد شد.

در به‌کارگیری صحیح اطلاعات می‌توان از عوامل بسیاری وجود دارد که یکی از آنها مشاوره خانواده است.مشاوره خانواده فرآیندی است که راه کارهای مناسب برای سازگاری افراد با این شرایط و مدیریت این اطلاعات فراهم می‌سازد. علاوه بر این چنین شرایط پیچیده زندگی نیاز افراد به دریافت اطلاعات مناسب در زمینه‌های مختلف را موجب می‌شود. از این‌رو مشاوره خانواده چنین وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرد.

ابداع و نوآوری را می‌توان یکی دیگر از روش‌های تربیتی مادران دانست. مادران کار، از «نوآورى» به عنوان یکى از اهرم‏هاى جذب و هدایت نباید غفلت کنند.

گریز از تکرار و یکنواختى که در کودکان است، ضرورت ابداع و شیوه‏هاى نو را در تربیت الزامى مى‏سازد و لازمه به‌دست آوردن شیوه‌های نو کسب اطلاعات مفید و کاربردی در تربیت کودک از طریق رسانه‌ها می‌باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی