بازدید 7775

فروش ماسك در تهران 10 برابر شد

کد خبر: ۱۳۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳ 01 December 2010
كساني كه براي خريد ماسك آمده‌اند بيشتر ماسك ارزان خريداري مي‌كنند. ارزان‌ترين ماسك‌ها 100 تومان و گران‌ترين آنها 4800 تومان است و پرفروش‌ترين آنها 1500 تومان و قابل شست‌و‌شو است. كارشناسان توصيه مي‌كنند: به‌دليل اينكه تنفس در هوای آلوده منجر به بروز مشکلاتی در فرد می‌شود و نیاز به مصرف دارو و بستری شدن در بیمارستان وجود دارد،شهروندان بايد از ماسك‌هاي مناسب استفاده كنند كه بهترين نوع آن ماسك‌هاي n98 فيلتر دار هست و بعد از چند روزي براي تعويض آن اقدام كنند. توصيه مي‌شود كه از اين نوع حداقل براي به يكي، دوتا قانع نمي‌شوند، آنهايي كه براي خريد ماسك آمده‌اند چند تايي هم براي اعضا خانواده مي‌خرند. مسئول فروش داروخانه فردوسي يكي از آلوده ترين مناطق تهران مي‌گويد كه فروش ماسك در اين داروخانه 10‌برابر شده است.

با افزايش آلودگي هواي تهران، تهيه ماسك براي شهروندان با قيمت مناسب مشكلاتي را بوجود آورده است مردمي كه براي تهيه دارو و ماسك به داروخانه شبانه‌روزي دراگ‌استور در ميدان فردوسي آمده‌اند اولين سوال‌شان اين بود كه چه نوع ماسكي تهيه كنيم و بعد از اطلاع يافتن از قيمت آن، اقدام به خريد مي‌كردند و جالب اينكه اكثر مردم در خواست ماسك‌هاي ارزانقيمت را مي‌خريدند. عليرضا ارشادي مسئول فروش داروخانه شبانه روزي ميدان فردوسي در مورد انواع ماسك‌هاي مورد استفاده مردم گفت: ماسك‌هاي n98 بهترين نوع ماسك و داراي فيلتر نانو هست، در اين هواي آلوده بيشتر توصيه مي‌شود، افرادي كه به بيماري‌هاي تنفسي دچار هستند از اين نوع ماسك بيشتر استفاده ‌كنند كه با قيمت 4800 تومان به فروش مي‌رسد، نوع ديگري از ماسك‌هاي سوپاپ دار صنعتي با قيمت 4000 تومان هستند كه بيشتر در هنگام گرد‌و‌خاك شديد مورد استفاده قرار مي‌گيرد و براي افرادي كه در اين محيط‌ها كار مي‌كنند توصيه مي‌شود. پر فروش ترين انواع آن ماسك‌هاي معمولي قابل شست‌وشو 1500‌توماني وماسك‌هاي غيرقابل شست‌وشو(يك بار مصرف) هستند كه با قيمت 100 تومان عرضه مي‌شود.

وي شمار مراجعين را نسبت به روزهاي اول شروع آلودگي شديد تهران ده برابر عنوان كرد و گفت: مردم در مورد كيفيت و قيمت ماسك‌ها سوال مي‌كنند و افرادي كه بيمار هستند مجبورند ماسك‌هاي فيلتر‌دار را تهيه كنند اما اكثر مردم عادي ماسك‌هاي يك‌بار مصرف را تهيه مي‌كنند كه آن هم بعد از استفاده كوتاه مدت بايد دور اندخته شوند اما متاسفانه به دليل قيمت بالاي ماسك‌هاي مرغوب توانايي خريد آنها را ندارند و تنها از همان يك‌با رمصرف‌ها استفاده مي‌كنند.

حساسيت مردم نسبت به وضعيت سلامتي‌شان امري طبيعي است كه به هنگام بروز پدیده آلودگی هوا دو چندان مي‌شود.سالمندان، بیماران ریوی و قلبی و کودکان بيش از سايرين در معرض آسيب هستند، آسيب‌پذيري کودکان به دليل حساسيت ويژه‌اي است که به خصوص در مخاط آنها وجود دارد.

به هنگام بروز و شيوع چنين پديده‌اي به شهروندان توصيه مي‌شود كه به منظور كاهش آثار منفي آلودگي هوا حتي الامكان از تردد در محدوده‌هاي مركزي و پر ترافيك شهر اجتناب كرده و يا استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي در سفرهاي روزانه درون‌شهري خود را جايگزين خودروهاي شخصي كنند. فعاليت يا بازي كودكان در محيط‌هاي باز را محدود و افراد مسن يا افراد با بيماري‌هاي قلبي، ريوي نظير آسم، برونشيت مزمن و نارسائي قلبي از خروج از خانه اجتناب كنند.استفاده از ماسك هم يكي ديگر از راهكارهايي است كه به مردم سفارش مي‌شود تا زماني كه در معرض هواي آلوده قرار گرفته‌اند كمي از اثرات نامطلوب آن كاسته شود. مسئول داروخانه 13 آبان در خيابان كريم خان كه محل فروش داروهاي كمياب است نيز به افزايش مراجعين به داروخانه براي تهيه ماسك نسبت به روزهاي قبل اشاره كرده و مي‌گويد: اكثر مردم به اين داروخانه مراجعه مي‌كنند تا داروهاي ناياب و كمياب را تهيه كنند و كمتر به سراغ خريد ماسك مي‌روند اما مراجعيني كه از شهرستان‌ها به اينجا مي‌آيند وقتي در معرض هواي آلوده قرار مي‌گيرند اقدام به تهيه ماسك مي‌كنند. متاسفانه تلاش‌هاي خبرنگار ما براي پرس و جو درباره كيفيت و چگونگي استقبال مردم از انواع ماسك‌ها و تعداد مراجعين به داروخانه‌هاي واقع در چهارراه وليعصر به علت عدم پاسخگويي مسئولان آن داروخانه بي‌نتيجه مانده است.

يكي از رانندگان تاكسي كه هر روز مجبور به تردد در مسيرهاي آلوده شهر تهران بود به خبرنگار تهران‌امروز گفت: من قبلا سيگار مي‌كشيدم اما در اين چند روز آن را كنار گذاشتم و متوجه شدم آلودگي ناشي از دود بسيار خطرناك و آزار دهنده هست. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا از ماسك استفاده نمي‌كند، گفت: قيمت ماسك‌هاي فيلتر دار خيلي گران بوده و بايد هر چند روز يك‌بار هم عوض شود و تهيه‌اش براي ما خيلي مشكل هست. ناچاريم به اين هواي آلوده عادت كنيم.

با وجود اينكه قبلا وزارت بهداشت اعلام کرده بود شش دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس تهران با توجه به آلودگی هوا در شش میدان اصلی شهر تهران مستقر می‌شوند و اقدام به توزيع ماسك بين شهروندان نيز مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد با توجه به هشدار در مورد وضعيت هوا كه توسط مسئولان و کمیته اضطرار مواقع آلودگی هوای تهران داده شد، خدمات ارائه شده كافي نيست و در اختيار قرار دادن ماسك‌هاي مرغوب با قيمت‌هاي مناسب به خصوص كودكان و افراد بيمارو سالمند مي‌تواند در سلامتي آنها موثر باشد. وضعیت آلودگی هوای تهران همچنان در حالت هشدار قرار دارد و میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون بیش از حد مجاز است. زمانی که شاخص کیفیت هوای تهران در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد سازمان‌های ذی‌ربط موظف هستند تا از طریق رسانه‌ها با استفاده از روش‌های مختلف اطلاع رسانی مردم را از وضعیت هوا با خبر کنند.

آنها همچنین باید اقداماتی را که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود در تهران اعمال کنند.هرگاه شاخص کیفیت هوای تهران از وضعیت هشدار به اضطرار برسد، سازمان‌های ذی‌ربط نیز ملزم می‌شوند تا طبق قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، نسبت به رفع آلودگی هوا به صورت مکانی و زمانی با اعمال شرایط خاص و محدودیتهای تردد اقدام کنند.

تنفس در هوای آلوده منجر به بروز مشکلاتی در فرد می‌شود و نیاز به مصرف دارو و بستری شدن در بیمارستان وجود دارد و در مواقعی هم که آلاینده زیاد باشد مشکلات حادتری ایجاد می‌شود بنابراين استفاده از ماسک یکی از راه‌های حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.

شهروندان بايد از ماسك‌هاي مناسب استفاده كنند كه بهترين نوع آن ماسك‌هاي n98 فيلتر دار هست و بعد از چند روزي براي تعويض آن اقدام كنند. توصيه مي‌شود كه از اين نوع حداقل براي كودكان و افراد بيمار حتما استفاده شود. اگر هم بنا به هردليلي مجبور هستيد در سطح شهر تردد كنيد امکان دسترسی تهرانی‌ها به نقشه آلودگی هوا از طریق تلفن همراه‌شان فراهم شده است، قبل از خروج از خانه حتما سري به اين نقشه بزنيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی