بازدید 158420

تصاوير ديدني از ايران ما: تخت جمشيد

کد خبر: ۱۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷ 05 July 2008
تخت جمشيد، پر بازديدکننده‌ترين بناي ايران

نام محلي پايتخت داريوش بزرگ است؛ که از لحاظ وسعت، عظمت و شکوه، مهمترين مجموعه باستاني هخامنشي در ايران است.

اين مجموعه بي‌نظير در دامنه کوه رحمت (کوه مهر)، در مقابل جلگه مرودشت و 55 کيلومتري شمال شرقي شيراز قرار دارد. يونانيان و به تبع آنها اروپاييان، گاهي آن را «پرسه پليس»، «پرسَپُليس» يا «پرسپوليس» (persepolis) مي‌خوانند.

اما نام تاريخي آن که در کتيبه‌هاي کاخ‌ها ثبت شده، پارسَه (parsa) به معناي شهر مردمان پارسي است.

آثار تاريخي به جاي مانده در آن، از باشكوه‌ترين مجموعه‌هاي تاريخ ايران و جهان است. اين بنا در زمان داريوش اول از پادشاهان هخامنشي در سال 518 قبل از ميلاد به قصد ايجاد پايتختي آييني در جلگه مرودشت، بر دامنه كوه مقدس رحمت (كوه مهر) بنيان نهاده شد و ساخت آن جمعا حدود 120 سال به طول انجاميد.

مجموعه تخت جمشيد به وسعتي حدود 135000 متر مربع و تماما از سنگ ساخته شده است.

در ميان سنگها از هيچ گونه ملاتي استفاده نشده اما در بعضي نقاط، سنگها را با بست‌هاي آهني به نام دم چلچله‌اي به هم اتصال داده‌اند و از چفت‌هايي سربي استفاده کرده‌اند.

مجموعه تخت جمشيد شامل هفت كاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلكان‌ها،‌ ستون‌ها، ‌و دو آرامگاه سنگي است.

جمعا بيش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان‌ها و مقبره‌هاي تخت جمشيد وجود دارد كه به طرز خارق العاده‌اي هماهنگ است.

در قسمت بالاي تخت جمشيد، در دامنه كوه رحمت، دو آرامگاه وجود دارد كه آرامگاه اردشير دوم و اردشير سوم است.

تخت جمشيد حدود دويست سال محل سكونت شاهان هخامنشي بوده تا اينکه در 330 پ.م. اسكندر مقدوني (که ايرانيان او را گجسته، بنفرين، پليد و ديو خو ناميده‌اند) آن را سوزاند.

تاريخ نگاران در مورد علت اين آتش‌سوزي اتفاق راي ندارند. عده‌اي آن را ناشي از يک حادثه غير عمدي مي‌دانند، عده‌اي دليلش را آتش زدن آن به دست اسکندر ديو خو به تلافي ويراني شهر آتن (و معبد آرتيميس در آن) به دست خشايارشا مي‌دانند.

البته نظرات ديگري نيز در اين مطرح است؛ براي مثال برخي بر اين باورند که نابودي تخت جمشيد به دست اسکندر مقدوني روي نداده و حتي بر اين باورند که پاي اسکندر مقدوني هيچگاه به اين منطقه نرسيده است.

از آنچه امروز از تخت جمشيد بر جاي مانده، تنها مي‌توان تصوير مبهمي از شکوه و عظمت کاخها در ذهن مجسم کرد.  

با اين همه مي‌توان به مدد يک نقشه تاريخي که جزئيات معماري ساختمان کاخها در آن آمده باشد و اندکي بهره‌گيري از قوه تخيل، به اهميت و بزرگي اين کاخها پي برد.

نکته‌اي که سخت غير قابل باور مي‌نمايد، اين واقعيت است که بخش‌‌هايي از اين مجموعه عظيم و ارزشمند، هزاران سال زير خاک مدفون بوده تا اينکه در حدود 70 سال قبل کشف شد.

 
 
 
آثاري از حکاکي کاوشگران فرانسوي بر يکي از ديوارهاي تخت جمشيد در قرن 19 ميلادي
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۶
انتشار یافته: ۰
با سلام و ضمن تشکر . خوب تصاویری هم از نقشه تاریخی و ماکتی که در خود مجموعه وجود دارد و نقشه کامل مجموعه را نشان میدهد نشان می دادید . یک شهروند شیرازی
تصاوير بسيار زيبايي بودند. از حسن سليقه شما سپاسگزارم.
سلام
یک سوال هميشه برای من مطرح بوده. چرا تا کنون کسی اين تخيل را به کار نگرفته و تصويری مجازی از اين اثر بزرگ تاريخ بشری به کمک نرم افزار و کامپيوتر ايجاد ننموده است ؟
جالب است نه ؟
واقعا عالی بود .خیلی لذت بردم .لطفا باز هم به این روند ایران شناسی ادامه دهید.
خلاصه مطالب مفيد به همراه عکسهاي زيبا مجموعه جالبي را گرد آوري نموده ايد. که جاي تشکر فراوان دارد.
بسيار بسيار زيبا بود. خيلي خيلي ممنون. لطفا هميشه اين بخش رو ادامه بدين. مطمئنم که اينقدر جاهاي ديدني و افتخار آميز در ايران وجود دارد که به اين زودي‌ها تمام نميشه. باز هم ممنون.
خيلي زيباست كه ميبايستي قدر آنها را دانست وبراي اين آثار ارزش قائل شد وبه آنها بها داد و از آنها بصورت مناسب حفاظت و نگهداري كرد.
بسیار زیبا بود متشکریم از حسن سلیقه سایت خوب و محبوب شما
اتفاقا یک معماری کامپیوتری و سه بعدی از تخت جمشید توسط یک گروه ایرانی و یک تیم متخصص خارجی تولید شده است که می توان به وسیله آن حتی در تمام کاخ ها گشت و گذار هم نمود. ولی جزییات را بهتر است طی یک مقاله از دوستان تابناکی بخواهیم.
درود بر شكوه ايران ، بسيار ممنون از زيبايي سليقه شما و عكاس ماهر اين آثار
شبيه سازي تخت جمشيد چند سال پيش تهيه شده است و بسيار هم خوب تهيه شده است.
از اينكه در همين تصاوير هم مي توان به خوبي فرسايش و از بين رفتن آثار را ديد دل هر ايراني را به درد مي آورد
بعد از تخت سليمان اين دومين مجموعه تاريخي است كه در سايت شما مي بينيم خيلي جالب است باز هم از مجموعه هاي تاريخي عكس تهيه كنيد در ضمن اگه ممكنه يك نقشه كوچك از محل قرار گرفتن مجموعه ها هم در كنار عكسها بگذاريد . با تشكر
بسيار عالي بود جاي تقدير دارد لطفا" اين روند را ادامه دهيد و در معرفي اجمالي و تصويري سرزمين بي همتايمان ايران كمك نمائيد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی