بازدید 305913

گوشه‌ای از فساد اشرف پهلوی + اسناد

انواع قمار در دربار پهلوی به شکل یک تفریح روزمره درآمده بود. اما در دربار هیچ کس در قماربازی به پای اشرف نمی‌رسید. «از مشکلات اخلاقی اشرف قماربازی مفرط او بود... اشرف بیشتر شب‌های تابستان در رستوران دربند، بساط قمار راه می‌انداخت و زمستان‌ها هم این بساط در کاخ اختصاصی به راه بود.» اشرف چنان در قماربازی خود را صاحب انحصار می‌دید که به گزارش ساواک جلسات قمار دربار شاهنشاهی که قبلاً در کاخ اختصاصی برقرار می‌شد به کاخ والاحضرت اشرف پهلوی منتقل گردیده و...
کد خبر: ۱۲۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 05 February 2018

اشرف پهلوی سومین دختر رضاخان است. اولین دختر رضاخان «همدم السلطنه» نام داشت و حاصل ازدواج رضاخان با زنی به نام «صفیه» بود. صفیه خانم از اهالی همدان بود که رضاخان در اوایل انتصاب به فرماندهی آتریاد قزاق همدان، وی را صیغه نمود و پس از یک سال طلاق داد.

به گزارش «بولتن»، دومین همسر رضاخان «تاج الملوک» نام داشت، وی فرزند یکی از فرماندهان ارشد قوای قزاق به نام تیمورخان آیرملو بود که در جریان انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه به همراه خانواده اش به ایران مهاجرت کرده و در تهران اقامت گزیده بود.


تاج الملوک دختری قد کوتاه و زشت رو و به اصطلاح عوام «ترشیده» بود و هنگام ازدواج با رضاخان بیش از ۲۴ سال از سنش می‌گذشت که درآن زمان برای ازدواج سن زیادی بود زیرا عموم خانواده‌ها مطابق رسوم رایج دختران خود را تا پیش از سن ۱۸ سالگی به خانه بخت می‌فرستادند. اما این مسایل برای رضاخان اهمیت نداشت. برای رضاخان که دوران کودکی و نوجوانی و جوانی خود را به عنوان «تابین» (قزاق بدون درجه همانند سرباز) در فوج قزاق گذرانده بود، این نکته مهم بود که با دختر یکی از امرای ارشد این فوج ازدواج می‌کند. ارتشبد فردوست در این مورد می‌نویسد: «در آن زمان برای رضاخان افتخاری بود که با یک دختر میرپنج ازدواج کرده است...»

از راست: اشرف، شمس، رضاخان، محمدرضا

 

اولین فرزند تاج الملوک، شمس نام داشت که دو سال بزرگ‌تر از «اشرف» بود. اشرف در روز چهارم آبان ۱۲۹۸ ه- ش. چند ساعت پس از تولد محمدرضا پهلوی در خانه‌ای واقع در کوچه ضلع شمال شرقی میدان حسن آباد تهران به دنیا آمد. با تولد اشرف و محمدرضا تحولات بزرگی در زندگی رضاخان پدید آمد و از سوی ژنرال آیرون ساید- فرمانده نیرو‌های انگلیسی در بین النهرین- برای فرماندهی کودتای نظامی علیه احمدشاه قاجار انتخاب شد و در فرصتی کمتر از یک سال وی، در سوم اسفند ۱۲۹۹ به همراه سیدضیاءالدین طباطبائی به عنوان فرمانده نظامی کودتا به تهران حمله کرد و در کودتایی بدون خونریزی این شهر را تصرف کرده و از سوی شاه به عنوان وزیر جنگ معرفی شد. رضاخان به همین دلیل تولد محمدرضا و اشرف را خوش یمن تلقی می‌کرد و پیشرفت هایش در عرصه‌های سیاسی - نظامی را مرهون قدوم این کودکان می‌دانست. او تمام عاطفه اش را به پای محمدرضا می‌ریخت و آنچنانکه باید و شاید به اشرف محبت نمی‌کرد، تاجایی که اشرف خود نیز متوجه این تفاوت و تبعیض شده بود و بعد‌ها به هنگام تدوین خاطراتش به این موضوع اشاره کرد:

«قبل از من خواهر دوست داشتنی ام، شمس به دنیا آمده بود و حالا هم پسری متولد شده بود که رؤیا‌های پدر و مادرم را برآورده می‌ساخت. این حقیقت که من در همان روزی متولد شده بودم که محمدرضا پهلوی ولیعهد و شاه آینده ایران به دنیا آمده بود، همیشه این فکر را در من تقویت می‌کرد که هرگز نباید از پدر و مادرم انتظار داشته باشم محبت و علاقه مخصوصی نسبت به من اظهار نمایند.»

اشرف در مدرسه زرتشتی‌ها تحصیل کرد. زبان فرانسه را توسط مادام «ارفع» در خانه خواند و با مطالعه رمان‌هایی به زبان فرانسه به داستان‌های عاشقانه فرانسوی علاقه‌مند شد. او در دوران نوجوانی و بلوغ با مهرپور تیمور تاش فرزند وزیر دربار رضاخان روابطی داشت، اما پس از آن که تیمور‌تاش به اتهام جاسوسی برای شوروی مطرود رضاخان شد، این رابطه پایان یافت.

 

اشرف در ۱۳۱۷ به اصرار پدر و علیرغم میل باطنی اش با علی‌قوام پسر ابراهیم قوام ـ. قوام‌الملک ـ. ازدواج کرد. البته اشرف قبل از ازدواج زمینه فساد داشت و این نکته را بسیاری از درباریان و افراد نزدیک به او مورد اشاره قرار داده اند. اما ازدواج با علی قوام را یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بی بند و باری و گرایش‌های فسادآلود وی می‌دانند. از جمله ارتشبد فردوست در این مورد می‌نویسد:

«ازدواج اشرف با علی قوام در زندگی اشرف عواقب وخیمی گذارد. البته قبل از ازدواج با علی می‌دانستم که اشرف آمادگی زیادی برای فساد دارد... ازدواج با علی قوام در اشرف یک عقده شدید]به وجود آورد و این روحیه او را تشدید کرد...»


اشرف و علي محمد قوام در روز ازدواج

روحیات علی قوام هم این وضعیت را تشدید کرد. زیرا وی موجودی بشدت فرصت طلب بود و بیشتر از اینکه به نفس ازدواج و زناشویی و کانون خانواده بیندیشد، در فکر منافعی بود که پیوند با دربار برایش مهیا می‌ساخت. او به هیچ وجه در اندیشه وظایفش به عنوان یک شوهر نبود. اشرف در خاطرات خود به این نکته اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«شوهرم از این بی علاقگی و یا از اینکه بین ما هیچگونه محبتی وجود نداشت، به هیچ وجه ناراحت نبود. چنین می‌نمود که او به همین راضی است که رسماً شوهر دختر شاه باشد. او کمترین توجهی به این نداشت که ما باید با هم زندگی زناشویی واقعی داشته باشیم...»

با حمله متفقین به ایران و تبعید رضاشاه، شمس پهلوی و شوهرش فریدون جم به همراه فاطمه پهلوی و برادرهایش در معیت رضاخان به جزیره موریس در اقیانوس هند رفتند و اشرف به همراه شوهرش در تهران ماند. رفتن پدر و اشتغالات برادرش در کار‌های مملکتی موجب شد تا اشرف از آزادی عمل بیشتری در ارتباط با مردان برخوردار باشد.



اشرف و اسدالله علم

 

در آن زمان کشور در اختیار نیرو‌های متفقین قرار گرفت و نیرو‌های نظامی آمریکا و شوروی و انگلیس کشور را به تسخیر خود در آوردند. فردوست اوضاع تهران را بدین گونه توصیف می‌کند:

«وضع این سه نیرو (انگلیس، شوروی و آمریکا) از نظر برخورد و رفت و آمد با مردم متفاوت بود... در تهران نیرو‌های شوروی در انظار عمومی دیده نمی‌شدند... انگلیسی‌ها نیز کمتر دیده می‌شدند و غالباً در باشگاه‌های خود بودند. ولی وضع آمریکایی‌ها به کلی متفاوت بود. آن‌ها در خیابان امیرآباد یک باشگاه داشتند که مخصوص افسران و درجه دارانشان بود. روزانه به هر کدام یک بسته‌ای به عنوان جیره غذایی می‌دادند، که هر بسته برای مصرف ۶-۵ نفر کافی بود. در هر یک از این بسته‌ها انواع و اقسام کنسروها، انواع نان ویتامینی که باید روزانه مصرف می‌کردند، دو بطری ویسکی و دو بسته سیگار خوب بود. آمریکایی‌ها به سرعت باشگاه امیرآباد را به مرکز فحشا تبدیل کردند. کامیون‌های آمریکایی به مرکز شهر می‌آمدند و دختر‌ها را جمع می‌کردند و به باشگاه می‌بردند. دختر‌هایی که به این اوضاع تمایل داشتند، صف می‌کشیدند و منتظر می‌ماندند. مثل اینکه در صف اتوبوس هستند. کامیون‌های روباز ارتش آمریکایی می‌آمد و دویست، سیصد دختر را سوار می‌کرد و می‌برد. آمریکایی‌ها هر چند پول نداشتند، ولی با همین بسته‌ها دختر‌ها را راضی می‌کردند. من با یکی از کسانی که به باشگاه می‌رفت آشنایی داشتم و دیدم که انبارخانه او تا زیر سقف از این بسته‌ها چیده است. هر روز که می‌رفتند یک یا دو بسته می‌گرفتند. این بسته‌ها قیمت گرانی داشت و خرید و فروش می‌شد. یکی از کسانی که با آمریکایی‌ها رفت و آمد داشت خاله محمدرضا بود که اکنون شاه ایران شده بود...»

اشرف پهلوی هم در شمار زنان و دخترانی بود که بی پروا به باشگاه آمریکایی‌ها می‌رفت و با سربازان آمریکایی رابطه برقرار می‌کرد. خودش در این مورد می‌نویسد:

«در اولین سال‌های پس از رفتن پدرم به تبعید، تغییرات مهمی در زندگی من ایجاد شد. با وجود آنکه ما در دوره‌ای پر از اضطراب زندگی می‌کردیم، حضور این همه خارجی در تهران سبب شده بود که این سال‌ها برای من به صورت دوره‌ای برای کشف و شناخت چیز‌های تازه درآمد. شهر تهران فعالیت و جنب و جوش بیشتری پیدا کرده و در پیرامون ماطنین موسیقی و زبان‌های گوناگون به گوش می‌رسید. افکار و عادات و رسوم خارجی کم کم شروع به خودنمایی می‌کرد، با وجود آن که من آدم محتاطی هستم و در آن زمان با عده معدودی روابط خصوصی داشتم، بی اندازه کنجکاو بودم بدانم دیگران چگونه زندگی می‌کنند و افکار و احساسات آنان چیست؟ با از بین رفتن کنترل شدیدی که پدرم نسبت به ما اعمال می‌کرد و در شرایط حاد و پر فراز و نشیب دوران جنگ، من آزاد بودم که برنامه روزانه ام را آن طوری که خودم می‌خواستم تنظیم کنم... با در نظر گرفتن شیفتگی خاصی که به فرهنگ غربی پیدا کرده بودم، هنگامی که شنیدم... سربازان آمریکایی به پایگاه امیرآباد خواهند آمد، نتوانستم جلوی خودم را بگیرم... دلم می‌خواست یک شب را بدون دردسر و دور از تشریفات رسمی در چنین مجلسی بگذرانم. از این رو...]به صورت ناشناس به امیرآباد می‌رفتم... رابطه سربازان آمریکایی نسبتاً گرم و دوستانه بود...»

در بهمن ۱۳۲۰ که فوزیه همسر اول شاه به حالت قهر عازم مصر شد، اشرف به درخواست برادرش با فوزیه همسفر شد. اما سفر اشرف به مصر و مشاهده میهمانیها، باشگاه‌های شبانه، مجالس رقص و مشروبخواری و معاشرت‌ها و معاشقه‌های درباریان مصری، اشرف را بیشتر از گذشته، بی‌قید و بند ساخت. اشرف در سفر به مصر عاشق یک کارمند اداره بیمه به نام احمد شفیق شد و او را به تهران آورد و در اسفند ۱۳۲۲ رسماً با وی ازدواج کرد. به دنبال این ازدواج، شفیق به اصرار اشرف از ملیت مصری خود دست کشید و ملیت ایرانی پذیرفت.

روحیات علی قوام هم این وضعیت را تشدید کرد. زیرا وی موجودی بشدت فرصت طلب بود و بیشتر از اینکه به نفس ازدواج و زناشویی و کانون خانواده بیندیشد، در فکر منافعی بود که پیوند با دربار برایش مهیا می‌ساخت. او به هیچ وجه در اندیشه وظایفش به عنوان یک شوهر نبود. اشرف در خاطرات خود به این نکته اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«شوهرم از این بی علاقگی و یا از اینکه بین ما هیچگونه محبتی وجود نداشت، به هیچ وجه ناراحت نبود. چنین می‌نمود که او به همین راضی است که رسماً شوهر دختر شاه باشد. او کمترین توجهی به این نداشت که ما باید با هم زندگی زناشویی واقعی داشته باشیم...»

با حمله متفقین به ایران و تبعید رضاشاه، شمس پهلوی و شوهرش فریدون جم به همراه فاطمه پهلوی و برادرهایش در معیت رضاخان به جزیره موریس در اقیانوس هند رفتند و اشرف به همراه شوهرش در تهران ماند. رفتن پدر و اشتغالات برادرش در کار‌های مملکتی موجب شد تا اشرف از آزادی عمل بیشتری در ارتباط با مردان برخوردار باشد.


اشرف و همسر دومش احمد شفيق

انواع قمار در دربار پهلوی به شکل یک تفریح روزمره درآمده بود. اما در دربار هیچ کس در قماربازی به پای اشرف نمی‌رسید. «از مشکلات اخلاقی اشرف قماربازی مفرط او بود... اشرف بیشتر شب‌های تابستان در رستوران دربند، بساط قمار راه می‌انداخت و زمستان‌ها هم این بساط در کاخ اختصاصی به راه بود.» اشرف چنان در قماربازی خود را صاحب انحصار می‌دید که به گزارش ساواک «جلسات قمار دربار شاهنشاهی که قبلاً در کاخ اختصاصی برقرار می‌شد به کاخ والاحضرت اشرف پهلوی منتقل گردیده و روز‌های چهارشنبه هر هفته اعضاء خاندان جلیل سلطنتی پس از صرف ناهار تا پاسی از شب به بازی مشغول می‌گردند.» در این جلسات، قمار نه به عنوان یک بازی و تفریح، بلکه به عنوان برد و باخت جدی صورت می‌گرفت. طبق همین گزارش «والاحضرت شاهپور محمودرضا مبلغ ۵/۲ میلیون ریال باخته‌اند.» نقش اشرف در قماربازی دربار، نقش یک تشویق کننده بود و حتی «محمدرضا را به مجالس قمارش دعوت می‌کرد و سپس او را تشویق و تحریک می‌کرد.»


اشرف وقتی به خارج از کشور می‌رفت نیز یک مشتری دائم قمارخانه‌های اروپا بود. در سال، ۱۳۳۱ که هنوز فساد دربار به اوج خود نرسیده بود، به گزارش ساواک اشرف در تعطیلات عید نوروز «در یکی از قمارخانه‌های پاریس مبلغی در حدود سیصد و پنجاه هزار ریال باخته بود.» در اواخر عمر رژیم اشرف بیشتر اوقات خود را در قمارخانه‌های اروپایی می‌گذراند. این زندگی شخصیت دوم دربار شاهنشاهی ایران بود.


اشرف در سفر به مصر در ميان اعضاي خانواده سلطنتي
اشرف، ملك فاروق (پادشاه مصر)، فائزه (خواهر فوزيه)، فوزيه (همسر اول محمدرضا)



دربار پهلوی به رغم همه شعارهای مبارزه با مواد مخدر، خود به آن آلوده بود . حتی رضا شاه نیز به مواد مخدر معتاد بود .همسرش ملکه مادر بر این داستان شگفت اعتراف دارد: «رضا مطابق عادت معمول صبحها که از خواب بلند می‌شد، به اندازه‌ی یک پشت ناخن تریاک استعمال می‌کرد و ایضاً شبها هم.»

اشرف نیز در قاچاق مواد مخدر شهرت جهانی یافته بود. فردوست معتقد است «اشرف قاچاقچی بین‌المللی و به طور مسجل عضو مافیای آمریکاست». فردوست به عنوان مسئول دفتر ویژه اطلاعات مدعی است اشرف «هر جا که می‌رفت در یکی از چمدانهایش هروئین حمل می‌کرد و کسی جرأت نمی‌کرد آن را بازرسی کند.»

در سال 1348 به دليل حمل يك چمدان حاوي ترياك در فرودگاه زوريخ بازداشت شد اما پليس سوئيس پس از بررسي گذرنامه سياسي او و با توجه به نسبتش با محمدرضا پهلوي او را آزاد كرد. با اين حال در اسفند همين سال وي به رياست كميسيون حقوق بشر ايران نيز منصوب شد!


اشرف در جریان همکاری با باندهای بین‌المللی تا نزدیکی مرگ نیز رفت. صبح (شهریور 1356) هنگامی که از یکی از کازینوهای پاریس به طرف منزل می‌رفت، یک اتومبیل راه را بر آنها مسدود کرد و اتومبیل اشرف را به رگبار بست. یکی از همراهان اشرف، به نام خواجه‌نوری کشته شد ولی اشرف جان سالم به در برد. بیشتر تحلیلگران در روزنامه‌های غربی این ترور را توسط باندهای مافیا دانستند که به خاطر اختلاف مالی به اشرف اعلام خطر کرده‌اند و قصد کشتن وی را نداشته‌اند.

معروفترین قاچاقچی عتیقه در دربار، شهرام پسر اشرف بود. وی یک گروه مجهز گنج‌یاب و حفار را در خدمت داشت. آنها را به تپه‌ها و مناطق تاریخی می‌فرستاد تا اشیای عتیقه را از خاک بیرون بکشند.

اشرف در تحمیل هزینه سفر به دولت، گوی سبقت را از همگان ربوده بود. طبق اسناد منتشر شده هزینه‌های اشرف در مسافرتهاي به خارج، رشد تصاعدی داشته است. در حالی که در سال 1349 در مسافرتش به آمریکا فقط 1000 دلار بابت مخارج از وزارت دربار دریافت نموده، در سال 1356 در سفری به آمریکا نیم میلیون دلار هزینه به بیت‌المال تحمیل کرده است. البته اگر مسافرتهای اشرف نیز مانند هزینه‌هایش از رشد برخوردار باشد، باید تحمیل هزینه سفر اشرف بر دولت ایران سرسام‌آور باشد. طبق همان اسناد، اشرف برای مسافرتهای خارجی خود در چند نوبت دیگر به دستور وزارت دربار ارز گرفته است. در 6 دی ماه 56، دو میلیون دلار برای مسافرت به سوئیس. در 8 دی ماه 56، 300000 دلار برای مسافرت یک ماهه و نیمه به سوئیس و تایلند. در 9 اسفند 56، 3000000 فرانک فرانسه برای مسافرت به پاریس.


در حال بازديد از تخت جمشيد
1- اشرف 2- مهدي بوشهري (همسر سوم اشرف) 3- جواد آشتياني 4- فريدون توللي 5- كريم ورهرام



اشرف در سال 1344 که وضعیت مالی ایران به شدت وخیم بود تنها هفت دستگاه اتومبیل سوار اپل، مرسدس بنز 230 و 220 کادیلاک، جاگوار و بیوک از طریق گمرک تهران وارد کرده است و در سال 1346 سه دستگاه شورلت و مرسدس بنز بر این ماشینها افزود و شاید باور نکردنی باشد که اشرف در سالهای 44 و 46، 880 صندوق، چمدان لباس و چند عدل پارچه از گمرک مهرآباد بدون مراحل قانونی ترخیص کرده است.



اشرف در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي بيشتر اموال گرانبها، تابلوها، فرشها و اندوخته‌هاي خود را از ايران خارج كرد و به منزل مسكوني‌اش در نيويورك و ويلايش در نيس فرانسه برد. هنگام پيروزي انقلاب اسلامي، وي صدها ميليون دلار در حسابهاي بانكي در نيويورك، لندن، پاريس و سوئيس داشت. اشرف اكنون در امريكا به بيماري آلزايمر دچار شده و حافظه خود را نيز از دست داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۱
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۲۳۹
در فساد پهلوی شکی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
فساد فساده
ای بابا!
گفتیم عکسای فسادش رو گذاشتین!
شما چي فكر ميكنيد؟
دمتان داغ
بعداز سي سال تازه يادتون افتاده يه سري به زباله داني تاريخ بزنين؟؟خبرهاي روز رو داشته باشين!!!!!؟؟؟؟
در مقايسه با ....
وای وای.چقدر فساد......
خداوند لعنتش كند .
دمش گرم
خيلي جالب بود
اصولا گوشه های فساد آدم ها بعد از از دست رفتن مقام شون روشن می شه !
ای بابا ،بدبخت تمامی پولی که از قمار درآورده را هم حساب کنید به اندازه ثروت بعضیا نیست!
عيب كسان منگر و احسان خويش ديده فروبر به گريبان خويش
خدا را شکر که الان اصلا فساد نداریم
آری بواقع تاریخ بسی عبرت آموز است
اسنادتون چرا اينطوريه؟
من فكر نكنم اندازه فساد اين خانم اندازه يك صدم فساد آقاي ر دوست احمدي نژاد باشد.
نمی خواهید بگید که تمام دولتمردان ما معصوم هستند.
واقعا که
ایدز چی نگرفته؟
سلام بترسيد از خدا
هاهاهاهاه
مرگ بر پهلوی
؟؟؟؟
نه اینکه اکنون مسئولین هرهفته سفر خارجی نمی رن.........
الحمدالله كه الان فساد در ميان دولتمردان نداريم و همه چيز درسته خدا را شكر .
اون قسمت مواد مخدر و قاچاق اشیا عتیقه رو خوب اومدی ! شانس اوردیم الان این مشکلات رو نداریم .
اون موقع یه اشرف بود .
چگونه از اعتیاد مردی سخن میگوئید که ایران را به معنای واقعی متحول کرد و هنوز که هنوزه از آثار او بهره مند میشویم ؟
به خدا ما میدونیم اشرف فاسده
گذشته ها گذشته
كو فسادش و اسنادش؟!
خداوند خاندان پهلوی را لعنت کند.
خالا شما زیاد حول نزن .
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
املای هول صحیح است ، حول به معنای اطراف است
گزارش مغرضانه تهيه شده است. اين روش برای يک کشور آزاد مثل ايران پذيرفتنی نيست، توهين است.
باور نکردنیه....
که چه؟
خاک بر سرشون
ما از این اسناد از جمهوری اسلامی زیاد دیده ایم
حقش بود آمريكا دارايي هاي اشرف را تو بانك هاي خارجي مي بست!!
حالا این که خواهر شاه بوده اینقدر ایران چاپیده,ببین دیگه خوده شاه چقدر از ایران پول و ثروت برده.قکر کنم تا 100 نسل پهلوی ها تو امریکا بی دردسر زندگی کنن.امیدوارم هرکس که پول بیت المال این کشور بی حساب بالا کشیده تو همین دنیا جزاشو ببینه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
جنابعالي خبر نداري
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
نتری اینقدر پ.ل بردند که تا حالا جند نفر از این خانواده خود کشی کردند و البته از ماشین زیر پاشون تا خونشون
تا رفت آومدهاشون مشخصه صدهامیلوت دلار درسته !!!!!!!
حتی رضا شاه نیز به مواد مخدر معتاد بود....
درس عبرت باشد برای همه صاحبان قدرت
پاسخ ها
شهروند
| Belgium |
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
این را برای ما شهروندان درجه دو و سه می نویسند
خوب یعنی که چی آدمهای زباله دان تاریخ را زندگی نامه شان را می گذارید یعنی الان ما هیچ نوع فسادی نداریم
بهروز وثوقی رو نگفتی
عجب آدم بوده ناكس
دارايي هاي خيلي از آقازاده ها هم بعداً مشخص مي شود
پاسخ ها
نجفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
شاید هم نشود!
بنزین لیتری 3ریال
گرچه یی که گفتید را همه میدونند اما مهم اینه ما درس بگیریم
خدا لعنتش کند.
هيچ مورد جديدي نداشت .
اینارو گفتی تا اونارو پنهان کنی؟
مرگ بر پهلوی
سنش نشام ميده كه بايد مريض باشه چرا بصورت توهين آميز حرف ميزنيد ؟
اونهارو ولش مال زمان شاه که به قول شما فسق وفجور همه جارو گرفته بود
اینها فاسد بودند و کسی هم در فساد آنها شکی ندارد ولی در زمان شاه اینجور بریز و بپاش ها فقط خاص درباریان و خانواده شاه بود. امروز که کار به جایی رسیده که فقط یک قلم 400 به اصطلاح آقازاده در انگلیس با پول ملت درس می خوانند و خدا میداند هزینه های آنها چقدر است.
سی و دو ساله که اونا گورشونو گم کرده اند
این قدر بدبخت شدید که برای پربیننده شدن سایت و خبرتون مجبورید عکس این نکبت رو بزنید؟؟
سی سال از اون دوران گذشته و دیگر این مطالب برای مردم جذابیت نداره ....اگر جرات دارید از فساد اخلاقی و اقتصادی آقازاده ها بنویسید که روی همه را سفید کردند ....
پاسخ ها
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
تابي اين همه نظر خفن رو منتشر كردي فقط براي من غير قابل انتشار بود؟ منكه چيزي نگفتم گفتم اين كه 1ميليارد دلار برده انقدر حال كرده ببين اينايي كه دو سه ميليارد دلار ميبرن چه حالي ميكنن
اکنون روستای زادگاه ایشان در مازندران در حال توسعه سیستم پیشرفته اینترنت و معرفی با عنوان روستای برگزیده و سرمایه گزاری میراث فرهنگی است.
از آاز قا زاده های کنونی هم بنویسید . قدرت واقعا فساد می آورد .س
بخدا نزدیک به 32 سال گذشته و این قبیل نوشتجات هیچ کمکی نمیکنه . آن زمان میگفتن اشرف هروئین وارد میکنه الان که 200000000000000000000000000000000 برابر شده کی وارد میکنه
منکر دزدی ها اشرف نمیشم
اما ...
اینها معلوم الحال بودند و فسادشان آشکار
مرگ بر پخلوی آمریکالیی
زندگی نامه مهاتیر محمد و خانواده گاندی را هم بنویسید وبا این فاسدها مقایسه کنید
بمیرم
سی سال از اون دوران گذشته و دیگر این مطالب برای مردم جذابیت نداره ...
خداروشکر زنده بودیم و ار عاقبت اینا رو هم دیدیم
هم ثبت میشه برای آیندگان ؟
فقط مرغ همسایه غازه؟
همین کا را رو کردن حکومتو از دست دادن
ایول خواستم نظر بدم دیدم قبلا همه نظرا رو گفتن
اشرف خاک بر سر
نمی دانم یک سایت خبری که می بایست به خبرهای روز بپردازد چنین فضایی را به مطلبی که برای ملت ایران کاملا روشن است اختصاص داده است
دارايي هاي خيلي از آقازاده ها هم بعداً مشخص مي شود
مرگ
مرگ
مرگ
این اشرفشون بود
ببین اعظمشون چه کرده
واقعاً که
بخدا بسه دیگه.
کی می خواین دست از سر این پهلوی های بخت برگشته بردارین؟
وقتی جرات و اراده اجرای قانون به صورت برابر برای همه نباشه, نتیجه همینه
از گمرک مهرآباد بدون مراحل قانونی ترخیص کرده است.
اگر امکان دارد لطفا پس از گذشت بیش از سی سال از خاندان پهلوی را ولش کنید بابا
ی بابا ۳۲ سال گذشته .
از قول او گفتن چیزی ثابت نمیشود
نتیجه: چون آنها خیلی بد بودند پس اینها خیلی خوبند
به قول دوستمون آنها همان چند نفر بودندكه حيف و ميل ميكردند ولي ...
حقوق اقای ج عشقه
20 سال خودکار 5 ریال بود...
عجب کشفی
هر چه بود گذشت
من عکس تاج الملوک رو دیدم.
لعنت به آنها
اونها اهل فساد بودند و از فاسد هيچ چيز بعيد نيست
واقعا که اینا چیه میزارین توی سایت
واقعا که
من نمي دونم تا کي ميخواين داستانهاي 32 سال پيش را تکرار کنيد
این خانم بد کاره هنوز زنده است؟!عجب صبری دارد خدا!!!
بیا من صد تا از این مدرکا برات جعل کنم
فکر میکنید الان بخور بخور نیست؟؟
الان كه وضعيت بدتر شده كه !
الان بهتر از قبل نيست....
فساد فساد فساد
با قبر کهنه شکافتن خودتان را سبک نکنید
خدا را شکر که دیگر از این فساد ها خبری نیست
خدايا به دادمان برس
متاسفانه قدرت همیشه فساد اور بوده
جان مولا دست بردارید
اي كلك...
اون موقع مردم دینشان را حداقل داشتند ....
از فروش خاك حاصلخيز كشور هم بنويسيد.
هعییییی
خیلی خوب کردید بنویسید نسل جوان بدانند
خاک بر سرشون
بس دیگه
زمان شاه روزنامه مخالف یا منتقد دولت نبود برای همین فساد زیاد بود
مرگ بر همه وطن‌فروشان تاریخ
وقتي تاريخ اين خانواده كثيف رو ميخوني از جمله در خاطرات اقاي فردوست از ايراني بودن خودت واين همه فساد وذلت حاكمان در مقابل بيگانگان احساس شرم ميكردي . خدا رو به خاطر انقلاب وپرچمداري ازاديخواهي ومبازه بااستكبار در جهان شاكريم .
الان چی؟
اینها درس تاریخ است
حححححححح
قدرت فساد می آورد مواظب ن باشید
خاك بر سر اشرف اگر آلزايمر نگرفته بود
بقول دوستمون امیدوارم هم ی کسایی که پول بیت المال رو می چاپه خدا هم اونا رو بچاپه حالا هر کی میخواد باشه
سی سال از اون دوران گذشته و دیگر این مطالب برای مردم جذابیت نداره ....
الحمدلله که خدا شرشان را کوتاه کرد
ای کاش کمی انصاف و شرف هم وجود داشت
خب كه چي؟ حرف 50 سال پيش چه ربطي به الان داره؟!
از منبع نوشته هاتون پيداست كه خيلي حرفاتون معتبره
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش.
ها؟
نوبتي است؟گوشت كيلوئي 1تومان
می گم خوبه این فردوست بود که شما یه چیزی بنویسید. نگرانم اگر این فرد که به سرعت برگ وباد رنگ عوض کرد نبود شما به چی استناد می کردید :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
تابناک نیاز به استناد ندارد.اگر فردوست هم نبود خودشان کتاب مینوشتند
هههههه
تابناك!! اشرف اشرف بود وادعاي دين نداشت
کاش اینم می گفتی اشرف باعث شد آذربایجان از ایران جدا نشه . زندگی شخصی هر کی به خودش مر بوطه مهم اینه که چقدر برای مردمش کار انجام می ده.
فساد دوران قبل هم مثل عظمتش قدیمی هست. شما به عنوان رسانه از فساد حال حاضر پرده بردارید.
این داستان عبرت خوبی می تواند باشد
ای بابا، فکر می کنید نظیر اشرف دیگه نیستند!!!؟؟؟؟
در اينكه قدرت فساد مي آورد هيچ شكي نيست.
امتيازا رو بخونين همه چي دستتون مياد .
منتظر ادامه مطالب هستیم در مورد آقازاده ها
امیدوارم روزی نرسد که دیگران چنین داستانهایی در باره مسئولان فعلی مملکت بنویسند ! !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
بدترشم هست
خوب شد آنها جمع شدند
واقعا متاسفم
واويلا
نويسنده محترم در سال 1331 هنوز ساواك تاسيس نشده بود كه گزارش بدهد.
شما خجالت نمی کشین عکس اشرف و اسدالله اعلم رو اونجوری می گذارین رو سایتتون برادران ارزشی!
هر چه بودند رفتند
خدا نزدیک به 32 سال گذشته و این قبیل نوشتجات هیچ کمکی نمیکنه
کسانی که این همه بدهی به بانک های دولتی دارند و پرداخت نمیکنند وهیچکی هم جرات گفتن اسامی اونها رو نداره کمی از اشرف ندارند
خاندان پهلوی چیکاره بودن اخه مگه؟
دزد=احمقی...
واقعا خدا را شکر که در حال حاضر مملکت هیچ مشکلی ندارد و همه پاکند
خدائيش اين اخبار يعني چي؟
شاه می گفت من شاهنشاه هستم، خوب ماهیت پادشاهی با تاج و تخت و ثروت گره خورده
فساد اشرف با آقازاده ها
در طول دوران مدرسه هزاران بار در تاریخ فساد و خیانت خاندان پهلوی را خواندیم، افسوس خوردیم و نفرینشان کردیم
خدا را شکر که الان نه فساد داریم نه شاهزاده
اگه اونا بد نبودن که ما ملت نمینداختیمشون بیرون.
آقا اشرف خیلی پست بود
شما در قمار خانه اشرف بودی این اطلاعات دقیق رو داری
شما در قمار خانه اشرف بودی این اطلاعات دقیق رو داری
خاندان پهلوي فاسد بودند دراين شكي نيست
با توجه به اینکه صاحبان قدرت در ایران همگی انان بی اعتنا به دنیا هستند و هیچ ریخت و پاشی ندارند
در سال 1357یک یخچال 13 فوت جنرال الکتریک مر گ بر امریکایی خریدم به 6000 تومان هنوز داره کار میکنه اخ هم نگفته حالا یک هندوانه کال را 6000تومان میخریم بمن چه که اون بی شرف چه میکرده شما چه بلائی بر سر این اقتصاد اوردید
آخه این حرفارو میزنین که چی درست بشه
از آقازاده هايي هم كه از اموال بيت المال ميبرند بنويسيد
همين ديروز آقاي آملي گفتند دز زمان اول انقلاب فساد كم بود و حالافساد چند برابر شده
الان هيچ فسادي انجام نميگيرد آي زكي
ول کنید ترخدا..30 سال گذشت هنوزم که هنوز دست بردار نیستید ؟
زمان شاه اگر 1000 نفر از بيت المال استفاده نامشروع مي كردند
لطفا هزینه های سفرهای را هم محاسبه کنید
انقلاب کردیم که این چیزها را درکشورمان از بین ببریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
بهتر که نشده هیچ ....
به هر حال بد نیست هر از چند گاهی اینگونه مقالات در دید عمومی قرار بگیرد
؟؟؟؟
چرا اينقدر اصرار داريد وارد حريم خصوصي در باريان شده
قدرت زیاد و بی حد و حساب فساد می آورد
فغلا که مرده حالاشم کرده و رفته ارزو بدل نمرده
درمقابل يك اختلاس امروز هيچ است
بسه ....
خوب كه چي؟؟؟
ژن خوب همیشه بوده
دمتون گرم كه اين اسناد رو روكردين عجب دزدهايي بودن . ولي خوشحاليم كه به گرد كوچكترن اختلاس ما نمرسند فكر ميكنن خيلي زرنگ اند
ملت رو ... فرض کردید
گذشته ها گذشته
در مقابل خاوری خدایی فقیره
تابي جون اشرف دو ساله فوت كرده جانم
داستان سرایی نکن
من موندم این همه پولی کمه اشرف برده چرا الان خانواده پهلوی به یان وضع بد مالی دچارند
البته شاه واشرف غلط کردن
لطفا اسناد مربوط به صدها ملیون دلاری که اشرف با خودش برده و بانکهایی که این پولها اونجا بوده رو اگه میتونی ذکر کن .
اینا که نوشتی اگه درست باشه اشرف خواهر شاه تو ترخیص کالا و فلان و بیسار انگشت کوچیکه یکی از کوچکترین های امروز هم نمیشه
لعنت به اونا
آدم یاد س م میفته.
کسی نمیگه اونا برگردن، همه میخوان که مملکت واقعا اسلامی اداره بشه نه به ظاهر اسلامی.
کاش می توانستید زوایای مثبت زندگی ایشان را بیان می کردید
خدارو شکر فساد الان ریشه کن شده
از علت های اصلی وقوع انقلاب اسلامی فساد بی حد و مرز دربار و بریز و بپاش های هنگفت انان و دخالت بیگانگان در کشور بود
ممکنه از تعجب شاخ در بیاورد.
اشرف اکنون وجود ندارد! خط آخر رو درست بفرمایید.
در سال، ۱۳۳۱ که هنوز فساد دربار به اوج خود نرسیده بود، به گزارش "ساواک" اشرف در تعطیلات عید نوروز «در یکی از قمارخانه‌های پاریس مبلغی در حدود سیصد و پنجاه هزار ریال باخته بود.»
در سال ۱۳۳۱ ساواک کجا بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سال تاسیس ساواک ۱۳۳۵ بود!!!!!!
شیطان ول کرد شما ول کن نیستید
خخخخخ
خدارو شکر فساد الان ریشه کن شده
عاقلان دانند
و مهمتر از همه پولهای مردم را به بهان های واهی بلوکه نمی کردند.
وای چه سند های محکمی !!!!!!!!!!!!!!!
یه سوزن به خودتون بزنید یه جوالدوز به دیگران
خدارو شکر فساد الان ریشه کن شده
يادش بخير سال ٨٩ كه مردم نظر دادند، دلار هزار تومن بود و رسانه هاي اينترنتي مردم رو بيدار نكرده بودند و دكلها و خاوريها و مؤسسات مالي و حقوق نجومي و املاك نجومي و هزار فساد ديگه واسه مردم رو نشده بود.
در مورد فساد مسئولین حاضر هم یک گزارشی بنویسد
عجیب است یکمرتبه نظر انداختن باین کامنی ها ؟؟؟
در عصر حسین بن علی شمر یکی بود . اکنون به هر کوچه دو صد شمر پلید است.
من گفتم حتما اختلاس کرده و 3000ملیارد دزدیده .
نه گه الان فساد نیست. دکترهای ماداریم. می
لیارد درامد دارند. پنج میایون. مالیات نمی دهند.
اونوقتا رو ولش کنید ...حالا که شکر خدا همه چی خوبه ...فساد و دزدی هم نداریم ...
دیگه کسی این داستانها را تایید تمیکند !!
همیشه از همین می گید از الان بگو الا ماشالله
خوب الان به من چه ربطی داره که ۴۰ سال پیش چه اتفاقی افتاده . عزیز من الان و دریاب . گذشته ها گذشته
شما اينجا نوشتين پيامي كه توهين ة افترا باشه نميزارم ولي تابناك جانم بدان تو پيامي مه به نفعت باشه ميزاري عشقم واين عين دروغ و معلومه كه تو هم وابسته اي جانم بي خو دي خودتو طرف مردم نشان نده كسي كه با مردم از ازادي بيان دفاع ميكنه تو مشكل داري كسكم
این مقاله وقتی معتبر میشود که با وضعیت فعلی مقایسه شود.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی