بازدید 28116
احمد توکلی در برنامه زنده شبکه دوم سیما:

آزادی بیان هست؛ باید آزادی پس از بیان هم باشد

توکلی در نخستین پرسش مجری که پرسید: برخی می گویند شما از جمله خواصی هستید که در فتنه پس از انتخابات سکوت کردید، گفت: شما و یا دوستانتان روزنامه نمی‌خوانید؟ من در همان زمان، سه نامه برای آقایان کروبی و خاتمی و یک نامه هم برای میرحسین موسوی نوشتم و حرف‌هایم را خیلی صریح عنوان کردم.
کد خبر: ۱۲۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲ 06 November 2010
دکتر احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که پنجشنبه شب در شبکه دوم سیما حاضر شده بود، درباره سختی‌های نقد و جایگاه بد منتقد در کشور گفت: بالاخره آزادی بیان هست؛ اما باید آزادی پس از بیان هم باشد و این گونه منتقدان مورد هجوم قرار نگیرند.

به گزارش «تابناک»، توکلی که در برنامه زنده «جهان سیاست» حاضر شده بود، در نخستین پرسش مجری که پرسید، برخی می گویند شما از جمله خواصی هستید که در فتنه پس از انتخابات سکوت کردید، گفت: شما و یا دوستانتان روزنامه نمی‌خوانید؟ من در همان زمان، سه نامه برای آقایان کروبی و خاتمی و یک نامه هم برای میرحسین موسوی نوشتم و حرف‌هایم را بسیار صریح عنوان کردم. کم لطفی برخی دوستان است که این گونه سخن می‌گویند.

وی در پاسخ به پرسش مراد عنادی ـ مجری برنامه ـ که گفت برخی می‌گویند شما کمی دیر وارد میدان شدید، اظهار داشت: از شما که کارشناس سیاسی هستید، توقع بیشتری است که با مطالعه و آگاهی در برنامه حاضر شوید. من خودم رسانه‌ای دارم و وظیفه‌ام را انجام دادم.

بنا بر این گزارش، مجری برنامه که در اینجا خواست پرسش دیگری بپرسد، با واکنش توکلی روبه رو شد که گفت: حرف مرا قطع نکنید و اجازه بدهید حرفم تمام شود؛ در اتفاقات سال گذشته، برخی گروه‌های مذهبی خوب و خوش ریشه ما تند عمل کردند و به تعبیری در سقوط برخی سیاسیون ایشان را هل دادند. من تعبیری داشتم که می‌گفتم فلانی به سرنوشت فلانی دچار می‌شود و دیگری هم به سرنوشت یکی دیگر... اما برخی دوستان با تندروی‌هایشان به این پروسه سرعت بخشیدند.

توکلی ادامه داد: به برخی دوستان یادآوری می کردم که این تیترهایی که انتخاب می‌کنید، بر این مبنا زیاد خوب نیست، شما دارید بدتر آدم‌ها را هل می‌دهید؛ می‌گفتند حق با شماست، درستش می‌کنیم اما درست نکردند.

توکلی تصریح کرد: من درصدد راضی نگه داشتن معترضان به خودم نیستم، ولی شاید بهتر از خیلی مدعیان وظیفه‌ام را در سال گذشته انجام داده باشم.

مجری برنامه که در میان این سخنان توکلی بارها خواست بحث را عوض کند، بلافاصله در اقدامی جالب، میهمان هفته بعد را در بینابین حرف‌های توکلی معرفی کرد و بعد هم پرسش ها را به سمت انتقادات مجلس از دولت و بالعکس سوق داد.

توکلی نیز در پاسخ به وضعیت کنونی مجلس گفت: بعضی فشلی‌های مجلس به این دلیل است که نمایندگان کارهای اصلی خود را درست انجام نمی‌دهند و گرایش‌های محلی و بومی و حوزه‌ای خود را بر گرایش‌های کلان و ملی ترجیح می‌دهند.

وی درباره رابطه دولت و مجلس نیز گفت: دولت و مجلس نباید همدیگر را آزرده کنند، در همین قضیه انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، چیزی به هیچ کسی نگفتند، این بی اعتنایی به مجلس است، همین بی اعتنایی باعث پیکار می‌شود؛ از سوی مجلس هم برخی گروکشی‌ها برای گرفتن امتیاز از دولت، باعث آزردگی دولت می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید بپذیرد که مجلس حق نظارت دارد و دولت باید در ریلی که مجلس برایش معین می‌کند، حرکت کند. من به رفتار هر دو نقد دارم؛ اما دولت قوه اجرایی کشور است و پول در دست دارد.

توکلی در پاسخ به عنادی که تلاش داشت بگوید پس هر دو طرف مقصرند، گفت: این گونه نیست، دولت قوه اجرایی است و اعتبارات را در اختیار دارد، برای همین باید برخی رفتارهای ناروا را کنار بگذارد. اینکه به برخی نمایندگان حامی دولت، بهتر و آسانتر بودجه می‌دهند، این رفتار خوبی نیست؛ پول و قدرت باید طبق قاعده هزینه شود که البته خیلی سخت است؛ برخی رفتارهای ناروا به فساد مجلس هم دامن می‌زند که هم اکنون هم متأسفانه هست.

توکلی در پاسخ به این که شما در یک نطق انتخاباتی، صدای بسیاری از همکاران خود را درآوردید که ادبیات انتقادی شما را نپسندیدند، گفت: وقتی دولت بارها قانون را نقض می‌کند، باید اعتراض کرد. هنگامی که رییس جمهور که وظیفه دارد قوانین را ولو غلط محترم بشمارد و اجرا کند و در پایان، اگر مشکلی بود با ارایه لایحه، حرفش را بزند، در تریبون رسمی اعلام می‌کند، این قانون را نمی پذیرد، من باید اعتراض کنم. اینکه گفته می شود، ادبیات اعتراضی من هم خوب نبوده، قبول ندارم، شاید تعابیر تندتر هم به کار ببرم.

توکلی درباره سیاست خارجی دولت نیز گفت: گاه خط کلی سیاست خارجی را تقدیر کرده‌ام و می‌کنم؛ اما این معنایش تقدس نیست، جایی که اشتباه هست، می‌گویم.

وی تأکید کرد: کار زشتی که درباره ملوانان انگلیسی و بدرقه‌شان انجام شد، گویا درباره سارا شورد هم رخ داده است؛ معلوم است که نه می‌پسندم و نه می‌پذیرم.

توکلی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که چرا اصولگرایان در مجموع، دیدگاه هایشان را از یک تریبون اعلام نمی‌کنند، گفت: جناح ما زیاد قوی و منسجم نیست که تصمیمات جمعی بگیرد و اعلام کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین درباره نقد و نقدپذیری گفت: من خودم در سیبل بسیاری از منتقدان هستم، در سایت خودم نیز بسیار به من انتقاد می‌شود. از انتقاد بدم نمی‌آید و به آن توجه می‌کنم؛ ضمن اینکه باید به نقد توجه کرد. اینکه منتقدان در کشور ما مورد بی مهری قرار می‌گیرند، به خاطر جایگاه بد نقد در کشور است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
خوب اصلا آزادی بیان، در آزادی پس از بیان معنی پیدا می کند دکتر!
مجري برنامه آقاي عنادي مديركل امور رسانه هاي رياست جمهوري هم است ولذا نمي تواند بيطرفانه سوال طرح كند.
بنده اين مصاحبه را ديدم و گفتم كاش ايشان با اين صحه صدر رييس جمهور ما بود عزتمان از همه جهت بالا بود. براي ايشان و دكتر رضايي و مطهري آرزوي سلامتي دارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
صحه نيست عزيزم سعه است
معني حرف آقاي توكلي هم اين است كه آزادي بيان آنچنان هم ( آزاد )نيست!!
آقاي توكلي ياد بگيريد.شما چند بار دوره در رياست جمهوري شركت نموده ايد.ولي اصلا موفق نبوديد.از انسجام گروه پيشرو ياد بگيريد.
بر اساس امر به معروف ونهی از منکر اجازه ندهید انان که امکانات مالی بیشتری در اختیارشان است هر کاری خواستند بکنند . همان طور که در گذشته با سهل انگاری این نقد ها انجام نمی شد. و هنوز داریم تاوان ان را پس می دهیم.
براي شما كه هست . پس براي بقيه حتما هست ؟
مجری برنامه وصداسیما باید بی طرف باشند تاطرفدار درمیان تماشاگران به این برنامه راداشته باشند هر دو در اختیار دولت می باشد چطور از دولت انتقاد کند یا طرفش رانگه ندارد
رحمت به شیری که خوردید . درحال حاظرشما در مکان و موقعیتی هستید که به اتفاق دوستان میتوانید آزادی پس از بیان را قانونی کنید .بسم اله..
کاملا مشخص بود وقتی که توکلی از دولت حرف می زد این مجری مثلا بی طرف حرف های او را قطع می کرد !
من دوره هشتم ریاست جمهوری به ایشان رای دادم . ای کاش ایشان و امثال مثل ایشان که اقتصاد دان هستند ریاست جمهوری را در دست بگیرند . نه یک معمار یا یک مهندس ترافیک یا یک حوزوی
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
درود بر توکلی اقتصاد دان بزرگ ایران
دمت گرم توکلی جون
با سلام
خبر شما مغرضانه است . در برنامه قبلی هم که آقای رسایی (به قول بعضیها آقای وکیل الدوله)حضور داشت نه یکبار بلکه چندین بار مجری میان سخنان ایشان مهمان هفته بعد را که همین آقای توکلی بود معرفی کرد و بعد هم سئوال جدید ی مطرح می کرد.
ای ول بابا بالاخره ماهم به امثال شماها امید بسته ایم .
ممكنه منظورش از صحه صدر سلامت قلبي باشه كه معمولا اونوريا مريضند
اگه آزادی پس از بیان نباشه که میشه مچگیری!
من با تمام احترامی که برای اقای توکلی قائل هستم
ایشان تابوده همیشه منتقد دولتهای وقت بوده اند
به جز یک دولت انهم دولت خودشان که تشکیل نشد

از قدیم ها گفتند
کنار گود نشتی میگی لنگش کن
اقا تشریف بیارین توی گود...
واقعا ای کاش رئیس جمهور ما بودی............
به عمل کار برآید به سخن دانی نیست
آزادي بيان با اراجيف فرق ميكند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم