بازدید 1311
۱

دست رد چین به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

چین تحریم‌های آمریکا را به خاطر روابط با روسیه رد می‌کند و این تحریم‌ها را نمی پذیرد.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۶ 22 May 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از تاس، چین تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را رد کرد. در همین ارتباط نیز «لیو پنگیو»، سخنگوی سفارت چین در آمریکا گفته است که روابط اقتصادی چین و روسیه با اصول سازمان تجارت جهانی (WTO) سازگار است و پکن تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را رد می‌کند.

این دیپلمات چینی در واکنش به اظهارات «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا درباره ادامه تحریم روسیه گفت: چین قاطعانه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را رد می‌کند و ما مطمئناً قبول نخواهیم کرد که قربانی این تحریم‌ها باشیم.» روز گذشته وزیرخارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن تلاش خواهد کرد تا شرکت‌های چینی بیشتری را به دلیل ارسال کالاهای دو منظوره به روسیه به لیست سیاه خود اضافه کند.

لیو در واکنش به ادعای وزیرخارجه آمریکا تاکید کرد: موضع چین در قبال اوکراین عادلانه و عینی بوده است. ما فعالانه برای پیشبرد گفتگوهای صلح و حل و فصل سیاسی کار کرده‌ایم. روابط تجاری عادی بین چین و روسیه با هنجارهای سازمان تجارت جهانی و قوانین بازار مطابقت دارد. کشور ثالث ما از حقوق و منافع مشروع و قانونی شرکت‌های چینی دفاع خواهیم کرد.

بلینکن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در روز سه‌شنبه گفته بود که واشنگتن قبلاً بیش از ۱۰۰ نهاد چینی را تحریم کرده است و به آن ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت که ایالات متحده با شرکای اروپایی و سایر شرکای خود برای مقابله با چین همکاری خواهد کرد. او همچنین اعتراف کرده بود که چین به روسیه سلاح نداده است.

از سوی دیگر، نشریه ودوموستی روسیه گزارش داد که مطالعات آزمایشگاه چین- روسیه در موضوع ارزیابی تبعات جنگ تجاری بین کشوری نشان می‌دهد چین، آمریکا، و روسیه از جمله کشورهایی هستند که می‌توانند در برابر اعمال تحریم تجاری کامل از خود مقاومت نشان دهند.

این نشریه البته این را هم گفت که در میان کشورهای مطرح جهان آلمان، انگلیس، و فرانسه بیشترین آسیب پذیری را در برابر تحریم‌های تجاری دارند.

این تحقیق که اوایل سال ۲۰۲۴ در مرکز ابر محاسبه چین انجام شده با استفاده از مدل‌های ریاضی مقاومت ۱۹ کشور مطرح جهان در برابر تحریم‌های تجاری را بررسی کرده و ضرر اقتصادی تحریم به هر کشور را به صورت جداگانه محاسبه کرده است.

محاسبات این مرکز نشان می‌دهد در صورتی که آلمان با تحریم تجاری کامل مواجه شود و البته به مسیرهای جایگزین برای تجارت دسترسی نداشته باشد، رشد منفی اقتصادی ۸.۱ سالانه را تجربه خواهد کرد. رقم مذکور برای کره جنوبی ۷.۹ درصد، فرانسه ۷ درصد، ترکیه ۶.۶ درصد و انگلیس ۵.۷ درصد منفی محاسبه شده است.

چند روز پیش نیز «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به پکن، با هدف تعریف و شکل دادن آینده جهان صورت گرفت. زاخارووا تاکید کرد: این قبیل سفرها، گام‌هایی خطیر است که نه تنها آینده منطقه بلکه آینده تمام جهان را تعیین می‌کند.

زاخارووا همچنین گفت که عمده کشورهای جهان، روابط بین روسیه و چین را نوعی آلترناتیو می‌بینند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش‌تر گفته بود که سفر پوتین به چین، مهر تأییدی بود بر اینکه روابط و مشارکت جامع دو کشور، همچنان نقشی کلیدی در حفظ امنیت بین‌المللی و توسعه متوازن جهان ایفا می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غرب وحشی
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی