بازدید 1403
۱

میان وعده‌ به کودک مان چه چیزی بدهیم؟

میان‌وعده‌ها غذاهای مختصری هستند که بین دو وعده غذای اصلی به کودک داده می‌شوند. از آنجا که معده کودک کوچک ولی نیاز او به انرژی زیاد است، باید حداقل در روز دو میان‌وعده مصرف کنند. این وعده غذایی اگرچه مهم است، اما هرگز نمی‌تواند جایگزین غذای اصلی شود. بنابراین در انتخاب نوع آن‌ها باید دقت کرد.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴ 21 May 2024

به گزارش تابناک، به جای غذاهای فرآوری شده، کودک خود را با غذاهایی سیر کنید که انرژی و مواد مغذی مورد نیاز آن ها را تامین خواهد کرد. اگر به دنبال میان وعده سالم، لذیذ و مقوی هستید، چند دقیقه از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.

از تمام گروه‌های اصلی غذایی انتخاب کنید

۱.میان‌وعده‌ها را از هر پنج گروه اصلی غذایی لبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ و مغز دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها انتخاب کنید تا تنوع و تعادل در رژیم غذایی کودک ایجاد شود و بخشی از مواد مغذی مورد نیاز نیز از طریق میان‌وعده تأمین شود.

۲. انتخاب خوراکی‌هایی مانند انواع خشکبار مثل برگه‌های هلو، آلو، توت خشک، کشمش، نخودچی، خرما و و مغزهایی مانند پسته و بادام و همراه با میوه‌ها بخشی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز کودک از جمله آهن را تأمین می‌کند.

۳. اگر کودک در بین وعده غذای اصلی و میان‌وعده احساس تشنگی کرد به او آب بدهید نه آب‌میوه، زیرا کودکتان با مصرف آب‌میوه‌ها احساس سیری می‌کند و دیگر غذای اصلی‌اش را نمی خورد.

تنقلات شور و شیرین را محدود کنید

تنقلات شورعلاوه بر کاهش اشتها، ذائقهٔ کودک را به طعم شوری عادت می‌دهد و احتمال ایجاد عارضه‌های جسمی در سن بزرگسالی مثل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، پوکی استخوان و به ویژه فشار خون بالا را بیشتر می‌کند. تنقلات شیرین را هم محدود کنید. هرچند خوردن خیلی کم و گهگاه مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، شکلات در کودکان مجاز است ولی مصرف روزانه و بی‌رویهٔ این مواد خوراکی بدون ارزش غذایی توصیه نمی‌شود، چون ذائقهٔ کودک را به خوردن مواد شیرین عادت می‌دهد و باعث اضافه‌ وزن و چاقی و بدتر از همه پوسیدگی دندان می‌شود.

چیپس و پفک میان‌وعده نیست

خوراکی‌هایی مانند، شکلات، آب‌نبات، شیرینی و چیپس، انواع پفک حاوی مقدار زیادی مواد قندی، نمک و چربی هستند. از دادن تنقلات مضر به کودکتان جدا خوداری کنید. چون در کودکی و بزرگسالی عامل بروز بیماری های مختلف می شود.

تنقلات شور شانس ابتلا به بیماری‌ها را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده باعث اضافه وزن و چاقی در سن کودکی می‌شود.

استفاده از نوشابه‌ها نیز علاوه بر اضافه وزن مانع جذب مواد مغذی مانند کلسیم که برای رشد و استحکام استخوان و دندان لازم است، می‌شود.

منبع: همشهری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با این وضع حقوق و درآمد کوفت
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی