بازدید 8385

هشدار مالیاتی به مشاغل خاص/ برخورد با پزشکانی که از کارتخوان فراری هستند و وجه نقد می‌گیرند

برای مبارزه موثر با فرار مالیاتی، شناسایی بخش‌هایی که بیشترین موارد عدم رعایت مالیاتی را نشان می‌دهند، ضروری است؛ بخش‌هایی مانند پزشکان، آهن‌فروشان، طلافروشان، آرایشگاه‌ها، شرکت‌های املاک و رستوران‌ها که گرایش‌های قابل توجهی به فرار مالیاتی دارند. این بخش‌ها باید کانون اصلی تلاش‌های اصلاحات مالیاتی برای تضمین مالیات واقعی و به حداقل رساندن فرار مالیاتی باشند.
کد خبر: ۱۲۳۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶ 16 May 2024

هشدار مالیاتی به پزشکانی که از کارتخوان فراری هستند و وجه نقد می گیرند!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال‌های اخیر، یکی از چالش‌ها و مشکلات مردم در رویارویی با پزشکان، تاکید آن‌ها بر دریافت پول نقد از بیماران بوده است، به گونه‌ای که بسیاری از پزشکان در سراسر کشور، از ارائه خدمات بانکی در بستر کارتخوان به مردم خودداری می‌کنند. هرچند شهریورماه سال گذشته، خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفته بود: برخی پزشکان در خصوص دریافت ویزیت فقط مساله کارت به کارت و یا پرداخت نقدی را مطرح می‌کنند، اما از آنجا که حساب‌ها توسط بانک مرکزی یکپارچه شده و توسط دولت رصد می‌شود، عملا این راه‌ها، مفری برای نپرداختن مالیات محسوب نمی‌شود.

حال چند روز پیش، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگویی در پاسخ به این که برخی از پزشکان به جای استفاده از کارتخوان از بیمار پول نقد را برای ویزیت دریافت می‌کنند تا مالیات ندهند، آیا تعزیرات به این موضوع ورود می‌کند، گفت: این موضوع جزو تخلفات تعزیراتی و در حیطه تعزیرات نیست، ولی از آنجایی که سازمان امور مالیاتی بخواهد میزان درآمد آن‌ها را لحاظ و مالیات اخذ کند، امکان صحت سنجی نیست که چه مقداری دریافت شده و ممکن است تخلفی در آن زمینه باشد و حتی می‌تواند مصداقی از برخی جرم‌هایی که  در قانون مجازات اسلامی گفته شده تلقی شود.

این اظهارات حالا با واکنش رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور همراه شده و مستوفی در این باره گفته است: اگر به این نتیجه رسیده شود که این وجوه وقتی نقد دریافت می‌شود، مازاد بر حق الزحمه است، قطعا پیگیری تعزیراتی خواهد داشت، اما در نظام مالیاتی با توجه به پیاده سازی سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای سال ۱۴۰۲ پزشکان مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان شده اند و تخلف از این حکم قانونی، با اینکه ممکن است تخلف تعزیراتی نباشد، تخلف از قانون محسوب می‌شود.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی مکلف است به مراجع مربوطه اعلام کند و سازمان نظام پزشکی موظف است بعد از پیگیری‌ها، تخلف آن پزشکان حل نشد، به مراجع قضایی اعلام کند. مستوفی خاطرنشان کرده است: از مجموع ۴۲ هزار گزارشی که در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی از طریق مردم دریافت کردیم، ۷۵ درصد گزارش‌ها درباره تخلفات پزشکان بوده است.

رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی افزود: مراتب به سازمان نظام پزشکی اعلام شد و در چهار گزارش فصلی طبق تکلیفی که سازمان امور مالیاتی داشت، مراتب به مراجع نظارتی در مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد و سازمان امور مالیاتی تکلیف خود را در ارائه گزارش و پیگیری در اجرای ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم به انجام رسانده است.

به گفته این مقام مسئول مالیاتی: پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند، با شناسایی حساب‌های شخصی یا حساب‌های بستگانشان که از آن طریق پول دریافت می‌کنند، درآمدهایشان را احصا می‌کنیم و نسبت به درآمد‌های احصا شده مطالبه مالیات را خواهیم داشت.

مستوفی افزود: سازمان امور مالیاتی صرفا مکلف است، اگر جرم این پزشکان از طرف مراجع قضایی اثبات شد، بر مبنای جرم اثبات شده پیگیری قضایی انجام می‌شود که چهار پزشک در سال گذشته مشمول شناسایی جرم در قوه قضائیه شدند و ترتیبات قانونی لازم هم علیه آن‌ها اجرا شده است.

رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی تاکید داشت: تعداد پزشکان و نیز مراجعات مردم به پزشکان زیاد است و سازمان امورمالیاتی قطعاً با متخلفان برخورد می‌کند.

هشدار مالیاتی به پزشکانی که از کارتخوان فراری هستند و وجه نقد می گیرند!

محمد آرین‌نژاد کارشناس اقتصاد مالی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: فرار مالیاتی چالش بزرگی برای دولت‌ها در سراسر جهان ایجاد و آن‌ها را از درآمد‌های بسیار مورد نیاز برای خدمات عمومی و توسعه محروم می‌کند. برای مبارزه موثر با فرار مالیاتی، شناسایی بخش‌هایی که بیشترین موارد عدم رعایت را نشان می‌دهند ضروری است؛ بخش‌هایی مانند پزشکان، آهن‌فروشان، طلافروشان، وکلا، آرایشگاه‌ها، شرکت‌های املاک و رستوران‌ها که گرایش‌های قابل توجهی به فرار مالیاتی دارند. این بخش‌ها باید کانون اصلی تلاش‌های اصلاحات مالیاتی برای تضمین مالیات واقعی و به حداقل رساندن فرار مالیاتی باشند. به طور مثال، بررسی مالیات سرانه در مشاغل و اصناف پردرآمد نشان می‌دهد که شکاف مالیاتی چشمگیری بین درآمد واقعی این مشاغل و میزان مالیات پرداخت شده وجود دارد.

این در حالی است که بررسی‌های تابناک اقتصادی نشان می‌دهد، سرانه مالیات مقطوع پزشکان و دندانپزشکان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۰ و ۳۰.۵ میلیون تومان بوده است. مسلما سهم قابل توجهی از درآمد برخی از پزشکان به دلیل عدم استفاده از کارتخوان ها، از چشم سامانه‌های مالیاتی به دور بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۲
باید شرکتها و سازمان های بیمه از بیماران همراه با مدارک درمانی، رسید دستگاه کارتخوان برای ویزیت و خدماتی نظیر اکو، تست ورزش، ...... را طلب کنند.

در این صورت پزشکان موظف می شوند تا رسید کارتخوان را به بیمار تحویل دهند و به این ترتیب مجبور به استفاده از دستگاه کارت خوان می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
هزینه های بیهودی را کاهش دهید تا مجبور نشوید مردم را تحت فشار بگذارید هزاران فرد غیر لازم و غیر متخصص خود را به بودجه دولت وصل کرده اند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
هرچقدر از پزشکان مالیات بیشتر بگیرند در نهایت هزینه بیماران بیشتر میشود ودست اخر هزینه درمان بیشتر میشود و پزشکان خوب هم مهاجرت میکنند و باز هم مردم ضرر میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
خب نابغه اگه رسید نده که بیمه هم پول مردم را نمیده، پزشک هایی که مطبشون صفه بیمار را آدم حساب نمیکنن میگن همینه که هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
مشاورین محترم املاک
دوره دوخط قولنامه نوشتن و گرفتن کمسیون قلمبه به سر رسیده
بروید دنبال یک کار تولیدی تا نون حلال بخورید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
اینهایی که اینجا علیه مشاغل مختلف جامعه کامنت میزارن شک نداشته باشید که اینها ادمهای حسود و بی لیاقت هستند که چشم دیدن روزگار خوب ملتو ندارند

میگن حسادت گرفتن اتش در کف به خیال اینکه دیگری را میسوزاند

مسلمانی با حسادت مغایرت دارد عموجان
بهترین کار این است که هیچ بیماری به طرف چنین کسانی نرود پزشکی یک شغل انسانی و شریف است تا یک تجارت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
پزشکی که برای درمان بیماران پول میگیرد پزشک نیست لطفاًپرشکانی که برای پول کارمیکنند ازاینجابروند دوبی عمان انگلیس وآلمان آنجاهاکارکنند اینجا کسی به پزشک پولی احتیاج ندارد بروند آن کشورهااگر صددلار ویزیت بگیرند نصفش راهم مالیات بدهند که نمیدهند میماند ۵۰ دلار که از۳ دلاراینجا بیشتراست پس بروید دنبال کارتان مارابه خیر پزشکان نیازنیست درضمن خودمان طب سنتی داریم هردرد‌ومرضی رادرمان میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
پزشک مثل مهندس بره درس بخونه و کار بکنه وپول بده به دلال و گدازاده ها وملاک تا بروند با پول مردم آمریکا و اروپا خوش بگذرانند.
بله فقط پزشکان.
خوب ماجرای مالیات طلافروشان به کجا رسید؟؟؟؟ کنسل شد؟؟؟؟
مالیات از املاکها و ارایشگرها و .... ؟؟؟ اوناهم کنسل شده؟؟؟؟

اصولا هرشغل که منفعت بیشری برای مردم داشته باشه باید بیشتر مالیات بده

یک پزشک بعد 25 سال کشیک و شش سال طرح اجباری سربازی حالا در تمام مشاغل اول اون باید مالیات بده بیشتر از همه
حق دارند که مهاجرت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
بله باپول مردم بینوا به این درجات رسیده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
بهترین کار این هست که پزشکان مهاجرت کنند فرانسه. اونجا مالیات نمیگیرند ازشون!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
صدها هزار مشاوراملاک مانند قارچ همه جا سبز شده. دقیقا کار اینها غیر از دامن زدن به گرانی زمین و مسکن چیز دیگری نیست. باید خودنویس را در صدا وسیما تبلیغ کنید تا بلکه یک کم بازار اجاره و مسکن آرام بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
من مشاور املاک دارم

اگر خواستی ملک و املاک بخری بیا مجانی برات می نویسم

با خودنویس معامله نکن بیچاره میشه
با اطبا هیچ کاری نمیتوانید بکنید و سالیان سال همین بوده بدبخت شرکتها و کارخانجات و شرکتهای سرمایه گذاری اند که هر شب دولت برای فرادیشان طرح و نقشه می کشد تا کاملا ورشکست شوند تا به قله رفیع پیشرفت نایل شده باشیم.
برو بابا، تو خواب بهتون مالیات بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
نباید مالیات داد وقتی یک پراید را ۴۰۰ میلیون تومان به مردم می فروشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
وقتی ازت گرفتن میفهمی
برای مبارزه موثر با فرار مالیاتی
چرا از یک سری جاها مالیات نمیگیرید با آن درآمدهای نجومی آستان.....
چند روز پیش مطب دکتر بودم ۱۳۰هزار ت مان حق ویزیت گرفت .آرایشگر هم که فرد منصفی است ۱۷۰ هزار تومان هردو برای مطب ومغازه نیاز به اجاره مکان دارند و....بعنوان یک شهروند شرمنده پزشک شدم .راستی چرا دولت یارانه مستقیم نمی دهد به پزشکان وبجای آن مالیات هم می خواهد بگیرد .البته بگیریم از پزشکانی که الحمد ولله وضع خوبی دارند ولی اغلب ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
واقعا فهم مردم بالا رفته و دیگه گول این بازی ها رو نمیخورن.ممنونم از شعور شما
وقتی از برخی نهاد های دولتی مالیات نمی گیرید از مردم چه انتظاری دارید . فشار برای اخذ مالیات مستقیما به مردم ضعیف منتقل می شود . برای گرفتن مالیات انصاف و عدالت را رعایت کنید و برای مردم مشخص کنید کجا هزینه می کنید .
طبق آمار خود سازمان مالیاتی، پزشکان سال قبل یکی از صنف هایی بودن که بیشترین میزان مالیات رو پرداخت کردن.
پرسیدن اینطور سوالات و مانور روی صنف پزشکی و وکلا بیشتر بخاطر ایجاد جو روانی، و فراموشی سایر صنف ها از جمله طلا فروش، املاک، آهن فروش و ... است.
چون گویا زورشون به طلا فروش و ... نمیرسه، روی پزشکا مانور میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
دروغ بزرگ .... ممکنه بفرمایید رفرنس شما برای این ادعا چیه....دروغ پشت دروغ
تا وقتی نهادهای خاص مالیات درست پرداخت نکنند و مردم از محل هزینه شدن مالیاتشون راضی نباشند فرار مالیاتی به هر شکل ممکن وجود خواهد داشت.
چرا از استان قدس رضوی مالیات گرفته نمی شود
سلام و درود
هشدار شدیدو لحن شهاب سنگهای کره مشتری در مورد اخاذی مالیاتی
از مودیان
برگهای مالیاتی همراه با اخاذی باید سریعا اصلاح گردد
در غیراینصورت شهاب سنگهای کره مشتری اهدافی را در تهران
با قدرت تمام مورد حمله قرار خواهند داد
خب زورشون به طلافروشا و املاکیا نرسید باز باد پزشک افتادن!
اینا که حداقل مشخص وضعشون کلیم دارن مالیات میدن
اون بازاریا که کاشف به عمل اومد هیچی مالیات نمیدن!!
جمع کنین بساطتونو بابا. دو ساله دارین هشدار میدین.‌ فقط زورتون به کارمند و کارگر میرسه
هی به پزشکان حمله نکنید.... همین هفته دوارده میلیون هزینه تعمیر ماشین و یه میلیون تومن تعویض روغن و فیلتر را کارت به کارت پرداخت کردم....... سوال درست اینه که اصلا کدوم صنف تو مملکت از کارتخوان استفاده می کنه!!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
من دوتا ماشین دارم یکی کاری یکی سواری بابت ماشین کاری ماهی یک بار تعویض روغنی میرم تا حالا نشده کارت خوان کارت نکشه
مساله کارت خوان چندان مهم نیست پزشکان بویژه جراحانی که فبل از عمل مبالغ کلانی را بصورت سکه ویادلارویوروطلب میکنند جای پیگیری دارد.
من مدتی طولانی در بیمارستان بستری بودم وبا اکثر بیماران در درارتباط بودم برام ثابت شده.
بسیاری از پزشکان که اتفاقا اکثرا آقازاده و سهمیه ای هستند توی مطب دارن از مریضها سکه زیر میزی میگیرن اب از اب هم تکون نمیخوره
البته در بوشهر پزشک زنان هست فقط دلار و سکه میگیره
با پزشکانی که سکه و دلار هم می‌گیرند برخورد کنند
دهدساله با عنوان ایحکه چزشکان فرار مالیاتی انجام میدن ، ملت رو سر کار گذاشتید . سوال اینه آیا واقعن فقط مزشکان فرار مالیاتی دارند ؟ ایا فقط قشر پزشکان هست که بیشترین پول در چرخش بازار ایران را جابجا میکنند؟ گیرم همه اینها درست باشد ، بعد از ده سال هنوز این قشر پزشکان تنها متهم هستند ؟ آدرس غلط میدهید ، خودتان هم باورتان میشود و اون پولهای اشلی که باید گیر بندازید را از چشم پنهان میکنید .آخر سر هم کیسه خودتان خالی میماند .
اگر مدیریت شنهای بیابان را به دولت بسپارند کشور دچار بحران کمبود شن می‌شود. پول که جای خود دارد
پزشک زیر میزیش را میگیره و به ریش همتون می خنده. از اون طرف هم مافیا داره نمیگذاری تعداد پزشک متخصص زیاد بشه.
بهترین کار این است که هیچ بیماری به طرف چنین کسانی نرود پزشکی یک شغل انسانی و شریف است تا یک تجارت
هر دکتری خلاف کرد بایستی پروانه اش باطل شود.
.چندروزی زانوم دردمیکرد باورکنید ۴ تاپزشک رفتم هرکدوم یه نظرمتفاوتی درمورد درد زانوی میدادن ..یه سری دستگاه وامکانات تومطب ههمه شون بود تامیری پیش دکترسریع میگه بروتواون اتاق کناری باید فلان تست رابدی هزینه چندمیلیون میشه..پزشکان اکثرا پولی وچیزی رهم سرشون نمیشه ۴ تاپزشک بیست میلیون جمعا ازمن خوردن خوب نشدم. رفتم پیش یه دکترگیاهی با پانصد تومان پام کامل خوب شد وفهمیدم پزشکان بیشترشون باپول مدرک پزشکی گرفتن..
نفت و گاز و طلا و مس و آلمینیوم و..... ملت رو دلار میکنید مالیات هم میخواهید؟؟؟؟؟
آقا من پزشک هستم . سوال می کنم نرخ درمان را دولت هرسال اعلام می کند که معقول نیست ، آنوقت چرا دوباره مالیات مضاعف می خواهد ؟

همه صنف های دیگر را اتحادیه تعیین نرخ می کند ولی برای پزشکی ، دولت تعیین نرخ می کند ، آنوقت مالیات دیگر چیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
همین امسال بیش از دوبرابر سایر حقوق بگیران و اصناف دیگه افزایش قیمت داشتین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
یک کشور روی کره زمین از شمال تا جنوب از شرق تا غرب نام ببر که ویزیت پزشک در آن سه دلار باشد همه کشورهای افریقا و اقیانوسیه و قطب شمال و جنوب را هم قبول دارم

در ضمن آن افزایشی که چشم شما را گرفته بابت هزینه های بیمارستانهای دولتی و تامین اجتماعی مورد موافقت قرار گرفته و گرنه دولت اگرمی توانست ویزیت منفی هم در نظر می گرفت

سازمانهای بیمه گر و تامین اجتماعی مالیات نمی دهند ولی افزایش نرخ درمان می دهند این وسط فقط بخش خصوصی است که از هردو طرف ضربه می خورد
قوانین مالیاتی را باید با قدرت اجرا کرد. نباید به افراد زیاده خواه فرصت داد. هر فعالیت تجاری ای باید مشمول مالیات باشد. ثروتمندان و دلالان دهها سال است که مالیات نپرداخته اند معلوم است که الان زورشان می آید پرداخت کنند. علاوه بر اینها مالیات بر زمین‌های خالی و بلااستفاده شهری را افزایش دهید. سازمان مالیاتی به هیچ وجه نباید کوتاه بیاید. اگر زور سازمان مالیاتی نمیرسد، رئیس جمهور شخصا ورود کنند.
چرا سقف تراکنش غیر تجاری هر فرد که قرار بود تو اردیبهشت تعیین بشود، مشخص نشده؟ آیا پای آقا زاده ها و افراد بانفوذ مطرح است؟
الزام کارتخوان به چه درد میخورد؟ باید کارتخوان متعلق به خودش باشد وگرنه می‌روند یکنفر را از تو روستا پیدا می‌کنند و به نام آنها یک کارتخوان از بانک‌های خصوصی میگیرند
مدیرکل حراست سازمان مالیاتی را برکنار کنید
در شهرستان املش استان گیلان دندانپزشک بدون مجوز طبابت می نماید با در آمد ماهی 50 مکیلیون تومان کارتخوان ندارد یک ریال مالیات به دولت نمی دهد . در خصوص تخلف پزشکی بارها به سامانه 197 وزارت بهداشت اطلاع رسانی گردیده دریغ از پی گیری جدی .
خنده داره که با این همه گزارش فقط 4 پزشک متخلف شناخته شدند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
شاید کارمندان و معلمان و ....فرار مالیاتی دارند
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج