بازدید 25882
تاملی بر تازه‌ترین حادثه هولناک در پایتخت؛

فرونشست یا آوار شدن سقف سرویس بهداشتی پنهان زیر خیابان کارگر تهران؛ تقصیر کیست؟!

حفره‌ای به مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع، هرگونه تردد در یک سمت این خیابان در محدوده میدان قزوین را غیرممکن کرده و به تاکید حاضران در صحنه، به کشف یک سرویس بهداشتی زیر این معبر مهم منجر شده که ظاهرا سال‌ها پیش احداث شده و بعد بدون آنکه ایمن سازی یا تخریب شود، به حال خود رها شده تا به مساله‌ای برای آینده تبدیل شود؛ مساله‌ای که امروز خود را نشان داد.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹ 26 January 2024

به فاصله چند ساعت از حریق هولناک بیمارستانی در تهران، پایتخت با یک رویداد دیگر به صدر اخبار بازگشت؛ رویدادی که سوای اشکال در نحوه بازتاب آن، به جهاتی به شدت تامل برانگیز است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله مخاطرات پیش روی کشورمان در بسیاری از مناطق، فرونشست زمین است؛ خطری که مدت هاست در بسیاری نقاط از وضعیت بالقوه به وضعیت بالفعل رسیده و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته، اما آنچنان که باید مورد توجه مسئولان و نهاد‌ها قرار نگرفته و در نتیجه، هنوز پدیده‌ای تازه محسوب می‌شود که می‌تواند ناگهان بروز و نمود یافته، به صدر اخبار برسد و بعد به همان سرعتی که پدیدار شده بود، رفع و به فراموشی سپرده شود.

درست مانند فرجامی که فرونشست‌های ریز و درشت در گوشه و کنار کشور داشته اند؛ از فرونشست‌هایی مانند آنچه موجب شده سی و سه پل مشهور ترک بخورد و با پوشاندن درز‌ها و گسل‌ها با سیمان و تدابیر دیگر، رفع و رجوع شده تا فرونشست‌هایی بزرگ تر که به ایجاد فروچاله‌ها منجر می‌شود و احتمالا نمونه‌های آن‌ها را دیده ایم و مثل مسئولان، اهمیت خاصی برایمان نداشته است!

رویدادی که بر اساس آمارها، رو به افزایش است و حتی نمونه‌های هولناک و مرگباری از آن در شهر‌ها هم رقم خورده و می‌خورد؛ اتفاقی که یک نمونه خفیف آن امروز در تهران رقم خورد و به رغم وسعت، خوشبختانه خسارت جانی به دنبال نداشت. ریزش خیابان در یکی از محور‌های شلوغ و پرترافیک پایتخت، خیابان کارگر، که شاید اگر یک روز زودتر یا دیرتر رقم خورده بود، ابعاد هولناکی می‌یافت.

تعداد بازدید : 3211

حفره‌ای به مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع، هرگونه تردد در یک سمت این خیابان در محدوده میدان قزوین را غیرممکن کرده و به تاکید حاضران در صحنه، به کشف یک سرویس بهداشتی زیر این معبر مهم منجر شده که ظاهرا سال‌ها پیش احداث شده و بعد بدون آنکه ایمن سازی یا تخریب شود، به حال خود رها شده تا به مساله‌ای برای آینده تبدیل شود؛ مساله‌ای که امروز خود را نشان داد.

رویدادی که موجب بستن این بخش از خیابان کارگر شده و احتمالا با توجه به نقش آن در بار ترافیکی شمال به جنوب و بالعکس در این محدوده از تهران، فعالیت شبانه روزی برای رفع این معضل نوپدید در دستور کار مسئولان شهری قرار گرفته است. پروژه‌ای که متاسفانه یک آفت جدی و مهم دارد؛ اینکه به سرعت بر مساله‌ای که بروز کرده و چه بسا حکم زنگ هشدار را داشته، به نوعی سرپوش گذاشته و موجب فراموشی آن می‌شود.

البته در تعریف میان فرونشست زمین با این دست حوادث تفاوت‌هایی وجود دارد و شاید در ریزش سقف این سرویس بهداشتی رها شده، فرونشست هیچ نقشی ایفا نکرده باشد، اما در قالب کلی تر، می‌توان این رویداد را نمونه‌ای از فروریزش دانست که در افکار عمومی تفاوتی با فرونشست ندارد و چه بسا مهیب‌تر از آن است، چون عمدتا ناگهانی و یکباره رقم می‌خورد و در نتیجه در بسیاری از موارد خسارت بار (گاه از نوع خسارت جانی) است.

مثل رویدادی که چند سال قبل در شهران، محله‌ای در شمال غرب تهران رقم خورد و به انفجار خط لوله انتقال گاز شهری و ایجاد گودالی چند ده متری منجر شد (عکس 1) یا فروچاله‌ای که در خیابان «پیامبر» در تهران رقم خورد و ۲ خودرو را حین حرکت بلعید (عکس 2) یا حتی ایجاد فروچاله‌ای عظیم در میدان قیام تهران که متاسفانه جان یک آتش نشان و یک کارگر را ربود (عکس 3) و نشان داد که ابعاد این رویداد همیشه مادی نیست و می‌تواند فراتر هم برود.

واقعه‌ای که وقتی با این تعداد و تنوع در پایتخت رقم می‌خورد و جدی گرفته نمی‌شود، معلوم است که وقوع شان در دیگر شهر‌ها هم اهمیت چندانی ندارد و در بهترین حالت، تبدیل به یک خبر در صف اخبار حوادث می‌شود و تمام. حادثه‌ای که می‌شود و می‌بایست از وقوعش پیشگیری کرد، اما این گونه نمی‌شود و ترجیح بر این است که هرجا ریزشی رقم خورد، آن را به سرعت پرکنند تا همه چیز به روال قبل بازگردد، هرچند ممکن است کمی این‌سوتر یا آن‌سوتر از محل حادثه، شرایط برای وقوع فروریزشی دیگر مهیا باشد.

وضعیت به قدری عجیب است که حتی خبر کج شدن مقبره شاه عبدالظیم حسنی در شهرری بر اثر فرونشست هم طبیعی جلوه می‌کند و نگرانی خاصی در پی ندارد، حال آنکه سالهاست مسئولان مدعی هستند که برای روز‌های مبادا، مانند زلزله در تکاپو هستند و مدام از پدافند غیرعامل و ضرورت پیش بینی خطرات و مقابله با آن‌ها سخن می‌گویند؛ ادعا‌هایی که حتی به قدر شناسایی سرویس بهداشتی متروکه زیر یکی از معابر مهم پایتخت کارایی ندارند.

شرایطی که باید تغییر کند و مثلا مشخص شود که مسئولیت پیشگیری از این حوادث یا دست کم ایمنی معابر شهری بر عهده کدام نهاد است. مسئولیتی که وقتی مشخص باشد، می‌توان انتظار داشت، در صورت بروز هرگونه خسارت، آن نهاد و مجموعه با عقوبت مواجه شوند و در نتیجه این روند و از آنجایی که عقوبت خسارات‌ جانی سنگین است، به مرور ایمن سازی معابر در دستور کار قرار گیرد و وضعیت فعلی پایان بیابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۴
وقتی از افراد متخصص استفاده نمی‌شود چنین اتفاقاتی می افتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
خوشبختانه برای اینکه عمق فساد سیستماتیک رو زیاد درک نکنیم ۸۰ میلیون نفر هم ،به نوعی درگیر فساد شده اند تا خدای ناکرده اذیت نشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
درسته ۲۳:۲۰ اره همینطوره.
حقگو
| United States of America |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
اين هم شده مد روز و ورد زبان دانشمندان ناراضى. مگر سقف فرودگاه مهر اباد كه حدود سال ١٣٥٣ بطور كامل فروريخت و موجب مرگ چند نفر شد توسط غير متخصصين ساخته شده بود. مگر از اين اتفاقات در كشورهاى صنعتى نمى افتد. چند سال قبل يك پل بسيار بزرگ در امريكا همزمان با افتتاح ان كاملا فروريخت. بايد بجاى خود تحقيرى استين ها را بالا زد و كار كرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
.آقا یا خانم حق گو سال ۱۳۵۳ تا الان ۵۰ سال میگذرد.
تکرار این حوادث در آمریکا چقدر است.این قدر حرف الکی نزن .یه سری بزنید مراکز درمانی ببینید چه خبره

.شده آقای باهتر
میگویند هر چینی یه دلار در روز هزینه دارد.
المانها امدند ایران گفتند مترو برای تهران نکشید کل تهران فرو میره
اما اما اما اونها امدند و....
حموم زیر خیابون؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
اگر به تاريخ اون منطقه آشنا باشيد كاربري اش مشخص هست.
چجوری روی حموم رو آسفالت کردن ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
شاید سرویس بهداشتی پله می خورده می رفته زیر زمین
هر دم از این باغ بری میرسد
تازه اول راهه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
بعله حالا صبر کنید تا خالص سازی به طور کامل انجام‌شود تا معجزاتش رو ببینی
این کی ساخته شده؟؟؟ خیلی باید قدیمی باشه...
پاسخ ها
ناظر
| United States of America |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
اين يك سؤال منطقى است. اصولا بايد تاريخ احداث اين قسمت از خيابان كارگر
و ساخته شدن ساختمانى كه ادعا ميشود يك سرويس بهداشتى بوده مشخص شود.ضمنا دليل ريزش هم احتياج به بررسى كارشناسى دارد. ممكن است بعلت نشست زمين باشد يا بقول مهندسين بعلت " خستگى" تير اهن و سازه فلزى باشد. هر گونه اظهار نظر بدون اطلاع دقيق از صورت مسئله غير موجه ميباشد و صرفا نوعى تخليه روانى را به ذهن متبادر مى سازد.
احتمالا زیر تهران هم تونل زدن
مشکل اصلی اینجاست که هرکس طرح آبکی را اجرا میکند نه تنها مجازات نمیشود بلکه تشویق هم میشود
تقصیر آمریکاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
اتفاقاً چند وقت پیش در حیاط خانه یک امریکایی زمین فرو رفته بود . معلوم شد که قبلاً پارکینگ بوده و ایمن سازی نشده
و تهرانی که پر از گسل های خطرناکه . به گفته زمین شناسان درسال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ احتمال وقوع زلزله ای گسترده وجود داره و این یعنی فاجعه . پایتخت باید عوض بشه این کوچکترین کاریه که میشه انجام داد .
در این مورد هم مثل موارد دیگر، حتما مردم مقصر هستند و شهرداری و دولت خدمتگزار هیچ تقصیری ندارند
مردم در اثر افراط در خوشگذرانی و خوردن گوشت و حبوبات، بیش از حد چاق شده اند بطوریکه اسفالت خیابانها تحمل وزن سنگین آنها را ندارد، مخصوصا وقتی چند نفر با هم تصمیم به گذشتن از عرض خیابان می گیرند
ما که از نزدیک هم سرویس بهداشتی ندیدیم.نمی خواد قضیه رو ماست مالی کنید خب راحت بگید که زمین فرونشست کرده.این داستان سرویس بهداشتی رو از کجا در آوردید آخه
فرو نشست زمین هست....ربطی به حمام و خلا نداره....باید کم گم چشممون بیشتر باهاش آشنا بشه
تابناک گندش رو درآوردی با این تبلیغاتت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
تبلیغ ها در صفحه تابناک واقعا دیگه مزاحم هستند و علامت ضربدر و یا بستن را هم برای رد شدن ندارند مثل این تبلیغ که مال زانو هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
اددبلاک نصب کنید و برای همیشه راحت شید
مدیریت جهادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
آنچه در فیلم دیده میشه بنا خیلی قدیمی است
ببخشید این فرونشست تقصیر من هستش مدیون هستید اگر یقه شهرداری یا دولت یا سازمان آب یا تابناک را بگیرید
این پدیده حاصل یک عمر زحمات مسولین کاردان !!!!ومتخصص!!!میباشد
صد در صد امریکا واسراییل.
به یاد اوس موسی در سریال پایتخت:
اینجا سوتون میخواد!!
کلا داریم فرو میریم
کار ، کار دشمنه
در اولین اقدام باید برداشت از چاه های اطراف تهران ممنوع شود.
مثلا دارت مدیریت حادثه میکنن. افسر و خبرنگار رفتن همون محدوده ناامن. اگر ریزش کنه کی جوابشونو میده؟
اوه اوه. طاق ضربی گچی! ماشینا از رو این عبور میکردن!
اینم تقصیر مردمه
فرونشست میدان منیریه که چند سال پیش رخ داد رو یادتون رفت کل خیابان ولیعصر سمت ماشین رو و بی ار تی و پیاده رو همش با هم از لب مغازه ها تا اونور خیابون یکجا رفت پایین
به قول یک نفر یا دولت می دانسته ونخواسته ویا دولت اصلا نمیدانسته که بخواهد تا کاری کند چون دولت مشغول به امور دیگری است.
تقصیر دشمنه امریکا اسرائیل
تقصیر اسراییل است
جز شهرداری کی مقصره
هنر شهردارهای تهران طی ادوار گذشته فقط تغییر نام خیابانها بوده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی