بازدید 8659

به کدام تراکنش کارت‌به کارت، مالیات تعلق می‌گیرد؟

درحالی‌که طی روزهای گذشته خبری مبنی بر اخذ مالیات از تراکنش‌های کارت به کارت دست به دست می‌شود، اما بررسی اطلاعیه سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد این موضوع حاصل یک سوءبرداشت بوده و منظور این است که سازمان امور مالیاتی همه تراکنش‌های واریزی به یک حساب از جمله کارت به کارت را برای محاسبه مالیات کل مبنا قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ 21 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از برنامه سیاستگذار برای اخذ مالیات از تراکنش‌های کارت‌خوان‌ها و تفکیک حساب‌ها به تجاری و غیرتجاری برای اخذ مالیات، برای برخی این تصور پیش آمد که با کارت به کارت کردن وجوه و خودداری از استفاده دستگاه پوز می‌توانند سازمان امور مالیاتی را دور بزنند. در همین راستا طی روزهای اخیر سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای را درباره محاسبه مالیات حساب‌های تجاری منتشر کرد که به نظر می‌رسد برداشت برخی از رسانه‌ها از این اطلاعیه با آنچه مقصود سازمان امور مالیاتی بود تفاوت دارد.

پس از انتشار این اطلاعیه، اخباری با این عنوان که تراکنش‌های کارت به کارت هم مشمول مالیات می‌شوند، در فضای مجازی دست به دست شد. این در حالی است که همان‌طور که سازمان امور مالیاتی پیش از این نیز اعلام کرده بود، مبنای محاسبه مالیات بررسی تراکنش‌های حساب‌های تجاری است. به این معنی که زمانی که یک حساب از سوی سازمان امور مالیاتی تجاری تشخیص داده شود، تمامی تراکنش‌های آن از جمله وازیری از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان یا کارت به کارت نیز‌ مبنای محاسبه مالیات خواهند بود. نکته مهم این است که این موضوع به هیچ عنوان به این معنی نیست که از هر تراکنش کارت به کارت مالیات اخذ می‌شود، بلکه در مجموع سازمان امور مالیاتی همه واریزی‌ها به حساب‌های تجاری را محاسبه کرده و مالیات فروشنده را بر اساس آنها محاسبه خواهد کرد.

سازمان امور مالیاتی چه گفت؟

مطابق اطلاعیه‌ای که طی روزهای اخیر منتشر شد، سازمان امور مالیاتی تاکید کرده بود که درحالی برخی فروشنده‌ها تصور می‌کنند واریزی‌های کارت به کارت به حساب تجاری مبنای محاسبه مالیات نیست که سازمان امور مالیاتی تمامی واریزی‌ها به حساب‌های تجاری را به‌عنوان فروش اعلام کرد.بر این اساس با توجه به قوانین و مقررات موجود، کلیه وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارت‌خوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و ... به‌عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیات قرار می‌گیرد. همچنین به گفته این سازمان بدیهی است حساب‌های بانکی غیرتجاری نیز به‌صورت مستمر پایش شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت‌های تجاری به آنها واریز شود، درآمد کتمان‌شده تلقی و مشمول مالیات و جرائم متعلقه خواهد شد.

عملکرد مالیاتی دولت تا پایان آذرماه

طی سال‌های گذشته، تمرکز بر رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت بسیار بالا بوده است. در همین راستا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، درآمدهای مالیاتی نسبت به بودجه سال جاری رشد نزدیک به ۵۰درصدی را ثبت کرده است اما درآمدهای نفتی نسبت به سال ۱۴۰۲، کاهش ۱۱.۶درصدی را نشان می‌دهد. یکی از دلایل سیاستگذار برای رشد درآمدهای مالیاتی،‌ تحقق بالای این درآمدها در سال ۱۴۰۲ بوده است. براساس آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان امور مالیاتی، ‌در ۹ماهه ۱۴۰۲، حدود ۵۵۰هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی توسط دولت اخذ شده است که بیانگر تحقق ۶۵درصدی درآمدهای مالیاتی تا پایان آذرماه است. براساس قانون بودجه ۱۴۰۲، دولت مکلف است تا پایان سال جاری ۸۳۸هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی اخذ کند. از این میزان، ۳۴۰هزار میلیارد تومان آن مربوط به مالیات‌های مستقیم و ۲۰۸هزار میلیارد تومان آن مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات بوده است. همچنین در این مدت دولت از مشاغل مختلف ۳۹هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کرده و در مقابل مالیات دریافتی از کارمندان بخش دولتی و خصوصی ۵۹هزار میلیارد تومان بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
شما از نان خوردن ما هم دارید مالیات می گیرید....
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
بجز بنیادها و نهادهای خاص که مالیات نمی دهند
خوب تمامی برذاشت ها از حساب رو هم به عنوان هزینه در نظر بگیره شماها جایی نمیخابین که زیرش آب باشه همش دنبال منفعت خودتون هستید هیچ وقت به مردم خدمت نکردید
کلا همه جای دنیا مالیات میدن تا خدمات خوبی دریافت کنن، اما اینجا مالیات که میدی هیچی دریافت نمیکنی تازه بدهکار هم میشی...
خوب اگر به توصیه فتا٬ برای ایمنی حساب ها یک کارت مخارج روزمره داشته باشیم و داپما توسط یک حساب دیگرمان آن را شارژ کنیم٬ آیا این ترا کنشها هم مشمول مالیات میشود؟
اساسا تراکنش بین حسابهای شخص واحد چرا باید بجز هزینه تراکنش ٬ مالیات هم داشته باشد؟
طرف ده ملیون کارت به کارت میکنه باید مالیات بده بعد مالیات از خونه های لوکس و ماشینهای انچنانی بعد از ده سال هنوز اجرا نشده
مالیات یعنی حق دولت از درامد یک شخص و یک شرکت. اما الان دارن از هزینه ها هم مالیات میگیرن و اسمش رو گذاشتن مالیات بر ارزش افزوده.
یعنی من کارمند که مالیات حقوقم رو دادم و با حقوقم میرم شیر و کره و ماست و پنیر می خرم باید مالیات بر ارزش افزوده بدم. یعنی هم از درامد و حقوقم مالیات میگیرن و هم از هزینه هام.
این کجاس اسلامیه؟ کجاش انسانی هست؟ کجاش عادلانه است؟
مالیاتی که از کارمند و کارگر می گیرید چند برابر قشر بازاری است. بعضی هم که کلا هیچ دولتی حریفشان نمی شود مالیات نمی دهند
ما نفت و گاز و طلا و مس و ... داریم که دولت اصلا به روی خودش نمیاره که این اموال مال مردم هست که داره میفروشه و درامد داره. این پول رو چرا تو حساب کتاب مالیاتی مردم لحاظ نمیکنن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
اون سهم اقازاده هاست ما سهم نداریم
یعنی 17 میلیارد دلار در آمد مالیاتی
خدا بده برکت
ما که هیج سهمی از نفت و گاز و یارانه نداریم و همه چی باهامون دولا پهنا حساب شده به اسم کارفرما
ستمه
مردم حق دارند پولشان را از بانک‌ها بردارند
حالا برید رای بدید ، پول نفتمون رو بدید ماهم مالیات میدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی