بازدید 1189
کارشناس اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

کاهش هزینه تولید و فروش محصولات دانش بنیان با بازارسازی سازوکار تولید بار اول

در چارچوب سازوکار تولید بار اول که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا گذاشته شده است، تا حد زیادی هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان کاهش یافته است. شرکت‌ها برای اینکه بتوانند محصول خود را معرفی کنند، به ویژه اگر آن محصول برای بار اول تولید شده باشد، نیاز به سرمایه گذاری برای تبلیغات دارند. بازارسازی برای دانش بنیان‌ها از طریق سازوکار تولید بار اول و کاهش هزینه شرکت در مناقصات موجب خواهد شد که هزینه تولید و فروش محصولات دانش بنیان به حداقل برسد.
کد خبر: ۱۲۱۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ 20 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال ۱۳۹۷ کارگروه تولید بار اول با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت تشکیل شد تا زمینه را برای استفاده از تولیدات بار اول توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی فراهم کنند. تاکنون و در طول ۳ سال گذشته، ۱۹۳ طرح از بیش از ۷۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی، توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول دریافت شده که برای ۹۹ مورد از آن‌ها مجوز ترک تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شده است.

با وجود اینکه این کارگروه وظیفه حمایت از تولیدات داخلی و محصولات بو‌می‌سازی شده را عهده دار بود، باز هم برخی سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی از زیر بار آن شانه خالی کرده و همچون سال‌های قبل محصول وارداتی خود را از خارج از کشور وارد می‌کردند.

از این جهت با پیگیری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان آیین نامه اجرایی برنامه تولید بار اول توسط دولت ابلاغ شد. حالا دیگر دانش بنیان‌ها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی می‌توانند محصولات بو‌می‌سازی شده خود را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عرضه کنند.

نظرات جمشید عدالتیان را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در خصوص مزیت‌های حمایت از تولیدات بار اول در ادامه می‌خوانید.

عدالتیان در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که دسترسی به بازار‌های فروش یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگانی است که محصولات شان را برای بار اول تولید می‌کنند، تصریح کرد: ایجاد بازار فروش برای شرکت‌های دانش بنیان به آن‌ها کمک می‌کند که سود خودشان را برداشت کنند و بتوانند ادامه‌ی فعالیت داشته باشند و به توسعه‌ی دانش خود بپردازند.

عدالتیان گفت: اگر قرار باشد تولیدکنندگان محصولات بار اول مانند بقیه در مناقصه شرکت کنند، عملاً فرصتی برایشان ایجاد نمی‌شود که در لیست ارائه دهندگان محصولات به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی قرار بگیرند. زیرا شرکت‌هایی که تجربه‌ی چندین ساله در این امور دارند، برنده‌ی مناقصه می‌شوند. قانون ترک تشریفات برای شرکت‌های نوپا و دانش بنیان بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در چارچوب سازوکار تولید بار اول که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا گذاشته شده است، تا حد زیادی هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان کاهش یافته است. شرکت‌ها برای اینکه بتوانند محصول خود را معرفی کنند، به ویژه اگر آن محصول برای بار اول تولید شده باشد، نیاز به سرمایه گذاری برای تبلیغات دارند. بازارسازی برای دانش بنیان‌ها از طریق سازوکار تولید بار اول و کاهش هزینه شرکت در مناقصات موجب خواهد شد که هزینه تولید و فروش محصولات دانش بنیان به حداقل برسد.

عدالتیان گفت: موضوع دیگر این است که حضور در فرآیند مناقصه و عقد قرارداد نیز برای شرکت‌ها هزینه بر است. قانون ترک تشریفات و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حذف این هزینه‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان منجر می‌شود. این‌ها همه حمایت‌های ویژه‌ای است که از دانش بنیان‌ها به عمل می‌آوریم تا در نهایت پا بگیرند و به رشد اقتصاد ملی کشور کمک کنند.

عدالتیان در پایان تأکید کرد: دانش بنیان‌ها در تمامی کشور‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. خوب است در سالی که شعارش حمایت از دانش بنیان‌ها است و قصد داریم بخشی از تولید ناخالص داخلی را به آن‌ها اختصاص دهیم، از طریق حمایت‌های ویژه مانند طرح تولید بار اول به تقویت آن‌ها مبادرت کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل