بازدید 12843
نود و نهمین روز جنگ غزه/ در حال به روزرسانی

آماده شدن حماس برای برگزاری جشن پیروزی در غزه/حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه نظامی اسرائیل/ افزایش شمار شهدای غزه به ۲۳ هزار و ۸۴۳ نفر

جنگ غزه در شرایطی وارد نود و نهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 13 January 2024

آماده شدن حماس برای برگزاری جشن پیروزی در غزه

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد نود و نهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد.

نتانیاهو: حتی دیوان لاهه مانع از جنگ در غزه نخواهد شد
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۲۳:۰۱

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه حتی دیوان بین‌المللی دادگستری مانع از جنگ این رژیم علیه غزه نخواهد شد، گفت هنوز در مورد محور فیلادلفیا مرز میان غزه و مصر تصمیمی گرفته نشده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این نشست خبری گفت جنگ غزه تا زمان تحقق اهداف آن؛ «نابودی» حماس و بازگشت همه اسرای صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آنچه هفتم اکتبر رخ داد تکرار نخواهد شد، مدعی شد این جنگ، «جنگ نور علیه تاریکی است» و رژیم صهیونیستی در مسیر پیروزی است، سازش نخواهد کرد و تا پیروزی متوقف نخواهد شد زیرا راه حل دیگری وجود ندارد.

به نقل از «اسکای نیوز»، نتانیاهو گفت: ما در یک ساعت آزمایش بین‌المللی هستیم و برای تضمین امنیت نسل‌های آینده می‌جنگیم و جنگ برای ما گران تمام می‌شود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: به بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) گفتم که این جنگ فقط جنگ ما نیست، بلکه جنگ علیه محور شرارت است و خطر همچنان در شمال غزه پابرجاست و ساکنان تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد به این منطقه بازنخواهند گشت.

وی افزود دیوان بین‌المللی دادگستری مانع از جنگ رژیم صهیونیستی تا زمان پیروزی در نوار غزه نخواهد شد.

نتانیاهو در این نشست خبری مدعی شد ارتش رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای حفاظت از مردم غزه به کار می‌گیرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین درباره محور فیلادلفیا گفت این محور «دریچه‌ای» است که از طریق آن «سلاح‌ها به سمت حماس سرازیر می‌شود» و آن دریچه باید بسته شود اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی همچنین گفت رژیم صهیونیستی هنوز درباره کنترل بر منطقه مرزی در غزه با مصر تصمیم نگرفته است.

شبکه اسرائیلی: تل‌آویو عملیات نظامی در مرز مصر آغاز می‌کند
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۲۲:۱۱

در ادامه تلاش صهیونیستها برای اشغال محور فیلادلفیا، شبکه 12 این رژیم امروز شنبه خبر داد که «اسرائیل به مصر اعلام کرده است عملیات نظامی را آغاز خواهد کرد تا کنترل محور فیلادلفیا را به دست گیرد».

جاده صلاح‌الدین معروف به فیلادلفیا گذرگاه مرزی کم عرضی است که مصر را از نوار غزه جدا می‌کند و طبق توافق مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ میلادی منطقه‌ای حائل میان مصر و غزه (که آن زمان در اشغال صهیونیست‌ها بود) است.

 

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۰۵ میلادی که از غزه عقب نشینی کرد، بر آن جاده سیطره داشت و حال به دنبال اشغال مجدد آن است تا مرز مصر و غزه کاملاً به دست صهیونیستها بیافتد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» هم گزارش داد که عملیات رژیم صهیونیستی شامل استقرار نیرو در مناطق مرزی فلسطین اشغالی با مصر خواهد بود.

یک منبع روسی هم خبر داد که اسرائیل برای آغاز این عملیات، چراغ سبز آمریکا را دریافت کرده است.

 

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم چندی پیش در این زمینه صراحتا گفت: « محور فیلادلفیا..توقفگاه جنوبی غزه، باید تحت کنترل اسرائیل باشد»  وی در عین حال ادعا کرد که «ما قصد اشغال محور فیلادلفیا را نداریم».

 تاکنون بارها قاهره در واکنش به زمزمه‌های اشغال این محور توسط اسرائیل، درباره هرگونه عملیات نظامی در این منطقه حائل که ساکنان غزه را به فرار دسته جمعی به مصر تحت فشار بمباران و بسته شدن راه‌های بازگشت سوق می‌دهد، هشدار داده و تاکید کرده که «این یک موضوع حاکمیتی و خط قرمز قاهره است».



 

محور فیلادلفیا یا صلاح الدین از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب در طول مرز مصر با نوار غزه امتداد دارد که حدود ۱۴ کیلومتر است که عرض آن از چند صد متر تجاوز نمی‌کند. طبق پیمان «کمپ دیوید» امضا شده در سال ۱۹۷۹، این محور  به عنوان منطقه‌ای حائل ایجاد شد.

در سپتامبر ۲۰۰۵ اسرائیل پروتکلی را با قاهره امضا کرد که به موجب آن، ۷۵۰ نظامی گارد مرزی مصر با سلاحهای سبک در این منطقه مستقر شدند تا مامور مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق شوند. حال نتانیاهو با تاکید بر این‌که محور فیلادلفیا باید تحت کنترل تل‌آویو باشد، اقدام به نقض توافق صلح بین دو طرف کرده است به همین دلیل نیز نماینده مصری مصطفی بکری به تل‌آویو هشدار داد:«نزدیک نشوید. مرزهای مصر یک خط قرمز است».

نیویورک‌تایمز: اتهامات نسل‌کشی علیه اسرائیل فراموش نشود
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۲۱:۱۱

شکایت قطور آفریقای جنوبی، مملو از شواهدی است که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی تعهدات خود را تحت کنوانسیون بین‌المللی نسل‌کشی ۱۹۴۸ نقض کرده است. رهبران اسرائیلی با صحبت آشکار در مورد تخریب غزه و متفرق کردن ساکنان آن، آنچه را که در سایر موارد نسل‌کشی پنهان یا انکار شده است، علنی کردند.

نشریه نیویورک‌تایمز در مطلبی به قلم «مگان استک» آورده است، در شرایط و وضعیتی که سوال «آیا اسرائیل در حال ارتکاب نسل‌کشی در غزه است»، مقابل دیوان کیفری دادگستری در دست بررسی است، دولت بایدن لحن کاملا انکاری به خود گرفته است.    

به نظر می‌رسد واژه «بی‌ارزش»، اصطلاح مورد توافق مقامات آمریکایی باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به‌تازگی در تل‌آویو گفت: «اتهام نسل‌کشی بی‌ارزش است.» جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی گفت: «بی‌ارزش، غیرسازنده و بدون هیچ مبنایی.»

موضع بی‌تفاوتی این دولت، در واقع نوعی ساده‌لوحی و زودباوری است. پرونده ۸۴ صفحه‌ای ارائه شده به دادگاه توسط آفریقای جنوبی مملو از شواهد مخربی است که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی تعهدات خود را تحت کنوانسیون بین‌المللی نسل‌کشی ۱۹۴۸ نقض کرده است؛ کنوانسیونی که نسل‌کشی را این گونه تعریف می‌کند؛ «اعمالی که به قصد نابودی کلی یا جزئی یک ملیت، گروه قومی، نژادی یا مذهبی انجام شود.»

سندی که در دادگاه ارائه شد به دقت منبع و پاورقی دارد و بسیاری از کارشناسان می‌گویند که استدلال حقوقی آن به‌شکلی فوق‌العاده قوی است.

رهبران ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی هم به تقویت پرونده علیه تل‌آویو کمک کرده‌اند. صحبت‌های مقام‌های اسرائیلی به عنوان سند طرح شده است؛ مثلا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صهیونیست‌ها یادآوری کرد که از عهد عتیق کشتار «عمالیق» را به یاد داشته باشند، اینکه «به هیچکس رحم نکنید؛ مردان و زنان، نوزادان و شیرخواران را بکشید.» یا مثلا اینکه یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود «غزه به آنچه قبلا بود، بازنمی‌گردد؛ ما همه چیز را نابود می‌کنیم.» وزیر انرژی و زیرساخت رژیم صهیونیستی هم گفته بود «آنها تا زمانی که این دنیا را ترک نکنند، حتی یک قطره آب یا حتی یک باطری دریافت نخواهند کرد.»

رهبران اسرائیلی با صحبت آشکار در مورد تخریب غزه و متفرق کردن ساکنان آن، آنچه را که در سایر موارد نسل‌کشی پنهان یا انکار شده است، علنی کردند.

البته نمی‌توان گفت هر یک از طرفین تا چه حد مؤثر بحث خواهند کرد یا قضات چگونه تصمیم خواهند گرفت. جلسات استماع آخر هفته گذشته در لاهه پاسخی به این نخواهد داد که آیا رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی شده یا خیر. این پس از جمع‌آوری و ارائه شواهد انجام خواهد شد و ممکن است سال‌ها طول بکشد.

در حال حاضر، آفریقای جنوبی از دادگاه خواسته که «به‌عنوان یک موضوع فوری» به رژیم صهیونیستی دستور دهد تا حمله خود را متوقف کند تا از فلسطینیان محافظت و مدارک را حفظ کند. کافیست هیات قضات متقاعد شود که اتهام نسل‌کشی قابل قبول است تا در روزها یا هفته‌های آینده دستور اقدامات موقت را بدهد.

با توجه به اینکه شواهد حاکی از نسل‌کشی است، جامعه بین‌المللی را ملزم می‌کند تا با درخواست آتش‌بس و ارائه کمک‌ها به فلسطینی‌ها، از مردم غزه محافظت کند. در درازمدت، این پرونده می‌تواند زمینه‌های اولیه تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی یا پیگرد قانونی مقامات آن را فراهم کند.

این روند برای ایالات متحده هم معنادار است. دولت بایدن حامی قطعی این جنگ بوده و اقدام به مسلح کردن، تامین مالی و حمایت دیپلماتیک از رژیم صهیونیستی کرده، آن هم علی‌رغم گزارش‌های وحشتناک فزاینده از مرگ و میر و آوارگی فلسطینی‌ها.

اگر به طور حتم مشخص شود که خشونت‌ها در غزه نسل‌کشی است، ممکن است ایالات متحده به همدستی در نسل‌کشی که فی‌نفسه جرم است، متهم شود. با توجه به قدرت مطلق ایالات متحده و سوابق آن در معافیت بین‌المللی، احتمال هرگونه عواقب مهمی ممکن است اندک باشد، اما با این وجود، آمریکایی‌ها باید درک کنند که این پرونده هم اساسی و هم جدی است و دولت خودشان هم در آن دخیل است.

البته رژیم صهیونیستی و حامیان ایالات متحده آن را به گونه‌ای متفاوت در نظر خواهند گرفت؛ اینکه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر از سمت حماس و حملاتش به جنوب اراضی اشغالی «متحمل ضربه غیرقابل تحملی» شد. مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا حرف از «دفاع از خود» می‌زنند اما دفاع از خود هم نمی‌تواند بهانه و توجیهی برای ارتکاب نسل‌کشی باشد. حمله صهیونیست‌ها به غزه پاسخی بسیار نامتناسب به اتفاقات ۷ اکتبر است.

چند ساعت پس از حمله حماس، رژیم صهیونیستی محاصره وحشیانه‌ای را بر نوار غزه تحمیل کرد و برق، آب، سوخت و غذا را به روی جمعیتی حدودا ۲.۲ میلیون نفری که حدود نیمی از آنها کودکان هستند و گیر افتادند، قطع کرد. محاصره به خودی خود به منزله جنایت جنگی از نوع مجازات دسته‌جمعی است، اما این صرفا پیش‌پرده بود. در عرض چند ساعت، بمباران‌ها آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد.

در شکایت آفریقای جنوبی به سخنان یک نظامی صهیونیست از فرماندهی جنوبی ارتش رژیم صهیونیستی به نام «یوگو بارششت» استناد شده که در سخنانی از غزه گفت: «هرکه به اینجا بازگردد، اگر که به اینجا بازگردد، زمین سوخته را خواهد یافت. نه خانه، نه کشاورزی، نه هیچ چیز. آنها آینده‌ای ندارند.»

به گفته وزارت بهداشت غزه، رژیم صهیونیستی بیش از ۲۳۰۰۰ نفر را در غزه کشته است. بیش از ۹۰۰۰ نفر از کشته‌شدگان کودک هستند. یونیسف می‌گوید که بیش از ۱۰۰۰ کودک تا اواخر نوامبر تحت قطع عضو دردناکی قرار گرفته‌اند که گاهی اوقات بدون بیهوشی انجام شده است. به گفته پزشکان غزه، زنانی که زایمان می‌کنند هم مجبور به انجام عمل سزارین بدون بیهوشی شده‌اند. کل محله ها درهم شکسته شده و بیش از ۸۵ درصد جمعیت آواره شده‌اند.

رژیم صهیونیستی در توجیه «دفاع از خود» مدعی است که تنها شانسش برای امنیت به این بستگی دارد که غزه – با مرگ یا آوارگی – از تمام فلسطینی‌ها خالی شده و در هم شکسته شود. تزیپی هاتوولی، سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس  به تازگی در مصاحبه‌ای گفت «اسرائیل مجبور است هر مدرسه، هر خانه و هر مسجدی را خراب کند چون به یک تونل مورد استفاده حماس مرتبط است.» و در واکنش به تعجب مجری برنامه که این روش را زیر سوال برد، گفت: «آیا شما راه‌حل دیگری دارید؟»  

با نزدیک شدن به موعد دیوان بین‌المللی دادگستری، مقامات رژیم صهیونیستی تقلا کردند تا وجهه ملایم‌تری از خود به نمایش بگذارند.  

سه‌شنبه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی ویدیویی به زبان انگلیسی نوشت که «جنگ ما با حماس است، نه مردم غزه.» شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم گزارش داد که نتانیاهو به وزرایش گفته تا در موقع صحبت از جنگ جانب احتیاط را در نظر بگیرند. طبق گزارش‌ها، نتانیاهو که خودش لفاظی خشونت‌باری دارد، گفته بود «سنجیده سخن بگویید.»

دکتر راز سگال، استاد دانشگاه استاکتون در نیوجرسی، گفت: «این ایده که کابینه یهودی می‌تواند مرتکب جنایات جنگی شود، چه رسد به نسل‌کشی، از همان ابتدا به یک ایده غیر قابل تصور تبدیل شد. مصونیت از مجازات اسراییل، در سیستم گنجانده شده است.»

ماکس دو پلسیس، وکیل مدافع آفریقای جنوبی پنجشنبه در دادگاه لاهه استدلال کرد که ظلم چندین دهه‌ای رژیم صهیونیستی به حقوق فلسطینیان باید به‌عنوان زمینه مهم خشونت در غزه در نظر گرفته شود، که به گفته او «به غلط به‌عنوان یک مناقشه ساده بین دو طرف مطرح شده است.»

او خاطرنشان کرد: «اسرائیل یک قدرت اشغالگر است که بیش از نیم قرن است که مردم فلسطین را در معرض نقض ظالمانه و طولانی‌مدت حق تعیین سرنوشت خودشان قرار داده است. و این تخلفات در دنیایی اتفاق می‌افتد که اسرائیل سال‌ها خود را فراتر از قانون می‌دانست.»

مگان استک که برای لس‌آنجلس‌تایمز هم مطلب می‌نویسد، گفت: کلمه «نسل‌کشی» در تصورات ما زنگ هشدار بلندی است. ما به روآندا، بوسنی، ارامنه، بومیان آمریکایی و البته هولوکاست فکر می‌کنیم. من شنیده‌ام که بسیاری از مردم با این پیشنهاد که غزه ممکن است نسل‌کشی را تجربه کند، مخالفت می‌کنند.

او می‌نویسد: «با این حال، طبق کنوانسیون نسل‌کشی، این اصطلاح قصد از بین بردن یک گروه معین از مردم و برداشتن گام‌هایی برای رسیدن به آن هدف را توصیف می‌کند. هیچ آستانه مرگ یا نسبتی از مرگ وجود ندارد که باید به آن رسید. ممکن است تعداد نسبتا کمی از مردم کشته شوند، اما همچنان مرتکب یک عمل نسل‌کشی شوند. ما باید متواضع به این مسئله بپردازیم، زیرا ما آمریکایی‌ها و غربی‌ها، بارها نشان داده‌ایم که در به رسمیت شناختن نسل‌کشی تنها در نگاه به گذشته خوب هستیم. تقریبا هر فاجعه‌ای که اکنون به‌عنوان نسل‌کشی می‌شناسیم، از جمله هولوکاست، ابتدا با شک و تردید و سرزنش‌های زبانی مواجه شد تا اینکه سرانجام - و خیلی دیر - اعلامیه‌ای صادر شد. نسل‌کشی روآندا که اغلب درست پس از هولوکاست در سالنامه‌های کثیف نسل‌کشی نامش ذکر می‌شود، تنها پس از آن به رسمیت شناخته شد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هفته‌های گرانبها را با بی‌اعتنایی و تعلل و مداخله محتاط  تلف کردند، در حالی که مقامات آمریکایی از گفتن کلمه «نسل‌کشی» در ملاعام امتناع کردند. انکار نسل‌کشی بوسنی تا به امروز هم ادامه دارد.»

مگان استک در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «وقتی سند جمع‌آوری شده توسط آفریقای جنوبی را خواندم، پریشان حال شدم. چطور ممکن است این اتفاق بیفتد؟ چطور اجازه داده شد، این اتفاق بیفتد؟ شنیدن جزئیات دلخراش از غزه همچنان ادامه دارد. درهم شکستن نظام پزشکی، کشتار امدادگران، کشتار خبرنگاران، جنگ با کتابخانه‌ها، عبادتگاه‌ها و فرهنگ. نابودی خانواده‌ها و نیازها و امکان اقتصادی. هیچ کجای غزه امن نیست، این خط در شکایت آفریقای جنوبی بارها تکرار می‌شود. بیشتر مردم از گرسنگی می‌میرند. سازمان ملل تخمین زده است که حدود ۷۰ درصد کشته‌ها زن و کودک هستند و هر ساعت دو مادر کشته می‌شوند.»

روز پنج‌شنبه یک فعال آفریقای جنوبی به امتناع رژیم صهیونیستی از تامین سوخت و آب برای غزه اشاره کرد. او گفت: «این هیچ ابهامی باقی نمی‌گذارد؛ این به معنای ایجاد شرایطی برای مرگ مردم فلسطین در غزه است. مرگ تدریجی به دلیل گرسنگی و کم‌آبی یا مرگ سریع به دلیل شلیک بمب‌ها یا حملات تک‌تیراندازها. به هر حال، مردن است.»

بورل: توقف جنگ در غزه حیاتی است
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۸:۰۷

 مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با مقام‌های بلند پایه کشورهای منطقه غرب آسیا و رایزنی درباره آخرین تحولات فلسطین تصریح کرد که توقف جنگ در غزه حیاتی است.

جوسپ بورل روز شنبه با انتشار یادداشتی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، تاکید کرد: من از هفتم اکتبر (آغاز عملیات طوفان‌الاقصی) تاکنون سه بار به منطقه سفر کرده‌ام و تصمیم گرفتم سال ۲۰۲۴ را هم با یک مأموریت جدید در خاورمیانه آغاز کنم.

وی افزود: فاجعه جاری در غزه و خطرات گسترش درگیری‌ها، در واقع فوری‌ترین موضوع ژئوپلیتیکی است که باید با آن مقابله کنیم. با توجه به کشته شدن ۲۳ هزار فلسطینی که اکثریت قریب به اتفاق آنها زن و کودک هستند و همچنین وضعیت انسانی فاجعه‌بار برای بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان این باریکه، که در حال حاضر تقریباً همه آنها آواره شده‌اند، پایان دادن به درگیری‌ها و آزادی همه اسرا ضروری است.

بورل ادامه داد: از این گذشته، تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و همچنین حملات انجام شده در دریای سرخ توسط حوثی‌ها، خطر گسترش درگیری را تشدید می‌کند. از این منظر، اتحادیه اروپا باید برای کمک به حل مناقشه بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها متحدتر و فعال‌تر شود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس به جزئیات سفرش به منطقه پرداخت و نوشت که در ایستگاه نخست با مقام‌های لبنان دیدار کرد. وی درباره این سفر یادآور شد: لبنان پیش از هفتم اکتبر هم درگیر یک بحران عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. این کشور همچنان میزبان بیش از ۲ میلیون آواره سوری است که باوجود کمک‌های قابل توجه اتحادیه اروپا و سایر شرکا به پناهندگان و جوامع میزبان آنها، مسوولیت سنگینی است.

وی ادامه داد: من نگرانی عمیق خود را در مورد خطر درگیر شدن لبنان با اسرائیل و تمایل خود برای کمک به جلوگیری از چنین تحول فاجعه باری را به طرف‌ها منتقل کردم. همه آنها، از جمله نماینده حزب الله، به من گفتند که به همان اندازه مشتاق هستند که اوضاع به این سمت کشیده نشود.

بورل افزود: من سپس با رئیس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی) یک کنفرانس ویدئویی داشتم. گفت‌وگوی ما بر وضعیت غزه متمرکز بود. ۱.۹ میلیون نفر که ۸۵ درصد جمعیت این باریکه را تشکیل می دهند، اکنون در نتیجه درگیری های مداوم و ویرانی های گسترده در منطقه محاصره شده توسط ارتش اسرائیل، به اجبار آواره شده‌اند. از این تعداد، ۱.۴ میلیون مورد تحت مراقبت آنروا هستند.

وی با اشاره به ضرورت سرعت بخشیدن به روند انتقال کمک‌های بشردوستانه هشدار داد: قحطی و بیماری های همه گیر زندگی صدها هزار فلسطینی را تهدید می‌کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد: وضعیت کاملاً غم انگیزی که غیرنظامیان در غزه تجربه می‌کنند به این دلیل که روزنامه نگاران غربی به منطقه دسترسی ندارند و بسیاری از روزنامه نگاران فلسطینی هم از هفتم اکتبر جان خود را از دست داده اند، به اندازه کافی در اروپا درک نمی‌شود.

وی افزود: با وجود تلاش‌های اخیر برای افزایش جریان انتقال اقلام بشردوستانه به غزه اما این کمک‌ها به طرز تاسف‌باری کافی نیست. این وضعیت نشان می‌دهد که تنها توقف پایدار جنگ می‌تواند وضعیت غیرنظامیان را بهبود بخشد.

این مقام اروپایی در بخش دیگری از یادداشت خود، به انتقاد از سخنان وزرای صهیونیستی درباره کوچاندن مردم غزه پرداخت و تاکید کرد: اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی قاطعانه با هرگونه جابجایی اجباری جمعیت غزه به خارج از این باریکه مخالف هستند. البته اکثریت قریب به اتفاق مردم غزه به زور از خانه های ویران شده خود آواره شده‌ یا در میان آوار زنده مانده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر نمی‌خواهیم آن‌ها از گرسنگی یا زیر بمباران بمیرند، لازم است که مبارزه را متوقف کنیم تا بتوانیم کمک‌های بشردوستانه عظیمی را که فوراً نیاز دارند، بین آنها توزیع کنیم. در غیر این صورت، جمعیت این منطقه هیچ راه حل دیگری جز تلاش برای فرار از دامی که غزه در آن گرفتار است، نخواهند داشت و احتمالاً این همان چیزی است که برخی از اعضای اسرائیل می‌خواهند.

بورل در بخش پایانی این نوشتار عنوان کرد: از هفتم اکتبر، دیدگاه های متفاوتی در اتحادیه اروپا در مورد نحوه واکنش به جنگ در غزه وجود دارد. این عدم اجماع باعث تضعیف اتحادیه اروپا در منطقه شده و ما را از تأثیرگذاری بر رویدادها باز داشته است. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که متحد شویم و مسوولیت خود را برای پایان دادن به خصومت ها در غزه به دوش بکشیم و با شرکای منطقه ای و بین المللی خود برای پیگیری فعالانه اجرای راه حل دو دولتی که توسط جامعه بین‌المللی حمایت می شود، همکاری کنیم.

مفقود شدن هفت هزار نفر در نوار غزه
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۷:۱۸

 دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون هفت هزار نفر در نتیجه حملات دشمن صهیونیستی به این باریکه مفقود شده و زیر آوار ماندند.

به گزارش رسانه های فلسطینی، دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در بیانیه‌ای اشاره کرد که ۷۰ درصد مفقودی‌ها کودک و زن هستند و از آغاز جنگ در غزه، ۳۰ هزار و ۸۴۳ فلسطینی شهید یا مفقود شدند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز ظهر امروز یکشنبه از شهادت ۲۳ هزار و ۸۴۳ فلسطینی در طول ۹۹ روز حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه خبر داد و تأکید کرد در همین مدت، ۶۰ هزار و ۳۱۷ نفر نیز زخمی شدند.

این وزارتخانه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت اخیر در ۱۲ مورد جنایت، ۱۳۵ فلسطینی را شهید و ۳۱۲ نفر دیگر را زخمی کرد.

شکار ۴ تانک مرکاوا و یک نفربر دیگر اسرائیل
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۵۲

گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس ظهر امروز شنبه از انهدام چهار دستگاه تانک «مرکاوا» و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محورهای نبرد در نوار غزه خبر داد.

 گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد که چهار تانک مرکاوا و یک نفربر صهیونیستی را با راکت های «یاسین۱۰۵» در شرق خانیونس واقع در جنوب غزه هدف قرار داده است.

این گردان ها همچنین از هدف قرار دادن یک بالگرد ارتش رژیم صهیونیستی در شرق شهر خانیونس در جنوب نوار غزه با یک موشک زمین به هود خبر دادند.

گردان های القسام همچنین از حمله خمپاره ای به ادوات نظامی و نظامیان صهیونیست در شرق شهر خانیونس خبر دادند.

در همین راستا، شبکه المیادین امروز از درگیری شدید و حملات توپخانه‌ای در مناطق «بطن السمین» و «جوره اللوت» در جنوب شهر خانیونس خبر داد.

پایگاه صهیونیستی واللا نیز گزارش داد که رژیم صهیونیستی به معلول شدن چهار هزار نظامی خود در نتیجه نبردهای زمینی در نوار غزه اعتراف کرد.

پیش از این نیز نیروهای شهید «عمر القاسم» از زیرمجموعه های مقاومت فلسطین اعلام کرده بودند که با حملات خمپاره‌ای تجهیزات نظامی دشمن در جنوب شرق منطقه «الزیتون» در شهر غزه را هدف قرار دادند.

افزایش شمار شهدای غزه به ۲۳ هزار و ۸۴۳ نفر
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۵۱

 «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت نوار غزه، بعدازظهر امروز (شنبه)، از افزایش شمار شهدای فلسطینی خبر داد.

اشرف القدره ابتدا گفت: «دشمن اسرائیلی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ کشتار جمعی در نوار غزه انجام داده که در پی آن، ۱۳۵ نفر شهید و ۳۱۲ نفر مجروح شده‌اند».

سخنگوی وزارت بهداشت غزه در ادامه اعلام کرد که در مجموع، تعداد شهدای فلسطینی از هفتم اکتبر (پانزدهم مهرماه) تاکنون به ۲۳ هزار و ۸۴۳ نفر رسیده و تعداد مجروحان نیز به ۶۰ هزار و ۳۱۷ نفر افزایش یافته است.

در تنگنای راهبرد در جبهه شمال هستیم
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۴۳

 ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به تنگنای موجود این رژیم در جبهه شمالی، گفت: واقعیت کنونی این است که پس از سه ماه از شروع جنگ، ما در بحران راهبرد در میدان به سر می‌بریم.

به گزارش رای الیوم، «کوبی ماروم» ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به اوضاع جبهه شمالی این رژیم با حزب الله لبنان، گفت: تشدید درگیری در جبهه شمالی پس از ترور «صالح العاروری» و واکنش موثر حزب الله در اواخر هفته، این سئوال را مطرح می‌کند که آیا اسرائیل به سمت جنگ در شمال حرکت می کند یا ترتیبات سیاسی در کار است؟

وی اذعان کرد: واقعیت کنونی این است که پس از سه ماه از شروع جنگ، ما در بحران استراتژیک در میدان به سر می‌بریم.

این ژنرال صهیونیست به کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگ فرسایشی در مرز با لبنان برای حزب الله دستاوردهایی مانند آواره کردن هفتاد هزار صهیونیست از منازلشان در طول مرزهای شمالی و نیز ویرانی شهرک های صهیونیست نشین به همراه داشته است.

وی در ادامه مدعی شد: پس از هفتم اکتبر، ما باید کنترل اوضاع را در دست بگیریم، در جبهه لبنان آزادی عمل داشته باشیم و بازدارندگی واقعی در برابر حزب الله ایجاد کنیم. اقدامات سیاسی تاثیرات کوتاه مدت دارد. ما خواهان ادامه حیات هستیم و باید تهدید در جبهه شمالی را از بین ببریم.

سازمان نجات کودکان: اسرائیل مسؤول کشته شدن ۱۰ هزار کودک در غزه است
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۴۲

سازمان «نجات کودکان» اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۱۰ هزار کودک را به شهادت رسانده‌است.

به گزارش ایسنا، سازمان «نجات کودکان» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱.۱ میلیون کودک در غزه زندگی می‌کنند و تعداد کسانی که در حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به شهادت رسیده‌اند یک درصد از کل جمعیت کودکان نوار غزه را تشکیل می‌دهند.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه این سازمان آمده‌است، طبق آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه، در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه بیش از ۱۰ هزار کودک به شهادت رسیده‌اند.

در بیانیه مذکور همچنین مطرح شده‌است، کودکانی که از خشونت در غزه جان سالم به در می‌برند از ترس و وحشت‌های غیرقابل توصیفی از جمله جراحاتی که زندگی‌شان را تغییر داده، سوختگی‌ها، بیماری‌ها، مراقبت‌های پزشکی ناکافی و از دست دادن پدر و مادر و سایر عزیزان خود رنج می‌برند. آنها بارها مجبور به فرار از خشونت شده‌اند، زیرا هیچ مکان امنی برای رفتن ندارند و مجبور هستند برای همیشه از خشونت فرار کنند و با ترس و وحشت‌های آتی مواجه شوند.

در همین رابطه، جیسون لی، مدیر سازمان نجات کودکان گفت که کودکان فلسطینی به‌ دلیل عدم برقراری آتش‌بس دائمی در غزه بهای سنگینی پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه افزود به طور متوسط ​​روزانه ۱۰۰ کودک در راستای عدم برقراری آتش‌بس دائمی شهید می‌شوند و کشتن کودکان هیچ توجیهی ندارد. وضعیت غزه وحشتناک و فاجعه‌بار است.

مدیر سازمان نجات کودکان همچنین تصریح کرد که نزدیک به ۱۰۰ روز است که کودکان بهای درگیری را می‌پردازند که در آن مشارکتی نداشته‌اند؛ آنها وحشت‌زده، مجروح و معلول شده‌اند.

تظاهرات در 56 شهر مغرب علیه جنایات اسرائیل در غزه
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۴۱

اعتراضات علیه حملات اسرائیل به غزه که بیش از سه ماه است ادامه دارد، امروز (۲۳ دی) در ۵۶ شهر مغرب برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، این تظاهرات به ابتکار و دعوت بنیاد «حمایت از مسائل جامعه مدنی امت»، و با شعار «نه به آوارگی فلسطینیان» در ۱۱۳ منطقه و ناحیه برگزار شد.

معترضان با محکوم کردن جنگ غزه و سکوت جامعه جهانی، از آفریقای جنوبی به دلیل تشکیل پرونده «نسل کشی» علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری تقدیر کردند.

تظاهرات کنندگان بنرها و پلاکاردهایی در محکومیت «بی عمل جهانی» در کمک به مردم غزه و «سکوت جهانی و حقارت رسمی اعراب» در دست داشتند و خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود سریع کمک‌های بشردوستانه شدند.

آن‌ها همچنین از دولت مغرب خواستند تا در توافق عادی‌سازی خود با اسرائیل تجدید نظر کند و با لحن شفاف و صریح به حمایت از مردم غزه و محکومیت حملات اسرائیل برخیزد.

حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه نظامی اسرائیل
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۳۳

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که یک پایگاه نظامی صهیونیستی را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است.

به گزارش رسانه های لبنانی، حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، مبارزان ما راس ساعت ۱۱:۲۰ پایگاه صهیونیستی «العاصی» را در شمال فلسطین اشغالی با سلاح مناسب هدف قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که هدف مورد نظر به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفته است.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که موشک‌ ضدزرهی از جنوب لبنان، به سمت الجلیل اعلی شلیک شد.

سازمان ملل: اسرائیل به طور سیستماتیک از دسترسی به شمال غزه جلوگیری می‌کند
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۳۲

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده است که مقامات رژیم صهیونیستی به طور سیستماتیک، امکان دسترسی آنها به شمال غزه برای ارسال کمک به غیرنظامیان فلسطینی آواره در این منطقه را غیرممکن ساخته و این امر به طور قابل توجهی مانع از شکل‌گیری و تداوم عملیات بشردوستانه در این منطقه شده است.

به گزارش «یواس‌نیوز»، «آندریا دی دومنیکو» رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای هماهنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفته است: امور بشردوستانه عملیات در شمال تحت تاثیر اقدامات محدود‌کننده رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده است.

به گفته وی نیروهای این سازمان به صورت سیستماتیک از سوی رژیم صهیونیستی برای دسترسی به مناطق نوار غزه منع می‌شوند. آژانس زیر مجموعه وزارت دفاع رژیم صهیونیستی که وظیفه هماهنگی‌های لازم برای ارسال کمک به سرزمین‌های فلسطینی را بر عهده دارد تاکنون به اظهار نظرات مطرح شده واکنشی نشان نداده است. با این حال این رژیم پیشتر چنین ادعاهایی را رد کرده بود.

تحت تاثیر تهاجمات گسترده رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، بیش از 2.3 میلیون نفر آواره شده اند و در عین حال اکثر زیرساخت‌های غیرنظامی در این منطقه ویران شده و کمبود شدید دارو، آب  غذا در این منطقه وجود دارد. از ابتدای آغاز درگیری‌ها، ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه محدود شده است و کمک‌های خارجی به دست غیرنظامیان نمی‌رسد.

دومنیکو گفته است رژیم صهیونیستی نگران تحویل سوخت و سایر منابعی است که می‌تواند به حماس منتقل شود و این رژیم حتی از صدور مجوز برای ارسال کمک به بیمارستان‌های شمال غزه نیز خودداری کرده است. وی گفته است: عدم اجازه اسرائیل برای حمایت از بیمارستان‌ها در غزه کاملا سیستماتیک بوده و به حدی غیرانسانی است که برای خود من هم غیرقابل درک است.  

در همین راستا، دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم عنوان کرده است که با وجود آنکه رژیم صهیونیستی در دادگاه عالی سازمان ملل در لاهه با اتهامات نسل کشی مواجه شده است اما هنوز هم در اجرای قوانین بین‌المللی کوتاهی می‌کند. با این همه رژیم صهیونیستی هر گونه اتهام مربوط به ارتکاب جنایات جنگی در غزه را رد کرده است و به روند تجاوزات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

این در حالی است که به گفته وزارت بهداشت فلسطین، شمار شهدای غزه تاکنون در جریان جنگ ۹۸ روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه از 23 هزار نفر هم فراتر رفته است و این رقم تحت تاثیر شمار قابل توجه مجروحان جنگی مدام در حال افزایش است.

تحلیلگر نظامی اسرائیلی: به تحقق اهداف خود در غزه حتی نزدیک نشده‌ایم
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۱۵:۲۷

«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص امروز (۲۲ دی) در مقاله‌ای با اذعان به ناکامی ارتش اسرائیل در غزه نوشت واضح است که این رژیم همچنان با اهداف اولیه خود فاصله زیادی دارد.

به نوشته وبگاه الهدهد، در این مقاله آمده است: «بعد از گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز (۹۹ روز) از جنگ با حماس، واضح است که همچنان اسرائیل با تحقق اهداف اعلامی حمله، فاصله زیادی دارد».

او نوشت: «حمله مرگبار حماس در ۷ اکتبر به دلیل ناکامی‌های فاحشی که در جامعه اطلاعاتی در مفهوم دفاعی ارتش اسرائیل آشکار شد و مماشات ارتش در کمک به شهرک‌نشینان اطراف غزه، کشور را عمیقا تکان داد تا جایی که به طور بی سابقه‌ای همه یکصدا خواستار پاسخ نظامی شدید به حماس شدند».

«عاموس هرئیل» سپس به نتایج این جنگ پرداخت و نوشت که اشغال بخش شمالی غزه و حرکت به سمت مرکز و جنوب آن «خسارات زیادی به حماس وارد کرده» و همزمان موجب بروز رنج و مشقت شدید برای تمامی ساکنان غزه شده است، با این حال اسرائیل حتی به تحقق پیروزی نزدیک هم نشده است.

این تحلیلگر نظامی اسرائیل تأکید کرد: «در سایه شرایط فعلی به نظر می‌رسد که در آینده نیز ارتش نتواند دستاوردی داشته باشد، پنهان کردن این حقیقت نیز دشوار است، چرا که ارتش در میانه کاهش نیروهای خود در غزه است تا وارد مرحله جدیدی در جنگ شود و اینکه چیزی است که دولت نتانیاهو سعی دارد از مردم پنهان نگه دارد».

در این میان پایگاه اسرائیلی واللا در گزارشی به میزان بالای معلولیت نظامیان ارتش این رژیم در جنگ غزه پرداخته و نوشته است در یکصد روزی که از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه می‌گذرد دست کم چهار هزار نظامی اسرائیلی به دلیل جراحات جنگ دچار معلولیت شده‌اند و تخمین‌ها حاکی از این است که این تعداد می‌تواند افزایش یابد و به ۳۰ هزار نفر هم برسد. 

در حالی که نزدیک به ۱۰۰ روز از جنگ غزه می‌گذرد، سخنگوی ارتش اسرائیل با اعلام قطره‌چکانی آمار تلفات نظامی، تاکنون به کشته‌شدن بیش از ۵۰۰ اسرائیلی اعتراف کرده اما آمار رسمی و واقعی تعداد مجروحان را هرگز اعلام نکرده است.

آماده شدن حماس برای برگزاری جشن پیروزی در غزه

رسانه‌های اسرائیلی، این روزها با انتشار گزارش‌های متعدد از ضرورت اعتراف تل‌آویو به شکست در غزه و جلوگیری از خسارت‌ها و هزینه‌های بیشتر می‌نویسند و در عین حال می‌‌گویند چالش کنونی نتانیاهو این است که باید به گونه‌ای «شکاف بین انتظارات غیرمسؤولانه‌ای که ایجاد کرده‌ و تصمیمات دشواری که امروز باید بگیرد را پر کند». 

تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص عاموس هارئیل با اشاره به از هم پاشیدگی کابینه اسرائیل و ضعف در اداره جنگ کنونی غزه، نوشت روحیه مبارزاتی جنبش حماس همچنان پابرجاست و ارتش اسرائیل همچنان از «تحقق اهداف اعلامی‌اش و ثبت یک پیروزی» برای خود دور است و در چنین شرایطی در حال بیرون کشیدن نیروهایش از غزه است.

این شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم اشغالگر در غزه در حالی است که پس از عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، سازمان اطلاعاتی سیا یک گروه امنیتی ضربتی و فوری را برای جمع آوری اطلاعات درباره رهبران ارشد حماس و ارائه آن به فرماندهان ارتش تل آویو تشکیل داد که ماموریت آن  جمع‌آوری اطلاعات درباره رهبران حماس با پروازهای بیشتر پهپادی بر فراز غزه و تلاش برای رهگیری ارتباطات در میان مقام‌های حماس بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با افشای این موضوع، اذعان کرد که با این وجود هیچ‌کدام از رهبران ارشد حماس در غزه «دستگیر و کشته نشده‌اند». امری که موجب شد تا چند روز پیش رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کند در حال انجام تلاش‌هایی «بی‌ سر و صدا» برای خارج کردن اسرائیل از غزه است. 

یدیعوت آحارانوت نیز با اشاره به زمزمه‌هایی درباره وجود یک طرح ابتکاری آتش‌بس سه‌ماهه، ابراز تاسف کرد که هر سند تبادل اسرایی، شامل ورود میزان زیادی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، بازگشت ساکنان به مناطق شمالی آن، عقب‌نشینی ارتش اسرائیل، تشکیل نهادی با بودجه بین المللی برای بازسازی نوار غزه و «از همه بدتر مشارکت حماس در کنترل این منطقه در آینده» است. 

روزنامه هآرتص مهمترین عوامل این شکست اسرائیل در جنگ را آمادگی مقاومت برای «جنگ چریکی»، سیستم تونل‌ها، که معلوم شد پیچیده‌تر از گمانه‌زنی‌های ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل است، دشواری مبارزه با سازمانی ایدئولوژیک، عدم تحقق پیش‌بینی تحلیلگران اسرائیلی در خصوص انقلاب ساکنان غزه علیه حماس در صورت به جهنم تبدیل شدن نوار غزه دانست.

واللا: 4 هزار نظامی اسرائیلی در صد روز جنگ غزه معلول شده‌اند

«عملیات طوفان الاقصی، اسرائیل را به جنگی سوق داده که از نظر شمار تلفات و مجروحان بی سابقه است». پایگاه صهیونیستی واللا با اشاره به این موضع به میزان بالای معلولیت نظامیان رژیم صهیونیستی در جنگ غزه پرداخته است. 

طبق آمارهای ارائه شده واللا، در یکصد روزی که از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه می‌گذرد دست کم 4 هزار نظامی اسرائیلی به دلیل جراحات جنگ دچار معلولیت شده‌اند و تخمینها حاکی از این است که این تعداد می‌تواند افزایش یابد و به 30 هزار نفر هم برسد. 

واللا در ادامه اضافه می‌کند که ارتش اسرائیل از ترس پایین آمدن روحیه مردم همه جزئیات و آمارهای مربوط به مجروحان جنگی را اعلام نمی‌کند. 

بعد از گذشت ۹۰ روز از حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه، سخنگوی ارتش با اعلام قطره‌چکانی آمار تلفات نظامی، تاکنون به کشته‌شدن بیش از ۵۰۰ اسرائیلی اعتراف کرده اما آمار رسمی و واقعی تعداد مجروحان را هرگز اعلام نکرده است.

واللا در ادامه گزارش خود نوشت که در حال حاضر 4 هزار نظامی معلول براساس طبقه بندی 3 شناسایی شده‌اند؛ به این معنی که این افراد واجد شرایط لازم برای دریافت همه خدمات درمانی و سایر حقوقی هستند که افراد معلول در ارتش اسرائیل از آن برخوردار است. 

"ایدان کلیمان" رئیس سازمان معلولان نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی می‌گوید که من 30 سال است که رئیس این سازمان هستم اما تا کنون با این میزان مجروحیت و افراد فلج در خلال جنگ برخورد نکرده بودم.

ادعاهای اسرائیل علیه مصر در دادگاه لاهه صدای قاهره را درآورد

مصر به آنچه «ادعاها و اکاذیب» وکلای مدافع اسرائیل در دادگاه لاهه خواند، واکنش نشان داد و این ادعاها را رد کرد.

«کریستوفر استاکر» وکیل مدافع اسرائیل در دادگاه لاهه، روز گذشته، مصر را به ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه متهم کرد و گفت دستیابی به نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح صورت می‌گیرد که مصر آن را کنترل می‌کند و اسرائیل مطابق با حقوق بین‌الملل هیچ تعهدی در قبال آن ندارد.

براساس گزارش شبکه «الجزیره»، «ضیاء رشوان» رئیس سازمان کل استعلامات مصر که یک نهاد دولتی وابسته به ریاست جمهوری این کشور است، در واکنش به این ادعا، جمعه، در بیانیه‌ای گفت تناقضات و ادعاهای دروغ اسرائیل آنجا مشخص می‌شود که تمام مقامات اسرائیلی ده‌ها بار در اظهاراتی علنی از زمان آغاز تجاوزات علیه غزه تاکید کرده‌اند آن‌ها خودشان اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بخصوص سوخت را نمی‌دهند، چراکه این بخشی از جنگی است که خود اسرائیل علیه غزه به راه انداخته است.

آفریقای جنوبی بیست و  نهم ماه دسامبر، تل‌آویو را به کشتار گروهی فلسطینیان در نوار غزه متهم کرد و از تل‌آویو به دادگاه لاهه شکایت کرد. به دنبال این شکایت وکلای مدافع اسرائیلی برای دفاع از این رژیم، روز گذشته، در این دادگاه حاضر شدند.

ضیاء رشوان در بیانیه‌ای که در وبسایت سازمان استعلاما مصر آن را منتشر کرده، اعلام کرد که اسرائیل زمانی که دریافت در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری با شواهدی موثق به ارتکاب جنایت ضدبشری متهم شده است، به اتهام‌پراکنی علیه مصر روی آورده تا از محکومیت حتمی خود از سوی دیوان بگریزد.

رشوان در ادامه توضیح داد که مصر تنها بر طرف مصری گذرگاه رفح حاکمیت دارد و طرف دیگر این گذرگاه مرزی تحت کنترل اسرائیل است که تل‌آویو بعد از بازرسی کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود آن‌ها را به نوار غزه می‌داد.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی، روز گذشته، بعد از دفاعیات نهایی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که رژیم اسرائیل متحمل شکست مفتضحانه‌ای شده است.

نماینده آفریقای جنوبی دیروز در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد که رژیم صهیونیستی، سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.

نماینده آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است...ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۹
مغز براندازان هم اکنون
رسانه های اسراییلی گفتن حماس آماده برگزاری جشن پیروزیه و اسرائیل باید شکست رو بپذیره. ای ساندیس خوران سهمیه ای. اسراییل با کشتار ۲۲ هزار غیرنظامی و بمباران بیمارستان ها و مدارس، پیروز قاطع جنگ است.

تشخیص
سی پی یو مغز خراب است. کیس مغز کلا تعویض شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
کانفیگ کیس چی پیشنهاد میدی؟
ناشناس
| Canada |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
از میزان حمایت سلحشورها از لزوم اجرا اتش بس و میلیونها! داوطلبیب
که غزه و دریای سرخ را پر کردند معلوم هست باید جشن پیروزی هم بگیرند
ناشناس
| Canada |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
تبریک به پوتینی ها. دلاور اکراین کم بود حالا ملت دلاور تایوان هم اضافه شد. مردم شجاع تایوان علیرغم تهدیدات مستقیم شخص شی و چین امروز در یک دای گیری تاریخی به کاندیدی رای دادند که چین گفته بود اگر رای بدهید جنگ و دروازه های جهنم را به روی خود باز کردید. ببینیم حالا شی چکار میخواد بکنه! پوتینی ها از روسیه تا چین دیدنی شدند
ناشناس
| France |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
تو وقتی برای خرابی سی پی یو پیشنهاد تعویض کیس میدی مشخصه چه متخصص بی مغزی هستی
حداقل در چیزی که سر رشته نداری اظهار نظر نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
متخصص مغز همه جا هستی کامنتی چقدر میگیری نیرو نمیخوای؟
«...در حال بیرون کشیدن نیروهایش از غزه است.»

واقعاً که! نیاز به کسب یک پیروزی تخیلی آن قدر شدت گرفته که مرخص کردن بخشی از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل، آنهم به دلیل این که حماس در شمال غزه به طور کامل از بین رفته است، شکست اسرائیل و عقب نشینی از غزه قلمداد می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
مگر نمیدانی که از شمال حتی هنوز موشک شلیک میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
اینهایی که اینجا مطالب پرتوهم مینویسند همونهایی هستند که امور کشور را هم برهمون منوال اداره می کنند

میبینیم چه اوضاع مشعشعی داریم ماشاالله
"دست کم 4 هزار نظامی اسرائیلی به دلیل جراحات جنگ دچار معلولیت شده‌اند."

تقریباً ده روز قبل سایت های داخلی از جمله خود تابناک و نیز شیخ حسن نصرالله این تعداد را دوازده هزار و پانصد نفر اعلام کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
آن چهار هزار نفر هم آمار کل مجروحان اسرائیلی است نه معلولان. البته علاوه بر آن دو هزار نفر هم در درگیری های دو روز اول در خاک خود اسرائیل دچار جراحت شدند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
ارتش اسرائیل حتی آنهایی را که دچار استرس حادثه شده اند جزء آمار مجروحین خود حساب می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
مجروحین درجه ۳ را فرمودند ،دانشمند!!ا
آماده شدن حماس برای برگزاری جشن پیروزی در غزه

حماس پیروز شده؟!!!

خوب به سلامتی . کیک و شیرینی و شربت یادتون نره بیارید تو خیابون.

خداوکیلی چی توی اون اذهان و افکارتون میگذره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
خواهشا این دفعه کباب و مرغ هم کنارش باشه از نوع مجلسی
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
مردم غزه باید قضاوت کنند که پیروزند یا خیر!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
باهوش
خود اسراییلی ها گفتن
حداقل متن رو بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
ناشناس 16:42

اتفاقاً متن را خواندیم. شما هم بخوان تا ببینی هیچکس چنین چیزی را نگفته و این تیتر از ناکجا آباد پیدایش شده.
آن وقت رئیس جمهور آمریکا کی و کجا اعلام کرد که «در حال انجام تلاش‌هایی بی‌ سر و صدا برای خارج کردن اسرائیل از غزه است؟»

تازه فرضاً هم بخواهد تلاش هایی «بی سر و صدا» برای کاری انجام دهد اول می آید آن را در گوش سایت های خبری ایران می گوید؟
با این شرایط که دیگه به اتش بس نیازی نیست و جنگ ادامه پیدا کند
جشن پیروزی؟!

در شرایطی که، علاوه بر فاجعه انسانی برای تمامی دو میلیون مردم غزه، ارتش اسراییل تقریباً نیمی از نیروهای حماس را از بین برده و در حال حرکت به جنوب غزه برای از بین بردن بقیه آنهاست؟
جشن پیروزی....؟؟!!! با این ویرانی و تلفات سنگین؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
نه! جشن پیروزی حق اسرائیل است با اینهمه ویرانی و ادمکشی
این که سایت های خبری داخلی هنگام نقل اخبار از منابع خارجی، نه تنها کلمات که حتی جملات و پاراگراف هایی را که خود نوشته اند لابلای مطلب اصلی بر می زنند و به منبع خارجی نسبت می دهند عادی است.

ولی می خواهم بببینم حتی در همین متن دستکاری شده ای که مثلاً به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشته اید در کجایش به جشن پیروزی حماس اشاره شده که چنین تیتری را برای آن انتخاب کرده اید؟
عجله لازم نیست. حماس باید صبر کند تا حزب الله لبنان و حوثی های یمن هم پیروزی شان را کامل کنند و بعد همه با هم جشن بگیرند.
با این حجم ویرانی و تلفات فقط مزدم غزه باید قضاوت کنند که پیروزند یا خیر!!
شکار ۴ تانک مرکاوا و یک نفربر دیگر اسرائیل

با آن هشتصد و نود وچهار تایی که قبلاً زدید می شود هشتصد و نود و نه تا. کاش موقع تنظیم خبر حواستان بود و یکی بیشتر منهدم می کردید تا سر راست بشود نهصد تا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
من مطمئن نیستم که ارتش اسرائیل هرگز نهصد تانک در خدمت داشته است
فارغ از نتیجه شما همیشه پیروزید و در هر حال حتی اگر شکست بخورید بازهم پیروزید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
البته شما تازه فهمیده اید. ولی ما پیروز شویم یا شهید هر دو شیرین است. یکی از دو پیروزی است
از متن خارجی بعنوان سند استفاده میکنند نه برای تیتر
تیتر را خودشان میزنند معمولا !!!
هنیه نرفته غزه؟؟؟
رسانه اسراییلی میگه حماس داره پیروز میشه و عقب نشینی همه جانبه شروع شده اسراییل دوست‌های وطنی میگن نه
هر وقت باطل بر حق پیروز شد، اسرائیل هم بر غزه پیروز خواهد شد، اسرائیل فکر می کند که می تواند مردم غزه را به مصر و اردن بکوچاند و مردم مسلمان فلسطین را از منابع گازی عظیمی که در غزه است محروم سازد و به همین دلیل روی به نسل کشی و جنایت جنگی بر علیه زن و کودک بی دفاع آورده، رژیم موقت اسرائیل باید بداند با این اقدامات جنایتکارانه فقط پرونده سنگین نسل کشی اش را در دادگاه لاهه و سایر دادگاه های بین المللی کیفری، سنگین تر می کند و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
چی شد؟؟ حالا دادگاه لاهه را قبول داری پارسال نه
عده ای واژ ها را عامدانه تخریب میکنند. به فردوسی دیگری نیازمندیم
روسیه تمام تلاشش رو کرد که ی جنگ تو خاورمیانه را بندازه و خودشو نجات بده و شکست خورذ
کسی توجه کرد که ده هزار کودک کشته شده؟؟؟؟؟؟؟??????
آمریکا ۲ برد بزرگ به دست آورد با جنگ روسیه و اوکراین ، حماس و اسرائیل....و البته انتخاب رییس جمهور های آرژانتین و تایوان ام باید بهش اضافه کرد!! شرق همیشه شکست خورده ولی مدعی پیروزی :))
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی