بازدید 3432

لبنیات کم‌چرب واقعا سالم‌ترند؟

وقتی به بخش لبنیات فروشگاه می‌روید، انواع محصولات لبنی با میزان متفاوت چربی در دسترس است: بدون چربی، کم‌چرب، کامل یا پرچرب. اما سالم‌ترین گزینه کدام است؟
کد خبر: ۱۲۰۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲ 12 December 2023

 

به گزارش تابناک ، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب نوشت: دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و استاد دانشگاه تافتس، به نیویورک تایمز می‌گوید توصیه رایج این است که سراغ محصولات بدون چربی یا کم‌چرب بروید زیرا میزان چربی‌های اشباع‌شده در محصولات لبنی‌ پرچرب بالا است و انتخاب لبنیات کم‌چرب خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

مظفریان در ادامه می‌افزاید اما این توصیه مراجع بهداشت و درمان به دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد و اکثر پژوهش‌هایی که پس از آن انجام شد نتوانست نشان دهد که فواید محصولات لبنی کم‌چرب از پرچرب یا کامل بیشتر است.

 
به گفته مظفریان، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بین مصرف لبنیات، فارغ از میزان چربی، و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی‌عروقی و دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد.

با وجود اینکه لبنیات پرچرب کالری بالاتری دارند، پژوهشگران می‌گویند کسانی که این محصولات را مصرف می‌کنند بیش از سایرین چاق نمی‌شوند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار ندارند. علاوه بر این، کسانی که چربی لبنی بیشتری مصرف می‌کنند ۲۹ درصد کمتر احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

مظفریان می‌گوید این یافته‌ها حاکی از آن است که شاید بهتر باشد از چربی لبنی پرهیز نکرد.

چرا چربی لبنی برای بدن خوب است؟

چند توضیح احتمالی وجود دارد که چرا چربی لبنی به اندازه‌ای که پیش‌تر تصور می‌شد مضر نیست، و حتی شاید سالم‌تر باشد.

دکتر رونالد کراوس، استاد دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید بین گونه‌های مختلف چربی‌های اشباع‌شده موجود در غذاها، به نظر می‌رسد چربی محصولات لبنی برای بدن مفید است، از جمله انواعی که با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری سرخرگ کرونری مرتبطند.

چربی شیر همچنین دارای ساختاری است که به محدودسازی کلسترول در لوله گوارشی کمک می‌کند و احتمالا میزان کلسترول خون را بهبود می‌بخشد.

مظفریان می‌گوید اکنون روشن شده است که فواید برخی انواع لبنیات ممکن است بیشتر باشد؛ به‌عنوان مثال، ماست و پنیر برای سلامت مفیدترند، شاید به این دلیل که هر دو غذاهای تخمیرشده‌اند که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند، و ویتامین کی دارند که با سلامت قلب ارتباط دارد.

پنیرهای سفت‌تر مانند چدر و پارمزان سبب می‌شوند چربی آهسته‌تر جذب خون شود و همین موضوع کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

چقدر لبنیات مصرف کنیم؟

بهتر است در یک برنامه غذایی متعادل، روزانه سه وعده لبنیات مصرف شود. اگر یک یا دو وعده شیر، ماست یا پنیر پرچرب مصرف شود، اشکالی ندارد، بیشتر از آن باشد میزان کالری مصرفی را افزایش می‌دهد.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند لبنیات ساده کامل یا پرچرب مصرف کنید، زیرا وقتی چربی طبیعی لبنیات گرفته می‌شود، برخی ویتامین‌ها مانند ای و دی از دست می‌رود.

البته توصیه می‌شود به‌جای کره لبنی و خامه که کلسترول را بالا می‌برند، از روغن‌های گیاهی مانند زیتون، کانولا و سویا استفاده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست