بازدید 51417

اعترافی پنهان در مستند «پرویز ثابتی» درباره رضا پهلوی

مستند پنج قسمتی «پرویز ثابتی» اگرچه تحریف آشکاری علیه تاریخ معاصر بود اما ثابتی خواه ناخواه دست به اعترافاتی می‌زند که یک مورد آن درباره رضا پهلوی است.
کد خبر: ۱۲۰۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹ 09 December 2023


به گزارش تابناک، مستند پنج قسمتی «پرویز ثابتی» که دو هفته قبل از شبکه سلطنت‌طلب منوتو پخش شد، همچنان در رسانه‌های کشور در حال بحث و بررسی است. پرویز نفر دوم ساواک در رژیم پهلوی، در طول 45 سال گذشته تلاش داشت در اختفای خودخواسته به‌سر می‌برد و حتی از انتشار تصاویر خود نیز ابا داشت اما سال گذشته که تصویر وی در اجتماع ضدانقلاب در واشنگتن منتشر شد، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد.

 

ثابتی اگرچه در این مستند 5 قسمتی مانند کتاب خاطرات خود که یک دهه قبل منتشر کرد، فرار روبه جلو انجام می‌دهد و با تحریف تاریخ، سابقه خود و دستگاهی که در‌ آن خدمت می‌کرده را تطهیر کند اما در لایه‌های پنهان آن می‌توان پی به نکات مهمی از دوران رژیم سابق پی برد و ثابتی هرچه تلاش کرده تا مبادا گزک به دست مورخان ندهد اما خواه ناخواه دست به اعتراف می‌زند. 

در قسمت پنجم این مستند ثابتی خاطره‌ای از سفر آمریکا در ژوئن 1977 تعریف می‌کند و می‌گوید از مسئول میز ایران در آمریکا پرسیده است شما که از دور اوضاع ایران را رصد می‌کنید بیشترین خطر چیست؟ او پاسخ می‌دهد بیشترین خطر نبود جانشینی برای شاه است! پاسخ این مقام آمریکایی تعجب ثابتی را در پی داشت چرا که برحسب ظاهر شاه ولیعهد داشت و فرح پهلوی نیز نائب‌السلطنه به‌شمار می‌رفت. 

رضا پهلوی متولد سال 1339، فرزند ارشد ذکور محمدرضاشاه بود و بصورت اتوماتیک براساس قانون اساسی رژیم سابق به‌عنوان ولیعهد انتخاب می‌شد؛ او در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 18 سال تمام داشت و در کنار مسئولیت ولیعهدی شاه، ریاست عالیه سازمان ورزش ایران را هم برعهده داشت.

او بعد از خروج از ایران و سقوط رژیم پهلوی یکی از اضلاع ضدانقلاب و محور سلطنت‌طلب‌ها برای مبارزه با جمهوری اسلامی ایران بود اما اقدامات وی در طول این سالها به‌ویژه تحرکات او در اغتشاشات سال قبل همچون سفر به اراضی اشغالی و یا همکاری با تجزیه‌طلبان، نشان داد در حد و اندازه جانشینی شاه ضعیف النفسی چون پدرش هم نیست.

البته این نکته که شاه جانشین مناسب نداشت را نه تنها آمریکایی ها دریافته بودند  بلکه شخص محمدرضا پهلوی هم معترف بود که فرزند وی شایستگی لازم را ندارد و رد پای آن را می‌توان در خاطرات کارگزاران رژیم پهلوی مشاهده کرد.

«محمدمهدی سمیعی» رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم پهلوی در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی‎ هاروارد یکی از دغدغه‌های شاه در پایان عمر را مسئله جانشینی می‌دانست و می‌گوید: «از آن سال 42 [مسئله نهادسازی] در ذهن شاه ظاهراً بوده و لااقل در این مورد خاص فکرش بیشتر روی مسئله جانشینی بود، خیلی راجع به پسرش صریح است و در واقع اینجا خیلی بی‌رحمانه می‌گوید؛ علناً می‌گوید: «من اصلاً نمی‌دانم که این [ولیعهد] واقعاً می‌تواند و دلش می‌خواهد که سلطنت بکند یا نه؟ ممکن است اصلاً آن شخصیت و اراده را نداشته باشد برای این کار، بنابراین باید یک امکانات و سازمان‌‌هایی وجود داشته باشد در مملکت که جانشینی به‌طور اتوماتیک و آرام انجام بگیرد.»

«محمد یگانه» وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در رژیم پهلوی هم در مصاحبه خود به این نکته اذعان می‌کند که رژیم سابق بسته به وجود شاه (محمدرضا پهلوی) بود و معلوم بود که با رفتن وی از صحنه این رژیم تغییر پیدا خواهد کرد و به این ترتیب نمی‌تواند ادامه بدهد. وی معتقد است که شاه هم در این فکر بود و این مسئله را می‌دانست، می‌دانست که بایستی در مملکت تشکیلات و نهادهایی باشد و بعد از رفتن وی پسرش نمی‌تواند مثل وی ادامه بدهد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۹
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۰
حیوونکی 45 ساله از مامی جان پول توجیبی میگیره و منتظره شاه بشه, البته ملکه یعنی یاسمن خانم هم واقعآ تیپش میخوره به ملکه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
یک چای دبش بخور آروم بشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
از منفی هات معلومه چند چندین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
منفي هاي جيره و مواجيب بگيرهاي غير وطني مانند آلباني نشين هاي قاتل علاف و سلطنت طلب هاي غارتگر مال مردم به حساب نمياد. مردم ايران مشغول كارشون هستن و گذري چندتاشون مثل من هم ممكنه وسط كار سري بزنن به سايتها. مثلشما جيره و مواجيب بگيرها كه شغلشون كلا اين نيست كه برن لايك و ديس لايك بذارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
در سال 1355 بنده در فرانسه دانشجو بودم در آنزمان و پس از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر قطع امید آمریکاییها از توانایی فرزند ارشد شاه برای ولیعهدی یک گروه تحقیقاتی متشکل از چندین روانشناس و جامعه شناس با استناد به عکس های ولیعهد ایران در اشکال مختلف یعنی موقع ورزش کردن موقع عکاسی از طبیعت مواقعی که در مراسم رسمی حضور داشت و از این قبیل با تایید نظریه سازمان جاسوسی آمریکا ولیعهد ایران را غیرطبیعی و نسبت به سنش عقب تر میدانستند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
ناشناس 11:45 دقیقه این چیزی که پرویز ثابتی رئیس ساواک داره میگه نقل قول سازمانهای جاسوسی آمریکاست بعد شما میگی ببین 104 نفر منفی زدن ؟
هر کاری هم بکنید و هزار تا مقاله هم بنویسید آیا میتونید تاثیر این مستند بر افکار عمومی رو نادیده بگیرید؟
نظر پرویز ثابتی مربوط به زمانی می باشد که ولیعهد ۱۵ ساله بود
و البته به لحاظ سنی و نیز مفاد قانون اساسی مشروطه ایران ، شرایط برعهده گرفتن مسئولیت پادشاهی را نداشت .
در ضمن محمدرضا شاه پهلوی هرگز مطلبی در مورد بی اراده بودن ولیعهد
برای در اختیار گرفتن سمت پادشاهی نگفته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
خود پرویز میگه ۱۸ تو میگی ۱۵
ایرانی
| Turkey |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
دلخورنشو حالا که فرش قرمز پهن نشده کسی مانع شده باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
شاه که این حرف را برای بنده و جنابعالی نمیزده که این حرفها در محافل خصوصی گفته میشده که در خاطرات چندین نفر از بلندپایگان آنزمان گفته شده نه تنها شاه این حرفها را زده در مورد نیابت سلطنت شهبانو فرح هم تردید کلی داشته و فرح را فاقد توانای های لازم برای نیابت سلطنت میدانسته این موضوع در مصاحبه با خانم اوریانا فالاچی خبرنگار ایتالیایی گفته شده و فیلمش هم موجود است !
اوکی ایشان صلاحیت ندارد اما خودتان که می دانید حقیقت چیست
پهلوی خوب یا بد
توانمند با ناتوان
سازنده با مخرب
باسواد یا بیسواد!!!!
میهن دوست یا وطن فروش!!!!
و.....
۵۰ سال است که دیگر در ای ایران حضور ندارد

فکر نان کنید که خربزه آب است
پاسخ ها
میترا
| United States of America |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
خدا خیرت بده
شاه خودش میدانست که پسرش لیاقت سلطنت را ندارد ولی یک عده افتادن بدنبال رضا پهلوی میگن شاه ایران هستی نمیدانم واقعا مسخره میکنن یا درست میگن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
یه چای دبش بزن که معنی لیاقت را بهتر درک کنی !
درحدیک کافه دار یا کاباره دار،میتواندفعال باشد
نه تنها خود شاه بلکه نیروهای زمان خودش هم که سرحکومت داری مشغول بودن از جان دل خدمت. نمی کردن ونکردن ایشان که همیشه گفتن از آتش خاکستر می ماند نه از دود بعد از ایشان از مردن انقلاب هم بودن که از جان دل مایه نگذاشتن برای خدمت ورشکست خوردن .اسم این ملکت ایران است .چرااسم این ملکت را ایران کاشتن .کسانی که دراین ملکت ساکن که هستن به آنهاایرانی می گویند خدمت به ایران عزیز وایرانی عزیز خلیلی سخت است .اسم هر کلمه خود کلمه است .اگر امروزی کسی بر ایران خدمت کند ومعنی کلمه ایران را خدمت نکند بازهم میبازد
اگر شاه بود مملکت ایران نبود خداروح امام خمینی راشاد کنه سپاه روز به روز ازلحاظ موشک وپهباد ممتاز شده انقلاب کردیم 400هزارشهید دادیم مملکت ما پیشرفت های زیادی داشت از لحاظ علمی درزمان شاه نخبه ها را بوسیله سلوا ک شهید می کردن همه بیسواد بودن گرانی بیداد می کرد امام خمینی بعداز خودش امام خامنه‌ای را جانشین ش کرد همه کشورهای دنیا آرزو داشتن یک رهبری مانند امام خامنه‌ای داشتن ظهور امام زمان نزدک است محمد رضا شاه بره پیش دست پدرش بخواب بی غیرت وبی عرزه از پس زنش برنیامد معشوقه داشت برو بمیر تو از پس زندگی خودت بر نیامدی ظهور نزدیک است تو برو گم شاه سلواکی اسراییلی محمدرضا اسراییلی کثافت
یه انتخابات آزاد بزاید،همه چی معلوم میشه
مردم میبینند مردم مقایسه میکنند . . .
پرویز ثابتی ول کن دم دبش بگیر
همه چیز برای همه معلوم شده زمان همه چیز صابت کرد کی خوبه کی بد بوده مردم همه چیزو فهمیدن فعلا که مملکتی درست کردن که مردم دارن خفه میش
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
وقتی تفاوت ثابت و صابت رو نمی دونی، چه مملکتی؟
وقتی میگید تحریف تاریخه، پس نمیشه بهش استناد کرد.
عجیبه. مگه پسر دوم نداشت؟ پسر دوم شاه می شد خب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
یک حرف و حدیثهایی است که پسر دوم توسط پسر اول خاموش شده است !
بهتره شما یه نظرسنجی بزارید تا ما جواب این آمریکای بی همه چیز رو بدین
خاندان این مترسک ، ۴۵ سال پیش با ۵۰ میلیارد دلار دارایی مردم ایران فرار کردن و خاندان پهلوی تماما قبرستانشان خارج از ایران بنا نهاد شد . و حتی تکه استخوانی در ایران به زیر خاک مقدس ایران ندارند ...چرخ دوران را چه شد ؟
لیاقت نداره
ایشان به صراحت گفته اند که به کشور باز نخواهند گشت و کار و پیشه فرزندانشان در آمریکا می‌باشد
یعنی من و تو نگاه میکنین!؟صدا و سیمای میلیتون چی شد!؟
,چهره ش هم مخوف و وحشتناکه.جنایتکار
ربع پهو لوی بی غیرت فاسد بیسواد
در زمان انقلاب دانش آموز اول ابتدایی بودم.اما محرومیت و نبود امکانات مشهود و فقرمردمی بااین همه درآمدهای نفتی و...واضح بود.در واقع مردم مخالف اصلی رژیم شاه بوده و هستند.بقول قدیم با آب زمزم هم قابل تطهیر نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
کوروش جان جوانمرد فکر میکنی دانش آموز اول ابتدایی که امروز به مدرسه میره در مقایسه با زمان جنابعالی چقدر چه تغییری داشته، میشه شرح بدی لطفا
نه
اینقدر هم به حیوونکی گیر ندید درسته 45ساله در حسرت پادشاه شدن است و عرضه هیچ کاریو نداره ولی مطمئنم میتواند گله گوسفندان روستای ما را به چراه ببرد البته در صورتیکه نیروی کمکی باهاش بفرستند
سلام من هیچ نمی‌گم فقط یه رجوع به گوگول کنید حرف های بهروز وثوقی و داریوش اقبالی راجب پرویز ثابتی گوش کنید فیلم موجود بزنید ببینید نامه تمام
باسلام دوستان صدای دهل از دور خوش است اگرچه فعلا نیز حال اقتصادیمان خوب نیست بعضی سوء استفاده ها هست و باید این معضلات از بین برود ولی من چهارده ساله بودم انقلاب شد محمدرضا پهلوی و خاندانش غرق در فساد مالی و شهوانی بودند شاهی که خواهرش اشرف قاچاق مواد مخدر میکرد خودش هم به دو چیز فکر میکرد ثروت اندوزی و شهوترانی با زیبارخان چشم آبی و هنرپیشگان خارجی دیگه تاریخ حکومت شاه و شاه بازی گذشته است بهتر است به سوی آینده حرکت کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار