بازدید 30383

جلسه ویژه درخصوص چهره زنی در مترو مشهد

رئیس شورای شهر مشهد، گفت: قرار است در جلسه‌ای موضوع چهره زنی در مترو مشهد پیگیری شود.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 06 December 2023

 به گزارش تابناک به نقل از  اکوایران، رییس شورای شهر مشهد ازبرگزاری جلسه‌ای برای بررسی اتفاق اخیر متروی این شهر خبر داد.
 

ماجرا از استوری دبیر روزنامه خراسان شروع شد. تصویری که نشان می‌داد مشخصات مسافران متروی مشهد روی مانیتور منتشر می‌شود. اتفاقی که واکنش دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی هم به دنبال داشت.

«سکینه سادات پاد» نمایش چهره شهروندان در فرودگاه، برخی ایستگاه‌های مترو و راه آهن در مشهد را مصداق نقض حقوق شهروندی دانست و گفت: این اقدام کرامت انسانی و حریم خصوصی را نقض می‌کند و در واقع ناقض اصول ۲و ۲۵ قانون اساسی است.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی با فراقانونی خواندن این اقدام تاکید کرده هیچ فرد و مقامی حق ندارد با هر بهانه‌ای به حقوق شهروندان تعرض کند و اقدام و رفتار فراقانونی داشته باشد.

پاد با تاکید این‎که با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتار‌های فراقانونی برخورد شود، بیان کرد: از استاندار محترم خراسان رضوی انتظار می‌رود به عنوان نماینده عالی دولت مردمی که حفظ کرامت شهروندان پیوست ناگسستنی تمام تصمیمات و اقداماتش است به این موضوع ورود کند و با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتار‌های فراقانونی برخورد شود.

حسن موحدیان رئیس شورای شهر مشهد هم گفت که قرار است در جلسه‌ای این موضوع پیگیری شود. این اتفاق در مشهد سابقه نداشته و در جلسه‌ای که امروز برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. شهردار مشهد هم می‌گوید این موضوع را باید از فرمانداری پیگیری کنیم.

اما روزنامه خراسان در گزارشی از توقف چهره زنی در برخی از ایستگاه‌های مترو خبر داده است. در این گزارش آمده است: دوربین‌هایی در گیت‌های ورودی نصب شده و مانیتور‌هایی که در منظر عمومی چهره افراد ورودی به ایستگاه را به صورت تفکیک شده و با انتشار برخی اطلاعات شخصی از جمله سن، جنسیت، احساسات و... نمایش می‌داد و موجب نگرانی شهروندان و افکار عمومی شد و البته واکنش دستیار رئیس جمهور را هم به دنبال داشت؛ هر چند که پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که از ظهر دیروز و بعد از پیگیری‌ها در این زمینه و مطالبه افکار عمومی، در اقدامی قابل تحسین این کار غلط یعنی چهره زنی شهروندان که به تشویش اذهان عمومی انجامیده بود، متوقف شد.

مجید نژادحسین رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به این روزنامه گفته است: ببینید بد منتقل شده است، اطلاعات شخصی مردم نیست. این نرم افزارِ هوش مصنوعی است. همه افرادی که رد می‎شوند، حتی من و شما هم که رد شویم عکسمان را می‎گیرد و نرم افزار تشخیص می‌دهد این شخصی که رد می‌شود، مرد یا زن است.

نژاد حسین در پاسخ به این سوال که هدف از نصب مانیتور‌ها چیست؟ هم گفته است: در ۵ ایستگاه مترو و همچنین در فرودگاه و پایانه نیز هست. کلیاتش را پرسیده ام، اما جزئیاتش را بهتر است از زبان خود دوستانی که هماهنگ کرده اند بپرسید که با چه رویکردی است.

این عضو شورای شهر مشهد می‌گوید از کلیت کار اطلاع داشته است. به گفه او یک تا یک ماه و نیم پیش من در جریان کلیت موضوع بودم که در ابتدای کار از پایانه شروع شد. حالا یک تصمیم گرفتند که در ایستگاه‎هایی که تلاقی دو خط هست مثل پارک ملت، هفت تیر، غدیر و شریعتی نیز قرار بگیرد، اما مجوزی از شورا در این خصوص نگرفته اند. وقتی این موضوع رسانه‌ای شد، اعضای شورا با هم درباره آن صحبت می‎کردیم و کسی از اعضای شورا اطلاع نداشت. حالا من از کلیتش اطلاع داشتم، اما این که از شورا مجوز بگیرند، خیر.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد هم به روزنامه پیام ما گفته این اتفاق «سهوی» است و قرار نیست این اتفاق به رویه تبدیل شود، چراکه نقض حقوق شهروندی است و ما نه اجازهٔ این اقدام را داریم و نه از سوی قانونگذار چنین دستوری برای ما صادر شده است.

به گفته او اشکالی در شبکه‌های فناوری مترو پیش آمده بوده که این تصاویر سهوی منتشر شده است، این دوربین‌ها پیروی هوشمندسازی شهر و در راستای پدافند غیرعامل نصب شده و هدفش شناسایی دشمنان نظام است که هر لحظه به‌دنبال ضربه زدن به ما هستند. همچنین، پیروی رخ دادن عملیات تروریستی در برخی شهر‌های کشور، واجب بود که این دوربین‌ها نصب شود. بااین‌حال انتشار این تصاویر عمدی نبود و به‌طور سهوی رخ داده و ما از ارگان مسئول پیگیری کرده‌ایم و خواستار ارائهٔ توضیحات شده‌ایم.

پس از حواشی ایجاد شده سرانجام مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد از توقف نمایش چهره و برخی اطلاعات افراد در تلویزیون‌ها خبر داد. مهدی تناکی گفت این تلویزیون همچنان در جای خود فعال است، اما اطلاعاتی که در کنار تصاویر هوش مصنوعی منتشر می‌شد، متوقف شده است.

او با بیان این که مانیتور سالن مترو در حال حاضر صرفا تصاویر دوربین مدار بسته را نشان می‌دهد گفت: طی امروز برخی کاربران ادعا کردند که در تلویزیون قطار شهری اطلاعات خصوصی افراد منتشر شده است در حالی که در کنار تصاویر چهره افراد، صرفا اطلاعاتی مانند جنسیت و سن آنان منتشر شده است و این گونه نبوده که حتی نام کسی منتشر شود. به ادعای برخی افراد، در بعضی موارد، حتی سن افراد به اشتباه به نمایش در آمده است. چون تصاویر و سن افراد از طریق هوش مصنوعی بر روی تلویزیون به نمایش در آمده است. ابتدا قرار بوده صرفا تصویر افراد روی تلویزیون پخش شود، اما اپراتور، برخی موارد دیگر را به آن افزوده است که از صبح امروز این فرایند متوقف شده است.

مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد گفت: موضوع انتشار تصاویر افراد از حدود یک سال پیش در فرودگاه و راه آهن بوده و عینا همین روند ادامه داشته است. در عین حال با برخی حواشی، انتشار تصاویر متوقف شده و تصاویر زنده دوربین‌های مداربسته همچنان پخش می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۱
فقط دو کلمه " شرم آوره "
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
اشتباه نکنید ،مشکل تنها مانیتور نیست اصل مشکل دوربین مجهز به تشخیص چهره افراد است، چرا باید سازمانها و ارگانها، بدون اینکه کسی تخلفی کرده باشد او را پایش کنند.
در اقدامى قابل تحسين اين كار متوقف شده؟!!منت هم مى گذارند!بايد باعث و بانيش دادگاهى شود
ولایت خراسان
شهر پدر زن
تو رو خدا ادای کشور حسابیها رو در نیارین ، اینکار که طبیعیه
هیچکس مسئولیت این کار را بر عهده نمیگیرد همه به هم پاس می دهند ولی انگار همه خبر دارند
سیا بازی درنیارید
اتفاقاً عمدی منتشر شده تا مردم حسابکار دستشون بیاد!
تو که خیلی زرنگی! چهره دزد بیت المال رو بزن. چای دبش و ۱۷ هزار میلیارد شهرداری و دکل ها و خاوری و …. بازم‌بگم؟
تو مترو ادم‌های معمولی رفت و امد می کنن اگه راست میگی چهره دزد های بیت المال رو بزن
آنکه پاکه از محاسبه چه باکه؟ اتفاقا به این نظارت نیاز داریم. اونی که خطا کار هست باید نگران باشه. حقوق شهروندی این نیست که یک عده ای قانون شکن میان و میرن مجری قانون جرعت نداره بهشون چیزی بگه. شاید به واسطه این نظارت بشه کاری کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
چهره زنی افراد عادی در مترو و فرودگاه و... نظارتِ ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
هدف وسیله رو توجیه نمیکنه. اقدام غیر قانونی هرچی باشه خلافه، مخصوصا اگر از جانب مسولین صورت بپذیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
تا ببینیم قانون شکنی چه تعریفی وازسوی چه کسی میشه آیا این سیستم قبل ازتشخیص دادن چهره ی چندتا بچه که موهاشون دیده میشه نباید چهره‌های مشهور اختلاسگران غارتگران بیت المال و دزدان نوامبس جامعه رو تشخیص بده؟
از اینها انتظاری جزء این نیست
مردم قانع نمیشن در همه جا این دوربینها فعالن کیو گول میزنید
اینجا مثل اروپا نیست که باعث استعفای کسی بشود. جامعه در کما است. ادامه دهید.
همش بلوف است
باشه که متروبی مسافربشه
هوش طبیعی که ندارید و فکر کردید با بازخوانی اطلاعات کارت ملی میشه اسم هوش مصنوعی را براش گذاشت
این سیستم رو مثل چین پیاده کردند و حالا که گندش درآمده هیچ کدومشون زیر بار نمیرن چنین کاری را علیه مردم انجام دادند.وقتی قانون اجازه نمیده که حتی چهره باز از قاتلان و سارقان در رسانه پخش بشه .اینها بر اساس کدام قانون چهره و مشخصات خصوصی ملت رو روی مانیتور برای عموم نشر دادند؟؟؟
همش سیا بازی همش گردن هم دیگه انداختن
اگه دادستانی برو جلوی دزدی های میلیاردی رو بگیر
نوشته از یک سال قبل اینکار فعال بوده،خب اگر از یکسال قبل فعال بوده متولی این کار چه شخص یا اشخاصی بوده و هستن؟؟؟؟؟
مثلاً خیلی پیشرفته شدن در جاسوسی از خودمان..
کارخوبی میکنن چون مشهدشهرشلوغ وزائرپذیرهست.اگه چک نکنن باید هرروزشاهد بمب گذاری تروریستهای وهابی و..باشیم.من که مشهدیم میگم خداخیرشون بده که باعث آرامش ماهستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
تو چی می فهمی همینطوری فکر کردی که الان وضعت اینه فکرت اینه
میبینم که منافق ها ودزد ها ومسئله دارها صداشون دراومدوگرنه انکه حساب پاک است ازمحاسبه چه باک است؟
چرا جو می دهید در لندن و بسیاری از شهرهای اروپا و امریکا همه جا جز داخل دستشویی ها دوربین نصب است و در این شهرها تقریبا هیچ نقطه کوری برای دوربین های امنیتی و انتظامی وجود ندارد. منظور دوربین کنترل امنیت شهروندان است حالا اگر تصویر نشان داده اند موضوع بدسلیقگی و شاید شیطنت است و الا در دنیای امروز دوربین ها مهمترین ابزار تامین امنیت و کشف جرم هستند.
افرین به قدرت اداره اطلاعات
البته در کشورها مثل انگلیس امریکا ... این کارها را میکنند
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
چرا باید ادامه دهنده راه شیطان بزرگ باشیم، خجالت بکشید، غرب پرستی بس است.
جالب است هیچ فردی با ارگانی در جریان نیست میشود گفت کشور شده جنگل و هر کس هر کاری دلش خواست میکند و همه را هم به گردن دشمنان میاندازند که اشتباه میکنند دشمن مردم همین جا و در همین کشور است که با فسادهای میلیارد دلاری و اختلاسهای نجومی خون مردم را میمکند و در نهایت مثل ابر بدهکار بانکی به پانزده سال زندان محکوم میشوند و هیچ اثری از پولهای خورده و برده شده به خارج از کشور نیست و اسمش را گذاشته اند رسیدگی اسلامی دست بردارید
عمدی است
زورشان به مردم عادی میرسه نه بیشتر
بسیار کار خوبی است!
شهر مشهد دارای بیشترین جمعیت ثابت و روان مهاجرین افغانستانی است
برای امنیت بیشتر هر کاری که لازم باشه باید انجام بشه
بی حجاب ها هم به کارشون ادامه بدن
عالی هست
واقعا چرا نباید مجرمین و هنجارشکنان بترسند
خیلی خوب هست این کار و نیاز جامعه هست
اینجا ایران است ... کدوووم حقوق مون رعایت میشه که این رعایت بشه??
من مشهدی ام و خیلی خوشحالم کار بسیار درستی هست چون مشهد پر افغانی تروریست هست و بسیار ضرورت داره و روز ب روز هم افغانی ها زیادتر میشن جوری ک باید بگی افغانستان ن مشهد اصلا ایرانی نمیبینی همش افغانی حتی تو اسمون سپاس از شهرداری مشهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
افغانی ها که اسم و فامیل و مشخصات ندارن
عالی
کاش از این کار برای شناسایی افغانی هامیکردن که مشهد پر شده اصلامشهد باید یک فراخوان بده مشهدی برن افغانستان آنوقت افغانی های بیسواد پرو بیان اونجا چه وضعشه اسم این وضعیت مهاجرت نیست کلا کوچ کامل افغانی به یک کشور و خم شدن کمر کارگر ایرانی هم در زمینه کار وهم مسکن کاش شهردار مشهد این موضوع رو رسیدگی کنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی