بازدید 12832
پنجاه و چهارمین روز جنگ غزه/ در حال به روزرسانی

کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از سربازان اسرائیلی توسط نیروهای خودی/واکنش ایلان ماسک به دعوت حماس از او برای سفر به غزه/هاآرتص: چرا اسرائیل در جنگ غزه هرگز پیروز نمی‌شود؟

جنگ غزه در شرایطی وارد پنجاه و چهارمین روز خود شده است که توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل تمدید شده است و براساس آن تعدادی از اسرای دو طرف آزاد شدند و کمک های بشردوستانه ای نیز وارد غزه شد.
کد خبر: ۱۲۰۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷ 29 November 2023

کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از سربازان اسرائیلی توسط نیروهای خودی/واکنش ایلان ماسک به دعوت حماس از او برای سفر به غزه

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد پنجاه و چهارمین روز خود شده است که توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل تمدید شده است و براساس آن تعدادی از اسرای دو طرف آزاد شدند و کمک های بشردوستانه ای نیز وارد غزه شد.

حماس: مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در غزه در جریان است
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۹:۰۴

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از ادامه مذاکرات برای تمدید آتش بس در غزه خبر داد.

به گزارش سما نیوز، محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد مذاکرات برای ادامه آتش بس بین این گروه مقاوم با رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه دارد.

این در حالی است که رسانه های صهیونیستی گزارش دادند با وجود اینکه تنها چند ساعت به پایان آتش بس باقی مانده است، هنوز هیچ توافقی درباره تمدید آن به دست نیامده است.

سما نیوز همچنین گزارش داد، پیش بینی مقامات صهیونیست بر آن است که جنبش حماس حداقل ۱۵۰ افسر، سرباز و نیروی پلیس و دستگاه اطلاعاتی رژیم اشغالگر را در اسارت خود دارد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد، جنبش حماس امروز برای اثبات حسن نیت نسبت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دو اسیر دو تابعیتی صهیونیست را که دارای تابعیت روسیه نیز می باشند آزاد خواهد کرد.

در تحولی مرتبط، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام رژیم اشغالگر نوشت: هیچ گونه پیشنهادی درباره آزادی کلیه اسرای «اسرائیلی» در مقابل کلیه اسرای فلسطینی دریافت نکرده ایم.

ترور ۲ فرمانده شاخص مقاومت فلسطین
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۸:۲۵

 ارتش و سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که دو فرمانده برجسته مقاومت را در اردوگاه جنین ترور کردند.

 در این بیانیه مشترک آمده که یکی از دو فرمانده برجسته مقاومت فلسطین، فرمانده گردان جنین است.

همزمان منابع خبری فلسطین اعلام کردند که محمد الزبیدی «النش» و وسام حنون «ابو وطن» دو فرمانده مقاومت در جنین هستند که توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی ترور شدند.

در همین حال، گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد که ۳ اسیر صهیونیست در غزه در حملات روزهای اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه (قبل از آتش‌بس موقت) کشته شدند.

پاپ تمدید آتش بس در غزه را خواستار شد
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۷:۱۶

رهبر کاتولیک‌های جهان به جمع دیگر چهره‌هایی که خواستار تمدید آتش‌بس در نوار غزه شدند، پیوست.

 پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، امروز چهارشنبه خواستار تمدید شدن آتش‌بس موقت فعلی در نوار غزه در ضمن تداوم روند آزاد کردن اسرا و دسترسی کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس در جریان سخنرانی هفتگی خود در روز چهارشنبه  درباره وضعیت غزه گفنت: «ما خواستار صلح هستیم.»

او اظهار کرد نگران کمبود آب، نان و تشدید درد و رنج های مردم عادی در غزه است

بلینکن: خواهان تداوم آتش‌بس در غزه هستیم
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۶:۱۸

وزیر امور خارجه آمریکا، مایل است که توقف جنگ در نوار غزه طولانی‌تر شود، زیرا این امر آزادی گروگان‌های بیشتر و ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به مردم این منطقه را تسهیل می‌کند.

 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: ما می‌خواهیم این مکث را تمدید کنیم، زیرا باعث شده است، قبل از هر چیز، اسیران به خانه بازگردند و به خانواده‌هایشان بپیوندند. همچنین به ما این امکان را می‌دهد که کمک‌های بشردوستانه را به مردم غزه که به شدت به آن نیاز دارند، افزایش دهیم.

وی افزود: طبق تعریف، به این معنی است که اسیارن بیشتری به خانه می‌آیند، کمک‌های بیشتری وارد می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت در حالی که درگیری‌ها در غزه متوقف شده است، او بار دیگر به منطقه سفر خواهد کرد تا در مذاکرات با قطر و مصر، «کمک‌کننده» باشد.

اظهارات سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی درباره تبادل اسرا
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۶:۰۳

سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی در سخنانی تاکید کرد که این رژیم درصدد آزاد کردن تمامی اسرای صهیونیست دربند مقاومت فلسطین است.

 آویر جندلمان، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی گفت: ما متعهد به بازگرداندن همه گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) و مفقودین هستیم و ۸۶ گروگان تاکنون آزاد شده‌اند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، وی اعلام کرد: ۱۶۱ گروگان (اسیر) همچنان در نوار غزه هستند. ما لیستی از ۵۰ اسیر فلسطینی را برای آزادی آنها تهیه کردیم.

وی ادامه داد: هرگاه حماس تبادل اسرا را متوقف کند، ما فشار نظامی را به این جنبش ادامه خواهیم داد تا گروگان‌های بیشتری را آزاد کنیم.

جندلمان با چشم پوشی از نقض مکرر آتش‌بس توسط ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که حماس از دسترسی صلیب سرخ به اسرای صهیونیست جلوگیری می‌کند.

این مقام صهیونیست همچنین ادامه داد: ایمنی نیروهای ما در غزه در اولویت قرار دارد و هرگونه تلاش برای حمله در هنگام آتش بس را پاسخ خواهیم داد. ما خواستار بازگشت فوری و ایمن همه گروگان‌ها هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: ارتباط با حماس توسط قطر و با مشارکت آمریکا انجام می‌شود.

تاکید امیر قطر بر اهمیت آتش‌بس دائم در غزه
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۵:۰۴

 شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر و رئیس جمهور آلمان درباره تحولات اوضاع در نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین گفت وگو کردند.

دفتر امیر قطر در بیانیه ای اعلام کرد: امیر قطر بر اهمیت دستیابی به آتش بس دائمی، حفاظت از غیرنظامیان و رساندن کمک به غزه تاکید کرد.

امیر قطر همچنین بر لزوم یافتن راه حل هایی برای مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه های بین المللی و سازمان ملل تاکید کرد.

زاخاروا: آمریکا مسئول کامل اوضاع غزه است
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۴:۳۲

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: واشنگتن کاملا در اتفاقاتی که در منطقه درگیری بین فلسطینی‌ها و (رژیم صهیونیستی) درحال وقوع است، مسئول است.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخاروا گفت: "مسئولیت فروپاشی کامل کنونی این منطقه (غزه) که تراژدی بزرگ رویارویی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در آن رخ داده است، به‌طور کامل برعهده آمریکا است و باید بگویم که این تراژدی ناشی از بی‌مسئولیتی آمریکا است و فقط آنها (آمریکایی‌ها) مسئول هستند."

این دیپلمات روس در گفت‌وگو با رسانه‌های کشورش گفت: منشا اولیه تنش‌ها در این منطقه درگیر، دقیقا سیاست‌های واشنگتن بوده است.

اردوغان، نتانیاهو را «قصاب غزه» لقب داد
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۴:۱۱

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی را «قصاب غزه» لقب داد.

اردوغان با بیان اینکه اظهارات نتانیاهو، امیدها برای تبدیل وقفه بشردوستانه به آتش‌بس دائمی در نوار غزه را تضعیف می‌کند، گفت: «نتانیاهو عنوانی را برای خود به دست آورده که در تاریخ ماندگار خواهد شد: قصاب غزه!»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی ادامه داد: «برادران [و خواهران] ما در غزه از هفتم اکتبر مورد وحشتناک‌ترین حملات تاریخ قرار گرفته‌اند. مردم غزه از غذا، آب، دارو، سوخت و برق محروم هستند».

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه نوار غزه به یک زندان باز با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت تبدیل شده، اظهار داشت: «آنچه غزه در طول هفته‌های اخیر در معرض آن قرار گرفته، یک نسل‌کشی است. [غزه] در معرض پاکسازی قومی در مقابل دیدگان جهان قرار دارد».

طبق این گزارش، ادروغان با بیان اینکه ترکیه به دنبال آزادی بازداشتی‌ها و آتش‌بس دائمی در نوار غزه است، تصریح کرد: «ما از همه ابزارها برای پاسخگو کردن اسرائیل برای جنایاتش استفاده خواهیم کرد».

به نوشته آناتولی، وی همچنین افزود: «تبادل اسرا و گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه یک تحول مثبت است و ما از همه کشورهای دوست که در رسیدن به این توافق سهیم بودند تشکر می‌کنیم».

حماس: روی طولانی کردن آتش‌بس کار می‌کنیم
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۴:۱۰

 «غازی حمد» از مقامات ارشد جنبش حماس با بیان اینکه این جنبش با طرف های میانجی روی موضوع طولانی کردن آتش بس کار می کند، تاکید کرد که رژیم صهیوینستی قادر به تحمیل راه حلی نظامی در نوار غزه و کرانه باختری نخواهد بود.

حمد ظهر امروز به شبکه العربی گفت: ما با همه طرف‌ها به‌ویژه قطر و مصر برای طولانی کردن آتش‌بس کار می‌کنیم.

وی افزود: غرب به ضرورت پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه متقاعد شده است.

حمد ادامه داد: موضع ما روشن است و آنچه ما می خواهیم، پایان دادن به اشغالگری و رسیدن به یک راه حل سیاسی است.

این مقام ارشد حماس اضافه کرد: ماهیت پیچیدگی ها را درک و در چارچوب محاسباتی دقیق با همه طرف ها تعامل می کنیم.

وی اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی، غرب و اسرائیل را مجبور به یافتن راه حلی سیاسی کرد.

حمد گفت: ما موارد نقض آتش بس از سوی اسرائیل را با میانجی ها مطرح کردیم و فشار می آوریم تا این موارد را متوقف کنیم.

این مقام حماس با بیان اینکه چندین کارت برای فشار آوردن داریم که می توانیم آنها را برای تمدید آتش بس بکار بگیریم، تصریح کرد: نیروهای اشغالگر قادر به تحمیل راه حل نظامی در کرانه باختری و نوار غزه نخواهند بود.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۰ شهید از زیر آوار در نوار غزه بیرون کشیده شدند
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۴:۰۹

تیم‌های امداد و نجات طی یک روز گذشته ۱۶۰ شهید را از زیر آوارها در نوار غزه بیرون کشیدند.

 به این ترتیب تعداد شهدای فلسطین از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به بیش از ۱۵ هزار تن رسیده است.

تیم‌های امداد و نجات به دلیل نبود تجهیزات پیشرفته، به صورت دستی و ابتدایی اجساد شهدا را از زیر آوارها بیرون می‌کشند.

اطلاعاتی که هنوز نهایی نشده‌اند، نشان می‌دهند که حدود ۶۵۰۰ مفقود همچنان زیر آوار مانده‌اند یا معلوم نیست که چه بر سرشان آمده است.

به گزارش المیادین، از زمان شروع آتش‌بس انسانی موقت از صبح روز جمعه، تیم‌های امداد و نجات تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد اجساد شهدا را بیرون بکشند.

توافق اولیه درباره چارچوب برقراری آرامش پس از پایان آتش‌بس
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۴:۰۸

برخی منابع ضمن اعلام حصول توافقی اولیه درباره چارچوب برقراری آرامش پس از اتمام تمدید دو روزه آتش‌بس موقت در غزه اظهار کردند که آمریکا به دنبال برقراری آتش‌بسی طولانی در غزه است.

 وبسایت شبکه خبری الشرق امروز چهارشنبه در خبری فوری به نقل از منابع خود از توافق اولیه در مورد چارچوب برقراری آرامش پس از اتمام تمدید دو روزه آتش‌بس موقت در غزه خبر داد.

منابع الشرق اظهار کردند: آمریکا در تلاش برای دستیابی به آتش‌بسی بلند مدت در غزه است.

همچنین منابع یاد شده گفتند، آمریکا حاضر به پذیرش سناریوی شهر غزه در جنوب نوار غزه نیست.

هاآرتص: چرا اسرائیل در جنگ غزه هرگز پیروز نمی‌شود؟
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۳:۵۹

روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت، رژیم صهیونیستی هرگز در این جنگ پیروز نمی‌شود و جنبش حماس با سه استاندارد قاطع توانست قواعد بازی را تعیین کند و حزب‌الله لبنان هم از او پیروی کرد و هرچه جنگ ادامه یابد، تبعات این استانداردها علیه تل‌آویو تشدید می‌شود.

این روزنامه نوشت، استاندارد اول وضعیت بی‌سابقه‌ای است که حماس و پشت سر آن حزب‌الله موفق شدند در مرزهای نوار غزه و مرزهای شمالی ایجاد کنند. پس از عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر و به تبع آن ناامنی در اراضی اشغالی، حدود ۱۲۰ هزار صهیونیست محل سکونت خود را در غرب «النقب» و در منطقه شمال ترک کردند. آنها هفته‌هاست که آواره هستند و تردید است که هدف «نابودی» حماس عملی باشد. در مقابل، شاید حزب‌الله به معادله حمله متقابل در منطقه شمال و نفوذ به داخل اراضی اشغالی ادامه بدهد و همه اینها بدین معناست که هرچه جنگ طولانی شود شهروندان صهیونیست بیشتری آواره خواهند شد.

استاندارد دوم، وارد کردن خسارت سنگین به سیاست عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با جهان عرب مخصوصا عربستان است‌ زیرا تل‌آویو در آستانه امضای توافق تاریخی بین آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بود که حماس مساله فلسطین را به مرکز دستورکار منطقه و جهان بازگرداند. هرچه رژیم صهیونیستی به جنگ وحشیانه خود علیه نوار غزه ادامه دهد فشار بر جهان عرب «میانه‌رو» برای اتخاذ موضع قاطع علیه این رژیم بیشتر خواهد شد موضعی که عقبگرد نخواهد داشت. صحبت از خسارات عظیم تجاری - اقتصادی است که رژیم در پی آن است و با کمک عربستان و متحدانش در منطقه و جهان دنبال مشروعیت منطقه‌ای است.

استاندارد سوم موضوع اسرای صهیونیستی است. معامله تبادل اسرا که اجرایی شد نشان از درماندگی رژیم صهیونیستی برای امتیازدهی به حماس و قبول شروط تا جایی است که منافعش به خطر نیفتد. می‌توان دید که فشار داخل رژیم صهیونیستی پس از اجرای این معامله تبادل اسرا بیشتر خواهد شد تا مراحل دیگری از تبادل اسرا در مقابل آتش‌بس موقت طولانی‌تر و آزادی زندانیان فلسطینی انجام شود. حال اگر رژیم صهیونیستی تمدید آتش‌بس را نپذیرد مجبور خواهد بود وارد عملیات‌هایی شود که بسیار بعید است به آزادی اسرای صهیونیستی زنده ختم شود موضوعی که تنش زیادی در جامعه صهیونیستی ایجاد خواهد کرد.

سناریوی به ظاهر مثبت می‌گوید، رژیم صهیونیستی، حماس و سیطره آن را ظرف چند ماه شکست خواهد داد، اما در این صورت، مسؤولیت تداوم کنترل نوار غزه و ساکنان آن برعهده رژیم صهیونیستی خواهد بود. این پرسش مطرح است که آیا این حمله به برقراری امنیت منجر خواهد شد یا یک وضعیت دائم از درگیری و خسارت را برجای خواهد گذاشت.

بنابراین، زمانش رسیده که تل‌آویو اذعان کند در این جنگ پیروز نخواهد شد و تعداد حملات وحشیانه به نوار غزه و ساکنان آن اهمیت چندانی ندارد. حقیقت تلخ این است که حماس و پشت سر آن حزب‌الله، رژیم صهیونیستی را به جنگی کشیده‌اند که با ابتکارعمل حمله از سوی آن دو و با شکست مفتضح رژیم صهیونیستی شروع شد. این عملیات نظامی هرگز وضعیت سیاسی که رژیم صهیونیستی خود را در آن می‌بیند، تغییر نمی‌دهد.

در نتیجه راه‌حل این است که رژیم صهیونیستی آتش‌بس کرده، همه اسرای صهیونیستی را آزاد و در سریع‌ترین زمان ممکن مسؤولان این شکست را مجازات کند. سپس به تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه در ازای آتش‌بس طولانی مدت تقریبا ۱۵ ساله متعهد شود و تلاش کند این تعهد را اجرایی کند. جهان عرب میانه‌رو و تشکیلات خودگردان فلسطین هم از این پیشنهاد حمایت خواهند کرد و حماس چاره‌ای جز پیوستن به این ابتکارعمل نخواهد داشت کما اینکه رهبران حماس قبلا چنین طرح مشابهی را پیشنهاد کرده بودند. وقتش است که رژیم صهیونیستی سیاستی را در پیش بگیرد که نشان می‌دهد ملت فلسطین نادیده گرفته نشده‌اند و راه زندگی امن به رسمیت شناختن حقوق و مطالبات مشروع آنها در داشتن استقلال است.

هزاران آواره غزه در معرض خطر بیماری هستند
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۳:۵۲

به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ازدحام جمعیت و کمبود غذا، آب و اصول بهداشتی باعث تسریع شیوع بیماری در غزه شده است. 

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تدروس آدهانوم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد فقدان زیرساخت‌های فعال یا دسترسی به دارو به افزایش بیماری‌های عفونی در بین حدود ۱.۳ میلیون آواره در غزه منجر شده است. 

به گفته وی، بیش از ۱۱۰ هزار نفر عفونت‌های حاد تنفسی دارند، بیش از ۷۰ هزار نفر مبتلا به درجاتی از اسهال  هستند و هزاران نفر مبتلا به بیماری‌های دیگر از جمله عوارض پوستی، آبله مرغان و یرقان هستند. 

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که بیش از یک ماه و نیم به طول انجامید، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این منطقه را هدف قرار داد که باعث شده بیشتر این مراکز از مدار فعالیت خارج شود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه سخنانش خواستار تداوم آتش‌بس شد و هشدار داد شرایط کنونی در غزه خطر شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.

او همچنین سخنان سخنگوی سازمان جهانی بهداشت مارگارت هریس را تکرار کرد مبنی بر این که در صورت عدم بهبود سیستم بهداشتی در غزه، افراد بیشتری ممکن است بر اثر بیماری کشته شوند تا بمباران. او تاکید کرد: به آتش‌بس پایدار نیاز داریم. همین حالا. موضوع مرگ و زندگی غیرنظامیان است. 

تل‌آویو به دنبال تمدید آتش‌بس
۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۱۳:۵۱

 «امیر باترشالوم»، تحلیلگر مسائل امنیتی در شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم در این باره گفت: تفاهماتی در مورد روزهای هفتم و هشتم آتش بس وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است آتش‌بس وارد روزهای نهم و دهم خود شود. 

این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه گفت: ارزیابی مقامات اسرائیل این است که آتش بس برای آزادی زندانیان بیشتری برای دو روز دیگر تمدید شده و پس از آن در پایان هفته جاری، جنگ از سر گرفته خواهد شد.

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارش دیگری به نقل از یک مقام سیاسی کابینه تل‌آویو نوشت: «اگر پیشنهادی برای تمدید آتش بس برای بیش از ۱۰ روز وجود داشته باشد، آن را بررسی خواهیم کرد».

طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی دوشنبه شب، ۲۷ نوامبر در روز چهارم آتش‌بس اول، بر سر تمدید این توافق در نوار غزه به مدت دو روز دیگر با همان شرایط قبلی یعنی آتش‌بس میدانی، تبادل زندانی و ورود کمک‌های بشردوستانه به توافق رسیده‌اند.

روزنامه عبری «هاآرتص» امروز در گزارش از مخالفات‌ها با تمدید آتش‌بس نوشت: «برخی از اسرائیلی‌ها می‌ترسند که تمدید طولانی‌مدت آتش‌بس، باعث نفوذ بیش از حد حماس بر روحیات و وضعیت روانی اسرائیلی‌ها شود؛ در نهایت، اسرائیل باید بین آزادی زندانیان بیشتر یا ممانعت از فدرت حماس در دیکته کردن یک روحیه متفاوت، به اسرائیل تصمیم بگیرد».

کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از سربازان اسرائیلی توسط نیروهای خودی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از کشته و زخمی شدن شمار زیادی از سربازان این رژیم توسط نیروهای خودی که در عملیات زمینی در نوار غزه مشارکت داشتند، خبر دادند و این یکی از بزرگترین چالش‌های پیشِ روی ارتش اشغالگر در جریان مانور زمینی‌شان در غزه است.

سازمان پخش کل رژیم صهیونیستی (کان ۱۱)  اعلام کرد، هشت تن از سربازان ارتش این رژیم در نوار غزه در تبادل آتش نیروهای خودی طی یک هفته کشته شده‌اند که از میان آنها پنج سرباز در نتیجه تیراندازی مستقیم به سربازان خودی و سه سرباز دیگر نیز در نتیجه انفجار مین و تیراندازی سهوی کشته شدند.

کان ۱۱ همچنین گزارش داد، براساس گزارش ارتش رژیم صهیونیستی در همان هفته، ده‌ها سرباز نیز در حوادث عملیاتی زخمی شدند و ارتش این رژیم از آتش‌بس کنونی برای استقرار مجدد نیروها در نوار غزه و همچنین با هدف درس گرفتن و دادن دستورالعمل‌های مربوط به ایمنی سربازان به منظور نمانعت از تکرار چنین حوادثی تا حد امکان استفاده می‌کند.

در نشستی که اخیراً توسط فرمانده منطقه جنوبی ارتش رژیم اشغالگر برای ارزیابی وضعیت از سرگیری جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه برگزار شد، این موضوع به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت و دستورالعمل‌هایی برای عبرت‌گیری صادر گردید. در این نشست فرماندهان تیپ‌های شرکت‌کننده در عملیات زمینی در آن شرکت داشتند.

در گزارش ارتش رژیم صهیونیستی آمده‌است: «تردیدی وجود ندارد که نبرد در یک منطقه شلوغ چالشی جدی برای استفاده از آتش ایجاد می‌کند. ارتش اسرائیل سربازان خود را هنگام تیراندازی به موقعیت‌های جدی می‌برد تا بتوانیم حرفه‌ای‌ترین در دریا، در هوا و روی زمین باشیم.»

گزارش دیگری در این خصوص توسط سایت «وای‌نت» منتشر شده که به این موضوع اشاره دارد که هزاران سرباز در همان زمان در مناطق بسیار شلوغ و پر خطر نوار غزه در شب حضور دارند که تشخیص خودی و ناخودی را سخت می‌کند.

داده‌های یکی از تیم‌های نظامی شرکت‌کننده در عملیات زمینی حاکی از آن است که بخشی از تلفات تبادل آتش خودی بین نیروهای زرهی و نیروهای پیاده رخ می‌دهد؛ بنابراین، نیروهای پیاده اکنون موظفند در هنگام پیشروی نیروها، به‌ویژه هنگام ورود به ساختمان‌ها، موقعیت خود را گزارش دهند.

وای‌نت همچنین گزارش داد، طی عملیات زمینی حوادثی رخ داد که در آن مهماتی از هوا مانند منورها روی خودروهای زرهی سقوط کردند و به دلیل اینکه سربازان در داخل یک تانک بودند، تلفات جانی نداشتند، اما ترس‌هایی بزرگ بابت این وجود دارد که موشکی که از هوا با هدف کمک به سربازان زمینی پرتاب می‌شود، در هدف خود اشتباه کند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه نوشت، حدود ۱۰۰۰ سرباز اسرائیلی در جریان عملیات طوفان الاقصی زخمی شده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که وضعیت ۲۰۲ تن از سربازان ارتش این رژیم وخیم است.

پیشتر ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن بیش از ۳۸۵ نفر از نظامیان صهیونیست اذعان کرده بود.

صلیب سرخ: نیاز فوری به کمک به غزه داریم

سخنگوی صلیب سرخ در نوار غزه بامداد چهارشنبه گفت: «نتوانستیم به شمال نوار غزه کمک کنیم».

وی در گفتگو با شبکه «الجزیره» توضیح داد: «ما طرف قرارداد آتش‌بس بین اسرائیل و حماس نبودیم».

این مقام صلیب سرخ همچنین افزود: «نیاز فوری به ادامه جریان کمک به نوار غزه وجود دارد».

از سوی دیگر، «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی با اشاره به احتمال مرگ شمار زیادی از ساکنان نوار غزه در نتیجه بیماری، وضعیت بیمارستان الشفا در شمال غزه را فاجعه‌بار خواند.

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که بیش از یک ماه و نیم به طول انجامید، بیمارستانها و مراکز درمانی این منطقه را هدف قرار داد که باعث شده است بیشتر این مراکز از مدار فعالیت خارج شوند.

صهیونیستها در بیمارستانهای المعمدانی و الشفا جنایاتی را مرتکب شدند که در پی آن، هزاران غیر نظامی به شهادت رسیدند. ساکنان نوار غزه به گمان اینکه بیمارستانها هدف قرار نخواهد گرفت، در آن مستقر شده بودند.

هریس در پایان وضعیت بیمارستان الشفا در شمال غزه را فاجعه‌بار خواند. نظامیان صهیونیست پنجشنبه گذشته، محمد ابوسلمیه رئیس این بیمارستان را به همراه چند پزشک دیگر بازداشت کردند.

واکنش ایلان ماسک به دعوت حماس از او برای سفر به غزه

 دعوت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از «ایلان ماسک» میلیارد آمریکایی و مالک شرکت «تسلا» برای بازدید از ویرانی‌هایی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به بار آورده، با پاسخ وی همراه شد.

ماسک، که روز سه‌شنبه به همراه مقامات تل‌آویو از شهرک‌های صهیونیست‌نشین محل عملیات «طوفان الاقصی» بازدید کرده بود، بامداد چهارشنبه طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، دعوت حماس برای بازدید از نوار غزه را رد کرد.

او در این‌باره نوشت: «فعلا مقداری خطرناک به‌نظر می‌رسد. اما باور دارم که رفاه طولانی‌مدت برای غزه، به نفع همه طرف‌ها خواهد بود».

نقض مجدد آتش‌بس توسط رژیم صهیونیستی

منابع فلسطینی سه شنبه شب اعلام کردند که به روال گذشته، رژیم عهد شکن صهیونیستی بار دیگر آتش‌بس را نقض کرده است.

 براساس گزارش منابع محلی، پهپادهای رژیم صهیونیستی در آسمان مناطق شرقی رفح در جنوب نوار غزه به پرواز درآمده‌اند که براساس توافق صورت گرفته، این اقدام نقض صریح آتش‌بس موقت در غزه است.

از سوی دیگر منابع محلی از درگیری مسلحانه شدید مقاومت با صهیونیست‌ها در جنین و زخمی شدن یک فلسطینی خبر دادند.

براساس گزارش منابع محلی، نظامیان اشغالگر اسرائیلی به صورت گسترده به جنین یورش بردند.

این منابع تاکید کردند که درگیری مسلحانه شدیدی میان مبارزان مقاومت و نظامیان اسرائیلی در جنین در جریان است.

تا این لحظه یک فلسطینی در این درگیری‌ها زخمی شده که وضعیت وخیمی دارد.

نماینده فلسطین: جنگ اسرائیل، ۸۰ درصد ساکنان غزه را آواره کرد

«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب گفت: جنگ اسرائیل، ۸۰ درصد ساکنان غزه را آواره کرده است.

منصور تصریح کرد باید آتش‌بس مؤقت به آتش‌بس دائم در غزه تبدیل شود.

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون بیش از سه هزار غیرنظامی فلسطینی از جمله کودکان و زنان را در کرانه باختری بازداشت کرده است.

منصور تصریح کرد: بحران کنونی نشان داد که صلح در خاورمیانه بدون یافتن راه‌حل عادلانه و دائمی برای مسأله فلسطین و منطبق بر قطعنامه‌های بین‌المللی امکان پذیر نیست.

وی گفت که جان هزاران غیرنظامی فلسطینی به خاطر فاجعه انسانی که اسرائیل در نوار غزه ایجاد کرده در خطر است.

منصور اضافه کرد: تا ۲۳ ماه اکتبر، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی در نوار غزه شهید شدند که از آن جمله می‌توان به ۶ هزار و ۱۵۰ کودک و ۴ هزار زن اشاره کرد.

وی گفت که این اعداد بسیار کم‌تر از ارزیابی‌های واقعی است، به طوری که این آمار و ارقام شامل اجسادی نمی‌شود که هم‌چنان زیر آوار قرار دارد.

منصور همچنین اعلام کرد که در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از ۳۳ هزار فلسطینی از جمله بیش از ۹ هزار کودک زخمی شدند که صدها تن از آنها دچار معلولیت دائمی شدند.

وی اضافه کرد: ادامه خشونت و اقدامات تروریستی شهرک‌نشینان موجب کوچاندن خانواده‌های فلسطینی از خاک و منزل خود شده، به طوری که براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه دستکم یکهزار و ۱۵۰ فلسطینی از جمله ۴۵۲ کودک از هفته نخست اکتبر و به علت حمله شهرک‌نشینان و محدودیت‌های ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد از جامع جهانی از جمله شورای امنیت خواست که به صورت فوری به این گونه اقدامات ضد بشری علیه مردم فلسطین پایان دهد.

وی در پایان کشورهای مختلف نیز درخواست کرد به صورت فردی و گروهی برای توقف تجاوزگری جنایتکارانه اسرائیل در غزه و دیگر اراضی اشغالی فلسطین تلاش کنند حامی حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بشر باشند و به اقدامات ناقضانه، غیر قانونی و اشغالگری استعماری و سیستم نژادپرستی اسرائیل پایان دهند که تهدیدی برای ماهیت ملت فلسطین در وطن خود و تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۹
امیدوارم فلسطین به زودی طعم شیرین رهایی از چنگال جنگ و خونریزی روتجربه کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
الکی امیدوار نباش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
به امید خرید یک کاپیشن نو برای بچه ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
سخنگوي حماس كشته شده. چرا منتشر نمي شه خبرش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
بامید صلح و اشتی و شادی و سلامتی و خوشی برای همه مردم دنیا از جمله برای ملت گرفتار خاورمیانه
و شادی خوشی و سلامتی هموطنان نازنین ایرانی در هرجایی
مرگ بر اسرائیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
به کوری چشم همه دشمنان انسانیت بزودی إسرائيل نابود خواهد شد انشاء الله
اسراییل نابود شدنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
توی این ۴۰ روز همه چی مشخص شد .
الکی حرافی نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
چند هفته دیگه صبر کن تا ببینی اسراییل نابود میشه یا حماس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اسرائیل یک کشور است و در سازمان ملل کرسی عضویت دارد.
ما بسیجیان واقعی صف‌مان از این فرد که ظاهراً نامش متخصص مغز است جداست، این فرد یک شخص خودخوانده است که سعی دارد میان مردم ایران اختلاف ایجاد کند، ملت ایران بدانید که ما هم این شخص متخصص بی‌مغز را به هیچ وجه قبول نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
ای کلک
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
فقط اسم بسیجی کافیه که خطت با باقیه یکی نباشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
در غزه خون بر شمشیر پیروز است
در اوکراین وایغور
شمشیر بر خون پیروز است.
به یک زن فلسطینی برای ازدواج و مهاجرت به کشورهای اروپایی نیازمندیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
معلومه از چه قماشی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
صهیونیستها را خیلی وقته از اروپا بیرون کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
غزه ای ها غیرت دارن به هر بی سرپایی بله نمیگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اینقدر تو ایران دختر ترشیده است که از خداشونه البته اگر مردش باشی
چکارداری مردم بیچاره فلسطینو؟؟
نیازمندی‌ها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
16:26
تو عوض خودت حرف بزن نه عوض مردم فلسطین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
از ادبیات برخی آدم خجالت میکشه
از جمله ناشناس ۱۷:۰۹
فقط ایران و ایرانی عزیز و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
الان تو عزیزی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
باز سازی غزه به پاک شدن هوای تهران و باز شدن گره های ترافیک کمک شایانی می کند.
هنیه کجاس ؟
اومد بیرون بالاخره ؟
پاسخ ها
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
کاش کمی بررسی و فکر میکردید و بعد سخن میگفتید !!! تنها راه ورود به غزه خاک مصر است ، مصر مجوز ورود هنیه به غزه را صادر نمیکند ، مفهوم ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خوب از تونل بیاد پس اون تونلهای به چه درد میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خوب چرا رفت بیرون که لان نتونه برگرده
مفهموم؟؟؟
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
.هنیه کلا قطر زندگی می‌کنه به همراه فرمانده هان حماس اصلا قابل قبول نیست رهبران در جای دیگه زندگی کنند و برای جای دیگه تصمیم بگیرند
اردوغان شیرین مغز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
حرفاش در مورد فزه واقعیته
برام سوال بوجود آمده ببینم مردم چی میگن.. چرا وقتی تحریم شدیم هیچ مسلمانی در خارج از کشور تظاهرات به راه نینداخت ؟ مثلاً لبنان و حزب‌الله یا فلسطین و غزه؟ یا در کشور های عراق یا افغانستان ؟ مگر ما کم به این کشورها و انسان ها کمک کردیم؟
ما هم مسلمان هستیم و انتظار دلگرمی داریم . ببینم چاپ می کنی یا نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
مهم اینه که وقتی ترامپ برجام را فسخ کرد حتی ایرانی های خارج هم تظاهرات نکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
ما اسم مان مسلمونه! خودم را عرض مي كنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
کامنت و ادعای بحق و قابل تاملیه خداییش
راستی چرا؟
چرادر زمان حمله صدام به ایران کسی جیکش درنیامد؟؟؟؟
دلخوش به تمدید آتش بس ها نباشید زیرا اگر حتی یک ماه هم طول بکشد ، بعدش اسراییل حملات ویگرانگر خود را دوباره شروع خواهد کرد و جنگ تا نابودی کامل حماس ادامه خواهد یافت، حتی اگر تعداد تلفات غزه به سی هزار نفر برسد و تمام بناها و ساختمان های آن منطقه ویران شوند
حماس خودش مسبب ایجاد این وضع شد و هیچ امیدی به رهایی و حیات مجدد نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
مسبب جنگ ده ها سال جنایت صهیونیستها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خدا نمی ذاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
واقع بینی اما و اگر نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
به نفع شان هست براي حفظ جان بروند به يك كشور ديگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خخخ امید نداشته باش غربگدا
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
سخت در اشتباهی وقتی کسی وارد خانه دیگری شد چون زیر و بم اون خانه را نمیدونه توش گم میشه و ضربه میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
باید مغز جنابعالی را هم بفرستیم برای متخصص مغز
آقای پوتین تراژدی را فقط درغزه می‌ بیند و آمریکا را متهم میکند که توانسته تراژدی را در غزه رقم بزند انکار فراموش کرده بود خود عامل تراژدی غم انگیز در اکراین بود
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
اگر اوکراین به ناتو میپیوست حالا تو هم تو کشورت همین مقدار امنیت رو نداشتی
درود بر این روزنامه هاآرتص اسرائیل که هر روز از «شکست مفتضح رژیم صهیونیستی» خبر می دهد و اینقدر از «درماندگی رژیم صهیونیستی» و «حملات وحشیانه به نوار غزه» سخن می گوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اونها حزبهای مخالف هم هستند عموجان
زیر پای همو خالی میکنند
به این ادعاها نمیشه دلخوش کرد
غزه از یک شهر ساحلی آباد با مردم خوش و خندان شاسی بلند سوار ودر رفاه کامل به ویرانه ای بدون ٱب و برق و غذا تبدیل شد.

این پیروزی خجسته باد این پیروزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
کجا آباد بود؟ ما که جز تک و توک ماشین ندیدیم تو غزه
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
خدا کند برای هیچ کجای دنیا جنگ بوجود نیاید اون شاستی بلند ها و منزلهای آنچنانی دوباره تهیه میشود ولی عزیزانی که رفتند جایگزین ندارند همانطور که عزیزان ما در جنگ رفتند و هیچ جایگزینی برای آنها پیدا نشد که همچون آنها مردان مردی باشند که تاریخ به این زودیها به خود نخواهد دید
اردوغان حقه باز دروغگوى پولدوست است
نوكر دست بسته اسراييل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اختیار خودش داره
و بر اساس منافع مردم و کشورش تصمیم میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اردوغان دیپلماسی داره داداش من
در قاموس سیاست واژه ای به نام اخلاق وجود ندارد
درعوض منافع ملی بسیار فرکانسش بالاست
اردوغان را مردم ترکیه انتخاب کردند تا منافع و زندگی انها را تامین بکنه
شطرنجبازه
مسئولین من و شما هم باید باشند
نکته ای که در بازنشر یا نقل قول از رسانه های صهیونیستی در نظر گرفته نمی شود، تفاوت فاحش فضای رسانه در اسرائیل و ایران است.
نادیده گرفتن این تفاوت ها در فضای رسانه ای ایران و اسرائیل، باعث شده مخصوصاً در ایام جنگ غزه، بارها و بارها واژه "اعتراف صهیونیست‌ها" در رسانه های داخلی تیتر شود.
حماس برای آزادی 10000زندانی از بند اشارات اسراییل
10000 فلسطینی دیگر را هم دو دستی تقدیم اسرائیل کرد.

این دستاورد نیست
این پیروزی هیمنه اسرائیل را درهم شکسته
عقل که نباشه
جان در عذابه
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
سلام بر دنیای مغز و فکر البته اگر چیزی داشته باشی اگر هم باشد همچون نخی هست که قطع که شود گوشهایت هم خواهد افتاد این جواب بی ادبی شماست که با خودت فکر نکنی خیلی میفهمی چون انسان فهیم با ادب و دلیل سخن میراند
در همین جنگ اخیر دهها نیروی حماسی به اسارت اسراییل درآمده اند این رشته سر دراز دارد .
این چه نقل قولی از هاآرتص بود ترجمه کردین و هر جا دلتون خواست تغییر دادین چه بسا کل مفهوم را عوض کرده باشین
اسرائیل وسط غزه پرچم زده نصف شهر غیر قابل سکونت شده یک میلیون نفر فرار کردند جنوب دیگه چیکار باید انجام بده شما بگین پیروزی
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی