بازدید 20584

ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۳/ جزئیات افزایش حقوق کارمندان مشخص شد/ منابع هدفمندی یارانه‌ها رشد پیدا کرد

لایحه بودجه سال 1403 دیروز به مجلس رسید و اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای حضور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مشخص شدند. حال باید دید اعداد و ارقام بودجه برای سال آینده به چه صورت است و چشم‌انداز کشور چگونه قرار است رقم بخورد؟
کد خبر: ۱۲۰۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ 23 November 2023

مهم‌ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته/ کدام لوایح و طرح‌ها نیمه کاره ماندند؟

به گزارش تابناک سیاسی و مجلس، بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد که مشتمل بر هفت فصل شامل: احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه بود.

منابع عمومی دولت در بودجه با رشد ۱۶.۷ درصدی به ۲۴۲۹ هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد ۴۱.۹ درصدی ۱۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. فروش نفت هم در لایحه ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال گذشته کاهش ۱۶ درصدی داشته است و  بر اساس پیش‌بینی لایحه بودجه ۱۴۰۳ صادرات نفت روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو تعیین شده است.

بررسی جزئیات بخش اول لایحه

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع هدفمندی یارانه‌ها هفت میلیون و ۵۸۸ هزار میلیار ریال برآودر می‌شود. در حالی که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه امسال ۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۲۰ میلیار ریال بود. بنابراین می‌توان گفت منابع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی داشته است.

 طبق این لایحه، درآمد نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی حدود ۵۵۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. یعنی قیمت هر بشکه نفت صادراتی برابر با ۶۵ یورو در نظر گرفته شده و نرخ تسعیر هر یورو نیز ۳۱ هزار تومان تعیین گردیده است. بر اساس بودجه ۱۴۰۳ مقدار صادرات نفت خام و میعانات، یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز و مقدار صادرات گاز طبیعی نیز ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال با قیمت صادراتی ۰.۲۹ یورو به ازای هر مترمکعب لحاظ گردیده است.

از طرفی سهم نفت در بودجه ۱۴۰۳ برابر با ۲۲.۸ درصد است در حالی که در قانون بودجه امسال ۲۹ درصد تعیین شده است. این ارقام نشان می‌دهد سهم نفت در منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال کاهش ۶.۲ واحد درصدی داشته است. در حالی که سهم درآمدهای مالیاتی دو برابر درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است که این به معنای تغییر رویکرد بودجه از درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای پایدار است.

دولت از حقوق ورودی در بودجه ۱۴۰۳ چشم‌پوشی کرد؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ که از سوی دولت منتشر شده است، سقف درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۳ و تراز عملیاتی مالیات بر واردات (حقوق ورودی) نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش داشته است.

در جدول شماره لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است که مالیات بر واردات (حقوق ورودی) در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۵۴ هزار و و ۹۳۰ میلیارد ریال بوده در حالی که این مبلغ در سال آینده به یک میلیون و ۴۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید و نشان دهنده کاهش ۳.۸ درصدی در دریافتی دولت است.

همچنین بر اساس پیشنهادی که در لایحه بودجه سال آینده شده است، حقوق کارمندان ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. ضمننا پیشنهاد شد بنیاد شهید، امور ایثارگران، سازمان بهزیستی کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای آن دسته از جانبازان و آزادگان که به دلیل وخامت وضعیت سلامت فاقد شغل  هستند ماهانه‌ای را در چهارچوب آیین نامه اجرائی مصوب هیات وزیران پرداخت کنند. 

همچنین بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده، سقف خالص پرداختی در تمام کشور برای کارکنان تمامی دستگاه‌ها و بازنشستگان و وظیفه‌بگیران نیز ۶۵ میلیون تومان تعیین شد و پرداخت مازاد بر این سقف ممنوع است. همچنین بر اساس بند ت پاداش پایان خدمت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

جزئیات مالیات‌ستانی در سال ۱۴۰۳

سقف معافیت مالیاتی در تبصره ۱۶ به این صورت است که حقوق‌های ۱۲۰ میلیون تومان معاف از مالیات است. حقوق‌های ۱۲۰ تا ۱۶۸ میلیون تومان ۱۰ درصد، حقوق‌های ۱۶۸ میلیون تومان تا ۲۷۶ میلیون تومان ۱۵ درصد، ۲۷۶ میلیون تومان تا ۴۰۸ میلیون تومان ۲۰ درصد و حقوق‌های بالای ۴۰۸ میلیون تومان ۳۰ درصد مالیات می‌پردازند.

در ادامه آمده است افرادی که در دستگاه‌ها تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق التدریس، حق التحقیق، حق الزحمه، حق نظارت، حق التالیف خدمت می‌کنند مشمول حکم این بند هستند. البته اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری شامل این حکم نمی‌شوند و بایدی طبق ماده ۸۵ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مالیات بپردازند.

بحث مالیات‌ستانی از خانه و خودروهای لوکس در بودجه سال ۱۴۰۳ همچون دوسال گذشته نیز مطرح شد و بر اساس آن، خودروهای بالای سه میلیارد و خانه‌های بالای ۲۵ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک آن بوده است.

البته  واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شوند و باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز خواهند شد که ۵۰ درصد از جریمه‌های دریافتی بر حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل اختصاص می‌یابد.

بر اساس تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ و در جهت حمایت از جوانی جمعیت، خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند و والدین دهه ۶۰، تخفیف مالیاتی ۳۰ درصدی می‌گیرند.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف درآمدهای مالیاتی از ۷۴۸ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵۰ درصدی و رشد ۳۷۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از منابع صادرات نفت و گاز

براساس تبصره ۴ لایحه بودجه سال آینده شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز مکلف هستند درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را به حساب ارزی که به نام دولت نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود وازیز و یا هر ماهه سیاهه آن را به بانک مرکزی تسلیم کند.

سهم صندوق توسعه ملی از منابع صادرات نفت و گاز ۴۰ درصد، سهم مناطق نفت خیز، گاز خیز و توسعه نیافته سه درصد است و ۱۴.۵ درصد از وجوه واریزی به صورت علی الحساب در وجه شرکت‌های ملی نفت یا گاز پرداخت شده و تسویه حساب قطعی طبق قراردادهای مذکور در مقاطع سه ماه انجام می‌شود.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، به دولت اجازه داده می‌شود ۶ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی، یا اسناد خزانه اسلامی (یکساله) با تضمین از سوی دولت پرداخت شود.

براساس لایحه بودجه سال آینده چنانچه مبلغ و دفعات واریز به حساب غیرتجاری بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنش‌ها و تجاری نبودن حساب‌ها و ارائه اسناد و مدارک مربوطه برعهده صاحب حساب است.

همچنین دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای اشخاص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارند، تا سقف ۴۵ میلیون تومان برای یک سال، معافیت مالیاتی در نظر گرفته بدان معنا که هرگونه واریزی به حساب این اشخاص تا سقف تعیین شده، معاف از مالیات است.

 
 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۹
افزایش حقوق ۱۸ درصد و بالا نبردن سقف معافیت مالیاتی یعنی اینکه افزایش واقعی حقوق حدود ۱۵ درصد.
با این تورم لجام گسیخته حقوق بگیران فقیرتر خواهند شد
ای دولت محرومان چرا عملکرد شما برخلاف منافع قشر ضعیف جامعه هست؟!
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
این تصمیمات نتیجه سکوت کارمندان و کارگران است بهترین گار در مرحله اول تحریم انتخابات مجلس است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
از دست که نالیم ، که از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
دولت محروم ساز فقط زورش به حقوق بگیر میرسه
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
وقتی قیمت خانه هشت الی ده میلیارد هست آیا مسخره نیست با هیاهو رقم هیجده درصد را مطرح می کنید خوب معلوم است کسانی که حساب های بانکی شأن پر از دلار و یورو هست آنوقت مردم ساده لوحانه انتظاردارند کسی در فکر اینها باشد خودشان اگر جای مردم بودندبا دریافت حقوق ناچیز خودزمین و زمان را بهم دوخته بودند,
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
و البته که مالیات هم ۱۰ تا ۱۵ درصد اعمال می شود و
ودر واقع یعنی افزایشی در کار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
چرا این حضرات همه افزایش تورم را ناشی از حقوق میدانند، مگر در چند سال گذشته تورم همیشه بالای ۴۰ نبوده،ولی افزایشحقوق ها حداکثر ۲۰ بوده، چرا اقتصاد را ول کردند چسبیدند به حقوق ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
برای اولین بار بعد از قحطی جنگ جهانی
کودکان و بچه مدرسه ای های ایرانی به دلیل سو تغذیه و نارسایی مواد مغذی و پروتئین و ویتامین دچار توقف در رشد شده اند.
بعد حضرات دم از رشد اقتصادی و رتبه ایران در اقتصاد جهان می زنند.
افزایش 18 درصد حقوق شرم آور نیست جدا؟ طبق کدوم حساب و کتابی واقعا این درصد رونمایی شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
وحید جان، اگر تصمیمات مسئولین کشور ما حساب و کتاب داشت که امروز وضعیت مملکت اینقدر اسفبار نمیشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
وقتی حقوق های کارمندان همیشه کمتر از تورم است و چندین سال است اتفاق میافتد الان حقوق یک بقالی بیشتر از حقوق قاضی شده، حالا شما چطور میخواهید به فرزندت بگی برو درس بخوان و به مملکت خدمت کن. بخدا دارند مملکت را ویران میکنند با این اقتصاد فشل همه. چند سال بعد ما نه مهندسی خواهیم داشت و نه قاضی و استاد و معلم درست و حسابی که حالش خوب باشد بخوان ته ماجرا را....
این بودجه انقباضی است .
تورم واقعی نزدیک ۱۰۰ درصد است و افزایش حقوق ۱۸ درصد .
تولید در مخاطره است و کسب کارها تعطیل ولی مالیات ۵۲ درصد افزایش یافته .
این بودجه ناراضایتی های عمومی به همراه خواهد داشت بنابر این ضد امنیتی است .
این همه منابع نفت و گاز رو میزنن به جیب بعد هزینه کسر بودجه و بیسوادیشون و سیاستهای غلط رو باید مردم بدبخت با مالیات بدن. حتی از اون مالیات هم ریالی خرج خود مردم نمیشه
مالیاتی برای خونه بیست و پنج میلیارد تومان،!۹۰درصد مردم خونه تا ده میلیارد تومان هم ندارن
پیشبینی دولت در بودجه ، افزایش فروش نفته
سهم نفت از بودجه کم شده
نتیجه اینکه پول حاصل از فروش نفت کجا میره ؟!
هوا میره؟
استثمار است...چندمین سال است که افزایش حقوق کمتر از نصف تورم ...‌ این قضیه با تکرار هر سال ضریب تصاعدی به فقر کارمندان میزند....کمتر از ۲۰۰ دلار در ماه ...عین ظلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
شما فکر می کنی تورم ۴۰ درصد است که افزایش حقوق نصف تورم است ؟
نه اینطور نیست آمار بانک مرکزی هم مثل بقیه حرفهاشون دروغ محض است
بهتره بگیم برده داری نوین دولتی ... زن و بچه کارمندان چه گناهی کردند در این تورم کمر شکن ؟؟ سفره کارمندان هر سال کوچکتر از پارسال .. فریادرسی هم نیست
اون ساندیسی های مزدور که در دفاع از این دولت فشل یقه خود را پاره می کنند، اینجا چرا هیچ کامنتی راجع به گرفتاریهای مردم نمی گذارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
اونا ساندیسشون رو خوردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
بخصوص ساندیس خور با پرچم عراق و متخصص مغز کجایند؟
تو بودجه معادن مخصوصا معادن طلا رو هم حساب میکنن یا اونها برای از ما بهترونه
مشخص نیست مجلس حامی مردم هست یا حامی دولت چگونه هست که هر سال تورم بالای 40درصد ولی افزایش زیر 15 درصد به صورت میانگین. مردم متاسفانه یتیم هستند و کسی هم جوابگو نیست.
نویسنده این متن ظاهرا از سواد ریاضی در حد ابتدایی هم برخوردار نیست. اولا حقوق ها را بر حسب تومان نوشته ولی اعداد ریالی هستند. دوما بودجه را نیز هم عددی و هم به حروف توامان نوشته شده است. معلوم نیست ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان یعنی چه!؟
اعتصاب سراسری چاره کار
مقدار مالیات افزایش یافته دولت فقط از مردم مالیات میگیره اما نهاد های خاص با درآمد نجومی از مالیات معاف هستن
و کارکنان از قبل فقیرتر خواهد شد. دولت محترم با معاش مردم بازی نکن.
اما مشاغل آزاد با افتخار هزینه خود را مطابق با تورم افزایش خواهند داد و این یعنی شکاف بیشتر طبقاتی
هر روز فقط افزایش قیمتها و پرداخت مالیات بیشتر توسط حقوق بگیران
بی عرضه ترین دولت تاریخ
افزایش مالیات۴۲درصد
تورم۶۲درصد
افزایش حقوق۲۰درصد
گوشت پارسال آبان ماه ۱۲۵ هزار بوده الان شده ۵۵۰ هزار تومن. حقوق کارمند رو پارسال ۱۰ درصد زدی که تورم بالا نره و بالا رفت اونم ۴۰۰ درصد. واقعا اصل و نسب شماها خدا میدونه از کجاست
۱۸درصد افزایش برای کارمند. مالیات رابستی به تنگش. یعنی تو اون دولت تو اون مجلس یه عاقل نیست. برادر حقوق کارمند وکارگرفقط ۱۰ یک ماه را جواب میده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
ده روز یک ماه
دولت محرومان مجلس انقلابی این بلایی که شماسرمردم آوردیدسابقه نداشته چرابایدشماهلحقوق های چندده میلیونی داشته باشید مردم حقوقشان به ده میلیون نرسید
قبلا با پاداش پایان خدمت میشد خونه خرید سال دیگه پژو پارس هم نمیشه خرید. به قله نزدیکیم
ما ملت ترسو و بی عرضه ای هستیم. بیخودی هم اف نیاییم. هیچی نیستیم. یه مشت ترسو و بزدل که نمی تونیم حقمون رو بگیریم تو کشور جمع شدیم.
سلام بنده کارمند یکی از وزارتخانه ها هستم خواهش میکنم یه سری به وزارتخانه ها بزنید این دولت افرادی رو بهشون پست داد که بخدا بعضی ها هنوز فارغ التحصیل نشدن بدون آزمون بدون گزینش سر ظهر که میشه فکر میکنی پادگان نظامیه بعد چی انتظار دارید حقوق ما بدبخت ها که با آزمون پدرمون دراومد اومدیم بنده ۲۲ سال سابقه فوق لیسانس سال ۷۸ کل حقوقم ۲۰ مالیات و بیمه و دو تا وام ۵۰ تومنی در طول این سالها ۱۴ تومن خالص دریافتی ۸ تومن اجاره خونه با یه دانشجو و یه محصل دبیرستانی با ۶ تومن چه جوری زندگی کنم به خدا عین واقعیت نوشتم هر کسی در مورد مطالبی که نوشتم میگه دروغ میگم بیاد ثابت کنم
دولت آقای رئیسی دولت شعار نیست بلکه دولتی است که شعار رو عملی می کنه. دولت ایشان دولت محرومان هست یعنی با این تورمی که تو این دو سال نیم حضور دولت و عدم سنخیت اون با افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان بوده به نحوی همه مردم رو از دسته متوسط جامعه به دسته فقرا و محرومین کشونده پایین و تقریبا الان ۹۵ درصد سفره ها به آب رفته. گوشت و سفر و تفریح و کتاب و... که تو دولت روحانی حذف شده بود الان ایشون تلاش شون خوشبختانه به ثمر نشست و ماست و نون و میوه رو میخان از سفره حذف کنند. دم همه دولت مردان گرم. دم همه مجلس ها و نمایندگان مردم نیز گرم که سکوت کردین و هر چند گاه اگه یکی حرفی هم میزنه میندازنتون گوشه رینگ.
افزایش 20 درصدی کارکنان بیشتر شبیه شوخی و توهین میباشد چون الان حقوق یک حمال و حتا حقوق یک روزه خان چندین برابر حقوق یک کارمند است و اگر 20 درصد را جلوی گربه بیاندازند قهر میکند......
دولت رئیسی خجالت بکش. این دولت کارمندان ، کارگران و بازنشستگان را کاملا نابود کرد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی