بازدید 2573
۹

دیدار امیرعبداللهیان و مقام ارشد طالبان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با "ملاعبدالغنی برادر"، معاون نخست وزیر دولت سرپرستی‌ افغانستان در امور اقتصادی که در رأس یک هیأت عالی اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۲۰۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰ 05 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارحه، وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به جایگاه مهم افغانستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و با اظهار خرسندی نسبت به خروج اشغالگران آمریکایی از خاک این کشور که طی سالیان طولانی مصائب بزرگی برای ملت افغانستان رقم زده‌اند گفت، استقلال و توسعه افغانستان، آسایش و رفاه مردم و ثبات و امنیت این کشور برای جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود جمهوری اسلامی ایران مصمم است در سايه مناسبات همسايگی به عبور افغانستان از شرایط کنونی کمک‌ کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی تحت حمایت تمام عیار آمریکا گفت، مواضع افغانستان در خصوص فلسطین و تحولات جاری غزه مورد توجه است و ملت فلسطین از کشورهای اسلامی انتظار دارند که بطور مؤثر از آنها در مقابل جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی حمایت نمایند. 

وزیر امور خارجه کشورمان توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و افغانستان را در راستای منافع مشترك مهم و حائز اهمیت دانست و با توجه به مسئولیت معاون نخست وزير افغانستان در حوزه اقتصادی و نیز وزرای اقتصادی همراه ایشان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط اقتصادی، تجاری، صنعت و فناوری های جدید تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به جمعیت چند میلیونی مهاجران افغانستانی که تحت شرایط خاص افغانستان به ایران آمده اند، گفت جمهوری اسلامی ایران در حُسن میزبانی از برادران و خواهران افعانستانی تلاش های زیادی انجام داده است، معهذا با توجه به‌ ابعاد مختلف مسائل، موضوعات و مشکلات مرتبط با مهاجرین، ضروری است با همکاری مشترک، موضوع مهاجرت و مسائل و مشکلات مرتبط با مهاجرین تدبیر و مدیریت گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین موضوع آب و تأمین حقابه جمهوری اسلامی ایران را حائز اهمیت بسیار دانست و تاکید کرد حساسیت موضوع آب و تأثیر مستقیمی که بر محیط زیست، زندگی و معیشت مردم دارد، ایجاب می کند که تامین حقابه ایران بطور ویژه مورد توجه دولت سرپرستی‌ افغانستان قرار گیرد.

ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر دولت سرپرستی افغانستان نیز ضمن تشکر از حُسن استقبال و میزبانی جمهوری‌ اسلامی ایران گفت، علاوه بر ضرورت همسایگی، توسعه همکاری ها با ایران برای ما یک انتخاب آگاهانه است و ما برای توسعه این همکاری ها در زمینه‌های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری آمادگی کامل داریم و رابطه دوستانه با ایران را حفظ خواهیم کرد.
 
وی از کمک‌های ارزشمند ایران به زلزله زدگان هرات تشکر و قدردانی کرد و آن را نشان دهنده سخاوتمندی دولت و ملت ایران دانست.

وی همچنین جنایات رژیم اسرائیل علیه ملت مسلمان فلسطین را غیرقابل تحمل دانست و ابراز امیدواری کرد تمام دولتها و ملتهای مسلمان به کمک برادران و خواهران مسلمان فلسطین بشتابند.

ملاعبدالغنی برادر با اشاره به اینکه ایران از زمان هجوم آمریکا به افعانستان همواره در کنار ملت افغانستان بوده است، گفت ایران سالهاست که از مهاجران افغانستانی سخاوتمندانه میزبانی می‌کند و ما از صمیم قلب قدردان جمهوری اسلامی ایران هستیم.

ملا عبدالغنی برادر با اشاره به همسایگی دو کشور گفت، افغانستان علاقمند است روابط تجاری خارجی خود را از مسیرهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد و از ظرفیت های بندر چابهار و بندرعباس برای صادرات و واردات خود استفاده بیشتری داشته باشد. وی همچنین خواستار همکاری های سه جانبه ایران، افغانستان و هند در این زمینه شد.

در این دیدار وزرای تجارت، دارایی و حمل و نقل و هوانوردی دولت سرپرستی افغانستان نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه مسؤولیتهای خود پرداختند و با ذکر موضوعات و اولویتها، پيشنهادات و ایده هایی را مطرح کردند.

همچنین با توجه به‌ حضور مسئولین مبارزه با مواد مخدر دو کشور در این دیدار، بر ضرورت گسترش همکاری‌های نهاد مسئول دو کشور در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
آدم قحطیه با اینا ارتباط برقرار میکتید؟
افتخاری است دست دادن با نماینده گروهی که اگر دستش برسد سرت را از تنت جدا خواهد کرد
دارید دست مردم رو به گناه ناخواسته آلوده میکنید.

بیرون انداختن افغانها وظیفه ی شما مسئولین هست که داره میافته گردن مردم
مهاجران افغانی برادران و خواهران ما نیستند، آنها استخوان لای زخم اقتصادی ایران و سربار مردم ایران هستند. متاسفانه با بیان نکردن لزوم بازگشت میهمانان نا خوانده در این ملاقات، دوباره بشدت تحقیر شدیم.
جنبش اصیل منطقه
امیر عبدالهیان با دشمن دست دادن، یک خیانت به مردم سیستان، به خانواده شهیدان مجموعه خودت و مهرجویی و همسرش و به همه آنهایی که از دیدن افغانی ها بیزار هستند است.
خدا رو شکر. سیستانی ها و بلوچ ها از تشنگی هم بمیرند اهمیتی ندارد. فقط افغانستان است که مهم است. هر جور آدم هم بریزند توی ایران اهمیتی ندارد و ما باید شکرگذار باشیم.
راستی «رئیس جمهور محبوب و مردمی حضرت آیت الله جناب آقای دکتر رئیسی» با اینها جلسه آشتی برگزار نمی کند تا از این «صاحب منصبان تروریست و جنایتکار بی فرهنگ و ضد زنان و دختران اما وحشی و عالی مقام» بخاطر تهدید پوچ و توخالی شش ماه قبلش عذرخواهی کند؟
خجالت آوره
کلا یه آدم حسابی پیدا نمیشه با ما دیدار کنه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست