بازدید 2191
۱

تاکید امیرعبداللهیان بر اجرای عهدنامه هیرمند

وزیر امور خارجه با تاکید مجدد بر حقابه ایران از هیرمند و با توجه به بازدید اخیر هیئت فنی ایران از افغانستان گفت: این بازدیدها بر مبنای عهدنامه ۱۳۵۱ هیرمند کمک می‌کند که شفافیت بیشتری را شاهد باشیم.
کد خبر: ۱۱۸۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵ 27 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در تماس تلفنی با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان درباره مسائل فیمابین دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو ضمن تأکید مجدد بر حق‌آبه ایران از هیرمند و با اشاره به بازدید اخیر هیأت فنی ایران از افغانستان بیان کرد: این بازدیدها بر مبنای عهدنامه ۱۳۵۱ هیرمند کمک می‌کند که شاهد شفافیت بیشتری باشیم. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۷ اردیبهشت ماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین حق‌آبه ایران از هیرمند به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران خوانده بود.

 بر اساس این گزارش امیرعبداللهیان ۲۳ مرداد ماه نیز درباره بازدیذ تیم فنی ایران گفته بود : برای اولین بار در هفته گذشته تیم فنی ما بر مبنای قرارداد ۱۳۵۱ از وضعیت آب در سد کجکی و در مسیر با همراهی هیأت حاکمه افغانستان بازدید کرد و منتظریم گزارش فنی تیم را دریافت کنیم و به پیگیری‌ها برای تامین حق‌آبه از هیرمند همچنان ادامه می‌دهیم. گزارش های اولیه حاکی از خشکسالی در داخل افغانستان و مسیر است.به صراحت به مقامات ذیربط افغانستان گفته‌ایم تا زمانی که تیم فنی و کارشناسی ما از سرچشمه سد کجکی و مسیر رودخانه بازدید نکند و گزارش فنی ندهد اینکه در آنجا خشکسالی است، نمی‌تواند برای ما ملاک باشد و امیدوارم هر چه زودتر گزارش این هیأت را دریافت کنیم. اینکه در آنجا به کشاورزان ما اجازه نمی‌دهند کشاورزی کنند، یک مسأله فنی وجود دارد.

 آزادی عکاس ایرانی

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی امروز به آزادی «محمدحسین ولایتی» عکاس ایرانی اشاره کرد و خواستار حل و فصل برخی موضوعات مطروحه قبلی شد.

امیرعبداللهیان شب گذشته با نأکید بر تداوم تلاش‌ها برای آزادی عکاس ایرانی ابراز امیدواری کرده که عکاس ایرانی بازداشت شده در افغانستان بزودی آزاد شود. ولایتی شب گذشته تحویل سفارت ایران در کابل شد  و در این سفارتخانه حضور دارد، ولی اخبار منتشر شده حاکی از آن است که او در حال حاضر ممنوع الخروج است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان خیر افغانستان و مردم خوب آن کشور بوده است. 

وی حضور گسترده اتباع افغانستان در ایران را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ایران بر همکاری همه طرف‌ها در داخل افغانستان در راستای ثبات و‌ امنیت و رفاه مردم این کشور تأکید دارد.

دعوت متقی از امیرعبداللهیان برای سفر به کابل

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفت‌وگو، ضمن تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران گفت که تلاش‌ها برای حل برخی مشکلات در جریان است. 

وی ضمن دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به کابل، روابط افغانستان و‌ ایران را مبتنی بر همسایگی و برادری خواند.

امیرعبداللهیان و ملامتقی فروردین امسال نیز در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند با یکدیگر دیدار کرده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
با التماس و خواهش و من بمیرم تو نمیری طالبان به ایران آب نمیده
تنها راهش بستن مرزها و اخراج گسترده افغانیها از ایرانه و اگه جواب نداد زبان زور و تهدید نظامی قطعا جواب میده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست