بازدید 4775

راهکار برون رفت از چالش‌های حوزه انرژی/ اقتصاد ایران همچنان وابسته به نفت است

علی حتمی، کارشناس انرژی، درباره چالش‌های موجود حوزه انرژی کشور به تابناک توضیح داد: اقتصاد ایران همچنان وابسته به نفت است، در حالی که نباید چنین باشد، چون نه‌ تنها محل تامین درآمد کشور وابسته به یک بعد می‌شود (اقتصاد نفتی) بلکه این روند آینده‌ای هم ندارد! چشم‌انداز جهان حاکی است که دیگر منابع زیرزمینی اقبالی ندارند و به زودی کنار گذاشته می‌شوند و ثروت‌های زیرزمینی به روی زمین می‌آیند.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 01 November 2023

بحران انرژی قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار می‌رساند - شانا

به گزارش  تابناک اقتصادی، ایران خدادادی از منابع غنی انرژی بهره مند بوده و قدمت صنعت نفت در کشور ما به بیش از یکصد سال می رسد؛ اما تا کنون در استفاده از این منابع در جهت تولید قدرت ملی و تضمین منافع نسل های فعلی و آینده به درستی استفاده نکرده است. 

علی حتمی، کارشناس انرژی، در این باره به تابناک توضیح داد: متاسفانه در کشور ما همواره دولت‌های مختلف آخرین راه تأمین مالی پروژه‌های ملی را استقراض از صندوق توسعه ملی یافته اند و نتیجه آن این شده که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دیون دولت به صندوق ایجاد گشته است.  


 این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: کشور نروژ با اینکه دارای منابع نفتی در آب‌های ژرف و با هزینه تولید بالاست، دارای صندوقی ۴/۱ تریلیون دلاری است که نه تنها آسایش نسل فعلی بلکه نسل‌های آتی را نیز تأمین و تضمین می‌کند.  


علی حتمی ادامه داد: این کشور با حمایت صحیح از شرکت‌های داخلی خود بیش از صد شرکت معتبر بین المللی در حوزه بالادستی نفتی ایجاد کرده که هم صنایع نفتی خود را پشتیبانی می‌کند و هم در عرصه رقابت‌های جهانی عرض اندام کرده و منشأ صادرات خدمات مهندسی و ورود ارز به کشورشان را فراهم می‌کند.  


نگاهی به روند گذار جهانی انرژی 


وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما نباید از عایدی منابع نفتی در بودجه جاری کشور استفاده شود؟ گفت: در حالت ایده آل بله؛ اما به هر حال در اوضاع کنونی اقتصاد ما به نفت و درآمد‌های نفتی وابسته است. نباید فراموش کنیم که در روند گذار جهانی انرژی در بهترین شرایط، یک پنجره ۳۰ ساله برای فروش نفت و یک پنجره ۵۰ ساله برای فروش گاز داریم؛ یعنی اگر تا سال ۲۰۵۰ نفتی در مخازن نفتی ما  باشد چندان ارزشی نخواهد داشت.  


حتمی ادامه داد: کشور‌های مشابه ما مانند همین کشور‌های نفتی حوزه خلیج فارس، نرخ تخلیه مخازن خود را با این پنجره‌های زمانی منطبق کرده اند تا ثروت‌های زیرزمینی را به دارایی‌های در دسترس و روزمینی تبدیل کنند. متاسفانه هنوز در کشور ما برخی، مسئولان با مباهات از اینکه تا ۱۰۰ سال آینده نفت داریم سخن می‌گویند.


منابع نفت و گاز تنها پیشران اقتصادی کشور 


کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: هم اکنون تنها پیشران اقتصادی کشور که سریع و با بازده لازم می‌تواند بهره برداری شود، منابع نفت و گاز است. اگر ما می‌توانستیم اقتصاد کشور را مستقل از درآمد‌ها و عایدی نفت و گاز اداره کنیم که حالت ایده آل قضیه بود. اما دست کم در اوضاع کنونی باید از این مسیر در جهت تقویت اقتصاد ملی استفاده ببریم.   


حتمی در پاسخ به این پرسش که از منابع نفت و گاز باید به عنوان کاتالیزور و موتور محرک اقتصادی کشور استفاده شود، گفت: بله. در حقیقت کارکرد اقتصادی نفت و گاز برای ما نه تنها به عنوان یک نهاده تولید مطرح است، بلکه به عنوان تأمین کننده منابع لازم برای اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی باید مورد توجه باشد.  

چالش ناترازی انرژی ملی است


به گفته وی، متاسفانه حتی در تأمین انرژی به عنوان یک نهاده تولید نیز در سال‌های اخیر دچار مشکل شده ایم. ناترازی گاز و برق و مشکلات تأمین بنزین و گازوئیل زیبنده کشور ما نیست. در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که مشکل ناترازی گاز به چندین دلیل تنها مشکل شرکت ملی گاز یا وزارت نفت نبوده و مشکلی در سطح ملی است.  


کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اولاً بخش اعظم برق تولیدی کشور از نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود که عمده خوراک آن‌ها گاز طبیعی است. دوم آنکه گاز طبیعی به عنوان خوراک پتروشیمی و تأمین کننده صنایع فولاد و سیمان غیرقابل جایگزین است و اقتصاد کشور وابسته به این صنایع مادر است؛ لذا کمبود و ناترازی گاز طبیعی اثری جبران ناپذیر در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد. با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری در خصوص برنامه هفتم و ابلاغ کلیات آن، ما باید در مسیر رشد اقتصادی ۸ درصدی قرار بگیریم که نه تنها مستلزم رفع ناترازی گاز است، بلکه باید متناسب با آن رشد نیز منابع انرژی لازم تأمین شوند.   


حتمی در ادامه با ارائه راهکار‌هایی برای برون رفت از چالش‌های حوزه انرژی گفت: مشکلاتی که اشاره شد قدیمی، مضمن و از بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی کشور است. عناوین این مشکلات به قدری متعدد است که ارائه راهکار برای آن‌ها نیاز به چندین و چند رساله مکتوب دارد.   


لزوم بازنگری در حکمرانی منابع و مصارف انرژی 


کارشناس حوزه نفت و گاز ادامه داد: بحث اصلی که می‌توانم در این مجال به آن اشاره کنم، لزوم بازنگری در حکمرانی منابع و مصارف انرژی است که این مقوله هم پیوند و وابستگی به سایر شاخص‌های اقتصادی دارد. به این معنی که اگر صحبت از روش‌های قیمتی بهینه سازی مصرف به میان می‌آید، دو نکته را نباید فراموش کرد؛ نخست لزوم اجرای همزمان سیاست‌های قیمتی در کنار سیاست‌های غیرقیمتی و دوم توجه به نرخ حقوق و دستمزد در مقایسه با قیمت انرژی در کشور است.  


حتمی افزود: ما شاهد تجربه افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی در سال‌های گذشته بوده ایم. اما آیا این افزایش قیمت موجب بهینه سازی مصرف در کشور شد؟ پاسخ کاملاً روشن است. اگر چنین بود در شرایط حاضر قرار نداشتیم.  


به گفته وی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید متناسب با حداقل درآمد و نرخ حقوق و دستمزد شاغلین کشور باشد. تنها در این صورت است که افزایش قیمت منجر به توسعه فقر انرژی و فقر مالی و افزایش تورم نخواهد شد و می‌توان از آن اثرات سودمند را انتظار داشت؛ لذا بهبود وضعیت کشور در زمینه انرژی وابسته به متغیر‌های اقتصادی در ابعاد مختلف است که یک جراحی سنگین را می‌طلبد. اگر این کار را به تغییر و اصلاح حکمرانی در حوزه اقتصادی و انرژی تعبیر نماییم، امری است که تنها با توجه ویژه وکلای مردم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل انجام خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
نظر ایشان در خصوص افزایش قیمت حاملهای انرژی در گذشته کاملا نادرست است آنجا که گفته اند:ما شاهد تجربه افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی در سال‌های گذشته بوده ایم. از مجلس هفتم به بعد طرح تثبیت قیمتها توسط نمایندگانی از جمله آقای دکتر توکلی ، نادران و حداد عادل پی ریزی و تا کنون دنبال گردید است و بعدها نیز به دلیل عدم توجه دولت و نمایندگان از اثرا آن در آینده همچنان ارزانترین بنزین را در دنیا داریم. نظرات وی بعضا به لحاظ تئوری و آماری با واقعیات همخوانی ندارد.
سیاست عاقلانه اینستکه از محل فروش نفت صنایعی ایجاد شود که تولیدات آن در بازارهای جهانی منبع درآمد در آینده باشد در غیر اینصورت در ۲۰ یا ۳۰ سال آینده فروش نفت افت می کند و ما می مانیم یه عالمه کاسه چه کنم ، البته برای اجرای این راهکار به آدمهای قوی ، بزرگ و متفکر نیاز داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
تا حالا غیر از این نبوده فقط بد اجرا شده و درامد فروش نفت در اختیار گروهی خاص قرار گرفته که همه صنایع و امکانات کشور را برای خود کرده اند
بر خلاف آمارها و نظرات مسئولان که همیشه مردم مقصر مشکلات هستند دو مشکل بزرگ در منابع نفت و گاز کشور وجود دارد اول، صادرات زیر قیمت و دریافت نصف و نیمه پول آن سال ها بعد از فروش دوم، نابودی ارز حاصل از این صادرات با تصمیمات و سیاست ها اشتباه
افزایش سرمایه گذاری روی انرژیزهای پاک خورشیدی وبادی وزمین گرمایی وبهره گیری از انرژی امواج توفنده دریایی واقیانوسی بجای سرمایه گذاری روی سوخت های فسیلی ( توسعه انرژی های الکتریکی )
دلیل اصلی ناترازی انرژی وجود میلیونها اتباع بیگانه هست و راه حل کمبود ارژی هم اخراج ۱۰۰ درصدی اتباع و همه نسل هایشان هست. با توجه به ثبات و پایداری افغانستان اینها دیگر پناهنده نیستند و همه شان باید برگردانده شوند و اینقدر هزینه به ما تحمیل نکنند.
فکر کنم شما خبر از جنگ غزه نداری
فعلا همه هم و غم حاکمان رفع مشکلات عربهای غزه و فلسطین و حماس و ...‌ هست.
پس چند سال صبر کنید
اینهمه موشک و ... تولید کردن بازار نداره ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
پس از حدود دو دهه بعد از تصویب قانون مدیریت پسماند در ایران، همچنان تولید و انباشت پسماندها یک معضل محسوب می‌شود.الهه سلیمانی، مدیرگروه محیط زیست مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت دفن زباله در ایران گفت: «75 درصد پسماند عادی کشور دفن می‌شود که 95 درصد آن به صورت غیراصولی است. این شیوه دفن پسماند سالانه 48 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد می‌کند.
کل مصرف بخش خانگی را میشود مدیریت کرد البته با کمکهای دولت اگر عزمی وجود داشته باشد . (یکبار برای همیشه) ترویج استفاده از انرژی خورشیدی در منازل در دو بخش برق و آب گرم ، استفاده از وسایل گازسوز کم مصرف از جمله بخاری های ژاپنی فن دار ، استفاده از کرسی . فقط با استفاده از این سه قلم هم مصرف میزان برق و گاز بشدت کاهش پیدا کرده هم هزینه مصرفی خانوار کاهش بسزایی خواهد داشت .
مشكل ساختار نادرست اداره كشور است
زيرا مردم در اداره كشور كارامد نيستند و كشور را ادمهاى كمدان نالايق اداره ميكند
سوخت ارزان را به مردم ميدهيد تا ناراضى نباشند . ٩ ميليون اتباع خارجى از اين سوبسيد ها استفاده كرده و ايتها باعث ميشود كه كشور از نظر اقتصادى و برنامه ريزى دچار فروپاشى شود
پتروپالایشگاه کشاورزی مدرن مسکن ایتی
به زودی وابستگی به نفت پایان می یابد چون با دست اندازی دولت به ساختار شرکتهای نفتی و مدام دست کردن در جیب نفت سرمایه گذاری مجدد صورت نمی گیرد و نتیجه هم معلوم است. تا وقتی اقتصاد به دلیل سیاست خارجی وابسته به یک گروه نظامی به نان حماس است امیدی وجود ندارد.حمایت میکنیم ازشون ادعا میکنیم آزاد و مستقلند و هر کاری دلشون میخواد بدون هناهنگی میکنند با سلاح ایرانی و پول ایرانی ولی ما کنترلی روشون نداریم تا ما تاوان بیشتری بدهیم و البته مردم بی دفاع غزه که گوشت دم توپ شدند.
اقتصاد کشور فعلا داره از جیب مردم بینوا تامین میشه ..یعنی مردم دارن مملکت را میچرخانند .....با مالیات های زوری ومن در اوردی که از مردم میگیرند ....با ارزش افزوده ای که قرار بود فقط چند سال اجرا بشه وچون به مذاق اقایون خوش امد نه تنها برداشته نشد که سال به سال هم افزایشش دادن....با گران کردن دلار وخونه وماشین وهزار کوفت وزهر مار دیگه ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی