بازدید 5697

تدبیر ویژه فراجا برای حل معضل معتادان متجاهر؛ بازداشت گسترده در راه است؟!

طرح و تدبیری که البته اجرایش منحصر به تهران نیست و قرار است در نقاط دیگر کشور هم اجرایی شود؛ نکته‌ای که فرمانده فراجا با اشاره به آن گفت: فعلا توافقی که با ستاد مبارزه با موادمخدر داشتیم، بنا شده به صورت پایلوت مسئولیت تهران را بپذیریم و کار کنیم و خروجی را در بیاوریم. البته نتایج از الان معلوم است و حتما طرح خوبی خواهد بود. اما پس از اجرای این طرح، می‌شود آن را در دیگر نقاط کشور هم اجرا کرد.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷ 30 October 2023

تدبیر ویژه فراجا برای حل معضل معتادان متجاهر؛ بازداشت گسترده در راه است؟!فرمانده فراجا از برنامه‌ای برای حل معضل معتادان متحاهر خبر داد که این گمانه را تقویت می‌کند که بازداشت گسترده این افراد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ هر ساله با فرارسیدن موج سرما در کشور، اخباری ناخوشایندی از مرگ و میر کارتن خواب‌ها منتشر می‌شود که یادآور معضلی چندین ساله و دردناک است؛ معتادان طرد شده از خانواده و جامعه که به دلیل وضعیت وخیمی که با آن دست به گریبان هستند، جایی بهتر از گوشه و کنار شهر برای گذراندن شب‌های سرد پیدا نمی‌کنند و در نتیجه سردی هوا، شماری از آنان جانشان را در این راه تیره و تاریک از دست می‌دهند.

معضلی که یکی از تدابیر جدی برای مقابله با آن، ساخت گرم خانه‌های متعدد در شهر‌هایی مانند تهران است که البته نقش بسیاری در کاهش این دست مرگ‌ها داشته، اما هنوز هستند معتادانی که وخامت اوضاع شان مانع می‌شود، تن به حضور در این مراکز دهند و در نتیجه «مرگ» سرنوشت محتوم ایشان، به ویژه در شب‌های سرد سال است. افرادی که بیش از محل خواب و وعده غذای گرم، به رهایی از افیونی که گرفتارش هستند، نیازمند هستند و کمتر شاهد طرح و تدابیری ویژه برای کمک به ایشان در این راستا هستیم.

اقدامی که به نظر می‌رسد با طرح جدید نیروی انتظامی، در دستور کار این نهاد قرار گرفته و امروز فاز نخست آن با افتتاح و بهره‌برداری مرکز نگهداری و بازپروری سروش در کهریزک (استان تهران) اجرایی شد. افتتاح پروژه‌ای که سردار رادان، فرمانده فراجا تاکید دارد: هدف ما از این بهره‌برداری این بود که قادر باشیم، تعداد بیشتری از معتادان متجاهر را در این محل نگهداری کرده و تحت پوشش ترک قرار بدهیم.

تدبیر ویژه فراجا برای حل معضل معتادان متجاهر؛ بازداشت گسترده در راه است؟!

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با همراهی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر در مرکز ترک اعتیاد پلیس به شش هزار تن رسیده و قرار است تا پایان سال، باز هم ظرفیت آن افزایش پیدا کرده و «به محل اسکان معتادان متجاهر تهران بزرگ تبدیل شود»، گفت: همچنین برابر با صحبت‌هایی که با مسئولان از جمله دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر داشته‌ایم، بنا داریم که مرکز سروش را به یکی از بزرگ ترین پایگاه‌ها برای ترک اعتیاد تبدیل کنیم و در واقع نام آن را نیز از کمپ ترک اعتیاد به کارگاه تغییر دهیم.

رادان با بیان اینکه مرکز سروش به بزرگ ترین کارگاه برای اشتغال و تولید افراد پس از ترک اعتیاد و سم زدایی بدل خواهد شد، گفت: پس از اینکه این محل از کمپ ترک اعتیاد به کارگاه تبدیل شود، هر معتاد متجاهر بعد از سم زدایی و ترک اعتیاد، یک مهارت فرا گرفته و در کارگاه‌ها مشغول به کار خواهد شد. از این طریق به عنوان یک کارگر ماهر تربیت شده و در ازای کاری که در یکی از سه شیفت کاری انجام می‌دهد، حقوق می‌گیرد و کسب درآمد دارد. پس از خروجی از کارگاه‌ها و مرکز سروش نیز می‌تواند در دیگر کارگاه‌ها مشغول به فعالیت شود و برای خود اشتغالی دست و پا کنند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین در این مرکز گفت: از ظرفیت خیرین و همچنن افرادی که دارای کارگاه‌های تولیدی هستند استفاده خواهیم کرد. از افرادی که دارای کارگاه هستند می‌خواهیم کارگاه خود را به این مرکز بیاورند. در واقع خیرین و افرادی که بنا شده محل کارگاهی و شرکتی خود را به اینجا منتقل کنند، یک استاد ماهر را اینجا قرار می‌دهند تا به مددجویان آموزش بدهد و بر کیفیت کارشان نظارت کند.

طرح و تدبیری که البته اجرایش منحصر به تهران نیست و قرار است در نقاط دیگر کشور هم اجرایی شود. نکته‌ای که فرمانده فراجا با اشاره به آن گفت: فعلا توافقی که با ستاد مبارزه با موادمخدر داشتیم، بنا شده به صورت پایلوت مسئولیت تهران را بپذیریم و کار کنیم و خروجی را در بیاوریم. البته نتایج از الان معلوم است و حتما طرح خوبی خواهد بود. اما پس از اجرای این طرح، می‌شود آن را در سایر نقاط کشور هم اجرا کرد؛ هرچند در بعضی از نقاط کشور هم چنین مراکزی وجود دارد، اما ظرفیت آن محدود است.

ایده‌ای که با عملیاتی شدن آن در ابعاد وسیع و در نقاط مختلف کشور، دست بسته پلیس برای مقابله با معتادان متجاهر باز خواهد شد و احتمال دارد بازداشت و انتقال این افراد به مراکز بازپروری و کارگاه‌های اشتغال آفرینی در دستور کار قرار بگیرد؛ بازداشت‌هایی مشابه آنچه در سال‌های دور انجام می‌شد، اما چون به ارجاع این افراد به مراجع قضایی منجر می‌شد و جز تحمیل هزینه به کشور رهاوردی نداشت و به رهایی این افراد از دام اعتیاد هم منجر نمی‌شد، بساطش برچیده شد و حالا با دایر شدن امثال کارگاه سروش می‌توان به احیایشان امیدوار بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۵
نیروی انتظامی در این خصوص تصمیم به حرکت مثبتی گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
این معتادان که به این روز در خیابانها
آزادانه روزگار گذرانده و جلوی بچه های
مردم مواد مصرف می کنند و تعدادشان هم
الا ماشالله زیاد هم هستن، حاصل سالها
سیاسگذاری های غلط اقتصادی، اجتماعی،
فرهنگی و سیاسی در این مملکت هستند.
پای دل هر کدام بنشینید، داستانها دارند
که برایتان تعریف کنند. اکثرشان زن و بچه
و کار و زندگی داشته اند که حقشان پایمال
شده و دست روزگار آنان را به این روز در
آورده.
با اقدامات صوری نمی توان وضعیت اعتیاد
در این مملکت را درست کرد.
تا وقتی بودجه مملکت به جای رفاه، آسایش، امنیت و ایجاد پایدار ایرانیان
صرف کارهای تبلیغاتی، نظامی، امنیتی...
می شود و تا موقعی که 70% جمعیت کشور
زیر خط فقر و 30% زیر خط فقر مطلق قرار دارند، آب از آب تکان نخورده، بدتر هم خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
یک سری به میدان تجریش، یکی از مرفه ترین مناطق تهران بزنید. ببنید چطور معتادان در همه جا حضور دارند. زیر پلهای جویهای خیابان ولی عصر، معتادان می خوابند، مواد تزریق می کنند، مواد می کشند، می خورند و می آشامند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
وقتی افغانها آزادند وارد مملکت شوند، یعنی ورود مواد مخدر هم آزاد است.
اصلا و ابدا هیچ مانعی برای ورود، توزیع و مصرف مواد مخدر در این مملکت وجود ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
جرا اسلام شرابخواری را حرام کرده اما استعمال مواد افیونی را نه؟
چرا آیات اعظام اسلام مواد افیونی را نجس
و کشیدن آنان را منع نمی کنند؟ چرا در رساله های آنان مطلبی در مورد استعمال مواد مخدر و احکامی در این مورد نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
.........شش هزار تن
افغانهای غیر مجاز را هم دستگیر و دیپورت کنید
ضمن سلام وادب . ضمن تشکر از فراجا . چرا یکی از جزایر متروکه ایرانی را درنظر نمی گیرید . خب ببرید انجا یکی دیگه را هم بدهید به افغانها ---معضل حل میشود . چرا از ارائه طریق مردم استفاده نمی کنید.
تعدادشون به قدری زیاد شده که تقریبا در کنار اکثر بزرگراههای تهران بصورت پیاده در حال تردد هستن و خدای ناکرده برای یکی از اینها اتفاقی بیفته نفر اول راننده به خاک سیاه خواهد نشست
حالا بیا و ثابت کن که طرف در یک بزرگراه بین دو گاردریل در تردد بوده
افغانها چی شد؟
ان معتادای قدیمی را بگیرن جدیدا بیان تو اجتما ده پانزده سالها
عامل اصلی ازدیاد معتادان متجاهر اولا عدم برخورد در طول سال دوما سطل اشغال های غنی از ضایعات سوما دسترسی اسان به رفیق ناباب و ذغال خوب و سرنگ و پایپ و ...
راه حل بهبود همراه با پر کردن اوقات فراغت بوسیله آموزش کار و استخدام در زمینه اموزش و بهم زدن پاتوق های تجمعی این افراد
ﺧﻮاﻫﺸﻦ ﻓﻜﺮ اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮاﻱ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ اﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻣﻨﺘﻆﺮ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ اﺯ اﻳﺮاﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻩ ي اﻧﻬﺎ ﭼﺮا ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ اﺻﻼ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺗﻮﺟﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﻴﺪﻫﻨﺪ اﻻﻥ ﻛﻪ ﺟﻨﮓ اﻭاﺭﮔﻲ ﺩﻳﮕﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﭘﺲ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻧﺪاﺭﺩ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﻨﻨﺪ اﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻳﺎﺭاﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻣﻔﺖ ﻣﺠﺎﻧﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎﻭاﻥ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺑﺪﻫﻨﺪ
متاسفانه مشکل وجود معتادان ولگرد رو به تزاید و وخامت است و بسیاری از جرائم توسط این افراد صورت می گیرد و استفاده از مواد مخدر و خرید و فروش و حمل آن را به امری عادی تبدیل کرده اند و اگر در خصوص جمع آوری آنها که در قالب کارتن خو اب و ذباله جمع کن در سطح شهرها مرتکب جرائم زیادی می شوند، فکری نشود در آینده نزدیک این مععضل مثل بمبی در کشور منفجر می شود و فاجعه درست می کند.
نصف این معتادها و مواد فروشها در دره فرحزاد هستند
باید از امام زاده عینعلی و زین علی بالای پونک تا امام زاده داوود یک مسیر پیاده روی شبانه روزی در آن دره تاسیس شود که تورهای زیارتی و تفریحی بطور شبانه روزی در آن مسیر حرکت کنند و از انواع امکانات رفاهی سفر یک روزه برخوردار باشند که معتاد و مواد فروش از منطقه ریشه کن شود
تهران به چنین مکانی برای اردوی دانش آموزی یک روزه یا تورهای زیارتی یک روزه توسط مساجد برای افراد مسن و مسیر دوچرخه سواری حرفه ای برای جوانان نیاز دارد
چرا این مکان طبیعی زیبا و جاذبه مذهبی آن برای رفاه مردم استفاده نمی شود و در دست معتادها و مواد فروشها رها شده ؟
در شهرداری تهران یک آدم دلسوز و خوش فکر برای پیاده کردن چنین طرحی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
شهرداری وجب به وجب فرحزاد و دره حسنک سابق یعنی توتستانهای پایین بزرگراه یادگار امام را به مجتمع مسکونی برای خودی ها و نورچشمی ها تبدیل خواهد کرد
یکی از مرغوب ترین باغهای توت منطقه را داده به بانک شهر برای مجتمع سازی
کجای کاری
زمین توی اون منطقه قیمتش سر به فلک کشیده
تبدیل به مکان تفریحی زیارتی کنن برای بچه ها و جوانان و بقیه ؟؟؟؟!
چرا ؟
تحویل خودی ها می دهند که حامی جمع کنند
بی خحابهای متجاهر را هم دستگیر کنند و به یکی از جزایر متروک بفرسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
با فضول های حرفه ی و مهاجر هم لازمه چنین کاری بکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
بی حجابی کجا اعتیاد و فرد معتاد اس پاس و خیابان گرد کجا اعتیاد یعنی نابود شدن یک انسان یک فرزند یک پدر یک همسر. یک خانواده فرد معتاد هم برای خودش هم خانواده و جامعه خطرناک است ضمن اینکه جانعه را زشت و مشمعز میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
بهتره افراد تهی مغزی چون تو وامثال تو را بفرستند جزیره متروک تا انجا هرچقدر دلت خواست اراجیف بگی
طرح خوبی هست چون تجربه و علم نشان می دهد احتمال برگشت به اعتیاد این عزیزان زیاد هست بعد از آزادی باید حتما حمایت شوند و رصد شوند که در این زمینه تشویق به شرکت در کلاسهای na بسیار خوب عمل کرده است همچنین در صورت بازگشت سریع به گمپ برده شوند البته نهایتا تا خودشان نخواهند ترک نخواهند کرد ولی این کار باعث پیشگیری از آثار اجتماعی آن می شود که خطرناکترین آن آلوده کردن افراد سالم هست
مساله اول:
افرادی که باید از چهره شهر زدوده شوند:
معتادان متجاهر
زباله گردها
متکدیان
کودکان کار

بعد از اینها سراغ چه گروهی خواهیم رفت تا خاطر ساکنان معمولی شهر آزده نشود؟!!

مساله دوم:
چرا این معتادها، محله های خاصی را پاتوق می کنند و افراد خاصی تحت عناوین مختلف پروژه بگیرِ مواجهه و مقابله و پژوهش درباره این افراد هستند؟ هر سال چند ده میلیارد پروژه در این چند محله تعریف می شود که سالهاست این پروژه ها به افرادی خاص واگذار می شوند.
پروزه های این دوستان قرار است به نتیجه برسد؟ نتایج این پروژه ها تا به امروز چه بوده؟
روی پل میدان امام حسین هم صبح ها معتادان خوابیده‌اند وبرای رد شدن عابران به سختی راه باز می شود لطفا رسیدگی شود. یک خانم کارمند?
یک دژ بزرگ در کوهپایه ورامین یا قزوین بسازید و معتادهای متجاهر و غیرمتجاهر ببرید آنجا مجبور به کشاورزی باشند گندم جو و .. بکارند برای خورد و خوراک زمستان و تابستان شان و اگر کار نکردند خبری از غذای مجانی نباشد کار و کار و کار و زنده ماندن
افقان ها را اخراج کنید. مردم، بهشون کار ندید خونه ندید و ازشون جنس نخرید و بهشون جنس نفروشید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست