بازدید 2910
۵

مرگ دردناک خرس‌های قهوه‌ای/ تکذیب تیراندازی

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست ‌شاهرود ضمن رد ادعای اولیه ‌مبنی بر تلف شدن دو قلاده خرس قهوه‌ای در این شهرستان براثر اصابت گلوله، دلایل دیگری را به‌عنوان علت مرگ این حیوانات برشمرد.
کد خبر: ۱۲۰۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶ 27 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، مسلم عراقی اظهار داشت: این دو قلاده خرس قهوه‌ای در روز سوم آبان‌ماه امسال براثر شدت جراحات وارده و عفونت تلف شدند.

وی با بیان اینکه یکی از خرس‌های قهوه‌ای براثر تصادف و دیگری نیز به علت نزاع با خرس نر دیگر و عفونت ناشی از زخم تلف‌شده است افزود: موضوع تصادف یک قلاده خرس قهوه‌ای در محور شاهرود ـ تاش روز دوم آبان‌ماه به اداره حفاظت محیط‌زیست شاهرود اعلام شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود با اشاره به اعلام محیط‌بانان محیط‌زیست به محل اعلام‌شده بلافاصله پس از تماس عنوان کرد: پس از اعزام نیرو به منطقه، مشاهده شد این خرس قهوه‌ای تصادف کرده و به حاشیه 100 متری جاده رفته است.

عراقی اضافه کرد: بر اساس مشاهدات محیط‌بانان، خرس مصدوم از ناحیه دست دچار شکستگی شده بود و با توجه به اینکه خرس‌ها پس از تصادف یا مصدوم شدن به‌شدت خطرناک شده و خوی جنگندگی پیدا می‌کنند و ممکن است به افراد و اماکن حمله‌ور شوند؛ لازم بود که این حیوان بی‌هوش شود.

وی در ادامه تشریح چگونگی عملیات نجات این خرس قهوه‌ای به فرایند بی‌هوشی و زنده گیری خرس‌ها اشاره و با تأکید بر لزوم شلیک ماده بی‌هوشی به‌سوی این حیوان حداکثر از فاصله 2 متری تصریح کرد: با توجه به تاریکی هوا و اینکه دید مناسبی برای شلیک داروی بیهوشی وجود نداشت، عملیات کمی طولانی شده و خرس مصدوم پا به فرار گذاشت و متواری شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود با اشاره به جست‌وجوی محیط‌بانان برای یافتن خرس مصدوم در تمام مدت شب دوم آبان ماه تا صبح سوم آبان و روشن شدن هوا اضافه کرد: در حوالی صبح روز سوم آبان و ساعات اولیه بامداد این روز، یک قلاده خرس مصدوم در رودخانه مجن در حال حرکت به سمت باغات مجن رؤیت شد. حیوان مصدوم به ماشین سازمان حمله‌ور شده و خساراتی را وارد کرد و محیط‌بانان موفق به بی‌هوش کردن خرس قهوه‌ای نشدند و خرس دوباره متواری و ناپدید شد.

عراقی با اشاره به حضور میدانی خود در این عملیات پس از فرار دوباره خرس قهوه‌ای مصدوم و البته فعالیت تعداد زیادی از افراد محلی شامل مرد و زن در مزارع و باغات "درخانیاب مجن" بیان کرد: با توجه به اینکه خرس زخمی وارد باغات شده بود و احتمال خطر برای مردم وجود داشت و پس از تماس تلفنی با فرماندار شاهرود، ستاد بحران شهرستان تشکیل‌شده و با هماهنگی شورای محلی شهر مجن، درخانیاب، بخشداری بسطام، آتش‌نشانی و جمعیت هلال‌احمر به ساکنان اعلام شد که برای امنیت بیشتر نسبت به تخلیه مکان اقدام کنند.

وی با اشاره به پیدا کردن خرس مصدوم پس از جست‌وجو در این منطقه تصریح کرد: پس از پیدا شدن خرس مصدوم، متوجه شدیم که این خرس همان خرس مصدوم شب گذشته نیست، بلکه یک خرس بالغ نر است و خونریزی شدید نیز در خرس مشهود بود، در حدی که براثر شدت جراحات، خرس قادر به حفظ تعادل خود نبود و دائماٌ زمین می‌خورد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود تصریح کرد: پس از بیهوشی و زنده گیری خرس نر بالغ به شهادت چهار دامپزشک محلی حاضر مشخص شد که سینه خرس به طول 20 سانتیمتر دریده شده بود.

عراقی با بیان اینکه پارگی و شکاف عمیق در قسمت سینه خرس، تازه نبوده و مربوط به حداقل 10 تا 15 روز قبل از سوم آبان‌ماه بود خاطرنشان کرد: سینه خرس به دلیل این شکاف دچار عفونت شدید و انگل شده بود و همه شواهد موجود مستندسازی شد.

وی با بیان اینکه این خرس نر براثر جراحات و عفونت ناتوان از حرکت شده و به‌شدت بی‌رمق بود خاطرنشان کرد: این خرس پس از زنده گیری به علت وضعیت نامساعد و عفونت شدید تلف شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر علت شکاف عمیق در سینه خرس عنوان کرد: با توجه به اینکه این زمان فصل جفت‌گیری خرس‌ها است، این احتمال وجود دارد که این خرس با خرس نر دیگری نزاع کرده و براثر نزاع با همنوع خود مجروح شده است.

عراقی با اشاره به جست‌وجوی منطقه از سوی گروه دیگری از محیط‌بانان و عوامل محلی برای یافتن خرس مصدوم دوم که براثر تصادف دچار جراحات شدید شده بود خاطرنشان کرد: این گروه از محیط‌بانان بدون تزریق داروی بیهوشی اقدام به زنده گیری خرس موردنظر کرده و در معاینات اولیه مشاهده شد که دو دست خرس شکسته و پای چپ این توله خرس ماده هم دچار شکستی شدید شد، به صورتی که استخوان‌ها از پوست بیرون زده بود.

وی گفت: با توجه به اینکه خرس پس از تصادف چندین کیلومتر راه رفته و صبح هم به خودروی همکاران ما حمله کرده بود می‌بایست با بی‌هوش کردن آن اقدام به انتقال این قلاده خرس می‌کردیم.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود اضافه کرد: پس از بیهوشی این قلاده خرس و انتقال آن به اداره محیط‌زیست شاهرود و تثبیت وضعیت خرس و پانسمان زخم‌ها، توله خرس به تهران اعزام شد؛ اما در مسیر سمنان براثر شدت جراحات تلف شد.

عراقی با بیان اینکه در ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهد افزایش حمله حیوانات وحشی مانند خرس و خوک به منطقه مجن و مناطق مسکونی هستیم، علت این پدیده را تخریب زیست‌گاه این حیوانات توسط عوامل انسانی عنوان و تصریح کرد: شاهوار از زیستگاه‌های اصلی این نوع حیوانات به‌ویژه خرس قهوه‌ای است که به علت تخریب این منطقه توسط عوامل انسانی و اکتشافات معدنی، این‌گونه‌های حیات‌وحش که غذای مناسب پیدا نمی‌کنند، به برای ارتزاق جوامع محلی نزدیک شده و به علت عدم آگاهی جوامع محلی از نحوه رفتار با این حیوانات و البته ترس آنان از گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای شاهد آسیب دیدن این‌گونه‌ها و اتلاف آن هستیم.

وی افزود: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که با انقراض این حیوان روبه‌رو هستیم و به‌تازگی کاهش جمعیت این‌گونه جانوری سرعت گرفته است.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شاهرود با تأکید بر اینکه مدیریت صحیح سبب کاهش ضرب‌آهنگ انقراض خرس قهوه‌ای در منطقه خواهد شد عنوان کرد: شاهوار شاهرود 90 درصد آب منطقه و شهرستان را تأمین می‌کند و هرگونه دست‌درازی انسان به این منطقه، روی حیات‌وحش، مرتع و پوشش گیاهی و آب‌های زیرزمینی آن تأثیر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: این تخریب‌ها شاید امروز زیاد قابل لمس نباشد، ولی در آینده خسارات جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست خواهد گذاشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
با سلام"
واقعا بیاییم همگی خودمان یک محیط بان اختیاری باشیم تا حیوانات بیچاره به این وضع نیفتن.
در عکس سوم او آقا کیه که گوشواره به گوش و پشت گردنش خالکوبی داره؟ بعید میدونم از محیط بانان محترم باشنددددددد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
شما مسِول شناسایی مردمید؟
ماده بیهوشی را تست کنید احتمالا چینی بوده و عامل مرگ. ضمنا ممکن است اوردوز شده باشد.
احتمالا از عوارض داروی بیهوشی چینی هست و اینکه در قفسی برای یک سگ و گربه به مدت طولانی زندانی کردین این زبان بسته را نمیتونسته تکان بخوره و مطمین هستم اب و غذایی هم ندادین بودجه گرفتین اما خرج خودتان کردین در طبیعت اگر ازاد بود و به دست شما نااهلان نمیافتاد الان مطمین باشین هر دو زنده بودن.
در عکس سوم و بعدی ها یک سوراغ دقیقا زیر چانه حیوان دیده میشه اگر زوم کنین کاملا آشکاره. این سوراخه جای گلوله نیست؟ باند پیچی دستهاش نکنه بعد کشتن حیوان صورت گرفته تا ادای حیوان دوستها را در بیارید بگذریم از بی آب و غذا گذلشتن حیوان داخل قفس کوچک و یا توریکه انداختینش روش باعث خفه کی نشده؟ حالا ادای ننه من غریبم بازی در میارین.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست