بازدید 5097

آخرین وضعیت خرس باغ وحش کرمان؛ خرس قهوه‌ای کرمان چرا بیهوش شد؟

ماجرای شرایط نامناسب خرس قهوه‌ای در باغ وحشی در شهر کرمان در حالیست که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این خصوص می گوید که موضوع خرس و نظارت بر کار باغ وحش در دستور کار این اداره از سال های قبل قرار داشته، شرایط خرس مرتب توسط همکاران رصد شده و مکاتبات لازم نیز در این خصوص انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۹۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ 23 September 2023

آخرین وضعیت خرس باغ وحش کرمان؛ خرس قهوه‌ای کرمان چرا بیهوش شد؟

به گزارش تابناک، به نقل از ایرنا - طی روزهای اخیر انتشار فیلمی در فضای مجازی از سوی برخی افراد نشان می‌دهد خرس قهوه‌ای در باغ وحش کزمان وضعیت خوبی ندارد.

در این فیلم خرس قهوه ای با وضعیتی ناراحت کننده در حالی که قادر به راه رفتن نیست خود را بر روی زمین می کشاند، البته صحبت های راوی فیلم هم بر تراژدی آن می افزاید.

 

به دنبال انتشار این فیلم در فضای مجازی، برخی رسانه های فارسی زبان هم هم به تب و تاب موضوع افزودند.

اما ماجرای وضعیت این روزهای خرس قهوه ای در باغ وحش کرمان چیست؟ آیا این خرس نادر در کرمان به حال خود رها شده است؟

شرایط نگهداری از حیوانات خط قرمز محیط زیست است

مجتبی نیک طبع مدیر کل محیط زیست استان کرمان در توضیحاتی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به رسالت سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت و نگهداری از حیات وحش در اولویت اصلی کار همکاران ما قرار دارد و هر گونه حیوان آزاری و کوتاهی در رعایت شرایط نگهداری از حیوانات در مراکز مجاز خط قرمز این اداره کل بوده و به شدت با آن برخورد می شود.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان کرمان نیز در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر شرایط نگهداری خرس قهوه ای پارک آبشار کرمان گفت : باغ وحش کرمان(پارک آبشار) به دلیل برخی موارد زیست محیطی و بروز شرایط کرونایی در کشور تعطیل و مجوز آن نیز ابطال شده است.
منصور پورسینا افزود: تنها بازمانده این باغ وحش یک قلاده خرس قهوه ای است که به دلیل مشکل از ناحیه پاها، تیم دامپزشکی دانشکده کرمان در سال ۱۳۹۹ با بیهوش نمودن حیوان از ناحیه کمر آن تصویر برداری کرد و حسب اعلام نظر متخصصان امر، حیوان دچار بیماری مزمن (فلجی اندام خلفی) شده بود مه با توجه به سن حیوان و ریسک بیهوشی بلند مدت جهت انجام عمل جراحی، موضوع منطقی به نظر نمی رسید.

وی افزود:موضوع بررسی مرگ آرام نیز با توجه به نظریه دامپزشکان مبنی بر اینکه حیوان دردی را در این خصوص متحمل نمی شد منتفی بود در نهایت با عنایت به درخواست مسئولان شهرداری مبنی بر تمایل به نگهداری از حیوان در شرایط کاملاً استاندارد و با رعایت کامل موارد بهداشتی و تغذیه ای، اجازه داده شده حیوان تا پایان عمر طبیعی خود نگهداری شود.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان کرمان افزود: بر اساس شرایط حیوان و بازدیدهای بعدی صورت پذیرفته از وضعیت حیوان ،با عنایت به نظر دامپزشکان احتمال بیماری زخم بستر برای حیوان و عفونت زخم پیش بینی شده بود که ممکن بود شرایط ادامه حیات را برای آن سخت نماید اما در یکی دو مورد ایجاد زخم بستر و رسیدگی به موقع و مداوای آن،مشکل حیوان بر طرف گردید و حیوان به زندگی خود ادامه داد.
وی ادامه داد :با توجه با هماهنگی صورت پذیرفته با مسئولین شهرداری و تبدیل کامل فضای باغ وحش به پارک عمومی، مقرر گردید فضای دیگری توسط شهرداری محیا تا حیوان بتواند تا پایان عمر طبیعی خود در شرایط کاملاً استاندارد نگهداری شود، که احتمالا در یکی دو روز آینده بدون بیهوش نمودن حیوان و به روش زنده گیری حیوان انتقال داده خواهد شد

خرس قهوه‌ای کرمان فقط پیر است

رییس سازمان فضای سبز شهرداری کرمان به عنوان یکی از متولیان نگهداری خرس قهوه ای در این شهر است او در گفت‌و گویی که با رسانه ها داشته در پاسخ به چرایی وضعیت این خرس با تاکید بر کهولت سن و مشکل نخاعی خرس قهوه‌ای کرمان گفته که این خرس به هیچ عنوان درد ندارد، نه از نظر سلامت مشکلی دارد و نه از نظر تغذیه، او حالت طبیعی خود را طی می‌کند، مردم به شایعه‌سازی‌ها و فضاسازی‌های مجازی توجه نکنند.

یدالله علیزاده با اشاره به اینکه سال ۷۸ باغ وحشی در کرمان افتتاح و این خرس را از مرکز تحقیقات زابل به کرمان آوردند، ادامه داد: خرس قهوه‌ای در کرمان روزگار گذراند تا اینکه حدود ۶ سال پیش به دلیل کهولت سن، پاهایش فلج شد.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۹ باغ وحش کرمان تعطیل شد اما این خرس را در همانجا نگه داشتیم، گفت: این خرس شرایط خاصی داشت، مریض نبود، هنوز هم نیست اما نمی‌توانست راه برود تعدادی از دامپزشکان او را معاینه کردند و گفتند تنگی کانال نخاعی دارد عمل جراحی هم به صلاحش نیست و درصورت جراحی می‌میرد در نهایت تصمیم بر این شد که همانجا بماند تا عمر طبیعی خود را طی کند.

برای خرس قهوه‌ای از عسل تا سبزیجات را فراهم می‌کنیم

رییس سازمان فضای سبز شهرداری کرمان هرگونه اهمال کاری در تغذیه خرس قهوه‌ای را رد کرد و اظهارداشت: لیست خرید مایحتاج خرس را خودم امضا می‌کنم برایش از عسل تا سبزیجات را فراهم می‌کنیم و هیچ کم و کسری نیست.

کنترل سلامت خرس قهوه‌ای

وی از کنترل سلامت خرس قهوه‌ای کرمان توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان سخن به میان آورد و افزود: این خرس هر سه چهارماه یک بار معاینه پزشکی می‌شود که آخرین معاینه ۲۶ شهریور ماه بوده است.

خرس قهوه‌ای تا هفته دیگر منتقل می‌شود

علیزاده از انتقال این خرس تا هفته آینده به مکان دیگر خبر داد و بیان کرد: محل نگهداری خرس قهوه‌ای باید ۱۵ کیلومتر از شهر دور باشد، جای کنونی او مناسب است اما برایش در مجموعه تولید گل و گیاه شهرداری جایی در نظر گرفتیم و قصد انتقالش را داشتیم، مشکل رطوبت فضای آماده شده حل شود، انتقال انجام می‌شود.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار