بازدید 10604
۴

آمریکا: حتی یک سنت از پول ایران در قطر خرج نشده

جان کربی هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که حتی یک سنت از ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر خرج نشده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶ 11 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از نیورک، فاکس نیوز روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۸ مهرماه جاری از جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا پرسید که چرا آمریکا با وجود نگرانی از حمایت مالی ایران از حماس، ۶ میلیارد دلاری را که ماه گذشته در جریان توافق مبادله زندانیان آزاد شده بود، مجددا مسدود نکرده است؟

کربی پاسخ داد: «من هیچ تصمیم سیاسی در این زمینه ندارم که بتوانم امروز در مورد آن صحبت کنم. اما مهم است مردم به خاطر داشته باشند که حتی یک سنت از آن پول به ایران نرفته و هیچ پولی از این ۶ میلیارد دلار جدا نشده است. ما از نزدیک بر آن نظارت خواهیم داشت.»

مجری فاکس نیوز ادعا کرد "پول قابل تعویض است" و در عین حال به توانایی ایران برای " فروش نفت در سراسر جهان" بدون توجه به تحریم ها اشاره کرد.

کربی در پاسخ گفت: «ما تحریم های ایران را اجرا کرده ایم. در واقع، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردیم. ما در ابتدای دولت بایدن ۴۰۰ نهاد را در ایران تحریم کردیم.»

او ادامه داد: «در مورد قابلیت تعویض پول باید بگویم این پول هرگز توسط حکومت ایران مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.»

وی تاکید کرد: «حکومت ایران هرگز این پول را نخواهد دید. فروشندگان مورد تایید ما برای ارائه کمک های بشردوستانه، پزشکی و غذا که مستقیم به مردم ایران نفع می رساند، می توانند از این پول استفاده کنند. حکومت هرگز این پول را نخواهد دید و آنها چنین درخواستی نداشته اند.»

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در برنامه «این هفته» شبکه ای بی سی روز یکشنبه ۸ اکتبر برابر با ۱۴ مهرماه جاری گفت: تاکنون یک دلار هم از این مبلغ خرج نشده است و وزارت خزانه‌داری بسیار دقیق بر مصرف آن نظارت دارد.

بلینکن تاکید کرد که این وجوه صرفاً برای اهداف بشردوستانه مصرف خواهد شد و پول مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز شنبه به وقت محلی برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری اعلام کرد: توافق برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران هیچ ارتباطی به حمله وحشتناک علیه اسرائیل ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: حتی یک پنی هم خرج نشده و این دارایی فقط می‌تواند برای نیازهای بشردوستانه هزینه شود. هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست است.

پیش از این،  برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های دوحه روز شنبه به وقت محلی برابر ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق ) گفت: تمام پولی که در حساب های محدود در دوحه به عنوان بخشی از توافق آزادی ۵ آمریکایی در ماه سپتامبر سپرده شده، در دوحه باقی می ماند. یک پنی نیز از این پول خرج نشده است.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا افزود: این دارایی ها نمی‌تواند به ایران منتقل شود و فقط می‌تواند در آینده برای اهداف بشردوستانه استفاده شود. هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست و گمراه کننده است.

رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده "طوفان الاقصی" از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.

به گزارش ایرنا از نیویورک، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۸ مهر ماه جاری در گزارشی ادعا کرد: مقامات اطلاعاتی اعلام کردند گروه حماس که حمله غافلگیرکننده روز شنبه به اسرائیل را انجام داد حداقل در طول یک سال گذشته از سوی ایران آموزش نظامی و کمک لجستیکی و همچنین ده‌ها میلیون دلار برای خرید تسلیحات دریافت کرده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مقامات گفتند در حالی که نقش دقیق ایران در حملات روز شنبه نامشخص است اما این حمله منعکس کننده اهداف بلند پروازانه چندین ساله تهران برای محاصره اسرائیل با ارتشی از جنگجویان شبه نظامی مجهز به سیستم های تسلیحاتی پیشرفته است که قادر به حمله به عمق اسرائیل هستند.

توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی حاصل از فروش نفت تهران، ۲۸ شهریور ماه امسال برابر ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ پس از ماه‌ها مذاکره و رایزنی با میانجیگیری کشور قطر انجام شد و پنج زندانی ایرانی - آمریکایی با پنج زندانی ایران مبادله شدند.

پنج زندانی دوتابعیتی که در تهران زندانی‌ بودند به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند. «سیامک نمازی»، «عماد شرقی»، «مراد طاهباز» و دو فرد دیگر که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام‌شان نداشتند، آزاد شدند و «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی بودند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و به کشور بازگشتند.

 جمهوریخواهان و مخالفان دولت دموکرات جو بایدن که با توافق تبادل زندانیان میان تهران- واشنگتن و آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی بشدت مخالفت هستند، هر موضوعی را مستمسک برای حمله به دولت بایدن و مخالفت با این توافق قرار می دهند که در تازه ترین فضاسازی و حمایت از رژیم اشغالگر قدس  و ادعاهایش،  عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین را مستمسک قرار داده اند که مقام وزارت خزانه داری آمریکا این ادعاها را نادرست و گمراه کننده اعلام کرد.

همزمان با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا،  وجوه (پول های ) مسدود شده ایران در کره جنوبی  آزاد شد که  محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون . ۴۹۲  یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد و گفت: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. طی این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگار، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند و  طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق توافق، انجام تمام پرداخت ها توسط کارگزاران بانک های قطری و سوئیفت انجام می شود و ۲۶ شهریور ماه نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و امروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به حساب بانک‌ها واریز شد. تمام منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می شود اما  شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
دروغ میگی
بله دیگه به نفع آقایان هست دلار همون 50 هزار تومان بماند
به این میگن صداقت
هر جا خرج بشه خرج ایران وایرانی نمیشه که اگه شده بود وضعمون این نبود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی