بازدید 10991
با تحولات منطقه و جهان

حمله جنگنده‌های اسرائیل به شرق سوریه / واکنش آمریکا به برنامه ایران برای حضور نظامی در قطب جنوب/ واکنش فرانسه درباره احتمال مداخله نظامی در ارمنستان/ ادعای ترکیه درباره احتمال عبور کریدور زنگزور از خاک ایران

حمله جنگنده‌های اسرائیل به شرق سوریه، واکنش آمریکا به برنامه ایران برای حضور نظامی در قطب جنوب، واکنش فرانسه درباره احتمال مداخله نظامی در ارمنستان، ادعای ترکیه درباره احتمال عبور کریدور زنگزور از خاک ایران و پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به اردوغان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 03 October 2023

حمله جنگنده های اسرائیل به شرق سوریه/ واکنش آمریکا به برنامه ایران برای حضور نظامی در قطب جنوب/ واکنش فرانسه درباره احتمال مداخله نظامی در ارمنستان/ ادعای ترکیه درباره احتمال عبور کریدور زنگزور از خاک ایران

بین الملل تابناک: حمله جنگنده‌های اسرائیل به شرق سوریه، واکنش آمریکا به برنامه ایران برای حضور نظامی در قطب جنوب، واکنش فرانسه درباره احتمال مداخله نظامی در ارمنستان، ادعای ترکیه درباره احتمال عبور کریدور زنگزور از خاک ایران و پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به اردوغان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله جنگنده های اسرائیل به شرق سوریه

 منابع خبری بامداد سه‌شنبه از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی در اطراف شهر دیر الزور واقع در شرق سوریه خبر دادند.

 یک منبع نظامی اعلام کرد، حوالی ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه دوشنبه شب به وقت محلی، دشمن اسرائیلی حملاتی را به برخی مواضع نیروهای مسلح ارتش سوریه در اطراف شهر دیرالزور انجام داد. بر اثر این تجاوز، دو نظامی زخمی شدند و خساراتی نیز به بار آمده است.

پیشتر کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داده بود، هواپیماهایی که به گفته این رسانه احتمالا آمریکایی هستند، منطقه الحمیضه و الهری در نزدیکی البوکمال واقع در حومه دیرالزور را هدف قرار دادند.

تجاوزهای هوایی رژیم اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.

واکنش آمریکا به برنامه ایران برای حضور نظامی در قطب جنوب

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری به اظهارات اخیر فرمانده نیروی دریای ارتش ایران درباره فعالیت در قطب جنوب واکنش نشان داده و ادعاها درباره ارتباط برخی کارمندان دولت آمریکا با ایران را رد کرد.

 متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر مقامات دفاعی ایران درباره تمایل برای فعالیت در قطب جنوب، با ادعای این که چنین اقدامی فراتر از توانمندی‌های ایران است، بیان کرد: قطب جنوب باید یک منطقه بی‌خطر برای کاوش‌های مسالمت‌آمیز و تحقیقات علمی بماند. آمریکا در عمل به تعهداتش نسبت به معاهده ۱۹۵۹ قطب جنوب ثابت‌قدم است. این معاهده ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه قطب جنوب را منع می‌کند.

میلر ادامه داد: هرچند ایران عضوی از این معاده نیست، صریحا با هر گونه اقدام برای تسلط نیروهای نظامی در قطب جنوب مخالفیم. فعالیت‌های نظامی نباید هیچ جایی در این محیط منحصر به فرد داشته باشند؛ چه ایران باشد، چه کسی دیگر.

اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش به تازگی در نشستی در دانشگاه صنعتی شریف درباره فعالیت‌های آتی نیروی دریایی ارتش گفت: بحث حضور در قطب جنوب هم یک حضور علمی است، نه نظامی، ولی چون ما تجربه و تجهیزات داریم، کمک می‌کنیم تا پایگاهی در قطب جنوب احداث شده و پرچم کشورمان در آنجا به اهتزاز درآید.

ایران همچنین در این نشست گفته بود: موقعیت قطب جنوب از چند بعد مهم است، یک بعد آن در حوزه نظامی است و بهترین مقر برای کنترل موشک‌های بالستیک است.

در ادامه این نشست خبری، میلر مدعی شد که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور۳» توسط  موشک ماهواره‌بر «قاصد» ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با ایران در زمینه موشک‌های بالستیک است.

میلر جمعه گذشته و در اولین واکنش نسبت به پرتاب این ماهواره گفته بود: ما مدت‌هاست، نگرانی‌هایمان را درباره برنامه ایران برای آزمایش پرتابگرها به روشنی اعلام کرده‌ایم؛ این برنامه راهی برای توسعه سامانه موشک‌های دوربردتر آن‌هاست. فناوری‌های به کار رفته در ماهواره‌برها شبیه و جایگزین فناوری‌ است که در موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود.

واکنش فرانسه درباره احتمال مداخله نظامی در ارمنستان

وزیر دفاع فرانسه روز دوشنبه احتمال دخالت نظامی کشورش برای دفاع از ارمنستان، در منطقه قفقاز  و علیه جمهوری آذربایجان را رد کرد. 

به گزارش وبگاه «رادیواروپای آزاد»، «سباستین لکورنو»، وزیر دفاع فرانسه روز سه شنبه تاکید کرد که فرانسه قویا از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌‌کند، اما برای دفاع از این کشور مداخله نظامی نخواهد کرد. دولت فرانسه حمله اخیر جمهوری آذربایجان به قره باغ را محکوم کرد.

لکورنو در خصوص مداخله نظامی در منطقه گفت: «اینطور فکر نمی‌کنم. بدیهی است که پاسخ به این سوال بر عهده رئیس جمهور و رئیس نیروهای مسلح است.»

روز یکشنبه رسانه‌های ارمنستانی از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه فرانسه به ارمنستان خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه سوم اکتبر (سه شنبه ۱۱ مهر) به ارمنستان سفر خواهد کرد.

چندی پیش، «گیلبرت لوک دویناز» قانونگذار فرانسوی و رئیس «گروه دوستی فرانسه و ارمنستان» گفت که فرانسه باید به تسلیح ارمنستان کمک کند.

رئیس گروه دوستی فرانسه و ارمنستان اظهار داشت: «ما همچنان در کنار ارمنستان و بخش ارامنه نشین  قره باغ کوهستانی خواهیم بود. موضع ما توسط همکاران من در مجلس سنا بیان شده است.»

این سناتور فرانسوی گفت: «آنچه اتحادیه اروپا از طریق ماموریت نظارتی خود انجام می‌دهد خوب است، اما ما باید به ارمنستان اجازه دهیم امنیت مرزهای خود را تضمین کند، به این معنی که باید به ارمنستان کمک کنیم تا خود را مسلح کند.»

ادعای ترکیه درباره احتمال عبور کریدور زنگزور از خاک ایران

 وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه روز سه شنبه مدعی شد که ممکن است، کریدور«زنگزور» از خاک ایران عبور کند.

به گزارش وبگاه «آرمن نیوز» «عبدالقادر اورال اوغلو» وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «هابر» اظهار داشت: «ممکن است کریدور زنگزور از خاک ایران عبور کند.»

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند، با هرگونه تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالف هستند.

چندی قبل، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده بود، درباره قفقاز نمود: «قویا معتقدیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز فرارسیده است. از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان در این زمینه استقبال و بار دیگر تأکید می‌کنیم، هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.»

 وی گفت که ۴۳ کیلومتر از کریدور زنگزور از مرز ارمنستان می‌گذرد و ترکیه در این زمینه در حال مذاکره با طرف ارمنی است.

وی اظهار داشت: «در جریان سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  به «نخجوان»، وضعیت را در سطح رهبران و وزرا مورد بحث قرار دادیم. مذاکرات در حال انجام است. ما به این فکر می‌کنیم که چگونه به سرعت این موضوع را به واقعیت تبدیل کنیم.»

ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز نداشته و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

آن‌ها بر این باورند که ایجاد این کریدور ادعایی، باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار «نخجوان» را خواهد داد.

پیام پادشاه و ولیعهد عربستان به اردوغان

پادشاه و ولیعهد سعودی در پیام‌های جداگانه به رئیس جمهوری ترکیه، حمله تروریستی که در آنکارا به وقوع پیوست را محکوم کردند.

 سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در پیام خود به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: «از حمله تروریستی که در آنکارا به وقوع پیوسته و به زخمی شدن دو تن از نیروهای پلیس منجر شده است، با خبر شدیم. ما این اقدام جنایتکارانه را محکوم می‌کنیم تا تاکید کنیم که عربستان در کنار ترکیه، ایستاده است.»

پادشاه عربستان در ادامه گفت: «برای مجروحان بهبودی سریع آرزومندیم و از خداوند می‌خواهیم کشور شما و ملت برادر آن را از هر سوء و گزندی محفوظ بدارد.»

از سوی دیگر، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی طی پیام‌ مشابهی به رئیس جمهوری ترکیه، حمله تروریستی در آنکارا را محکوم و برای زخمی‌شدگان آرزوی شفای عاجل کرد.

رسانه‌های ترکیه یکشنبه (۹ مهر) از وقوع انفجاری در نزدیکی وزارت کشور ترکیه در آنکارا خبر دادند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) مسئولیت حمله انتحاری در آنکارا را بر عهده گرفت.

در پی این تحولات، ارتش ترکیه شامگاه یکشنبه مناطقی در رشته کوه «قندیل» استان سلیمانیه و منطقه «متین» استان دهوک عراق را به شدت بمباران کرد. در این حملات هوایی، بیست موضع استقرار پ.‌ک.ک در شمال عراق منهدم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۶
خطاب به هموطنان گلم:
چه کریدور از ایران بگذرد چه ارمنستان، خواه فرانسه از ارامنه حمایت بکند یا نکند، و الی غیر.... اوضاع داخلی و بین المللی ما انقدر بی ریخت است که حتی عربستانیها که هنوز هم با دست غذا می خورند برای ما شیر میشوند و افغانها برایمان شاخ و شانه می کشند بجای پریدن بهم دیگر سر مسائل بیخود،به فکر خودمان باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
زیاد بی بی سی دیدی رودل کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
عرب‌های نجیب، تمدن بسیار قدیمی و باشکوهی دارند، مواظب اظهارنظرهای عوامانه خودتان باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
همسایه ‌های ما و منطقه عمق استراتژیک ماهستند پس واکنش به رفتارهای دیوانه وار بعضی از کشورهای منطقه وظیفه‌ی ماست بخصوص رفتارهای ترکیه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
فعلا یه تیمش از اصفهانی‌ها ترسید وحاضر به بازی نشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
ناشناس ۱۱:۱۶ دقیقه تو هم کمتر تلویزیون ایران را ببین بیا یکم دور ایران بگرد می بینی این هموطن دقیقا حقیقت را گفته
ناشناس
| France |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
غذایی که اونا میخورن رو بدن ما با پا هم میخوریم
آخه گوشت اتیوپیایی یکسال مونده تو گمرک رو با قاشق نقره هم بخوری افاقه ای نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
واقعا‌
اوضاع خیلی خرابتر از این حرفهاست
مدیریت‌ قهوه خانه ای کشور بزرگ ایران را از‌ صدر بزیر کشید
با کامنتهای شماها هم چیزی تغییر نمیکنه
کشتی ها برای رفتن به قطب جنوب باید ازسوخت هسته ای استفاده کنند. احتمالا امریکا ودوستانش ازاین موضوع می ترسند. نه ازحضورایران درقطب جنوب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
امریکا و دوستانش نمی ترسند اگه تکنولوژی رو داری بروقطب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
پروفسور تو نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل کن و وسوختش را تأمین ساخت کشتی با سوخت اتمی پیشکش
حسین امیرعبداللهیان، در نشست با مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی: می خواهیم روابط عمیقی با عریستان سعودی داشته باشیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
با اتفاقی که دیشب در ورزشگاه اصفهان افتاد، باید اذعان کرد که روابط حسنه بین ایران و عربستان خیلی عمیق شده !! عرض تبریک داریم خدمت جناب عبداللهیان که به آرزوی خود رسیدند
به گزارش المانیتور،
اسرائیل در سال ۲۰۲۲ با صادرات بیش از ۱۲ میلیارد دلار تجهیزات نظامی، رکورد جدیدی به ثبت رساند. از این میان سهم صادرات پهباد 3 میلیارد دلار بوده است.
با شیوع دوباره کرونا در فرانسه، این کشور برنامه واکسیناسیون عمومی علیه این بیماری را از روز دوشنبه آغاز کرد.
اورلین روسو، وزیر بهداشت فرانسه گفت: «ویروس در حال پخش شدن است. هر کدام از ما می‌توانیم مواردی را در اطراف خودمان ببینیم. همه‌گیری اینجاست.»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
جلل خالق ازاین شعور
اینکه فرانسه عادت به گنده گوئی داردچیزجدیدی نیست ولی اگرچنین کند باحهان قدرتمند اسلام طرف است حتی تک وتوک کشور اسلامی که باارمنستان دوستی پنهان دارندنیز مجبوربه دفاع ازاذربایجان میشونددرست است که مسلمانان چنان رفتارمیکنند که دنیا فکرکرده غیرت زیادی ندارند ولی بموقعش چنان خواهندکرد که همه انگشت بدهان بمانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
هر موقع پانترکها احساس خطر کردند پشت جهان اسلام و شیعه مخفی میشوند و سنگر میگیرند اما یک پشیز هم برای اسلام احترام قایل نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
ما نفهمیدیم که شما دارید از آذری ها دفاع میکنی یا از مسلمانان
سلام. دارند منطقه را تکه‌تکه می‌کنند. راه ترانزیت بازرگانی (نظامی؟) هم می‌کشند. فردا نوبت تبریز می‌شود. پیش از این‌که، بیش از دیر شود، باید به بهانه‌یی وارد نخجوان شویم.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
چشم جناب باهوش، ، دستور دیگه ای نیست؟ شما اول برو نخجوان بقیه بعدا دنبالت میان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
هر ترفندی که بزنید، منجر به تشکیل کشور موهومی کُردستان بزرگ نخواهد شد.
ناشناس
| France |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
بهانه لازم نیست شما تشریف بیاورید در خدمت باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
در مقابل این همه کینه و عداوت چیزی برای گفتن ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
با اسم کامل آندی دلیلی داشته؟ قراره کسی بدونه همچین کامنتی نوشتی ؟ حقوق بابتش می دهند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
حالا با ساز‌و دهل. یا همینطوری‌ بی سرو صدا؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
در نخجوان، هتل چند ستاره می خواهید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
جرئتش را دارید اقدام کنید.
اگر راه از داخل خاک ایران بگذرد اشکالی ندارد . قبلا هم راه نخجوان به باکو از داخل ایران می گذشت و هنوز هم می گذرد . کمک به مردم نخجوان که برادر ما هستند خیلی هم خوب است اما قطع کردن دسترسی ایران به راه ارمنستان قابل قبول نیست . ایران نه تنها برای راه ترکیه به شرق بلکه برای راه چین به اروپا هم داوطلب است اما تغییر مرزها به نفع هیچکس نیست
اول شما
چرا نخجوان به مام وطن برنمیگرده؟ مشکل کریدور هم حل میشه.
اجازه حضورفرانسه در ارمنستان سنددیگری است بر ناکارآمدی.
آذربایجان و نخجوان و ارمنستان استان‌های لاینفک ایران هستند
عهد نامه های مربوطه باید پاره شوند
عرب ها صادر کننده تمدن وفرهنگ به ایران هستند
فرانسه شکر زیلدی خورده که از متجاوز و اشغالکر ۳۰ ساله قره باغ حمایت میکنه، تو این ۳۰ سال کور بود و آوارگی و قتل و عام مردم آذربایجان در قرهباغ را ندید! در گروه مینسک هم که قرار بود مسالمت آمیز ارمنستان از اشغال قره باغ دست برداره فرانسه هیچ غلطی نکرد
صحبت‌هایی که هر چند وقت نظامیان برخلاف مصالح ملی انجام می دهند چه کسی کنترل می کند؟ایجاد پایگاه در قطب جنوب توسط دانشمندان برای مطالعات باید انجام شود و به چه هدفی اگر قدرت اجرا هم داشته باشیم توسط ایشان اعلام شده و هزینه بر دوش ملت ایران گذاشته است?
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج
وب گردی