بازدید 14680
یک کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با تابناک

سیاست‌های اشتباه ایران در قفقاز جنوبی باید اصلاح شود/ گام بعدی پروژه توسعه طلبانه آنکارا-باکو چیست؟

مهمترین رکن سیاست قفقازی ایران باید توسعه و تحکیم روابط با ارمنستان باشد. به رغم دلایل بسیاری که سال هاست برای اهمیت روابط ایران و ارمنستان از سوی متخصصان مسائل منطقه قفقاز بیان می‌شود، ظاهرا یک نفوذ و اصرار عجیبی در دستگاه سیاستگذاری ایران برای تکرار و ادامه سیاست‌های اشتباه در منطقه وجود دارد که کاملا هم روشن است به نفع توسعه طلبی جمهوری آذربایجان و ترکیه است.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ 26 September 2023

سیاست های اشتباه ایران در قفقاز جنوبی باید اصلاح شود/ گام بعدی پروژه توسعه طلبانه آنکارا-باکو آغاز شد؟

بین الملل تابناک: الهام علی‌اف و رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در نخجوان با یکدیگر دیدار کردند؛ سفر اردوغان به نخجوان چند روز پس از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در خاکندی، مرکز قره‌باغ کوهستانی انجام شده که پس از آن، نیروهای ارمنی حاضر در این منطقه با پذیرش شروط باکو، مبنی بر خلع‌ سلاح آن‌ها، با آتش‌بس موافقت کردند.

در جریان این سفر پس از گفت‌و‌گوهای خصوصی و عمومی با حضور هیأت‌های دو طرف، چند سند مهم همکاری امضا شد و هر دو روسای جمهور، مجتمع  صنعتی- نظامی بازسازی شده نخجوان را افتتاح و کلنگ شروع عملیات اجرایی احداث خط لوله گاز ترکیه از منطقه ایغدیر به نخجوان را بر زمین زدند.

علی‌اف در این دیدار به اردوغان گفت: اگر سه سال پیش، در نتیجه جنگ دوم قره‌باغ، به اشغال پایان دادیم، در ۲۳ آوریل با ایجاد یک پاسگاه مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان در جهت لاچین، تمامیت ارضی خود را کامل احیا و چند روز پیش نیز ما حاکمیت خود را کامل تامین و احیا کردیم. در نتیجه فعالیت‌های ضدتروریستی در کمتر از ۲۴ ساعت ارتش ارمنستان که غیرقانونی در خاک آذربایجان بود، تسلیم شد، شرایط ما را پذیرفت و آذربایجان کامل حاکمیت خود را تضمین کرد.

این اظهارات در حالی است که ایروان می‌گوید باکو با مسدود کردن کریدور لاچین که سرزمین ارمنستان را به بخش ارمنی‌نشین قره‌باغ متصل می‌کند، عملا مردم این منطقه را در محاصره قرار داده و از ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها نیز جلوگیری کرده است.

علی‌اف در گفت: نخجوان سرزمین باستانی آذربایجان است. متأسفانه در سال ۱۹۲۰ زنگزور غربی توسط مقامات شوروی از آذربایجان جدا و ارتباط جغرافیایی بین بقیه آذربایجان و نخجوان قطع شد. زمانی که ارمنستان سیاست تجاوزکارانه را علیه آذربایجان آغاز کرد، ادعای ارضی علیه نخجوان داشت که در آن نبردهای شدیدی نیز در جریان بود و دقیقاً در آن زمان به رهبری «حیدر علی‌اف» که در آن زمان رئیس نخجوان بود، نخجوان دشمن را به جای خود بازگرداند و توانست از خاک خود محافظت کند.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: خط گاز طبیعی ایغدیر- نخجوان مشارکت ما با آذربایجان در زمینه انرژی را تعمیق خواهد داد و همچنین به امنیت تامین انرژی اروپا کمک خواهد کرد.

 در این باره، دکتر «عفیفه عابدی» کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به اظهارات علی اف و اردوغان عنوان کرد: اظهارات الهام علی اف و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه رونمایی رسمی و روشن از اهداف راهبردی جمهوری آذربایجان و ترکیه در قفقاز جنوبی است که البته جدید نیست؛ اما وجه بااهمیت آن این است که تصویر آینده محتمل را واضح تر می کند. با بررسی روند پیشروی جمهوری آذربایجان در قره باغ و همزمان سیاست توسعه طلبانه ترکیه در قفقاز جنوبی، چیزی که مسلم شده این که باکو و آنکارا برای پیشبرد پروژه سیاسی و اقتصادی خود در منطقه مصمم و گام به گام در حال پیشبرد آن هستند.

برای گام بعدی نیز دو گزینه پیشروی باکو و آنکاراست: یا با مذاکره و توافق با ارمنستان و روسیه تحقق برنامه شان را تسهیل کنند و یا با جنگ دوباره. به نظرم پیشنهاد نشست چهارجانبه سران روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان برای امکان سنجی گزینه اول است. احتمالا چند ماهی رایزنی های سیاسی و کنش و واکنش هایی برای این مرحله انجام شود و اگر نتیجه مطلوب رخ نداد، زمینه سازی های میدانی و سیاسی برای جنگ دیگر آغاز خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره راهبرد ایران عنوان کرد: مهمترین رکن سیاست قفقازی ایران باید توسعه و تحکیم روابط با ارمنستان باشد. به رغم دلایل زیادی که سال هاست برای اهمیت روابط ایران و ارمنستان از سوی متخصصان مسائل منطقه قفقاز بیان می شود، ظاهرا نفوذ و اصرار عجیبی در دستگاه سیاستگذاری ایران برای تکرار و ادامه سیاست های اشتباه در منطقه وجود دارد که کاملا هم روشن است به نفع توسعه طلبی جمهوری آذربایجان و ترکیه است.

عابدی ادامه داد: گویا مبنای استدلال این سیاست اشتباه، نگاه ایدئولوژیک به رابطه جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این نگاه باید اصلاح و بر روابط دو جانبه با ارمنستان تمرکز بیشتری شود. علاوه بر ابتکارهای دوجانبه، ایران و ارمنستان باید به دنبال ابتکارهای منطقه ای هم باشند. روسیه می تواند نقش مهمی در ابتکارهای منطقه ای قفقاز به نفع ایران داشته باشد اما این اتفاق رخ نمی دهد و درباره سیاست روسیه در قبال نقش ایران در قفقاز تردیدهای زیادی ایجاد شده است. سالهاست موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران انجام و یک بار هم تمدید شده اما چرا به سرانجامی نرسیده است؟

در سال های اخیر، ابتکار کریدور شمال-جنوب از مسیر گرجستان-ارمنستان-ایران و هند نیز مطرح شده است که نشان می دهد پتانسیل برای ابتکارهای جدید اقتصادی در منطقه با محوریت ایران و ارمنستان وجود دارد. در مجموع ایران باید سلسله برنامه سیاسی، اقتصادی و نظامی-امنیتی برای حفظ و ارتقای منافع خود در قفقاز اتخاذ کند. 

پس از حمله هفته گذشته ارتش آذربایجان به جدایی‌طلبان ارمنی قره باغ کوهستانی، برخی کارشناسان می‌گویند که ضمیمه کردن کریدور ارمنی زنگزور در امتداد مرز با ایران، این پیوستگی را با «نخجوان» و فراتر از آن با ترکیه متحد باکو ممکن می‌سازد. با این حال ایران یکی از مخالفان توسعه کریدور زنگزور است.

برخی کارشناسان ایرانی چهار دلیل اصلی نگرانی تهران در توسعه کریدور زنگزور را اعلام کرده‌اند: نخست اینکه تهران نقش خود در ارتباط بین خاک آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از دست می‌دهد. دوم، ایران نقش خود بین ترکیه و آسیای مرکزی را دیگر نخواهد داشت. سوم، این کشور نقطه ادغام خود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) یعنی ارمنستان را از دست خواهد داد. چهارم، با افزایش ارزش استراتژیک کریدور میانی، کریدور زنگزور نقش محوری ایران را در حمل و نقل بین شرق و غرب بیش از پیش کاهش خواهد داد.

وزیر خارجه ارمنستان هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «تحمیل اجباری یک کریدور فراسرزمینی به ارمنستان، کریدوری که از خاک ارمنستان می‌گذرد اما خارج از کنترل ما خواهد بود، برای ما غیرقابل قبول است و باید برای جامعه بین‌المللی نیز غیرقابل قبول باشد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۷۷
کجا اشتباه نبوده تا الان؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ایران واداده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مثلا در خلیج فارس که حاصل آن شد اتحاد اعراب حاشیه با اسراییل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
کل سیاست خارجی ایران اشتباه است:
ضدیت کامل با غرب و رفیق یار غار شدن با شرق.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
حجاب از همه چیز مهم تر است
فعلا کشور درگیر مسئله حجاب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مسایل قومی نباید در حفظ منافع ملی دخالت داد همین جا اشتباه بوده است
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
انقدر خودمان را درگیر جنگهای نیابتی و رقابتهای

سیاسی فرامرزی با غرب در سوریه و لبنان و یمن و

حشد الشعبی عراق و فلسطین وونزوئلا و نیکاراگویه و

کردیم که از کشورهای همسایه مان غافل شدیم

و در افغانستان و ارمنستان عقب مانده و قافیه را باختیم

و هم باعث شدیم تا اسراییل با اکثر همسایه های

مسلمان ما آشتی کرده و بر علیه ایران متحد شدند
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
جل ال خالق از بعضی‌ از کامنت‌های افراد اردوغان دوست که تعصب اردوغان و علیف فاسد را میکشند و وفادیشن به ترکیه اجنبی بیشتر از وفادریش به منافع ملی‌ کشوری است که در آن متولد شده.
joseph
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
وقتی بعد از 40 سال از تجاوز عراق به کشور مان هنوز بصورت رسمی بجای عنوان "تجاوز عراق" از عنوان "تجاوز بعثی" سخن میگویند و حاضر به گرفتن غنیمت خون شهدا نیستند؛ یعنی غیرتی در وجودشان نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ارمنستان 200 ساله که فقط با کمک روسها تونسته اون منطقه رو اشغال کنه و برای خودش دولت درست کنه الان داره به روسها خیانت می کنه همونطور که قبلا به عباس میرزا خیانت کردن و همونطور که به عثمانی خیانت کردن نوبت سلطنت طلبا هم میرسه
ایران ی کشور منزوی تو کل دنیاس که حتی از طالبان جرات گرفتن حق آبه رو نداره چه برسه به مرزهاش با سایر کشورها
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
شما در جنگ 8 ساله کجا بودی ؟؟؟؟؟؟
داود
| Germany |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
آن شخصی که این کامنت را گذاشته و آنها که مثبت داده اند , بفرمایند اگر چنین است که شما می گویید , چرا دولت آمریکا علیرغم تحریمهای سخت و محکم مچبور شد که برای برگشت طلب ایران از کره جنوبی کوتاه بیاید .... چگونه است که فروش قطره جکانی نفت ایران در دوره حسن روحانی , الان رسیده به تولید 3 میلیون بشکه نفت در روز ؟ یا قبول ایران در سازمانهای بزرگ بین المللی مانند شانگهای و یا بریکس , در این دوره آیا با منزوی بودن ایران قابل تطبیق است ؟ ارتباط ایران با کشورهای عرب خیلج فارس و بالخصوص عربستان سعودی و نیز ارتباط با مصر , آیا نشانه منزوی بودن است ؟ بزرگوار بنظرم شما باید روش شکست خورده آقای روحانی را رها کنید که فقط ارتباط را در دست دادن با ترامپ و اروپا می دانست و اصلا هیچ نگاهی به همسایه ها نداشت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
یعنی میگید الان با طالبان وارد جنگ بشیم ؟
حالا که حرفی برای گفتن ندارید و بعبارت بهتر جرات و یارای مقابله با اردوغان را ندارید باید هم بگین سیاست را تغییر میدیم.
اوف به غیرتتان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اینجوری ها هم نیست برادر. ایران سعه صدر نشان میدهد وگرنه بزرگتر از اردوغان هم غلطی نمی توانند بکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
این همه خود بزرگ پنداری از کجا اومده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
وقتی پای مرزهای کشور در میون باشه بنده منتقد هم تا پای جان برای دفاع از کشور می ایستم
عردوغان توهم برش داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بالاخره به کار کشورهای همسایه کار داشته باشیم یا نداشته باشیم ؟؟؟؟معلومه تکلیف شماها چیه ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
اتفاقا ایران تنها کشوری است که بر تعهدات خود همیشه باقی است و مردم آذربایجان هم این مهم را درک خواهند کرد وقتی که متوجه شدن اتحاد با اسرائیل فایده نداشته ..
اصرار عجیبی در دستگاه سیاستگذاری ایران برای حمایت از ترکیه به دلیل این هست که در بدترین شرایط تحریمها اردوغان دست رد بر سینه ترامپ زد و واردات از ایران را متوقف نکرد. ارمنستان چه منفعتی برای کشور دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مفت که اینکارو نکرد کلی باج گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اردوغان اگه دست ردی به امریکا زده باشه هم به خاطر منافع خودش و گرفتن امتیاز از ایران بوده نه اینکه عاشق ایران و مردمش باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ترکیه سالها است از قبال ایران سود می برد در زمان جنگ هم چه استفاده ها که نکرد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
چه باجی دادیم به ترکیه؟
نفت ارزون؟ گاز ارزون؟ چی؟
تنها منفعتمون براشون این بوده که خالق بانکشون بیفته تو لیست تحریم ها و جریمه بشه. ترکیه به خاطر عدم تحریم ایران و دور زدن تحریم های ما رفه تو لیست خاکستری اف ای تی اف. بعد میان میگن باج دادیم بهشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ترکیه در دوران تحریم برای ایران کالا تهیه میرد و با گرفتن منفعت بالا به ایران تحویل میداد و بزرگترین کاسب تحریم ایران اردوغان است
ایرانی وطن پرست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ترکیه هر کاری کرده باج و دلالی هنگفتی از ایران گرفته. قومیت را با منافع ملی قاطی نکنید. به خاطر قومیت وطن فروشی نکنید. یادتون نره که همین اردوغان با بشار اسد روابط خانوادگی داشتند و چه خیانتی به اسد و سوریه کرد. راستی از نفت مجانی و دزدی ملت سوریه سیر شده یا نه؟ هیچ کس در هیچ قومیت و یا منصبی حق پایمال کردن حق ملت و وطن را ندارد
کدوم سیاست ما در کجا درست بوده ؟؟!! یه جوری برخورد میشه انگار بیرون از چارچوب این مرزها واسه ما اهمیت نداره
من نمیدونم این کارشناس مسائل قفقاز چند سال سن دارد که یادش بیاید موقع فروپاشی شوروی و نسل کشی آذربایجانیها در خوجالی نه تنها هیچ حمایتی از باکو نشد بلکه ....!!!!
(....) را می توانید در تاریخ شفاهی این منطقه و حتی در فیلمهای یوتیوب مشاهده بفرمایید.
اگر اینها را بداند اینچنین در مورد موضع سیاستگذاری ما سخن نمیگفت
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
خیلی بی چشم و رو هستید خوبه جوانان ایرانی که در اذربایجان شهید شدند همانجا به خاک سپرده اند وقاحت شما حد و حدودی هم دارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
روزی که حیدر علیف به دست و پا افتاده بود و ایران کمکش کرد رو فراموش کردین؟
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
جان !! جوانان ایران که در آزربایجان شهید شدن!؟؟؟ ممکنه چندتاشون رو بگی ما هم بشناسیم؟
ایرانی وطن پرست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
هنوز ترکیه برای نسل کشی ارامنه تو دادگاه بین آلمالی جواب نداده. یکی از اختلاف بین ترکیه و اتحادیه اروپا که ترکیه جزو اتحادیه پذیرفته نشده همین مسأله است
فعلا به سیاستهای فوق العاده صحیح خوتون در واردات بی رویه افغانها ادامه بدید. اشرف افغان از رگ گردن به ما نزدیک تر است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
امروز خبری خوندم مبنی بر سهم خواهی افغان ها از مجلس ایران
به زودی صاحب کرسی و حق رای هم میشن و سیستم به اهدافش میرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ببین حسن

همین افغانها رو میفرستیم ارمنستان قتل عام کنند ارتش جمهوری جعلی باکو رو.

علیف جرأت داره پا بگذاره توی ارمنستان
هم با الهام هم با رجب و هم با بادمجان دورقاب چین های ایشان داخل کشور تسویه حساب خواهیم کرد وایسا و ببین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بیا جلو ببینیم چند وجبی
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
پانطرک ها و اردوغان پرست ها و تجزیه طلب ها در میان رجل سیاسی و در مراکز تصمیم گیری نفوذ کردن شناسایی و پاکسازی سیستم از اونها در اولویت باید .باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
قبلا تجزیه طلبان تروریست در شمال عراق هم مثل ۱۲و۴۵گردن کلفت بودند ولی دیدیم که چطور گردنشون خورد شد.حالا ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
قبل از تسویه حساب یه دور مانور لب مرز کنار آراز انجام بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
انشالله . من آماده ام . ایران سرزمین الهی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مردم آذربایجان رو به نسل‌کشی تهدید می‌کنی؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دندان های رجب پلید اردوغان و نوچه اش رو تو دهنشون خرد می کنیم
مشکل اصلی دقیقا این کارشناس نماها هستند! اکانت ایشان را در توئیتر مطالعه کنید! ریشه سیاست های غلط همانا رقابت(دشمنی) با ترک و غرب است. چرا ما نباید مشابه اتحادیه اروپا دشمنی ها را کنار گذاشته و از مواهب همکاری های چندجانبه متنفع شویم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ایران با ترکیه مشکل نداره این ترکیه هست که هوای امپراتوری جدید عثمانی رو کرده و در آفریقا و آسیا و اروپا داره دخالت های بیجا میکنه و با ایران هم کینه و دشمنی تاریخی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دقیقا، یک عده نفوذی هستند که مدام و به هر بهانه جزیی نفرت‌پراکنی و دشمنی با کشورهای عربی، ترکیه و آذربایجان را تزریق می‌کنند، همین‌ها بزرگترین دشمنان ایران و مردمانش هستند
سیاست های اشتباه ایران در قفقاز جنوبی باید اصلاح شود
ایضا در بقیه جاهای دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
حمایت از ارمنستان و عبور سلاحهای نظامی روسیه به ارمنستان از ایران که ایکاش نمیشد
سرمایه گذاری در ارمنستان سرمایه گذاری در یک زمین سوخته هست. خود روسیه دوست داره اونجا رو استان خودش بکنه. به دلیل سیاستهای ریاکارانه ارمنستان الان امریکا بصورت رسمی تو قفقاز حضور داره. حالا اگه اذربایجان بخواد خاک خودش رو که توسط روسیه به ارمنستان داده شده رو پس بگیره چرا باید به ایران جواب بده؟
فرض کنیم اذربایجان به جای مرز ایران از وسط ارمنستان یه محدوده ای رو بگیره. ایران باز میتونه بگه حرفی؟ البته هنوز هم حق نداره حرفی بزنه چون کسی یه وجب هم وارد خاک ایران نمیشه (البته تو افغانستان شدند و حرفی نتونستن بزنن) پس بهتره بجای سرمایه گذاری رو یه فرد بازنده برید تو برنامه های تجاری که قرار هست از طریق این کریدور اجرا بشه همکاری ماثر داشته باشد تا سود کسب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دروغ وارد بازی نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
جناب علی آقااز حرفهای شما نتیجه میگیریم
که ایران هم باید کل استان بادکوبه رو تصرف بکنه چونکه سالها پیش روسیه این مناطق رو به زور اشغال کرده و داده دست بابای الهام دوغانف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بهتره بدونی اگه قرار به بحث تاریخی باشه کل قفقاز از جمله بادکوبه جزء خاک ایرانه
پس حرف مفت نزن و سفسطه نکن پادوی عردوغان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
علی آقا، الحق که اطلاعات زیر صفری راجب به موقعیتهای ژئوپلتیک داری، این رو بدون که اگر این کریدور توسعه پیدار کند و آن بخش از خاک ارمنستان تصرف شود، مرزهای جغرافیایی ایران تغییر می کند، ارتباط ایران با اروپا که از طریق ارمنستان بود قطع می شود
و همچنین درآمد های ترانزیتی
ایران از بین می رود. از طرفی اگر با این توجیه که روسیه خاک آذربایجان را به دو بخش تقسیم کرده و به همین دلیل آذربایجان حق داره که به ارمنستان حمله کند. پس ایران هم به جبران قرارداد لعنتی ترکمانچای این حق را دارد که به آذربایجان و گرجستان و... حمله کند و سرزمین های جدا شده را به ایران برگرداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
آنهایی که به این کامنت کاملا اشتباه مثبت دادند الحق که دچار فقدان درک درست و تحلیل منطقی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
درست ترین کار برگرداندن قره سو و نخجوان به ایران هست !!! شما به جای بازی در زمین علیف یک کم برای ایران غیرت
داشته باش
سیاست اشتباه ایران دخالت در تمامیت ارضی کشورهای دیگر و امورات انهاست ارزیابی های اشتباه مقامات از روابط ترکیه و اذربایجان و ایجاد خط قرمز برای دیگران به چالش و معما برای خود ایران تبدیل شد همه جای دنیا کشورها در کریدورها مشارکت می کنن در ایران برای هر چیزی یک معما درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
کریدوری که مرز دو کشور رو نابود کنه کریدور نیست.
چطوره ایران یک کریدور به سوریه بزنه و به مدیترانه وصل بشه و مرز ترکیه با عراق و سوریه رو از بین ببره؟ موافقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
برای هر کشورها حفاظت از مرزهایش خط قرمز است‌هنانطور که اربابتون مرزهای عراق و سوریه را هر روز بمباران می کند که تجزیه طلبان متواری شوند ولی شماهای تجزیه طلب نظرتون برعکس اربابتون است و چیزی که بد است را برای ترکیه نمیخواهید ولی برای ایران میخواهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
این کریدوری که اربابت اردوغان دنبالش هست، صرفا یک راه نیست. بر خلاف همه قوانین بین الملل دنبال کریدوری فرا سرزمینی از داخل خاک ارمنستان هستند که ارمنستان هم بر اون هیچ حق حاکمیتی نداشته باشه.
نه ارمنستان اجازه میده تو خاکش چنین کریدوری ایجاد بشه و نه ایران اجازه میده مرزش قطع بشه
هر کشور دیگری هم جای ارمنستان و ایران بود مخالفت می کرد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ارامنه جایی درزنگزور ندارد اینجا خاک تورانیس باید به صاحبان اصال آن یعنی ترکها تحویل بشه یا بامذاکره یا با....
ترکیه و اسرائیل انواع سلاح را به آذربایجان می دهند ولی حامیان ارمنستان مانند ایران هموار از اعلام ارسال سلاح به ارمنستان نگران هستند این درحالیست که باید عملا و اشکارا ارتش ارمنستان را تجهیز کنند تا اتشی که ترکیه روشن می کند دامن خودش و اذربایجان را بگیرد
پاسخ ها
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ایران به دستور روسیه عملا و آشکارا به ارمنستان از 30 سال قبل سلاح داده و حمایت کرده و همین حالاش هم داره میکنه
به این بوقلمون ها هیچ گاه نباید اعتماد کنید. هر گاه دستشان رسیده بدتر از روس به ایران ضربه زده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اسم اینها در قرآن هم آمده . یاجوج و ماجوج مفسدون فی الارض
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
نیازی به اعتماد یا عدم اعتماد یه کشور ورشکسته ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
معلومه حاضری حتی به قرآن هم تهمت بزنی. اگه مطالعه داشته باشی می فهمی سد ذوالقرنین در گرجستان یعنی آن سوی آزربایجان است.. و اگر به نظر تو در قرآن گریم آمده باید دیگر نگران باشی چون آیه دیگر را نخوانده ای .... من کل حدب ینسلون
همین سیاست مقتدرانه اخیر ایران خوبه. قطعا میتوانیم از پس قلدرها و لمپن هایی همچون علی اف بر بیاییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
لمپن امثال توست .علیف برای آزادی خاک کشورش تلاش کرده ومی کند واین قابل احترام است.زنگه زور غربی خاک آذربایجان است که در زمان شوروی سابق برای قطع ارتباط خاک اصلی آذربایجان با نخجوان به ارمنستان واگذار شد وحالا آن خک باید به آذربایجان برگردانده شود. ایران هم برعکس هارت وپورت هاش جرئت هیچ اقدامی علیه آذربایجان را ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ناشناس 14:57
اگه به تاریخ علاقه داری و تاریخ رو مبنای تجاوز الان آذربایجان( با پشتیبانی ترکیه) میدونی و خون و خونریزی و جنایت و کشتار مردم هم برات اهمیت نداره چرا تو تاریخ یک کم عقب تر نمیری که هر دو کشور ارمنستان و اذربایجان مال ایران بوده؟ موافق الحاق هر دو کشور به ایران هستی یا تاریخ تا اونجا که به نفع منافع ترکیه هست برات مهم و مستند هست؟؟؟؟؟
نگران نباشید و به کار خودتون برسید و الهام و اردوغان فاسد رو بسپرید به نظامی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
عالی گفتی . آفرین
بنظر می رسد که بزودی ترکیه تخجوان و باکو را از خاک ارمنستان بهم وصل می کند.ترکیه از لحاظ دست برار دارد چه لحاظ نظامی چه دیپلماسی.اگر ایران قصد داشت مانع از از دست روفتن ارتباط زمینی خود با ارمنستان شود قطعا الان باید نشانه های میدانی این مخالفت پیدا و نمایان می شد.احتمالا هشدارها در حد هشدا آقای رئیسی به طالبان است که جدی گرفته نمی شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ایران میزنه اردوغان و الهام رو میترکونه بشین و تماشا کن
این چه تحلیل مسخره ای هست. ایران یعنی آذربایجان و آذربایجان یعنی ایران.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ای کاش اینگونه بود ولی روابط آذربایجان با رژیم صهیونیستی خلاف این امر را ثابت می کند
نفوذ پانطرک ها و تجزیه طلب ها و اردوغان پرست ها رو در دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر جدی بگیرید.
وطن و منافع ملی برای این افراد نفوذی پشیزی ارزش نداره و به بهانه هم دینی و همزبانی از تصمیم گیری صحیح ایران در ارتباط با ارمنستان و آذربایجان جلوگیری میکن.
منافع ملی بالاتر از هر چیز هست و اهمیت هم دینی و هم زبانی بعد از منافع ملی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اگر اینطوره چرا برای افاغنه همزبانتان صداتون در نمیاد
برادر من قفقاز چیه؟ سیاست ما در اقتصاد اشتباه است هیچ چیز در این کشور حساب و کتاب ندارد نه بورس نه خانه دار شدن نه تحصیل نه اشتغال
یک حقوق بگیر چند سال باید کار کند تا صاحب مسکن شود
یک تحصیل کرده باید چکار کند تا صاحب یک شغل شود که کفاف زندگی اش را بدهد
یک سرمایه گذار در بورس باید برود چه سهمی بخرد تا سرمایه اش مصرف دلالی نشود سهم اولیه می خری با قیمت پایه ۸۲۰ تومان در صف خرید و یک هفته بعد از مبلغ اولیه پایین و می شود ۶۶۰ تومان
سهام استانی می خری تا ۲ سال قفل می شود
آنوقت شما چسبیدید به قفقاز
خانه از بن بست ویران است خواجه در نقش ایوان است
اگر امروز تو خونه هاتون ماکرونی پیدا میشه از صدقه سریه اردوغانه . ترکیه در این تحریم هوای ایرانی ها رو داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ستارخان و باقرخان یادت رفته که می‌گفتند ما خاک میخوریم اما خاک نمیدهیم؟ الان مشکلت شکم و ماکارانیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
من ماکارونی دوس دارم
ایران در خصوص آذربایجان و ارمنستان باید سیاست میانجی گرانه داشته باشه هر چند که اسرائیل دنبال این است که آذربایجان را تحریک کند تا آنجا را به خاطر ایران تا امن کند
ما در مواجه با آمریکا در برخی مناطق منافع مشترک داریم و این رابطه خصمانه با آمریکا باید عادی شود یعنی سفارت خانه ها باز شود و مثل بقیه کشورها روابط عادی شود تا بتوان از منافع مشترک استفاده کرد

کسی صحبت از دوستی و مودت با آمریکا نمی کند بلکه صحبت از روابط سالم و عادی در سطح بین المال است که مبتنی بر منافع ملی است و بنام عقلانیت در سیاست خارجی تعبیر می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بعضی ها خودشان را به نفهمی می زنند باکو خاک ارمنستان را اشغال کرده تو میگی ایران میانجی گری کنه
در اروپا بقدری اتحاد و مودت بین کشورها قوی است که مرزهای آنها با یک خط جدا شده و گذرنامه هایی دارند که براحتی بین کشورها رفت و آمد می کنند
اما ما به عنوان چند کشور مسلمان نه تنها مودت و دوستی وجود ندارد بلکه حاضریم منافع خودمان را بخطر بیندازیم تا چیزی نصیب بقیه نشود

یعنی آیا نمی توان از این بیابان و زمینی که وجود دارد سرزمینی ایجاد کرد که کشورها استفاده مشترک از آن داشته باشند و به عنوان ترانزیت استفاده کرد؟ و تحت الحفظ مشترک بین کشورهای همسایه باشد؟

ما یک چیزی داریم با عنوان انسانیت که فراتر از عقاید و دین و قومیت است و باید انسانیت در روابط ها حاکم باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
انسانیت در مقابل انسانها نه لمپن ها
بهترین راه حل برای ختم این مشکل بسیارپیچیده بدون بمیان اوردن پای بیگانه واعمال زوروخشونت عبارت است از اولا در محل اتصال ایرانزوارمنستان واذربایجان ونخجوان یک منطقه بیطرف وعاری از هرنوع دخل وتصرف نظامی زیر نظر سازمان ملل جهت حفظ امنیت ارتباط بین شمال وجنوب وشرق وغرب تعین شود .در مرحله بعدی برای ارتباط نخجوان واذربایجان مسیرمورد نظر برای احداث یک بزرگراه وراه اهن چه به روش واگذاری قطعی در قبال دریافت ارزش ریالی ملک یا زمین معوض در محل اتصال اذربایجان وارمنستان ویا تنظیم یک اجارنامه برای مسیر بلندمدت ۱۰۰ساله بصورت مسالمت امیز صورت گیرد .در ضمن اذربایجان هم با تضمین های بین المللی حقوق ارامنه ساکن در قره باغ را مانند بقیه شهروندان فراهم نماید وارمنی ها دست از استقلال خواهی وخودمحوروخودمختار بودن بردارن وخودرا تبعه اذربایجان ووفادار به قانون اساسی انها بدانند وارمنستان هم دیست از دخالت در امورانها بردارد .با اینکارمنافع همه وامنیت منطقه وارتباط شرق وغرب وشمال وجنوب هم برقرا ر خواهد شد ومشکل همه هم زمان می تواند با کمترین تهدید وهزینه تامین شود ،بشرط انکه همه طرفها دست از جاه ومبارزه طلبی های احمقانه خشونت امیز بردارن .سیاست های فاشیستی وزیادی خواهانه به شکل گیری وگسترده شدن این بحران بعداز فروپاشی شوروی ویورش بی رحمانه ارامنه وکشتاراذری ها واشغال قره باغ دامن زده ودخالت های بی جای ترکیه وروس وایران هم شعله بحران را بالا برده تا جایی که اخیرا بوی کباب به مشام صهیونیستها وناتوئی ها هم رسیده ،واگر هرچه زودتر به این مشکل خاتمه داده نشود در اینده تبعات منفیش منطقه را حتما برای سالها درگیر اشوب وفتنه وجنگ افروزی بزرگی خواهد ننود .
خیلی وقت است سیاست نژادی پرستی داخل ایران وارد سیاست خارجی نیز شده است. عده ای شیزوفرنی دارند با بشکه باروت بازی می کنند. قفقاز زمان آقا محمدخان قاجار با الان خیلی فرق می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
سیاست خارجی ایران مبتنی بر اصول است نه نژاد پرستی. تمام اقوام ایرانی هم برای همه مردم ایران عزیز و محترمند
ناشناس
| Brazil |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ایران مانند ترکیه نژادپرست نیست.فقط یکبار شده تا حالا شنیده باشی حاکمیت روی نژاد خاصی در ایران مانور بده؟حاکمیت از عامل وحدت کل ملت یعنی اسلام و ایرانیت استفاده میکنه برعکس ترکیه که مانند حکومت اای قرون وسطا حکومتی نژادپرست هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بسیار جای تأسف است تجزیه طلبان نزاد گرایان از ادبیات و گفتمان ضدنژادی برای پیشبرد منویات کثیفشون استفاده می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دقیقا همینطور است. نژادپرستی و قوم‌گرایی در سیاست خارجی و داخلی ایران غوغا می‌کند
اگر ایران میخواهد از منافع ملی اش دفاع کند، باید با شجاعت مانور سنگینی در مرزهای شمالی برگزار کند مثل دو سال قبل که آذربایجان موقتا سر جایش نشست. دفاع از منافع ملی انشاالله به صورت میدانی و عملیاتی. نکته بعدی تشکیل یک نیروی دریایی با استفاده از قایق های تندرو در دریای خزر است البته با هماهنگی روسیه و فقط برای مقابله با تحرکات علی اف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
برو بخواب
سلام بر شما ،، وزارت امورخارجه ایران همانند بیشتر وزارتخانه ها ، ناکارآمد میباشد و به دنبال عافیت طلبی هستند. اما و اما سپاه پاسداران اگر نبود ایران هم نبود. ای کاش سکان سیاست خارجی ایران به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می افتاد. شهید سلیمانی فقط یک نمونه از دیپلماسی قوی سپاه پاسداران بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
الان شش ساله که این اتفاق افتاده
هم آذری ها هم ارامنه اقوام ایرانی هستند و تنش میان دو قوم ایرانی سزوار مردم این سرزمین نیست. به نظر من لازم است تا با بازکرداندن این دو استان به آغوش مام میهن از گسترش تنش جلوگیری و از زیاده خواهی ها احمقانه ارودغان جلوگیری شود
این اقای کارشناس لطف کنند در مورد اشغال چندین ساله قره باغ توسط ارمنستان و حمایت ایران توضیح دهند. این کارشناس تفکرات نژادپرستی خودش رو داره بیان میکنه نه واقعیت رو. در زمان اشغال قره باغ کسی صداش در نیومد؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دوست عزیز. همه موافق این هستن که ارمنستان اشغالگر بود اما با بچه ۵ ساله طرف نیستین که ندونیم ترکیه فاشیست بدخواه ایرانه.بنابراین به دلیل سلایق قرون وسطایی و قومیتی شما ،ایران مادرمون رو فدا نمی‌کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ما در مورد منافع ملی صحبت میکنیم نه مسائل نژادی. شما هم اگر مزدور علی اف نباشی، نباید ملیت و منافع ملی ات را فراموش کنی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
جناب ناشناس. ما در درجه اول مسلمانیم. بعد ترک و بعد ایرانی. انتظار نداری که اول ایرانی باشیم بعد بقیش؟ چون همین ایران بهمون همین رو یاد داده و همینجوری با ما رفتار میکنه. منافع ملی ما ایجاب میکنه پشت همزبانهای خودمون باشیم. چون همزبان ما خود ماست
آذربایجان به ارمنستان حمله کرده آن گاه سیاست های اشتباه ایران در قفقاز جنوبی باید اصلاح شود!!!!!!
علی اف و اردوغان با هم همدست شده اند تا کریدور زنگزو را تصاحب شوند و اردوغان می خواهد از این کریدور به قول خودتان استفاده تجاری کند و کریدور پکن - باکو - آنکارا - لندن ایجاد کند چه ربطی به سیاست غلط ایران دارد؟
ایران هم می تواند کریدور روسیه - کرجستان- ارمنستان - ایران - هند را از طریق زنگزو افتتاح کند و درآمد ارزی داشته باشد حال که علی اف و اردوغان به فکر منافع اقتصادی خود هستند به نظرتان ما دست روی دست هم بگذاریم تا آن ها نفع ببرند ما هم باید به نفع خودمان اقدام کنیم اصلا کریدور زنگزو را بین المللی کنند و بین آذربایجان - ارمنستان قراردادی منعقد شود که این کریدور متعلق به هر دو کشور باشد مشکل حل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
با ایجاد کریدور از ایران به دریای مدیترانه موافقی؟؟
یک کریدور از ایران زده بشه و از مرز ترکیه با عراق و سوریه رد بشه و مرز ترکیه با دو کشور رو از بین ببره و استفاده تجاری هم واسه همه کشورها داره چطوره؟؟ موافقی؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
کسی از شما نظر نخواست
درود

نیروهای مسلح ایران ، اگر البته اگر توان و موقعیتشو دارن ؛ قبل از اینکه دیر بشه ؛ فورا با هماهنگی ارمنستان ، وارد خاک ارمنستان بشوند . قبل از اینکه اتفاقی از سمت راست و یا چپ ارمنستان پیش بیاد . البته مفهوم بابت کلمه فورا ، یک هفته بعد نیست ! بلکه حداکثر تا ۲۴ ساعت هستش . از من گفتن . دیگه خود دانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
سه‌رود
در سوریه ثابت شد حریف ترکیه نیستید، اگر آذربایجان هم باشد که مطلقا هیچ کاری نمی‌توانید بکنید. حالا هرکجا می‌خواهید نیرو ببرید
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
پیغام ارزشمندت رو رسوندم قرار شد همین امشب وارد ارمنستان بشیم تو هم شال و کلاه کن لب مرز منتظرتیم
نویسنده این مقاله اصلا از مشکل سیاست ایران در قفقاز کوچکترین اطلاعی ندارد. اییران بر خلاف توجه به اساسی ترین پارامترهای سیاسی، با متجاوزان ارمنی در سی سال گذشته همدست شده و عملا هم متحد مذهبی خودرا آزرده ساخته هم 40 میلیون ترک ایران را به سیاست خود در قبال همزبانان و هم کیشانش بدبین کرده است. سیاست درست ایران باید اتحاد تاریخی با آذربایجان باشد نه ارامنه آدمکش و متجاورز. الان به جای ایران ترکیه این نقش را بازی میکند با اینکخ نه اتحاد زبانی با آذربایجان دارد نه مذهبی!!!!!!!
زدن این حرف برام دردآره اما باید اعتراف کنیم بعد از شهادت سردار سلیمانی ایران در تمام معادلات منطقه ای شکست خورده.حتی یک موفقیت کوچک هم وجود نداشته.حالا متوجه نبوغ شهید سلیمانی می شویم.
از قضیه مهم غافل شده اید پشت پرده این تنش زایی ها اسرائیل است و بس این ها می خواهند جنگ ارامنه با آذری ها را زنده کنند و دوباره منطقه قفقاز را درگیر جنگ و خونریزی کنند و بعد حضور نظامی آمریکا و روسیه در این منطقه آغاز می شود یعنی اول آمریکا به بهانه دفاع از پاشینیان وارد منطقه خواهد شد و پایگاه مرکزی ایجاد می کند اصلا شاید هدفشان هم همین باشد تا دو پایگاه برای حمله به مواضع روسیه داشته باشند یکی از طریق اوکراین و یکی از طریق قفقاز و اگر این طور شود پای روسیه هم در منطقه باز خواهد شد و آتشی که اسرائیل توسط علی اف و اردوغان در منطقه ایجاد کرده با حضور نظامی آمریکا - روسیه مثل بنزین شعله ور خواهد شد و دوباره مردم کشورهای منطقه از آذربایجان گرفته تا ارمنستان و ... باید تاوان بدهند وگرنه ترکیه این همه راه هوایی و زمینی با سایر کشورها دارد زنگزو بهانه است مردم آذربایجان باید هوشیار بیشتری به خرج دهند و در تله سیاسی آمریکایی - اسرائیلی گرفتار نشوند که فردای آینده مثل اوکراین یا کشته شدن در انتظارشان است یا آوارگی.
یکبار برای همیشه یک درس خوب به استاندار باکو باید داده و به اردوغان باید فهماند ترکیه قدرت تجدید عثمانی را ندارد و باید بری آخر صف و تمام سیاست های خارجی اردوغان با شکست روبرو شده است.
دقیقا! ایران باید با تحکیم روابط با ارمنستان و همچنین تشویق روسیه برای حمایت بیشتر از ارمنستان اعتلافی سه جانبه بین ایران و ارمستان و روسیه ایجاد کند که زیاده خواهی های افراد معلوم الحالی مانند اردوغان و علی اف در نطفه خفه شود چرا که اگر نشود، تفکرات شومی برای شمال غرب ایران هم خواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مواظب باش انگشت‌های پات نره تو چشمت
به نظرم باید یک همه پرسی سریع در ارمنستان انجام بشود و به ایران ملحق گرددو سریعا نیرو های مشترک ایران و ارمنستان تمامی مرز های ارمنستان را بگیرند.
پاسخ ها
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
نظر باارزشت مخابره شد جواب دادن فوری نمیشه حدود 3 ماه طول میکشه برگه های رای رو چاپ کنیم. حالا چه خاکی به سر کنید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
شما هنوز نقشه ارمنستان بزرگ رو که به صورت رسمی در اماکن عمومی و سیاسی هست رو ندیدید؟
صد سال پیش برای ارمنستان بزرگ در ایران چه جنایتها که نکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
نظر تو اصلا اهمیتی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اینکه با این نظرت چرا ناشناخته موندی عجیبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
و بعد به امید خدا فتح باکو و الحاق دوباره ان به ایران زمین
بابا تو را خدا این همه مجادله نکنید از ارمنستان برای ما نونی نمیشه بچسبید این همه تحریم و نفت ارزون که میدیم را مفت نفروشیم ارتباط با دنیا را بهتر کنید اینها هم حل میشه
ایران باید با مذاکرع با ارمنستان در مرهاای اارمنستان مستقرشود نکنه ترکمنچای دیگری درراه است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
احسنت، کاملا موافقم
ایران میتواند به عنوان نیروی حافظ صلح با هماهنگی ارمنستان نیرو در خاک ارمنستان پیاده کند و آذربایجان دیگر جرات نخواهد کرد به ارمنستان حمله کند این بهترین راه حل است ، وقتی ترکیه بدون اجازه وارد شمال عراق و سوریه میشود پس ایران با اجازه و هماهنگی کشور ارمنستان میتواند نیرو‌پیاده کند و بهتر است این اقدام ظرف حداکثر بک‌هفته انجام شود قبل از حمله آذربایجان به ارمنستان. که بعد ایران را مجبور به دخالت نظامی و جنگ مستقیم میکند.
در این راستا داشتن رابطه خوب با آمریکا بیشتر از رابطه خوب با روسیه کمک میکند به حل موضوع.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
نیروهای کشور هر کشور ثالثی رفتن، توطئه چیدن و دولت و ارتش کشور میزبان رو تضعیف کردن و دست نشانده بر سر کار آوردن ، حالا می گی به عتنوان حافظ صلح برن و ... در این صورت هر دو دولت آذربایجان و ارمنستان با گروه های مسلح غیرقانونی ساقط میشن
دندان های اردوغان را در دهان کثیفش خرد می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مثل همون کاری که با ال سقوط کردی؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
حالا زیاد جوشی نشو فشارت میره بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مثل اینکه شعار دادن رو خیلی دوست. برو عقب اتوبوس رونالدو بدو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ال سقوط پذیرای اسراییلیها بود خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
نه ناشناس ۱۷:۲۷
مثل همون کاری که اردوغان، با گروهک‌های وطن‌فروش کرد سوریه کرد
باید دو طرف مرز سرباز به تعداد زیاد داشت. بقیه اش، سیاست است.
سیاست ایران سیاست درستی است تا جایی که ممکن است باید از تنش زایی جلوگیری کرد و این گونه مناقشه ها باید از طریق گفتگوهای دیپلماتیک حل و فصل کرد.
مردم آذربایجان اکثرا شیعه هستند و طرفدار ایران و هیچ گاه در زیر پرچم رژیم اسرائیل قرار نخواهند گرفت هر چند شواهد و قرائن نشان می دهد که پشت پرده تنش زایی در قفقاز جنوبی اسرائیل است ولی علی اف نباید خام صهیونیست ها شود و منطقه را دچار تنش کند که اگر این گونه شود بیش از همه مردم آذری زبان دچار ضرر و زیان می شوند، زلنسکی هم خام آمریکا و متحدان غربی اش شد و در نتیجه این سیاست های اشتباه مردم اوکراین کشته و آواره و کشور اوکراین ویران گشت، زلنسکی هم خیال عضویت اوکراین در پیمان نظامی ناتو داشت ببینند چه به حال و روز مردم اوکراین افتاد و اگر عبرت گیرن درست عبرت بگیرند و به همسایگان احترام بگذارند دیگر دوران تعدی به مرزها به سر آمده که اگر امروز این قوانین را نادیده بگیرند فردا دیر است.
پاسخ ها
آتیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
در مورد اکراین انقدر ناتو ناتو نکنیدلطفا !! روسیه از بعد از انقلاب 2014 اکراین و ساقط شدن رییس جمهور دست نشانده روسها یعنی یانکویچ سر و گوشش میجنبید. مگه کریمه رو تو دوران زلنسکی اشغال کرد؟! پس بیخود برای توجیه حمایتهاتون از کشور متجاوز و اشغالگر آدرس غلط ناتو و آمریکا رو .ندین
باید دو طرف مرز سرباز داشت. اگر جدا روسیه و ایران نخواهند این اتفاق بیفتد، باید اذربایجان باکو را در خطر جدی سقوط ببیند، از سمت دریای خزر. فقط تهدید نخجوان اتفاقی نخواهد افتاد.
دارید توی باتلاق فرو میرید. اشتباه اولتون این بود که در خفا به ارمنستان کمک میکردید. اینم اشتباه آخرتونه توی قفقاز که پس از رو شدن دستتون علنی میخواین کمک کنین بهش. اگر میخواین سیاستتون رو توی قفقاز اصلاح کنید من پیشنهاد میکنم که دو رویی رو بذارید کنار. هیشکی توی دنیا روی شما حساب نمیکنه. چون همیشه در حرف یه چیزی میگین و در عمل یه کار دیگه انجام میدین. این دیگه به همه ی دنیا ثابت شده س. به عربستان، ترکیه، آذربایجان و ...
به نظر من توی این موقعیت ایران بتونه فقط خودشو حفظ کنه هنر کرده. تحلیل فوق هم کاملا احساسی و بر اساس حس نژادپرستی نویسنده است و همه در عمل میدانند که چنین ادعاهایی در عمل پشیزی ارزش ندارد. آذربایجان سه روز پس از مانور مشترک آمریکا و ارمنستان قره باغ رو گرفت. فک کنم یکم بیشتر باید تامل کنید.
سلام بهترین راه برای تصرف این گذر گاه توافق با ارمنستان برای اجاره 99 ساله زنگزور و یا استان سیانک هست اگر دیپماسی ما قوی باشد و بتوانیم از منافعمان دفاع کنیم منطقه را مقابل کار انجام شده قرار می دهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مگه مسکن مهره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
با این نبوغ سیاسی ترشی نخوری یه وقت
اصلا تخصص نیاز ندارد . یک بچه هم می‌دونه باید تمام قدرت از ارمنستان حمایت کرد . خودمون داریم علی آف متوهم رو تقویت میکنیم متاسفانه
حکومت خیالش راحت باشد. برای ادب کردن متجاوزان به منافع ملی ایران آماده ایم. فعلا تمام اختلاف ها را کنار می‌گذاریم و صریحا اعلام می‌کنیم با مردم عزیز آذربایجان شمالی نه‌تنها مشکلی نداریم بلکه آنها را از خود میدانیم
بزرگترین اشتباه ایران حمایت از تروریسم عرمنی بوده که باید اصلاح شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
تو اول برو آداب و ادب یاد بگیر بعد کامنت بگذار. توهین کردن به دیگران جزو جدایی ناپذیر شخصیت شماست. راستی توهین کردن رو دوست داری توهین شنیدن هم برات لذت بخش هست؟؟؟؟
فحاشی و توهین و دروغ و فریب و انسان نبودن، آسون ترین کارهاست برو یاد بگیر که کارهای سخت رو انجام بدی. .
به جای تعیین و تکلیف مرزی برای همسایگان خود، اگر بر روی تحکیم روابط با آنها کار میکردید و دوستی و صلح را رواج میدادید امروز نه در قفقاز از ترک و نه در خلیج از عرب واهمه ای نداشتید. خود میدانید چه کرده اید و از عقوبت کار خود میترسید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
تعیین و تکلیف اشتباهه. تعیین تکلیف درسته
نوکرهای عردوغان زیاد شدن ننگ بر شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
تا چشت دربیاد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
تا چشم تنگت دربیاد
متاسفانه رابطه نزدیک آذربایجان با رژیم صهیونیستی و اجازه حضور ماموران این رژیم و اقدامات آنها علیه ایران همیشه اغماض شده است. توسعه طلبی آذربایجان و محدود کردن راه ارتباطی ایران به اروپا از طریق ارمنستان به هیچ وجه به نفع جمهوری اسلامی نیست. الهام به صدام دیگری دارد تبدیل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
روزی که ترکیه اجازه تردد از خاک خودش را به شما نداد میفهمید که راه اروپا از کدام سمت بوده، هنوز هم متوجه نشدید که ارمنستان خودش برای رسیدن به اروپا نیازمند ترکیه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
ترکیه هم خودش و هم دیگران دارن هلش میدن به سوی .
. جنگ و تجزیه
اتفاقاً با استناد بر پایه اساسی جمهوری اسلامی و وصیت نامه ا، باید با کشورهای اسلامی رابطه را تقویت کرد و برادری اسلام اصل است؛ مثلاً کریدور زنگه زور میتواند از طریق و با نظارت ایران و اخذ عوارض از خاک ایران انجام شود و منافع ش برای ما باشد.
اسرائیل پشت پرده این تنش زایی ها است و از این کارشان چند هدف را دنبال می کنند؛
اولا) تشدید درگیری در قفقاز جنوبی از طریق الهام علی اف و بهم ریختن منطقه.
ثانیا) باز کردن جا پا برای حضور نظامی فعال آمریکا در قفقاز جنوبی تا از این طریق دو پایگاه برای حمله به خاک روسیه داشته باشند یکی از طریق اوکراین و یکی از طریق قفقاز جنوبی.
ثالثا) تشدید درگیری های جهانی به نفع این رژیم کودک کش خواهد بود تا نگاه ها از جنایات این رژیم در سرزمین های اشغالی دور بماند و راحتتر از گذشته به شهرک سازی های غیر قانونی ادامه دهند.
تابناک
امیدوارم همیشه تابناک باشید
در باره عدم متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری وعدم حل مشکلات حقوقی وعدم پرداخت معوقات از ریس جمهور و معاونین شان وعدم مدیریت صندوق باز نشستگی کشوری گزارش و انعکاس دهید
ممنونم
یا حق
این ا نبایستی فراموش کرد که اگر فشار های امریکا نبود روسیه ایران را تخلیه نمی کرد شاید ، پس نمی‌شود گفت که امریکا همیشه بد بوده
کاملا درست است. ایران باید از ارمنستان جانبداری بیشتری بکند و روسیه را نیز به سمت حمایت از ارمنستان تشویق کند. اینجوری اردوغان دیکتاتور و نوکرش در آذربایجان سر جایشان می نشینند.
در صورت ادامه سیاست های توسعه طلبانه ترکیه ایران میتواند کرد های ترکیه را مسلح کند و اردوغان را کاملا زمین گیر کند که خواب از سرش بپرد.
خدا را شکر شاید اقتصاد بیمار و ضعیفی داشته باشیم ولی آنقدر موشک و پهپاد داریم که امثال ترکیه و آذربایجان را سرجایشان بنشانیم اگر خدای نکرده دست از پا خطا کنند!!! خودشان می دانند که ایران از نظر قدرت نظامی در کل منطقه حرف اول را میزند...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
حاجی جان ! اگر این پهبادها و موشک ها فایده ای داشت، چندتا توی سر طالبان میزدند که اینجوری با قلدری حقابه ما رو قطع نکنه
برادر یا خواهر خبرنگاری که در تابناک خدمت می کنی و مسئول تایید نظرات خوانندگان هستی ، وظیفه شما بزرگوار دفاع از منافع ملی ایران در مقابل وطن فروشان است. شما نباید نظرات نفوذی ها و عوامل باکو و ترکیه را در تابناک نشر دهی. صرفاً به این دلیل که مثلاً آزادی بیان وجود دارد. متاسفانه این عوامل بطور هماهنگ و با تعداد کامنت ها و نظرات زیاد هم شما و هم سیاست مداران کشور را به اشتباه می اندازند یعنی طوری رفتار می کنند که انگار تعدادشان زیاد است ولی در واقع اینها اقلیتی هستند که بلدند سر و صدای زیادی ایجاد کنند
متاسفانه رابطه نزدیک آذربایجان با رژیم صهیونیستی و اجازه حضور ماموران این رژیم و اقدامات آنها علیه ایران همیشه اغماض شده است. توسعه طلبی آذربایجان و محدود کردن راه ارتباطی ایران به اروپا از طریق ارمنستان به هیچ وجه به نفع جمهوری اسلامی نیست. الهام به صدام دیگری دارد تبدیل می شود.
خوب اگر ما از تهدید اسراییل دست بر داریم اسراییل بهترین شریک استراتژیک ایران در منطقه میتواند باشد با توجه به سابقه تاریخی ایران در نجات قوم یهود که خود را مدیون ایران میدانند.
آیا تا بحال هیچ خیری از عرب ها به ایران و جهان رسیده است، اگر نفت نداشته باشند نان شب هم‌ندارند، بمدت ششصد سال حاکمان بغداد با مالیات ایرانیان ارتزاق میکردند و ما را موالی و مالا هم رافضی میخوانند..
اکثر اختراعات بشری که به کمک انسان آمده توسط یهودی ها اختراع شده است
این تحلیلگر داره از رویاها و خیالات خودش حرف میزنه . آنقدر ناآگاهه که پیشنهاد کریدور گرجستان ارمنستان و ایران رو میده . حتی نمیدونه مرزهای گرجستان به روی ارمنستان بسته س . همینا شدن مسئول و نظریه پرداز که حال کشور شده این .
ترکیه تحریمهای ایران رو دور زد و کمک کرد نمکدون مشکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
ایران هم اردوغان رو از کودتا آگاه کرد و سببب شکست کودتاگران شد. این به اون در
آقا همه از ترکیه بد میگن از اِردوغان بد میگن یذره هم پول پیدا میکنن فورا میرن ترکیه اگ ترکیه بده رئیس جمهورش بده چرا میرید اونجا؟اِردوغان اگه بد بود بعد اززلزله به اون بزرگی نمیتونس خوب مدیریت کنه
این پانترکان محدود مجازی یک میلیونم مردم شریف ترک زبان ایران هم نیستند و قطعا سزای این دم تکان دادن ها برای مردک دائم الخمر علیف و روباه مکار اردوغان را خواهند داد. روز تسویه حساب با نفوذی های نژادگرا هم نزدیکه.
از متن مقاله استنباط شد که یکسری آذری های ایرانی مدیر سنگ ترکیه و باکو را به منافع ایران عزیزمان ترجیح میدهند و این نشانه خوبی نیست.مشخصه از گفتگو های خبری ترکیه و اردوغان که مدام مانور میدهند.
آخه ایشون کارشناسن؟
خود ارمنستان داره با ترکیه مذاکره میکنه تا از ایزوله بودن دربیاد.
خداروشکر کارشناساتونم فاشیست هستن
یاد بگیرید به اقوام ایرانی آنطرف مرز احترام بگزارید چه آذری چه ارمنی
نه الهام علی‌اف استاندار است نه پاشینیان کارمند ما
ایران مقصر است
بجای وحدت و دوستی با آذربایجان بداخلاقی بی محلی و غرور بخرج داد آنها هم رفتند سمت ترکیه و اسراییل
ارمنستان هم بنزین و گاز مفت دریافت میکند
باید با هر دو خوب بود نه فقط با ارمنستان
همش اشتباهه
فقط باید دعا کنیم مسئولین از خواب غفلت بیرون بیان
جدا برام سئواله چی باعث شده که دفاع یک کشور از حریم خودش و بازپس گیری خاکش به عنوان توسعه طلبی تلقی بشه از جانب شما؟ دلیلش آیا چیزی جز نژادپرستی هست واقعا؟
من که دیگه وقتی میرم بیرون برا خریدفکر میکنم وارد افغانستان شدم
بهترين كار اين أست كه سرزمين هاى طالش به ايران برگرداننده شود
باید روسیه گرجستان وادار کنه اگر باکو بخواد جنگ راه بیاندازه باید گرجستان مسیر باکو را ببنده. ما هم سیونیک را حفظ می کنیم. و دیگه تمومه. یاشاسین بیوک ایرانیمیز.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی