سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در گفت‌وگو با تابناک مطرح کرد:

مجلس وقت ندارد علنی به بررسی لایحه حجاب و عفاف بپردازد /این لایحه به سرنوشت صیانت دچار می‌شود؟

سید کاظم دلخوش اباتر، عضو کمیسیون قضایی مجلس، درباره بررسی لایحه حجاب و عفاف در مجلس به تابناک، توضیح داد: ۱۵۰۰ پیشنهاد دیگر از سوی نمایندگان برای تکمیل این لایحه مطرح شده است؛ ضمن آنکه بررسی بر اساس اصل ۸۵ نیز توصیه شده است، زیرا در حال حاضر مجلس درگیر بررسی بودجه و برنامه هفتم توسعه است و زمان کافی برای پرداختن به این لایحه را ندارد.
کد خبر: ۱۱۸۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳ 12 August 2023

لایحه عفاف و حجاب هفته آینده در صحن مجلس بررسی می‌شود | خبرگزاری فارس

به گزارش تابناک، تیرماه سال جاری بود که دولت لایحه‌ی حجاب و عفاف را با ۱۴ ماده تحویل مجلس داد. این نهاد قانونگذار نیز لایحه را بررسی کرد و با ارجاع آن به کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تعداد مواد را به ۷۰ ماده افزایش داد.

حال به گفته سید کاظم دلخوش اباتر، عضو کمیسیون قضایی مجلس به تابناک، گویا ۱۵۰۰ پیشنهاد دیگر هم از سوی نمایندگان برای این لایحه مطرح شده است؛ ضمن آنکه بررسی بر اساس اصل ۸۵ نیز توصیه شده است.

طبق‌ اصل ۸۵ قانون اساسی، دست مجلس در تفویض پاره‌ ای از وظایف قانونگذاری باز است و ضمن تفویض اختیار به کمیسیون‌های مربوطه، به تصویب قوانین آزمایشی برای‌ مدت‌ کوتاهی‌ مبادرت می‌‌نماید.

 

 

 

 

 

 اگر این تقاضا (بررسی بر اساس اصل ۸۵) در صحن علنی مجلس تصویب شود بررسی لایحه حجاب  وعفاف پشت در‌های بسته کمیسیون حقوقی و قضا سپرده می‌شود. مشابه آنچه برای طرح صیانت اتفاق افتاد!

طرح صیانت از فضای مجازی با پیشنهاد نمایندگان مجلس به جای رسیدگی در صحن علنی به یک کمیسیون مشترک ارجاع شد که هنوز اطلاعاتی درباره اظهارات موافقان و مخالفان این طرح رسانه ای نشده است. 

 

 

 

 

 

مگر آنکه بر اساس تبصره ماده ۱۶۷ «پانزده نفر از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی طرح یا لایحه طبق اصل هشتاد وپنجم (۸۵) قانون اساسی را تا قبل از تایید شورای نگهبان از مجلس داشته باشند، این تقاضا در همان جلسه اعلام و در جلسه بعد طبق ماده ۱۶۵ آیین‌نامه داخلی مطرح می‌شود و در صورت تصویب این تقاضا، رسیدگی به لایحه یا طرح طبق آیین‌نامه داخلی ادامه می‌یابد.»

مردم برای اطلاع از لایحه حجاب به سامانه مراجعه کنند

سید کاظم دلخوش اباتر، عضو کمیسیون قضائی مجلس، در گفت‌وگو با تانباک، درباره پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه حجاب مطابق با اصل ۸۵ گفت: این لایحه برخلاف طرح‌ها و لوایح قبلی برای اطلاع مردم روی سامانه قرار داده شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر نیز نمایندگان نزدیک به ۱۵۰۰ پیشنهاد برای این لایحه داده‌اند. اما به دلیل اینکه در حال حاضر در صحن مجلس درگیر قانون برنامه هفتم توسعه و بعد از آن درگیر قانون برنامه و بودجه است، رسیدگی به این پیشنهادها زمان‌بر و دشوار است.

دلخوش اباتر توضیح داد: بنابراین برخی نمایندگان پیشنهاد دادند که این لایحه مطابق اصل ۸۵ تصویب شود. به این ترتیب، بررسی آن به کمیسیون قضایی و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی  سپرده می‌شود و روند کار تسریع پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس درباره افزایش تعداد مواد این لایحه افزود: دولت لایحه حجاب و عفاف را با ۱۵ ماده به مجلس تقدیم کرد؛ اما مجلس این لایحه را با مشارکت بیش از هزار تن از جمله مردم، کارشناسان، دانشگاه‌ها، مرکز پژوهش‌ها و سایر دست اندرکاران به ۷۰ ماده رساند.

بر اساس آخرین اخبار، گویا تصمیم  بررسی لایحه حجاب و عفاف بر اساس اصل ۸۵ فردا در مجلس مطرح می‌شود؛ بنابراین، باید منتظر ماند و دید نمایندگان مردم چه تصمیمی در این باره می‌گیرند؟ آیا حساسیت جامعه درباره این موضوع در نظر گرفته می‌شود یا سرنوشت این لایحه نیز همچون صیانت پشت در‌های بسته کمیسیون خواهد بود؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۱
این مجلس قرار است منویات بالادستی را که قبلا در روزنامه کیهان(سخنگوی ...) مطرح شده را بصورت قانون مجلس تصویب کند. متاسفانه مجلس که قرار بوده تجلی گاه نظر مردم باشد سیستم بزک کننده منویات آقایان شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
مجلس ، محلی برای قانونی کردن بی قانونی ها است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
این همان مجلسی است که طومار امضا کردند که معترضان را اعدام کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
مجلس 12 درصدی از این بهتر نمی شود
راستی لایحه صیانت چی شد؟ کسی خبر داره؟
پاسخ ها
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
گفتند متولیان طرح که به قیلترچی ها معروفند هر چه را که دلشان می خواهد فیلتر یا آزاد کنند . دستشان برای اجرای دستورات گروه های فشار باز هست و قانون دیگر ملاک نیست .
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
صیانت بیشتر از این ، همه پلتفرم‌های خارجی پرطرفدار فیلتر هستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بطور کامل اجرا شد و تمام شبکه های خارجی بسته شدند
در طول تاریخ، در تقابل مردم با زور، همیشه مردم پیروز شده اند.
حجاب بهانه ای است برای کنترل و اعمال فشار بر مردم.
وگرنه فساد سیستامتیک حتی تا سوراخ موش هم لانه کرده است.
جماعتی در این کشور از به چالش کشیدن مردم هم منفعت می برند و هم لذت.
آبا مجلسی که با حداقل رای مردم تشکیل شده و نماینده هایش با موضوعاتی چون سیسمونی گیت، دریافت حقوق نجومی، تحویل خودرو شاسی بلند رانتی و چندین و چند مورد دیگر دست به گریبان هستند، صلاحیت وضع قوانین مهمی در مورد حجاب را دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
در هر کشور دموکراتیک دیگر بود این مجلس منحل شده بود .
تورم ۴۰۰درصد
در هر کشوری،
قوانین برآمد از اراده آرای اکثریت مردم هستند. قوانینی که برای خوشایند اقلیتی اندک وضع و تصویب شوند، امکان عملیاتی شدن نداشته و محکوم به شکست هستند.
نه رای می دهم
نه به خانواده ام اجازه رای دادن می دهم
نه به کسی توصیه می کنم که رای بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
رای فقط برای رفراندم دیگر در هیچ انتخابات فرمایشی شرکت نخواهم کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
کار درستی میکنی
من هم رای نخواهم داد
تا به تمام خواسته های مردم توجه نشود، شرکت در انتخابات تحریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
رای بی رای
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
من رای می دهم چون مسولین بالیاقتی داریم ران برای حجاب تصمیم میگیرند
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
به من ناهار بدهتد رای می دهم ......
سلام بهترین کار برای مجلسیان هشتادو پنجی کردن این لایحه است چرا که بیان شدن نظرات نمایندگان در جلسه علنی در شرایط کنونی که انتخابات مجلس در پیش است برای رای آوری نمایندگان ضرر داره بعلاوه اینکه با این شکل تصویب هیچکس هم در آینده عواقب آنرا بعهدهدنمی گیره
تو بد موقعیتی گیر کرده اند . از یک طرف گروه های فشار و تمامیت خواه به مجلسی ها فشار می آورند که این طرح حتی بصورت نیم بند تصویب شود ، از طرف دیگر انتخابات دور بعدی مجلس در پیش هست و بنا به حساسیت موضوع نمایندگان نمی خواهند وجهه بدی از خود بجا بگذارند . اصل 85 را راه فرار قرار دادند ولی مطمئنم همین مجلسی ها لیست و اسامی موافقان را هم منتشر خواهند کرد .
با توجبه وسعت اثرگذاری، بهتره این لایحه را مجلس بررسی کنده و برنامه توسعه رو بدن کمیسیون. چون تجربه حدود 35 سال گذشته نشون داده برنامه های توسعه هیچ قرابتی با دنیای واقعی نداره!
همین ۷۰ لایحه اگر اجرایی شود جلوی بسیاری از نابهنجاری ها گرفته می شود، ۱۵۰۰ لایحه را نه می توان بررسی کرد و نه قویه مجریه یا دولت می تواند به درستی اجرا کند.
البته می شود ابتدا با مهمترین موارد این ۷۰ لایحه طرح عفاف و حجاب را آغاز کرد و در مراحل بعد موارد دیگر بررسی و مهمترین آنها که نقش بارزی در جلوگیری از نابهنجاری ها دارد اجرایی شود.
مجلسی که دغدغه اش بهبود وضعیت زندگی مردم نیست را باید بست حجاب یک امر شخصی است مانند نماز
مگر کسانی را که نماز نمی خوانند مجازات می کنیم یا به عقوبت اخروی حواله می دهیم و روز جزا و عدالت خدا
حجاب هم همینگومه است مانند نماز ما چه حقی داریم برای پوشش مردم مجازات تعیین کنیم
تصویب بررسی لایحه عفاف و حجاب ذیل اصل 85 قانون اساسی با یک مانع جدی همراه است. بنابر گزارشات منتشر شده از نهادهای رسمی، تعداد افراد درگیر در حوادث 1401 و تعداد بدحجابان در این دوره (تا اکنون) بسیار اندک هستند. از سوی دیگر بنابر اظهار مقامات قضایی قانون موجود برای پاسخگویی به شرایط کنونی جامعه کفایت می کند. بنابراین لایحه عفاف و حجاب با هر انگیزه ای که تدوین شده باشد ضرورتی برای رسیدگی در خارج از صحن برای آن وجود ندارد.

اولین سوال مخالفان بررسی لایحه عفاف و حجاب ذیل اصل 85 از پیشنهاد دهندگان این خواهد بود آیا گزارشات فراجا، وزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی و غیره در خصوص محدود بودن دامنه بدحجابی و بی حجابی و اغتشاشات 1401 دروغ است؟

اصل 85 قانون اساسی: .... در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود. ...


حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ خواهد بود.
اوضاع وطن ب کجا رسیده!!!.....افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
بله مردم خیلی بی غیرت شدند
مجلس یازده درصدی
ده تا پیشنهاد هم در خصوص ارتقا ارزش پول ملی و کاهش جرم و جنایت و چگونگی خروج افغانها از کشور و ایجاد اشتغال و شایسته سالاری و ممنوعیت کار کودکان ،کودک آزاری، حضور پلیس در معابر نیکوتین بجای دوربین و ارتقا امنیت و.......بدهید.
اتفاقا وقت گرانبهاتون فقط برا اینکارهایه بیخوده
امار مهاجرت پزشکان وحشتناک است. غیر از این‌که به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شده تا دلایل موضوع را مشخص کنند، بسیاری از حرف‌های جامعه تخصصی باید جدی گرفته شود. وقتی بحث تعرفه‌ها را داریم و یکی از دلایل مهم جامعه پزشکی نیز همین واقعی نبودن تعرفه‌هاست، باید به آن توجه کرد. دستگاه اجرایی برای این موضوع چه کاری کرده که تعرفه‌ها واقعی شود؟
خانواده های هوشیار ایرانی دقت بفرمایند
طرح لایحه حجاب و عفاف بیشتر از همه به نفع خودشان است زیرا نابهنجاری اخلاقی همچون سیل بنیاد خانواده را ویران می کند و زمانی متوجه این سیل ویرانگر می شوید که دیگر دیر شده است و فرزندانتان تحت تاثیر این نابهنجاری ها قرار گرفته و بی بند و بار شده اند که اساس سست کردن بنیاد خانواده است، پس ضررش در وهله اول متوجه خود خانواده و در مراحل بعدی متوجه جامعه می شود پس همان طور که جلوی کار نادرست و خلاف عرف هر چه زودتر گرفته شود، اجرای سریع تر طرح حجاب و عفاف، به نفع همه است.
اگر این کامنت چاپ شود حتی کسانی که به این کامنت منفی می دهند، می دانند که صلاح مملکت در اصالت فرهنگی اش است که در فرهنگ ما پوشش مناسب زن از قرن ها یکی از مظاهر پاکی و عفت زن بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
فقط یک کشور دیگه به جز افغانستان نام ببر که حجاب درش اجباری باشه؟کدوم مطالعه علمی نشون داده این طرح به نفع خانواده هاست.چطور برای امور پزشکی و مهندسی از علم روز استفاده میکنیم ولی برای امور اجتماعی اینکار را نمیکنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
عدم اجبار قانون حجاب دلیل بر بی ارزشی نیست،حکم خداوند حتی یک نفر طرفدارش باشه حقه
شما اگر هزاران دلیل در دفاع از یک واجب دینی بیاورید باز هم از آن اجبار بیرون نمی آید.
این اراده الهی است. اگر حجاب یک واجب دینی باشد ، ولی از آن حجاب اجباری (قانون) بیرون نمی آید.
فرق است بین واجب و اجبار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
خداوند انسان را موجودی مختار آفرید تا در آن دنیا به سبب آنچه تکلیف و واجبش بود ولی بدان آن گونه که شایسته است، عمل نکرد، محاکمه شود و در روز قیامت کل بدن به آنچه فرد انجام داده گواهی می دهد و دیگر این زبان ها نخواهد بود که کارهای خلاف شرع را توجیه کند.
پس خداوند انسان را به این دلیل مجبور نکرد تا نظام جزا و پاداش در قیامت پا برجا باشد که اگر خلقت انسان با جبر آفریده می شد دیگر نظام جزا و پاداش بی معنا بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
حکومت اسلامی برای تحقق معروف ومانع شدن از اشاعه فحشا اهرم قدرت واخبار وکیفی دارد،که مردم عادی آن را ندارند مثل پلیس در اجرای اجبار قوانین رانندگی ،،یا دستگیری بزهکاران ومعتادین
در قرآن ۲۴ آیه برای حجاب آمده است. مجلس انقلابی برای آن می خواهد ۷۰ ماده قانونی درست کند. کجای دنیا از یک واجب دینی این همه قانون اجباری در آورده‌اند ؟؟؟؟؟
فرق است بین واجب و اجبار (قانون) فهمیدش زیاد سخت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
من یک آدم مذهبی و دیندار هستم. به نظر من دین بسیار عالی و جوابگوی بسیاری از مشکلات من هست. ولی اجبار به دیندار بودن را نمیفهمم. من حجاب را برای یک فرد مذهبی درک میکنم ولی مجبور کردن همه به حجاب اجباری را نمیفهمم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
مردم ایران خودشان باید درست را از نادرست تشخیص بدهند تا جامعه دچار نابهنجاری نشود البته اکثریت قشر فرهنگی، کارمند و ... خود را ملزم به رعایت حجاب طبق قوانین عرف جامعه می
دانند و کسانی هم که نا آگاهانه تحت تاثیر جنگ فرهنگی آمریکا قرار گرفته اند خودشان باید به مسیر درست برگردند و افرادی هم که آگاهانه این نابهنجاری ها را انجام می دهند در قبال جامعه و مسئولین باید پاسخگو باشند و مسئولین ابتدا تذکر دهند و اگر متنبه نشدند راهی جز اجبار و زور باقی نمی ماند چون که نمی شود عده ای معدود کل جامعه را به بیراهه ببرند .
آقایان نماینده
شما که خبری برای این مردم نداشتید لااقل شر ترسانید
بعله مجلس وقت نداره.....مجلسی ها دارند برسی میکنند بعد از شاسی بلند که گرفتند حالا نوبت چیه که خوش به حالشون بشه....
هر لایحه یا طرحی که در مجلس به رای گذاشته نشود خارج از اصول دموکراسی و مردم سالاری است
نمایندگان مجلس این دوره فرمایشی هستند و تنها سه قانون اصل ۸۵ را تصویب کردند، اول جوان سازی جمعیت عقب مانده بدون غربال گری، دوم صیانت و گند زدن به اینترنت ،حالا هم حجاب و عفاف و
ما رای می‌دهیم ومردم در آینده مسئله حجاب را خودشان حل خواهند کرد فعلا آرامشه قبل از طوفانه بی حجابان منتظره خشم مردم باشند خواهید دید.
نفرمایید وقت نیست بفرمایید طرحهایی که برای شما مهمترند مثل همون صیانت که باهاش گند زدین تو اینترنت باید عیر علنی باشه که مردم یک وقت نفهمند کی موافق طرح بود وکی مخالف ماشالا نمایندهای مجلس فعلا به ضرر مردم دارند کار می کنند .من با حجاب بابی حجاب هیچ مشکلی ندارم خیلیهای دیگه هم مثل من فکر می کنند برین به داد محیط زیستمون برسید که از بین رفته به داد معیشت مردم برسید که کمرشون شکسته
مجلسیان نوکر بالادستان خودشون هستن و هیچ وقت محلی از اعراب نداشتن جز برای منافع خودشون. هزار گند مقامات بزنن مثل سیب زمینی بدون رگ هستن
بررسی‌های «اعتماد» نشان می‌دهد حتی رهاسازی آب تمام سدهای بالادست، دریاچه ارومیه را زنده نمی‌کند
ما شما رو قبول نداریم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی