بازدید 6099

بخش خانگی چطور به کاهش مصرف برق کمک کند؟/ لوازم خانگی پرمصرف را بشناسید

با ورود به فصل گرما افزایش مصرف برق امری اجتناب‌ناپذیر است و باید به ‌فرهنگ صرفه‌جویی در این زمینه توجه شود. مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در این باره به تابناک گفت: اگر فرهنگ قناعت و احترام به منابع عمومی در کشور دنبال شود، بخش عظیمی از اسراف برق که سهم قابل توجهی‌ هم در سبد مصرف کشور دارد، کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ 27 June 2023

صرفه جویی در مصرف برق با ۴ روش آسان و کاربردی - چطور

به گزارش تابناک؛ با فرا رسیدن فصل تابستان تمهیداتی از سوی متولیان برای کاهش مصرف برق در نظر گرفته شد و برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی طبق معمول قطعی برق و سهمیه‌بندی آن سهم صنایع شد. در حالی که مصرف برق در بخش خانگی به نوعی هدر رفت به حساب می‌آید و ارزش‌افزوده‌ای ندارد. بخش خانگی صرفا با دنبال کردن فرهنگ‌ صرفه‌جویی می‌تواند به روند کاهش مصرف انرژی در کشور کمک کنند و برق صرفه‌جویی شده به صنایع اختصاص پیدا کند. 

حبیب قراگوزلو، در گفتگو با تابناک ضمن برشمردن اهمیت فرهنگ مصرف بهینه، بیان کرد: اگر فرهنگ قناعت و احترام به منابع عمومی شکل بگیرد، بخش عظیمی از اسراف برق که در سبد مصرف کشور سهم بزرگی دارد، کاهش پیدا می‌کند. 

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق

قراگوزلو با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف برق خاطر نشان کرد: بنا بر نظر متخصصان صنعت برق، بیش از ۹۰ درصد مصرف برق هر خانوار مربوط به چهار وسیله برقی یعنی کولر، یخچال، روشنایی و لوازم صوتی و تصویری است.

او ادامه داد: بنابراین بخش خانگی تنها با کم کردن دور کولر از دور تند به کند، تنظیم کولر گازی روی دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه، خاموش کردن لامپ‌های غیرضروری، خودداری از باز و بسته کردن غیرضروری درب یخچال و خاموش کردن لوازم صوتی و تصویری در زمانی که استفاده نمی‌شوند، می‌تواند به  کاهش مصرف برق کشور کمک کند.

قراگوزلو ادامه داد: البته در همین زمينه فراهم آوردن بستری مناسب برای استفاده منطقي از انرژي، ارائه روش‌هاي بهينه‌سازی مصرف انرژي، افزايش بازدهي تاسيسات صنعتي و تشويق به استفاده از سيستم‌ها و فرآيندهايي با كارايي بيشتر در دستور کار قرار گرفته است.

او تصریح کرد: همچنین اقداماتی نظیر آموزش و آگاه‌سازی از طريق تشكيل دوره‌های آموزشي و سمينارها، انتشار كتاب‌ها و تهيه فيلم‌هاي آموزشي براي مديران و تكنسين‌هاي كارخانه‌ها، راه‌های استفاده درست از وسايل و روش‌های كنترل، نظارت و امكانات بهينه‌سازي مصرف انرژی نیز صورت گرفته است. عقد تفاهم‌نامه‌هاي همكاري با مشتركين برق تهران جهت مشاركت در برنامه‌هاي پاسخگويي بار و بسياري موارد ديگر نیز از جمله اقدامات برای کاهش مصرف برق به شمار می‌رود. 

این مقام مسئول درباره تامین وضعیت تامین برق تهران گفت: شركت برق منطقه‌اي تهران، مسئوليت توليد و انتقال انرژي الكتريكي برق به صورت فراگير و مطمئن را براي متقاضيان و مشتركين استان‌هاي تهران، البرز و قم (20 درصد مشتركان برق كشور يعني 20 ميليون نفر) در گستره ۳۰ هزار کيلومتر مربعي داراست.

او ادامه داد: اين محدوده با مساحتي حدود 30 هزار كيلومتر مربع از شمال به استان مازندران، از شرق به استان سمنان، از غرب به استان‌هاي قزوين، مركزي و از جنوب به استان اصفهان مشخص شده است و حدود 9,204,972 مشترك دارد.

قراگوزلو در پایان ظرفيت نيروگاهي شركت برق منطقه‌ای تهران را 12.141 مگاوات اعلام کرد و گفت: تاکنون بيش از 364/980 كيلومتر مدار شبكه؛ 447 دستگاه پست انتقال، فوق‌توزيع و توزيع با ظرفيت 497/76 مگاولت‌آمپر به مشتركان در سه استان، برق‌رساني شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم