بازدید 1803

درگیری در سودان ۲۰۰ هزار نفر را آواره کرده است

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد جمعه شب گفت که درگیری‌ها در سودان موجب آوارگی ۲۰۰ هزار تن از این کشور شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷ 13 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «اولگا سارادو» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در ژنو سوئیس گفت: با ادامه خشونت برای چهارمین هفته متوالی در سودان، روزانه شمار بیشتری از مردم برای پناه به جای امن از مرز سودان خارج می‌شوند.

سارادو اضافه کرد: علاوه بر آواره شدن هزاران سودانی به خارج، شمار زیادی نیز در داخل کشور خانه و کاشانه خود را ترک کردند، همچنین بسیاری از مردم نیز در خانه‌های خود حبس شده‌اند و نمی‌توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند.

وی تاکید کرد: تأمین بشردوستانه این وضعیت اضطراری در سودان دشوار و پرهزینه است.

منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، مذاکرات صلح سودان در عربستان سعودی با امضای بیانیه‌ای بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به نتیجه رسید.

در بیانیه جده که به امضای ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع رسیده، آمده است: دو طرف توافق کردند که منافع مردم سودان برای آنها در اولویت است و از هرگونه حمله‌ای که به غیرنظامیان آسیب برساند، خودداری می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید: ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع باید تمام اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان به کار گیرند و به همه غیرنظامیان سودان اجازه دهند مناطق متخاصم و محاصره شده را ترک کنند.

دو طرف متعهد شدند به دارایی‌های عمومی و خصوصی در سودان آسیب نزنند و از کادر درمان و غیرنظامیان حمایت کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: دو طرف به آتش‌بس‌های بشردوستانه منظم و در حد نیاز در سودان پایبند خواهند بود و از عضوگیری و استفاده از کودکان در درگیری‌های این کشور خودداری خواهند کرد.

«عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نمایندگان خود را روز شنبه برای انجام مذاکراتی که واشنگتن و ریاض آن را «مذاکرات اولیه» توصیف کردند، به شهر جده فرستادند.

ارتش سودان پیشتر اعلام کرده بود که هیاتش در این مذاکرات تنها در مورد آتش بس و نحوه اجرای صحیح آن به منظور تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به سودان گفت وگو خواهد کرد.

اتحادیه پزشکان سودان جمعه شب در تازه‌ترین گزارش خود از درگیری میان طرف‌های درگیر در این کشور اعلام کرد که تاکنون دستکم ۵۲۴غیر نظامی کشته و۲ هزار و ۸۷۲ تن دیگر نیز زخمی شدند. شدند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست