بازدید 7740
با چهارصد و سی و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله اوکراین به یک پایگاه نظامی روسیه / یک گروه جاسوسی اوکراین در دونتسک منهدم شد

چهارصد و سی و شش روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 10 May 2023

حمله اوکراین به یک پایگاه نظامی روسیه 

بین الملل تابناک: چهارصد و سی و شش روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

رهبر کره‌شمالی: روسیه بر دشمنان خود پیروز می‌شود
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۱:۰۹

رهبر کره شمالی می‌گوید روسیه در نبرد با دشمنان خود بر آنها پیروز می‌ شود.

«کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی به مناسبت سالگرد روز پیروزی پیام تبریکی برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ارسال کرد.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی در گزارشی اعلام کرد که کیم جونگ اون در پیام تبریک خود به مناسبت روز پیروزی تاکید کرد که روسیه بر نیروهای متخاصم پیروز می‌شود.

در بخشی از پیام تبریک رهبر کره شمالی آمده است که مردم قوی روسیه می‌توانند بر همه چالش‌ها و تهدیدهای دشمن چیره شوند.

ناتو: برنامه‌های نظامی ما علیه روسیه است
۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۱:۰۶

«راب باوئر» رئیس کمیته نظامی ناتو گفت که این سازمان روی برنامه‌های نظامی علیه چین کار نمی‌کند اما در حال کار روی برنامه‌های نظامی بر ضد روسیه و گروه‌های تروریستی است.

 باوئر چهارشنبه در کنفرانسی خبری تصریح کرد که این سازمان روی تدوین برنامه‌های نظامی علیه روسیه کار می‌کند، نه چین.

وی افزود که ناتو برای دوره جدیدی از چالش‌های امنیتی در اروپا آماده شده است.

باوئر تاکید کرد: ما باید برای رویارویی با این واقعیت آماده باشیم که مناقشه با روسیه ممکن است در هر زمانی خودش را نشان دهد.

این مقام نظامی اظهار کرد که ناتو سال‌هاست الگوی رفتاری روسیه را که بیش از پیش تهاجمی شده، رصد کرده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که گام بعدی اعضای ناتو باید ادغام برنامه‌های نظامی ملی و ناتو باشد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اخیرا اعلام کرد که ناتو روسیه را به عنوان دشمن می‌بیند و به امنیت آن تعدی می‌کند. وی گفت: ما با یک بلوک متجاوز مواجه هستیم که کشور ما را به عنوان طرف متخاصم می‌بینید و امنیت آن را نقض می‌کند.

پسکوف اظهار کرد: ناتو ابزار صلح نیست. ابزار مقابله است. این پیمان نظامی بعنوان ابزاری برای رویارویی به این شکل طراحی و ساخته شده است. این نهاد یک ماشین جنگی است و در تمام این مدت درحال نزدیک شدن به مرزهای ما بوده است.

سخنگوی کرملین تاکید کرد: ما از نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه ناراضی بودیم و به آن‌ها هشدار دادیم و از آن‌ها خواستیم تا در مورد نگرانی‌ها گفت‌وگو کنیم اما آن‌ها حاضر به چنین کاری نشدند.

روسیه: تلفات نظامی اوکراین در میدان نبرد ادامه دارد
۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۲۱:۰۱

وزارت دفاع روسیه از ادامه درگیری با نظامیان اوکراینی در جبهه‌های مختلف و افزایش تلفات ارتش کی‌یف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تلفات انسانی و تسلیحاتی ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه همچنان ادامه دارد.

وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه در گزارش روزانه خود اعلام کرد که در جریان درگیری با نظامیان ارتش اوکراین در خارکیف، بیش از ۵۰ نظامی اوکراینی کشته شدند و ۲ خودروی زرهی و یک سامانه توپخانه خودکششی آکاتسیا اوکراین نیز منهدم شدند.

مسکو در این بیانیه ادامه داد که در درگیری‌ها در منطقه لوهانسک، نیروهای روسی بیش از ۶۰ نظامی اوکراینی را کشتند. همچنین اوکراین دو خودروی زرهی، دو خودروی موتوری، یک سامانه توپخانه خودکششی آکاتسیا و همچنین یک هویتزر دی -۲۰ خود را نیز از دست داد.

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، کشته شدن بیش از ۷۰ نظامی اوکراینی، انهدام یک خودرو متعلق به پست فرماندهی، ۳ خودرو زرهی، ۷ خودرو موتوری و یک هویتزر Msta-B نتیجه درگیری نیروهای روسی و اوکراینی در منطقه دونتسک و زاپروژیا بوده است.

سوئد از ارسال جنگنده به اوکراین صرفنظر کرد
۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۲۰:۵۷

علی‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین از متحدان غربی خود برای ارسال تجهیزات به این کشور به منظور نبرد با روسیه، سوئد دست رد به خواسته کی‌یف زد و گفت که این کشور جنگنده‌های کافی برای ارسال به اوکراین ندارد.

وبگاه «اس وی تی» گزارش کرد، «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفته است که از آن‌جایی که این کشور با کمبود جنگنده مواجه است، از ارسال جنگنده‌ها به اوکراین خودداری می‌کند.

جانسون در بیانیه‌ای تأیید کرد که سوئد قصد ندارد جنگنده‌های چندمنظوره نسل چهارم گریپن (هواپیمای JAS) را به اوکراین ارسال کند.

وی در این خصوص گفت: «ما هواپیمای مازاد JAS نداریم که بتوانیم اکنون به اوکراین بفرستیم».

وزیر دفاع این کشور اروپایی در ادامه افزود که حمایت سوئد از اوکراین اکنون بر آموزش و نگهداری از تجهیزاتی است که پیش از این به اوکراین ارسال شده بود.

وی همچنین ادامه داد که احتمالاً به مشارکت سوئد در مراکز مشترک خدمات و تعمیر در نزدیکی مرزهای اوکراین نیاز باشد.

جانسون پیشتر در مصاحبه بخش اروپای وبگاه پراودا تصریح کرده بود که ارسال گریپنس به اوکراین یک چالش برای سوئد محسوب می‌شود زیرا این کشور برای محافظت از حاکمیت و حریم هوایی خود به این جنگنده‌ها نیاز دارد.

در ماه فوریه، «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد، تصمیمات آتی برای ارائه هواپیمای جنگی به اوکراین را منتفی ندانسته بود اما تأکید کرده بود که چنین کمکی نیازمند یک ائتلاف بین‌المللی است.

 

یک گروه جاسوسی اوکراین در دونتسک منهدم شد
۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۲۰:۴۶

 «الکساندر گوردیف» سخنگوی نیروهای گروه نبرد شرق روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» گفت که این یگان از نیروهای روس، یک گروه جاسوسی اوکراین را در منطقه جنوب دونتسک از بین بردند.

وی در این خصوص گفت: «یگان‌های خط مقدم گروه نبرد شرق، با پشتیبانی یک خمپاره‌انداز، یک گروه جاسوسی دشمن را در منطقه دونتسک جنوبی نابود کردند».

گوردیف با اشاره به این توضیحات گفت: «تیم خمپاره‌انداز تولپان یک پایگاه موقت دشمندر نزدیکی شهرک "ولیکایا نووسپکلا» را منهدم کردند».

وی همچنین گفت که خدمه یک موشک‌انداز چندگانه گراد روسیه، نفربر زرهی آمریکایی ام113 نیروهای مسلح اوکراین را درمنطقه «زاپروژیا» منهدم کردند.

این مقام روس در این خصوص توضیح داد: «خدمه موشک‌انداز چندگانه گراد، یک نفربر زرهی ام113 ساخت آمریکا را در نزدیکی شهرک پریمورسکوی منهدم کردند».

بنا بر گفته گوردیف، واحد تانک روسیه نیز یکی از پناهگاههای ارتش اوکراین در نزدیکی شهرک «نووسیولکا» را نیز با خاک یکسان کردند».

حمله اوکراین به یک پایگاه نظامی روسیه 

منابع روس از حمله پهپادی اوکراین به یک تاسیسات نظامی این کشور در شهر «وورونِژ» خبر داده‌اند. 

براساس گزارش اینتل رپابلیک، فرماندار وورونژ گفته: پهپادهای دشمن بامداد چهارشنبه سعی کردند به تأسیسات نظامی در منطقه وارونژ حمله کنند که این حملات دفع شد.

به گفته وی، یکی از این پهپادها با اقدامات دفاعی از مسیر خود منحرف شده و سقوط کرده و پهپاد دوم نیز توسط پدافند روسیه سرنگون شده است.

هنوز منابع روس، رسما مسئولیت این حمله را متوجه کی‌یف نکرده‌اند، اما این پایگاه نظامی  در صد مایلی از مرز اوکراین قرار دارد. 

علیرغم ادعای غربی ها مبنی بر عدم استفاده از تسلیحات این کشورها برای اقدام ارتش اوکراین در خاک روسیه، طی ماه های گذشته اوکراین حملات محدودی را در عمق خاک روسیه انجام داده است.

پدافند هوایی روسیه به تازگی یک حمله پهپادی را بر فراز کاخ کرملین شناسایی و ساقط کرده بود.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین این حمله را تروریستی و با هدف آسیب به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور خوانده و تاکید کرد، مسکو این اقدام را حمله تروریستی از جانب اوکراین دانسته و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر طور صلاح می‌داند، اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد.

زلنسکی: برای دستیابی به پیروزی نیازمند گذر زمان هستیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب در پیام ویدئویی خود گفت: برای دستیابی به پیروزی و شکست روسیه فقط نیازمند گذر زمان هستیم.

رئیس جمهور اوکراین افزود: روز هشتم می (دوشنبه) اروپا و جهان پیروزی مشترک بر تجاوز نازیسم و شکست هیتلر را به یاد آوردند و امروز نهم می (سه‌شنبه) ما همراه با کل اروپا، روز اروپا را جشن می‌گیریم تا دستاوردی را گرامی بداریم که اگر پیروزی بر نازیسم نبود، به سادگی محقق نمی‌شد. اگر پیروزی بر نازیسم نبود، ما چنین اروپای متحدی نداشتیم؛ اروپایی بدون تجاوز و بدخواهی، اروپایی که به فرهنگ‌های مختلف احترام می‌گذارد، اختلافات را منحصرا در حوزه حقوقی حل و به تنوع موجود در قاره ما افتخار می‌کند.

زلنسکی خاطرنشان کرد: اگر مردم هر چه بیشتر از تاریخ واقعی خود آگاه باشند و وجوه مشترک تجاوزهای وحشیانه قرن بیستم و بیست‌ویکم را بیشتر ببینند، بیشتر به این حقیقت پی خواهند برد که روز یادبود پیروزی بر نازیسم در جنگ جهانی دوم و بلافاصله پس از آن روز اروپا به عنوان رویای تحقق یافته قاره صلح آمیز است.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به پیروزی و آرامش پس از آن فقط نیازمند گذر زمان هستیم تا متجاوز فعلی نیز مانند متجاوزی که ۷۸ سال پیش شکست خورد با رشادت رزمندگان ما و قدرت مشترک جهان آزاد درهم شکسته شود.

رئیس جمهور اوکراین گفت: امروز روز اروپا را در اوکراین همراه با اروپا جشن گرفتیم و دیدار با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در این روز، هم یک اقدام نمادین و هم اقدامی بسیار سازنده بود. ما در مورد وضعیت دفاعی خود، آنچه باید به آن برسیم و از شرکای خود چه انتظاراتی داریم بحث کردیم.

وی افزود: ما در مورد فشار تحریم‌ها علیه روسیه صحبت کردیم و در کنار اروپا فعالانه در حال آماده کردن یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه هستیم. ما همچنین در مورد چشم‌انداز سیاسی خود برای ادغام در اتحادیه اروپا گفت‌ وگو کردیم.

زلنسکی یادآور شد: البته در مورد اختلاف صادرات (غلات) با همسایگان خود در اتحادیه اروپا نیز گفت وگو کردیم؛ مشکلی که باید بر اساس چارچوب معاهده موجود بین خود بر آن غلبه کنیم.

رئیس جمهور اوکراین گفت: من از رئیس کمیسیون اروپا برای شرکت در نشست امروز (سه‌شنبه) شرکای ما که در تلاش برای تشکیل دادگاهی برای جنایت تجاوز روسیه به اوکراین هستند، سپاسگزارم.

ناامیدی نشریه آمریکایی از پیروزی زودهنگام غرب در جنگ اوکراین

فارن افرز در مطلبی با اشاره به برنامه اوکراین برای انجام ضدحمله‌ای علیه روسیه، امیدواری غرب نسبت به پیروزی کی‌یف در این عملیات را نادرست دانسته و تاکید کرده‌ است که باید برای جنگی طولانی و فراتر از سال جاری میلادی آماده شد.

به گزارش نشریه فارن‌افرز، غرب باید خود را برای جنگی طولانی مدت در اوکراین آماده کند.

این نشریه در مطلبی با تیتر "فراتر از ضدحمله اوکراین" آورده است: پس از حملات گسترده روسیه در زمستان گذشته، اکنون اوکراین خود را برای یک ضدحمله آماده می کند. این کشور قصد دارد در هفته های آینده عملیات تهاجمی علیه روسیه انجام دهد. هرچند این تنها فرصت پیش روی اوکراین برای آزادسازی سرزمین های اشغالی و تحمیل شکست به نیروهای روسیه نیست، حمله آتی احتمالا برهه ای است که تجهیزات نظامی، آموزش و مهمات غربی با نیروهای ارتش اوکراین به بهترین شکل تلاقی می کنند.

به عبارتی این ضدحملات آزمونی برای توانایی ارتش اوکراین در چگونگی استفاده از تجهیزات پیشرفته غربی است. از زمان آغاز جنگ در این کشور، کی‌یف مشتاقانه در تلاش بوده تا ثابت کند به رغم ماه‌ها جنگ، ارتش این کشور خسته نشده و همچنان قادر به شکستن خطوط دشمن است.

اما آنچه از نقطه نظر فارن افرز اهمیت دارد، این است که شرکای غربی اوکراین باید به عنوان پیش فرض پیروزی اوکراین را در بلندمدت در نظر داشته باشند، چون در بهترین حالت بسیار بعید است که جنگ جاری با ضدحملات کی‌یف پایان پذیرد.

براساس مطلب مندرج در این نشریه آمریکایی، تاریخ ثابت کرده است جنگ هایی که بیش از یک سال به طول می‌انجامند، دست کم چندین سال ادامه پیدا می کنند و پایان دادن به آن‌ها بسیار دشوار است؛ بنابراین، هرچند اوکراین ممکن است پس از این ضدحملات به موفقیت دست یابد، تبدیل پیروزی های نظامی به نتایج سیاسی روندی زمان بر است.

این مطلب می افزاید: از طرفی غرب باید بداند با شرط بندی بیش از حد روی نتیجه این ضدحمله، روسیه این تصور را خواهد داشت که این عملیات نقطه اوج کمک غرب به کی‌یف خواهد بود و زمان هنوز به سود اوست و در نهایت می‌تواند ارتش اوکراین را از بین ببرد.

نکته مهم دیگر از نگاه این نشریه آن است که خواه عملیات بعدی اوکراین موفقیت آمیز باشد یا خیر، ولادیمیر پوتین انگیزه ای برای مذاکره و پایان جنگ به این شیوه ندارد. لذا برای اینکه اوکراین فشار کنونی بر روسیه را تداوم بخشد، دولت های غربی باید پس از پایان عملیات، تعهد و برنامه بلندمدت را جایگزین رویکرد انتظار از ضدحمله کی‌یف کنند. در غیر این صورت، نیروهای روسی قادر به بازیابی، تثبیت و تلاش برای بازپس گیری نتایج این ضدحملات خواهند بود.

اما چالش اصلی کی یف از نگاه این نشریه پرنفوذ، کیفیت نامتوازن نیروهای ارتش اوکراین با وجود داشتن تجهیزات پیشرفته غربی است. اوکراین در سال گذشته، شاهد تلفات قابل توجهی بود و بسیاری از افسران جوان، درجه داران، سربازان کهنه کار و نیروهای آموزش دیده توسط ناتو، جان خود را در جنگ از دست دادند. و آن زمان تا به الان مدت چندانی طول نکشیده و سربازان تازه وارد باید در این دوره کوتاه آموزش های لازم را برای ضدحمله می دیدند.

با اینکه برخی حامیان غربی اوکراین ممکن است امیدوار باشند در پی حمله پیروزمندانه کی‌یف به روسیه، یک آتش بس از طریق مذاکره به وقوع پیوندد، باید این نکته را در نظر داشت آتش‌بس تنها منجر به تسلیح مجدد مسکو می شود و پس از آن روسیه به دنبال ازسرگیری نبرد خواهد بود؛ هرچند در این میان میزان ارسال تسلیحات نظامی از سوی غرب به اوکراین هم تاثیرگذار خواهد بود، چون اساسا جنگ کنونی ادامه تهاجم اولیه روسیه به اوکراین در سال ۲۰۱۴ است.

به نوشته این نشریه، بنابراین هرچند حمله آتی اوکراین ادامه مسیر این جنگ را مشخص می کند، چالش اصلی پیش روی نتیجه جنگ است. پس زمان آن فرا رسیده که غرب برنامه ریزی فعال تری برای آینده و فراتر از تهاجم پیش روی کی‌یف آغاز کند.

فارن افرز در پایان این مطلب تاکید کرد، تاریخ خود گواهی بر این مدعاست که پایان دادن به هر جنگی دشوار است و لذا تئوری پیروزی که اوکراین و حامیان غربی آن به عنوان پیش فرض در نظر دارند، باید بر پایداری و کیفیت نیروها در بلندمدت استوار باشد و آمریکا و اروپا باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای حمایت از تلاش‌های جنگی ورای سال جاری میلادی متمرکز کنند و دست از امیدواری صرف نسبت به تلاش‌های تهاجمی بردارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
پوتین به زودی تبدیل به دمپایی پاره خواهد شد
پوتین کجاست؟
روسیه پیروز است
مردشور هرچی غربگداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
بعد به اینا مگین کمونیست ناراحت میشن
اینکه طرفداران سلطنت انگلیس چه می گویند و چه موضعی میگیرند حق انها ست. ولی بر اساس قانون در انگلیس مخالفان سلطنت هزاران نفری در روز تاجگذاری تظاهرات دارند و در انگلیس دارای حزب ضد سلطنت هستندو در هزاران رسانه و شبکه اجتماعی نظر خود را تبلیغ میکنند و هیچ احدی حق محدود کردن قانونی انها را ندارد و قانون از انها حمایت می کنند. ایا در روسیه کسی می تواند بدون نگرانی از پوتین بخواهد که مسیولیت این فاجعه و شکستی را که به ملت روسیه تحمیل کرد بپذیرید و قانونمندانه جای خود را به فرد شایسته بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
جوک نگو غربگدا کلیشون رو بازداشت کردن
ناشناس
| Ukraine |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
اصلا تو انگلیس کسی بازداشت نشده اصلا.
از لحاظ جمعيتى وسعت اقتصاد تجهيزات نظامى و...روسيه از اوكراين برتر است و چنانچه حمايت همه جانبه دول غرب از اوكراين و اشتباهات ارتش روسيه و...نمى بود اوكراين خيلى وقت قبل شكست خورده بود
درحال حاضر اوكراين صحنه جنگ نيابتى بين دول غرب و روسيه و حاميان دو طرف شده ضدحمله ادعايى اوكراين كماكان ادعايى بيش نيست
اين جنگ فرصت ها و چالش هاى فروانى براى برخى كشورها ايجاد كرده
كشور خودمون ايران بنظرم ناچار به حمايت از روسيه ست و در قبال اون منافع بيشترى كسب كرده و ميكند اينجا نميشه زياد موضوع رو شرح داد
دشمن دشمن من دوست من است .اين جمله رو به ياد بسپاريد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
اگر جنگ واقعا نیابتی بود تا حالا با شکست روسیه به اتمام رسیده بود !
چون فقط کافیه آمریکا 20 تا اف 35 با موشک های دوربرد به اوکراین بده تا کار رو تمام کنه
روسیه در حال نبرد با اوکراین و بخش کوچکی از تجهیزات غربی هست که فقط نمیزاره روسیه پیروز بشه
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
در مقام پاسخ نيستم اما اگر به امار تسليحات ارايه شده به اوكراين توسط كشورهاى حمايت كننده توجه كنيد نظر بنده رو رد نخواهيد كرد
درثانى ارايه جنگنده به اوكراين نيازمند زيرساخت اموزش تسليحات پشتيبانى و...كه بنظر اوكراين فاقد زيرساخت و نيروى اموزش د يده است
نه حامى روسيه م نه غرب
اما اين جنگ فشار دول غرب رو از ايران كاهش داده
روسیه نیروهای ضدگلوله و ضد موشکی داره که فقط داره پیش میره و اوکراینی و به شهادت می‌رسونه !! :)) تا الان ام هیچ عقب نشینی نداشته !!
این خبرارو همه حفظند ، دادن نداره....
این جور که روسیه ها در مورد کشته شدگان اوکراین اطلاع رسانی می کنند تا حالا کل جمعیت اوکراین ۳ بار کشته شده !
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
برعکس البته
ولی شما روسها اصلا تلفات ندارید هیچی ارباب پوتین اکسیر جوانی هم بهتون میده
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
تو چرا میسوزی غربگداجان
امیدوارم بایدن دور بعدی انتخابات هم رای بیاورد چون با این فرمان که می رود دیگر روسیه و چین و ایران نیازی به اقدامی علیه آمریکا ندارند.
نصف ارتش آمریکا را که با زدن 5-6 دوز فایزر ناقص کرده.
بقیه ژنرالهای قدیمی و کارکشته هم یا بازنشسته کرده یا استعفا دادن و به جای اونها یه مشت ترنس و کوییر و ال چی بی تی وارد ارتش آمریکا شدن که با یه ترقه خودشون رو خیس می کنند.
ضربه ای که بایدن داره به آمریکا می زنه عمرا کل دشمنان آمریکا روی هم جمع بشن بتونن بزنن.
هدف غربگداها اکراین کردن ایران است.
تلفات اوکراین زیاد است و روسیه بی بخار
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی