بازدید 3479

همه چیز درباره سفر با سالمندان

در این مطلب قرار است همه چیز درباره سفر با سالمندان را برایتان توضیح دهیم تا بتوانید در سفر جمعی همراه با عزیزان سالمند نهایت لذت را ببرید.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 26 April 2023

 همه چیز درباره سفر با سالمندان

همیشه وقتی قرار است یک کار لذت‌بخش را به‌طور دسته‌جمعی و با حضور عده‌ای از دوستان یا اعضای خانواده انجام دهیم لذت انجام آن هم دوچندان می‌شود. این موضوع درباره سفر کردن هم تا حد زیادی درست است. در حقیقت می‌توان گفت به همین دلیل است که از نظر اغلب افراد سفر کردن همراه با همه اعضای خانواده از کودک تا سالمند خاطره‌انگیزتر و دلچسب‌تر از سفرهای انفرادی است. با این وجود از آنجا که سالمندان در گروه سنی خاصی قرار دارند، سفر کردن با آن‌ها نیز چالش‌ها و شرایط خاص خودش را دارد. 

برنامه‌ریزی هوشمندانه برای سفر با سالمندان

اگر حسابی اهل سفر کردن باشید و در این زمینه تجربه‌های زیادی داشته باشید حتما می‌دانید که سفرهای بهتر آن‌هایی هستند که از قبل برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده باشید. اهمیت برنامه‌ریزی قبلی برای سفر زمانی بیشتر می‌شود که سالمندان هم همسفرتان باشند. به ویژه اگر این سالمندان شرایط جسمی خاصی داشته باشند. منظور از این برنامه‌ریزی این است که دقیقا باید به جنبه‌های اصلی سفر فکر کنید و انتخاب‌هایتان بر مبنای شرایط سالمندان باشد. در ادامه به هر یک از مواردی که باید در زمان برنامه‌ریزی برای سفر با سالمندان به‌طور هوشمندانه درباره آن تصمیم بگیرید می‌پردازیم.

سفر با تور گردشگری یا سفر انفرادی

اول از همه بهتر است مشخص کنید که از میان دو گزینه سفر انفرادی و سفر با تور گردشگری کدام یک را ترجیح می‌دهید. معمولا به سالمندانی که تصمیم دارند تا به تنهایی سفر کنند توصیه می‌شود تا سفر با تور را در اولویت قرار دهند. زیرا در این صورت علاوه بر آن که امکان معاشرت با همسالان و گروهی از افراد در حین سفر برای آن‌ها فراهم می‌شود، بسیاری از چالش‌ها و موانع سفر نیز از طریق همراهی و مداخله افراد دیگر حل می‌شود. با این حال زمانی که قرار است نزدیکان هم همراه سالمندان به سفر بروند تصمیم‌گیری در این زمینه تا حد زیادی به سلیقه شخصی افراد مرتبط می‌شود. با این وجود اگر فرصت برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده برای سفر را ندارید و ممکن است مواردی را در سفر با سالمندان از قلم بیندازید بهتر است از رزرو تور غافل نشوید و به اصطلاح کار را به افراد حرفه‌ای این کار بسپارید. لازم نیست نگران پیدا کردن منبع معتبر برای رزرو تور باشید و زیرا سفرمارکت مجموعه کاملی از تورهای گردشگری به مقاصد مختلف داخلی و خارجی را فراهم کرده است. بنابراین اگر هنوز هم در انتخاب تور مردد هستید و یا هیچ ایده‌ای در ذهنتان نیست به سفرمارکت مراجعه کنید تا بتوانید بعد از بررسی تورهای گردشگری و با طی کردن یک فرایند ساده اقدام به رزرو تور مورد نظرتان کنید.

همه چیز درباره سفر با سالمندان

انتخاب از میان شیوه‌های سفر

از انتخاب مقصد سفر که بگذریم به بحث انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای رسیدن به مقصد می‌رسیم. به‌طور معمول انتخاب از میان شیوه‌های مختلف سفر از جمله سفر با لوازم حمل و نقل زمینی مانند ماشین شخصی، اتوبوس یا قطار و یا سفر با هواپیما به عوامل مختلفی از جمله بودجه مالی و انتظارات گردشگران بستگی دارد. اما این موضوع در سفر با سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا بسیاری از افراد سالمند در سفرهای زمینی به ویژه اگر مسیر مبدا تا مقصد طولانی باشد دچار خستگی مفرط جسمی و روحی می‌شوند. برخی نیز در سفرهای زمینی دچار حالت تهوع ناشی از حرکت ماشین می‌شوند. بنابراین با توجه به امکانات متعددی که در طول مسیر می‌توانید در هواپیما از آن بهره‌مند شوید و همچنین سرعت بیشتر به نظر می‌رسد که برای بیشتر سالمندان سفر با خرید بلیط هواپیما شیوه مناسب‌تری باشد. با این حال اگر باز هم تمایل دارید به شیوه زمینی سفر کنید بهتر است از گزینه خرید بلیط قطار غافل نشوید. در مجموع لازم است شرایط ویژه هر سالمند را به‌طور خاص در رابطه با سفر با یک وسیله نقلیه خاص در نظر گرفت و گزینه بهتر را انتخاب کرد.

همه چیز درباره سفر با سالمندان

انتخاب مقصد مناسب برای سفر با سالمندان

یکی دیگر از مواردی که لازم است در سفر با سالمندان در مورد آن به خوبی فکر کنید انتخاب مقصد سفری است که با شرایط فرد سالمندی که قرار است در سفر همراهتان باشد سازگاری داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی به شناخت شما از آن فرد سالمند نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر هر قدر بیشتر با شرایط جسمی و روحی فرد سالمند آشنا‌تر باشید بهتر می‌توانید تشخیص دهید که کدام مقصد سفر می‌تواند برای او لذت‌بخش‌تر باشد و از همه مهم‌تر چالش‌های کمتری را در پیش دارد. به عنوان مثال یک تور طبیعت‌گردی آن هم به مقصدی که قرار است بیشتر مسیرها را با پیاده‌روی در طول جنگل‌ها و یا صخره‌نوردی طی کنید مسلما برای همه سالمندان مناسب نیست. گذشته از آن بررسی شرایط آب و هوایی مقصد سفر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا گاه سالمندان در برخی شرایط جوی دچار بیماری می‌شوند و یا برای سلامتی آن‌ها مضر باشد.

 انتخاب محل اقامت مناسب سالمندان

فرض کنیم که مقصد ایده‌آلی برای سفر با سالمند عزیزتان انتخاب کرده‌اید و تمامی اقدامات برای رزرو بلیط هواپیما را هم انجام داده‌اید. حالا وقت آن رسیده است که به سراغ تصمیم‌گیری درباره محل اقامت در مقصد برویم. اگر قصد رزرو هتل را دارید این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر هزینه اقامت و موقعیت مکانی هتل که از جمله ملاک‌های اصلی افراد برای انتخاب یک محل اقامت مناسب است، لازم است به امکانات و شرایط هتل نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌طور مثال اگر سالمندی جزو دسته افراد توانیاب باشد لازم است در بررسی امکانات هتل‌ها به مواردی از قبیل دسترسی به تجهیزاتی نظیر ویلچر و یا وجود آسانسور توجه کنید. اگر حتی سالمندی که همسفر شما است در این دسته قرار ندارد بهتر است هتل محل اقامت خود را از نظر دسترسی به خدمات درمانی و پزشکی بررسی کنید.

چمدانتان را برای سفر با سالمندان عزیزتان ببندید

حالا که دیگر همه برنامه‌ریزی‌های سفر با سالمندان را قدم به قدم با یکدیگر انجام دادیم دیگر وقت آن رسیده است که چمدان‌ها را ببندید و راهی سفر شوید. اما قبل از آن لازم است به چند نکته دیگر نیز اشاره کنیم. بهتر است قبل از آماده‌سازی چمدان برای سفر با سالمندان یک لیست از اقلام و وسایل مورد نیاز تهیه کنید. دقت کنید که در این لیست همه موارد مورد نیاز از جمله مدارک هویتی، دفترچه درمانی سالمند، داروها، لوازم کمکی مانند بالشتک‌های سفری، بالش دورگردنی یا عینک را حتما در نظر گرفته باشید. اگر سالمندی دارای شرایط خاصی است و به طور مرتب از دارو استفاده می‌کند لازم است با دکتر معالج او صحبت کنید و به‌طور دقیق از نحوه و میزان مصرف داروها در طول سفر اطلاع پیدا کنید و به‌طور دقیق آن‌ها را در دفترچه یادداشتی بنویسید تا در دسترس همه همسفران باشد. در نهایت در نظر داشته باشید که در سفر با سالمندان بهتر است به جای همراه داشتن چمدان‌های سنگین که با پوشاک یا اقلام غیر ضروری پر شده‌‌اند، چند چمدان سبک حاوی اقلام ضروری و لباس‌هایی که متناسب با فصل و همچنین با توجه به شرایط جوی مقصد انتخاب شده‌اند سفر کنید. بدین طریق از معضل حمل چمدان‌های سنگین در طول سفر خلاص می‌شوید و علاوه بر آن احتمال از قلم انداختن اقلام ضروری نیز کمتر است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست