بازدید 18206
جوابیه سازمان امور مالیاتی به یک گزارش و پاسخ «تابناک»

سازمان امور مالیاتی: مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۴۰ کشور اجرا شده است/ تابناک: اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده یک گزاره علمی است

سازمان امور مالیاتی در جوابیه‌ای نوشت: مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۴۰ کشور اجرا شده و به دلیل داشتن ویژگی‏ های مثبتی، چون خنثی بودن از نظر اقتصادی و تاثیر آن بر عوامل سرمایه گذاری، تشویق سرمایه گذاری، گستردگی پایه مصرف، سهولت محاسبه و وصول، جهت دهی به مصرف و تامین درآمد‌های مالیاتی و ... همواره مورد توجه دولت‌هاست.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲ 30 August 2022

در پی درج خبری با تیتر «مالیات بر ارزش افزوده و اثر تنازلی آن چگونه تاثیر مخرب‌تری بر دهک‌های پایین داشته است؟»، سازمان امور مالیاتی کشورمان جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، این جوابیه که به امضای بهنام سرخیل، مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی رسیده، به شرح زیر است؛

"نظر به انتشار مطلبی با عنوان «مالیات بر ارزش افزوده و اثر تنازلی آن چگونه تاثیر مخرب‌تری بر دهک‌های پایین داشته است؟»، در پایگاه اطلاع رسانی متبوع مورخ ۱۴/۰۵/۱۴۰۱، خواهشمند است دستور فرمایید، مطابق قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به نحو شایسته ‏ای منعکس گردد.

نظام مالیاتی و اجرای آن در کشور، طبق تعاریف مورد قبول بین المللی و با اهداف مختلف درآمدی، توزیعی، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی و گسترش عدالت مالیاتی تدوین شده است. نیل به اهداف فوق الذکر جهت داشتن درآمدی پایدار و با ثبات که لازمه سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های باثبات در کشور است، از طریق برقراری قوانین و مقررات مالیاتی تنظیمی متنوع و گسترده در سرفصل‌ها و منابع مختلف امکان پذیر خواهد بود.

برنامه ریزی قوانین و مقررات مالیاتی بدین صورت است که اهداف تعریف شده فوق توسط سرفصل‏ها و منابع مختلف به وقوع بپیوندد و انتظار نمی‌رود این منابع تمامی موارد را یکجا برآورده سازند؛ بلکه برآیند نتایج حاصله مدنظر قانون‏گذار و دولت می‌باشد. در این میان هر یک از بخش‏ های مختلف وظیفه تعریف شده خود را دارند. مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۴۰ کشور اجرا شده و به دلیل داشتن ویژگی‏ های مثبتی چون خنثی بودن از نظر اقتصادی و تاثیر آن بر عوامل سرمایه گذاری، تشویق سرمایه گذاری، گستردگی پایه مصرف، سهولت محاسبه و وصول، جهت دهی به مصرف و تامین درآمد‌های مالیاتی و ... همواره مورد توجه دولت‌هاست. از اهداف اصلی برقراری مالیات بر ارزش افزوده، هدایت بخشی از بار مالیاتی از تولید به سمت مصرف کننده نهایی و عدم احتساب مالیات مضاعف در مراحل مختلف زنجیره تولید با هدف حمایت از بخش تولید و افزایش انگیزه‌های سرمایه گذاری به شمار می‌رود. در این نوع از مالیات مواردی نظیر افزایش درآمد، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی و تعدیل بار مالیاتی از سمت تولید به سمت مصرف مدنظر بوده که نتایج سال‏های گذشته حاکی از روند صحیح اجرای این مالیات است. در این بخش، جهت برقراری عدالت مالیاتی و کاهش فشار بر اقشار کم درآمد، اقداماتی نظیر اعطای معافیت به کالا‌هایی که سهم زیادی در سبد بودجه خانوار‌های کم درآمد داشته و جزو کالا‌های اساسی می‌باشند انجام گرفته است.

از طرف دیگر، در بخش مالیات ‏های مستقیم همچون مالیات بر اشخاص حقیقی، حقوقی و مالیات بر ثروت علاوه بر هدف درآمدی، تمرکز بر بازتوزیع ثروت و حرکت به سمت اجرای بیش از پیش عدالت مالیاتی می‌باشد؛ اعمال معافیت‏ ها، نرخ ‏های تصاعدی و ... از مصادیق بازتوزیع ثروت و حمایت از افراد کم درآمد و آسیب پذیر است؛ بنابراین هر بخش از نظام مالیاتی با توجه به اهداف تعریف شده طراحی و پیاده سازی شده و همان گونه که در بالا ذکر شد، برآیند نتایج حاصله مدنظر می‌باشد.

طی سال‏ های اخیر، تلاش ‏های بسیاری در راستای بهبود کارایی نظام مالیات بر ارزش افزوده و رفع چالش ‏هایی نظیر مسئله فرار مالیاتی و عدم صدور صورتحساب ‏های رسمی برخی اشخاص انجام گرفته است. از جمله این اقدامات می‌توان به برقراری سامانه مودیان، پایانه‌های فروشگاهی و الزام به صدور صورتحساب‏های الکترونیکی اشاره نمود که بستری مناسب را فراهم آورده تا مالیات به حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده منتقل گردد.
 
لازم به ذکر است اجرای دقیق نظام مالیات بر ارزش افزوده، خود عاملی است جهت مقابله با فرار مالیاتی، ایجاد شفافیت در مبادلات صورت گرفته در اقتصاد، جلوگیری از ایجاد وقفه در وصول مالیات و کاهش هزینه‌های وصول، که می‌توان آن را از مصادیق برقراری عدالت مالیاتی قلمداد نمود. سازمان در تلاش است با اجرای تمامی مباحث ذکر شده، در نهایت چتر حمایتی خود را در  بخش تولید، سرمایه گذاری و در نتیجه تمامی افراد جامعه به ویژه افراد کم درآمد و آسیب پذیر گسترده‌تر نماید. 

سازمان امور مالیاتی: مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۴۰ کشور اجرا شده و مقابله با فرار مالیاتی است/ تابناک: اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده یک گزاره علمی است
 

پاسخ «تابناک» به جوابیه سازمان امور مالیاتی: اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده، یک گزاره علمی است

در رابطه با اثرات مخرب نظام مالیاتی فعلی و جوابیه سازمان امور مالیاتی به مصاحبه با محمدعلی طاهری‌مهر، کارشناس مسائل مالیاتی دوباره به گفت‌وگو با کارشناس مذکور پرداخته‌ایم که به شرح زیر است:

"در خصوص اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده ـ که یکی از آثار مخرب مالیات بر ارزش افزوده هست ـ چندی پیش صحبتی داشتیم. در آن مصاحبه ضمن تعریف این اثر مخرب، گفتیم که این مالیات به چه ترتیبی سبب دوری از عدالت می‌شود. سازمان مالیاتی جوابیه داد که تقریبا به همه چیز اشاره کرده بود، به جز اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده و فقط در یک خط بیان شده بود که با اعطای معافیت به دنبال کاهش این اثر هستیم.

این هم مغالطه‌ای است که نیاز است بار دیگر به توضیح اثر تنازلی بپردازیم و مغالطه را توضیخ دهیم.

اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده بدین معناست که چون مالیات بر ارزش افزوده، عملاً یک مالیات بر مصرف است و معمولاً با نرخ ثابت (غیر تصاعدی) بر کالا‌های مشمول اعمال می‌گردد، در نتیجه، قشرهای کم درآمد به طور نسبی فشار مالیاتی بیشتری را تحمل می‌کنند.
 
فرض کنید یک سبد کالای مصرفی داریم که شامل کالا‌های اساسی است و قیمت این سبد شش میلیون تومان است. حال دو شخص را در نظر بگیرید با حقوق ۶ میلیون و مثلا ۵۰ میلیون تومان. اگر نرخ مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصد باشد، کالا‌های این سبد مشمول ۶۰۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند. یعنی خریدار در واقع ۶۰۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده می‌دهد. این ۶۰۰ هزار تومان برای فرد با حقوق ۶ میلیون تومان برابر با ۱۰ درصد حقوق و درآمدش است، ولی همین ۶۰۰ هزار تومان برای شخص با درآمد ۵۰ میلیون تومان برابر با ۱.۲ درصد از درآمدش است. این گونه است که فرد با درآمد کم‌تر درصد بیشتری از حقوقش صرف مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و اصطلاحا طبق قاعده اثر تنازلی مالیات بر ارزش افزوده، زیر فشار مالیاتی بیشتری قرار خواهد گرفت.

حال فرض کنید در این سبد به برخی کالا‌ها معافیت مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود. چون این سبد کالاهی اساسی است و هر دو شخص آن را تهیه می‌کنند، پس این نسبت و فشار مالیاتی بر فرد فرودست همچنان حفظ می‌شود.

این است که می‌گویم جوابیه سازمان به همه چیز پرداخت به جز موضوع اصلی یعنی اثر تنازلی و آن یک خط هم که در مورد اثر تنازلی گفته در شرایط واقعی خیلی اثر کمی دارد.

قسمتی دیگری هم هست که جای تاسف دارد که سازمان مالیاتی اینگونه فکر می‌کند. سازمان مالیاتی گفته است که در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌شود؟ باید گفت که پیروی و تقلید از اکثریت نباید ملاک حرکت یک کشور باشد بلکه در نظام مالیاتی اهداف و ساختار اقتصادی کشور مهم است. همانطور که در همین ۱۴۰ کشور نیز در اجرای مالیات بر ارزش افزوده تفاوت‌های اساسی وجود دارد. سازمان مالیاتی بگوید اگر مالیات بر ارزش افزوده خوب است و می‌شود برای همه تجویز کرد، چرا آمریکا آن را اجرا نکرده است؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۰
مسولین در گرفتن مالیات جزو 5 کشور اول جهان هستند و در دادن خدمات جزو 200 کشور جهان . عزیزم مالیات میگیرند تا امنیت در کشور باشه ولی متاسفانه شما از مردم مالیات میگیرد و تنها اقازادها و مسولین و .. امنیت دارند نه مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
وقتی میخوان پول بگیرند با کشورهای تراز اول مقایسه می کنند.
آقا دستاوردهای اون کشورها را هم ببین. این همه پول مالیات می گیری این وضع مدارس دولتی، آلودگی هوا، خشکی دریاچه ارومیه و ژاینده رود. تصادف جاده و ... پس چه می کنید این پول ها را؟
مالیات کجا خرج میکنین!؟
وقتی آمار دهی نیاز به سند نداشته باشد همین می شود !
عزیز بخش دیگری از درامد فرد 50 میلیونی که صرف مصرف نمی شود خواه ناخواه مشمول انواع دیگر مالیات مثل مالیات برخودرو یا ملک یا ارث میشود سر جمع داستان یکی است.
مالیات باید روشن باشه یعنی از کی می گیرید و در کجا خرج می‌شود، تا شفاف نباشه مردم حمایت نمی کنند
سازمان امور مالیاتی فقط دنبال کسب درآمد موقت بوده و در بسیاری از مواقع علنا زورگیری میکند (50درصد تورم یعنی دولت 50 درصد کل سرمایه ریالی شمارا در سال بصورت مایات تورمی از شما گرفته و با وجود شرایط کرونا این فشار مالیاتی یعنی چه؟)ودر حالی که خودش وظیفه اصلی خودش که پیاده سازی یک نطام کارآمد مالیاتی بوده را انجام نداده مردم را به بهانه عدم انجام تکالیف مالیاتی جریمه سنگین میکند در بسیاری از صنوف امکان دریافت و صدور فاکتور مورد تایید آقابان وجود ندارد(بخاطر عدم نصب دستگاههای فروش که سازمان مکلف بوده 10 سال پیش آنها را نصب کند)و تنها جواب آقایان این است که نمیتوانید تعطیل کنید مالیات مورد انتطار آقایان هم بیش از 40 درصد سود است ( 9درصد اختلاف خرید و فروش یا خدمات 25 در صد سود در حالی که بسیاری از هزینه ها را قبول نمیکنند و ...)
میان ماه من تاماه گردون تفاوت اززمین تاآسمان است
بسیاری ازکشورهامالیات برارزش افزوده دارندولی هچکدام تورم بالائی چون ماراندارند مدیران عزیزماهرکاری به ضررمردم میخواهند انجام دهند میگویند درکشورهای دیگرچنین است هیچکس نمیداندکشوردیگر درذهن عزیزان کدام کشوراست الایحال ماهرچیزبدی جائی باشدبایدکپی کنیم واگرچیزها وامکانات بسیارخوبی همه جاباشدبمامربوط نیست خداوکیلی کدام کشوری دردنیامیشناسید که اینهمه ثروت خدادی وبدون زحمت مثل نفت وگاز ومعادن فراوان وزمینهای حاصلخیز داشته باشد ودولت محترمش برای اداره امور چنان ازهمه چیزوهمه کار مالیات بگیردکه اکثرکارهای تولیدی کوچک تعطیل شوند
چه جایی خرج میشه مهمه
مالیات بر ارزش افزوده اصلا برای فروشگاه های اینترنتی کوچک قابل انجام نیست ..مطلقا ... لطفا معاف نمایید کلا

تامین کننده فاکتور رسمی نمیده و میگه از کسی دیگه خرید کن ...دیگران یا اخلاق و صبوری ندارن که تک بفروشن به امثال فروشگاه های کوچک یا قیمت بالا تر میدن ...
از طرفی بسیاری چه در بازار چه اینترنت بدون ارزش افزوده و با قیمت های کمتر میفروشند و لذا همین تعداد ناچیز فروش هم صفر میشود و فروشگاه مجبور به تعطیلی و بیکاری میگردد.
از طرفی یکی از بزرگترین مشکلات فروشگاه های اینترنتی کوچک یافتن تامین کننده صبور و با اخلاق و با وجدان است ..یعنی شاید هر فروشگاه با هزار زور و خواهش با یک تامین کننده بتواند کار کند ..


لطفا ارزش افزوده را کلا معاف نمایید ... مالیات عادی رو هم اگر قرار بر فاکتور دادن بود بیچاره میشدن غالب فروشگاه ها
به این مطلب هم اشاره کنین که در همه کشور ها در ازای دریافت مالیات چه خدماتی ارایه میشود. اشاره ای هم به میزان دریافت حقوق بکنین.
حاجی تو اون کشورها اون پول ها را خرج ملت می‌کنند نه اینکه یکی پیدا بشه ۹۲ هزار میلیاردی ببره و به ریش ملت بخنده و مسئولین عین خیالشون نباشه
آزادی پوشش زن‌ها در ۲۰۶ کشور جهان اجرا میشود ، آزادی ادیان و مذاهب در ۲۰۰ کشور اجرا میشود
مالیات بر ارزش افزوده وجود داره ولی ۱۰ دفعه نمی گیرند
یکبار گرفته میشه
و تازه خرج کردنش هم مشخصه نه مثل ایران که هم مالیات می دهیم هم به هر عنوان عوارض ازمون می گیرند تازه خدمات عمومی را گران می کنند و بودجه عمرانی هم مرتب با کسری بسته میشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
متاسفانه از مردم کلاهبرداری می کنند ۹ درصد را باید بر ارزش افزوده (قیمت نهایی - قیمت تولید کننده) بگیرند نه ۹٪ ارزش کل. مثلا سالهاست از اپراتورهای موبایل از مردم کلاهبرداری می کنند اما قوه قضائیه هیچکاری نمی کند
با سلام
بر خلاف آنچه در سطوح آخر جوابیه تابناک نوشته شده در آمریکا مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد منتها به شکل واسم دیگر . درصد دریافت این مالیات که
مالیات بر فروش نام دارد را ایالات به نحو مستقل تعیین میکنند . برای مثال
0% در آلاسکا، مونتانا، اورگان و نیوهمپشایر؛

9.45٪ در تنسی؛

9.26٪ در آرکانزاس؛

8.91٪ در آلاباما؛

5.50٪ در مین؛

5.47٪ در وایومینگ؛

5.43٪ در ویسکانسین؛

4.35 درصد در هاوایی؛

7٪در می سی سی پی، نیوجرسی یا رود آیلند.
۱۴۰ کشور جهان دارای این همه منابع های طبيعي وسرمایه های خدادادی نیستند این منابع های طبيعي وسرمایه های خدادادی در این میان که کاملا همه روزه وسالانه در حال صادرات وبرداشت هستند کجای این مالیات‌ها وارزش افزوده ها قرار گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
منابع طبیعی و سرمایه های خدادادی تنها منحصر به ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان از این نعمت ها برخوردار هستند.
اول یک نفر توضیح بده کدام ارزش افزوده ای وجود دارد که شما ازش مالیات می گیری؟ مردم یکبار با افزایش تورم به دولت مالیات می دهند یکبار هم مالیات بر درآمد می دهند. دیگه چه ارزش افزوده ای وجود دارد که شامل مالیات بشود؟ اینجا وقتی بخواهند چیزی را که به نفعشان هست اجرا کنند میگن در 100 تا کشور دنیا اجرا میشه ولی اگه چیزی به ضررشان باشد دیگه کار ندارند در چند تا کشور دنیا اجرا می شود یا نمی شود. شما اول برو شاخص ادراک فساد رو تو کشور درست کن که واقعا افتضاحه بعد بیا از مالیات بر ارزش افزوده دفاع کن.
تابناک اشتباه می کنی
هر چقدر مالیات از مصرف بیشتر گرفته شود به نفع قشر فقیر است و برعکس هرچقدر یارانه بیشتری پرداخت شود به ضرر مردم فقیر چرا؟
حداقل دستمز آنچیزی نیست که دولت اعلام میکند . حداقل دستمز یعنی حداقل کف بازار یعنی آن حداقل مبلغی که یک فرد حاضر میشود با آن کار کند . حداقل دستمز با حداقل معیشت نسبت مستقیم دارد . اگر حداقل معیشت بالا برود خواه ناخواه از جیب کارفرما پرداخت می شود. و اگر یارانه داده شود برعکس خواهد شد.
مالیات یک شرط دارد که در ایران اجرا نمیشود. وقتی کسی مالیات میدهد حق دارد که تعداد کارکنانی که از مالیات حقوق میگیرند حداقل باشند و دستمزد آنها نیز حداقل و در دسترس همه باشد چون کسی که مالیات پرداخت می کند مالک و کارفرما است .
چون در ایران تعداد کارکنان دولت 5 برابر کشور مشابه است و هم چنین حقوق ها مشخص نیست پس مردم مالیات پرداخت خواهند کرد برای پرداخت حقوق نه توسعه شهری
از اول تا اخر جوابیه اداره مالیات فقط بازی با کلمات است
چرا پاداش کارمندان مالیات پارسال پارسال بیش از هفتاد میلیون تومان برای هر نفر بود. هم پاداش می گیرند هم از اون ور از ارباب رجوع و صاحبان کار
شما از وارد کننده گوشت ۹ درصد مالیات می گیرید از فروشنده همان گوشت ۹ درصد دوباره می گیری از رستوران دار و مصرف کننده نهایی هم همینطور
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
باید مالیات فقط از مصرف کننده نهایی گرفته شود.
بله مردم دنیا در کشورهایشان مالیات می دهند ودولت ها
آنرا خرج کشورشان میکنند وبه چند نفر خاص مجوز نمی دهند پول مالیات بدست آمده را بردارند و فرار کنند
مهم گرفتن مالیات بر ارزش افزوده نیست
مهم خدماتی است که دولت‌ها در قبال گرفتن مالیات به مردم می دهند چون ثانیه به ثانیه شفاف سازی میشود
اما مالیات گرفتن غیر شفاف در ایران؟؟؟؟؟؟
متاسفانه در اثر عدم نا اگاهی مردم دولت و مجلس این ظلم ناروا را در حق مردم اعمال کردند .وگرنه مالیات بر مصرف چه تناسبی با ارزش افزوده دارد ؟
احسنت ...
حرف تابناک کاملا صحیح است...
این مالیات چون راحت وصول میشود مورد نظر سازمان مالیاتی است...
آقای مالیاتی، این مالیاتی که شما میگین مربوط به کشورهاییه که منابع نفت وگاز ندارند وگرنه مردم کشورهایی که این نعمت خدادادی را دارند مالیات نمی پردازند
آقای مالیاتی، این مالیاتی که شما میگین مربوط به کشورهاییه که منابع نفت وگاز ندارند وگرنه مردم کشورهایی که این نعمت خدادادی را دارند مالیات نمی پردازند
مالیات بر ارزش افزوده یکبار باید توسط آخرین مصرف کننده پرداخت شود.ولی ما توی ایران چون سیستم درستی نداریم یک محصول ممکنه چند بار مالیات بر ارزش افزوده بابتش پرداخت بشه.این مشکل چه جوری باید حل بشه؟؟؟آقایون وزارت اقتصاد توضیح بدهند
در هر محصولی بین تولید و مصرف حدود ده درصد دولت مداخله و سهم خواهی میکند ( شبیه کوزه ). و آگاهیم گردش اقتصاد کشور بسیار بالاست کاش این ارقام به مالیات دهندگان علام شود این علاوه بر عایدی و مالبات بر درآمد هست که بطور نا عادلانه از افراد و مجموعه های ضعیف حتی از واحدهای تولیدی زیان ده بازور و تهدید اخذ میشود .
متاسفانه دولت یک دهم ارزش افرزده را نمی تواند وصول کندبعلت ضعف مدیریتی یک نمونه ساده غذاخوری نایب تنها درروزهای ۵شنبه وجمعه روزانه ۵۰۰میلیون تومان فروش داردارزش افرزده اش می شود۴۵ملیون تومان برای یک روزدرحالیکه سه ماه بیش ۱۰میلیون تومان پرداخت نمی کند یاتعمیرگاههای مجاز هم چینن
مالیات بر ارزش افزوده فقط روی کاغذ است. همه مالیات بر ارزش کل لحاظ می کنند. نمونه اش ۹ درصدی که اپراتورهای تلفن همراه بر مبلغ کل می گیرند نه ارزش افزوده. آیا همه خدمات اینترنت ارزش افزوده است و اپراتورها هیچ تجهیزاتی نخریدند که مالیات آن پرداخت شده باشد؟! یا مالیات کارمندانش را به دولت پرداخت نکرده اند؟
وزیر اقتصاد و دارایی که از اقتصاد چیزی نداند این می شود‌
مالیات بر ارزش افزوده چیز درستی است تضمین می کند که دولت از کالایی مالیات مضاعف نگیرد. اخذ مالیات مضاعف، قبل از هر چیز بی عدالتی اقتصادی است.
اما راه حل موضوع عدالت مالیاتی، جای دیگری است و آن مالیات بر درآمد است که در همه کشورها شناور است حتی در کشورهای ليبراليسم. برین معنی که هرچه درآمد بیشتر باشد ضریب مالیات افزایش خواهد یافت مثلا در کشوری مانند آلمان سوپر ثروتمند مانند ایران وجود ندارد با آنکه اقتصاد بسیار نیرومند تری نسبت به ایران است چون سوپرثروتمند شدن در آلمان بدلیل افزایش تصاعدی ضرایب مالیات بر درآمد تقریبا غیرممکن است.
من متوجه دغدغه این کارشناس عزیز نشدم! ابتدا مالیات بر لرزش افزوده را مغایر با توسعه عدالت اجتماعی فرض می کند سپس ایالات متحده را مثال می آورد که مالیات بر ارزش افزوده در قوانین فدرال آن نیست (ایالات مستقلا قوانین مالیات بر مصرف خودشان را دارند) اما جناب کارشناس می دانند ایالات متحده یکی از بدترین عدالت اجتماعی در جهان را دارند؟ آیا می دانند که ضریب جینی در آمریکا فقط کمی کمتر از ایران است؟
اخد مالیات گمرکی از ورودی اقلام مواد اولیه
اخذ مالیات از کامیون حمل مواد از گمرک تا کارخانه
اخذ مالیات از کارخانه
اخذ مالیات از کامیون حمل از کارخانه تا عمده فروش
اخذ مالیات از عمده فروش
اخذ مالیات از خرده فروش
اخذ مالیات از مصرف کننده( البته تمام مالیات ها )
چند درصد قیمت یک کالا در جیب دولت می‌رود ؟؟؟؟؟؟؟؟
در 140 کشور دیگر خیلی چیزهای خوب اجرا می شود از جمله وجود قانون ، شغل و کار با دستمزد بالا ، نبودن روابط، مسکن و خودروی ارزان و بسیاری موارد، چرا آنها را در کشور اجرا نمی کنید مافیای قدرت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو ایران اسمش مالیات بر ارزش افزوده است، وگرنه رو مواد اولیه هم ازمون میگیرندش.
چرا یک کارمند با حقوق ناچیز چند مرحله مالیات پرداخت می کند
قبل از دریافت حقوق مالیات حقوق دریافتی(مالیات بر درامد) از ان کم می شود
در مرحله بعد از باقیمانده حقوق در زمان هزینه کردن و خرید کالا مالیات ارزش افزوده کم می شود
از طرفی انواع عوارض نیز که خود نوعی مالیات است از مردم گرفته می شود
مگر چقدر درامد و افزایش حقوق در مقابل این تورم کمرشکن دارند که چند برابر کم می شود
یکی میتونه جواب دقیق وروشنی به من بدهد ؟
چرا من کارمند که از حقوقم مالیات کسر می شود ؟باید باز هم مالیاتهای دیگر که به نام مالیات بر ارزش افزوده است بدهم ؟
مسئله مهم اینکه جاهایی که برا ملت خدمات ورستوران وغیره مالیات بر ارزش افزوده را از ما می گیرند وبه دولت همان مالیاتی را می دهند که از ما گرفتند یعنی ما کارمندان دوبار مالیات می دهیم ولی تولید کننده وخدمات رسان یکبار انهم ازجیب من کارمند و خود ملت ؟
چرا هر وقت بحث مالیات هست با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه می شویم ، چرا هروقت بحث قیمت هست با قیمتهای دلاری دنیا مقایسه می شویم ولی در بحث حقوق شهروندی و امکانات زندگی و حقوق دریافتی ماهانه ، جدای از کل دنیا هستیم ؟؟؟
مسئولین مملکت ما قوانین علمی رو قبول دارن که فقط ضامن منافع خودشون و مافیا و ثروتمندانه و قوانین علمی دیگه که به نفع عموم مردمه رو قبول ندارن . به عنان مثال از نظر علمی ثابت شده انحصار و انحصار گری مانع تولید محصول با کیفیت و قیمته مناسبه . و قوانین علمی متعددی که سالهاست ثابت شده ولی در مملکت ما به مخاطر منافع عده ای خاص اجرا نمیشه.
تابناک عزیز در ادامه جوابیه به سازمان امور مالیاتی باید افزود که پیروی و تقلید از اکثریت نباید ملاک حرکت یک کشور باشد((((((((( اگر هر اتفاق بد و غلطی باید مابقی 140 کشور در دنیا باشد و به ضرر بخش وسیعی از ملت و به نفع دولت !!!!! خوب پس باید اتفاقات خوب همان کشورها هم به نفع ملت و ضرر دولت است انجام گردد حقوق شهروندی آزادی های فردی و اجتماعی خدمات رفاهی و معیشتی و هزاران نمونه دیگر!!!!!!!! متاسفانه سیستم مالی کشور در دست دولت با قانونهای روز دنیا مانند سوئیس اداره میشود ولی سیستمهای شهروندی و حقوقی جامعه همانند کشورهای آفریقایی ))))))))))))
از جواب دندان شکن تابناک به روابط عمومی مالیات تشکر میکنم. مخصوصا این نکته که امریکا با گردش تجارت سالانه 20 تریلیون دلار مالیات ارزش افزوده رو اجرا نکرده و ایران با گردش تجارت سالانه 100 میلیارد دلار (یک بیستم اقتصاد امریکا) بدون مطالعه شرایط اقتصادی بازار ایران و فقط صرف تقلید از کار کشورهای دیگر که اونهم نتیجه سفر چند مدیر کشور به خارج بوده و دیدن عه کشورهای دیگه داره مالیات ارزش افزوده میگیرن ما چرا نگیریم اجرا شده است. در جوابیه اداره مالیات نوشته اخذ مالیات بر ارزش افزوده باعث رشد سرمایه گذاری میشه که اینهم یه مغلطه اداره مالیات هست. سرمایه همیشه میره جاییکه که کمترین مالیات رو بخوان ازش بگیرن. نمونه اش هم تاسیس مناطق ازاد سرمایه گزاری هست که معافیت مالیاتی میگذارن که بعنوان مشوق سرمایه گزاران برای سرمایه گزاری باشه.
سلام
آقای نویسنده باید به یک مطلب توجه کند که کالاهای اساسی مشمول مالیات ارزش افزوده نمی باشد و یک این مالیات هم در کالاهای مشمول ، هر کسی که مصرف بیشتری دارد مالیات بیشتری هم پرداخت می کند و اقشار کم درامد به دلیل مصرف کم مالیات کمتری هم پرداخت می کند.
گرفتن مالیات موقعی خوب هست که
یک عده ایی با عناوین مختلف معاف از مالیات نباشند
تورم چند رقمی در کشور وجود نداشته باشه
هزینه کرد مالیات شفاف باشه که کجا هزینه میشه
بررسی حسابهای بانکی چی
که در همه جهان انجام میشود بجز ایران !!!!!
مالیاتی که هیچ برگشتی به رفاه عمومی و زندگی مردم نداره نامش مالیات نیست زورگیریه سیستماتیکه
بله مالیات می گیرند ولی خرج رفاهیات کارکنان امور اقتصادی و دارایی و ویلا و پلاژ برای مدیراشون نمی کنند خرج مردم و شهرسازی می کنند، واقعا نمی دونید؟
مالیات بر ارزش افزوده ظلمی ضاعف بر گرده مردم است تولید کننده واقعی جنس را گران بخرد بالطبع قدرت رقابتش با ناقضان قانون و واردکنندگان همان جنس کاهش می یابد و برای تولید کمرشکن است واین درحالی است که دلالان و شغل‌های واسطه ای که مالیات ارزش افزوده ندارند. و ازطرفی خریداران نیز جنس را گران‌تر میخرند
اگر حقوق مدیران وکارمندان دولت همانندپایین ترین حقوق کارگران (حداقل قانون کار) می بود حرفی نبود ولی با حقوق های بالا ی تعداد زیاد کارمندان دولت (که نصفشان زیادند) وعدم کارایی مدیریتی ایشان در مدیریت بیت المال،مصیبت چند برابر می‌شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی