بازدید 10821
۱

جزئیاتی از فرایند خرید خودرو از بورس کالا

قرار است به زودی امکان خرید خودرو از بورس کالا فراهم شود تا شاید از این طریق بخشی از سوداگری های بازار خودرو کاهش یابد؛ اتفاقی که به نظر می رسد تا پایان مرداد ماه وارد فاز اجرایی شود.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲ 09 August 2022

جزئیاتی از فرایند خرید خودرو از بورس کالا

به گزارش «تابناک»، عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ١٨ خرداد با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود. در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا، با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا در شورای بورس و اعلام آمادگی گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مردادماه، در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در هفته چهارم مردادماه اعلام آمادگی کرد.

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که عرضه خودرو در بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور است. چراکه در وهله اول نقدینگی وارد بورس می‌شود و در مرحله دوم رانت، فساد و قیمت‌گذاری کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر میزان معاملات خودرو نیز به تعادل می‌رسد و نحوه خرید برای تمامی افراد آسان‌تر می‌کند.

قیمت این محصولات نیز کمی با بازار تفاوت دارد.فیدلیتی هفت نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی هفت نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت های ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد. فیدلیتی پنج نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند. خودوری دیگنیتی پرایم نیز به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد معاملاماتی بورس کالا گرفت. فراد حقیقی (افراد عادی) باید  فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل را تحویل دهند.

 

مشتریان حقوقی، همچنین باید مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی و صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می‌شود. ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای خرید خودرو، باید ۳۰‌درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد، این مبلغ تا زمان انجام فرایند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.

تنها یک خودرو می‌توان خرید!

حمیدرضا رحمنی، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس‌کالا درباره اینکه هر متقاضی چند درخواست می‌تواند ثبت کند، گفت: درحال حاضر هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفا هم امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز فقط به اسم خریدار خواهد بود.

وی اظهار کرد: پس از انجام فرایند حراج و نهایی‌شدن خریدار، یکسری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده لحاظ می‌شود.

رحمنی گفت: پس از نهایی‌شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرایند حراج صورت می‌گیرد. خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت کرده و درصورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد، در رقابت شرکت خواهند کرد. مالیات بر ارزش افزوده‌ بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است.

سوالات متداول

آیا امکان خرید خودرو صرفا با داشتن کد بورسی خرید سهام یا کد بورسی آتی وجود دارد؟

خیر. برای خرید خودرو از بورس کالا باید علاوه بر احراز هویت سجام، کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز دریافت کنید.

مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو را چطور باید واریز کرد؟

مبلغ پیش پرداخت را باید به حساب وکالتی که به کارگزاری  معرفی کردید، واریز کنید.

نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه‌ی بورس کالا را چطور دریافت کنم؟

نام کاربری و رمز عبور بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه بورس کالا و تایید آن، به شماره همراه شما پیامک می‌شود.

حساب وکالتی چیست؟

حسابی است که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا باید پیش پرداخت خرید را به آن واریز کنند. کارگزاری نیز جهت برداشت وجه به این حساب دسترسی دارد.

مبلغ پیش پرداخت چه زمانی باید به حساب وکالتی واریز شود؟

مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه آن ذکر شده و باید روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود. در حال حاضر باید ۱۰۰٪ مبلغ پایه به حساب وکالتی واریز شود.

 پس از خرید برای تحویل از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است؟

اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار
مدارک احراز محل سکونت که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد.
ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه

آیا برای خرید خودرو محدودیتی در بورس کالا وجود دارد؟

در این خصوص ضروری است اطلاعیه عرضه و پیوست آن را مشاهده نمایید.

اگر خرید انجام نشود، مبلغ بلوکه شده در حساب عملیاتی چگونه آزاد خواهد شد؟

در صورتی‌که در پایان روز عرضه خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن از حالت بلوکه خارج می‌شود.

زمان ثبت سفارش به چه صورت است؟

از تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت ۸:۳۰ صبح روز عرضه امکان ثبت سفارش وجود دارد. سفارشات به صورت آفلاین در سامانه ثبت شده و در زمان عرضه توسط معامله‌گران کارگزاری سفارش ارسال می‌شود.

موعد تحویل خودرو چه زمانی است؟

موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه آن ذکر می‌شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
اینم یک روش برای سرکیسه کردن مردم
هزینه کارگزار و بگیر و ببند و قیمت های بالاتر از کارخانه به واسطه عرضه محدود و متقاضی بالا
بیشتر برای این هست پولی که نمایشگاه دار میبره مستقیم بره تو جیب خودرو ساز و عملا خریدار نفعی نمیبره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی