بازدید 43211
یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تابناک

دست سلطان روی شانه قاتل خاشقجی؛ اردوغان از سفر به عربستان چه می‌خواهد؟

سفر اردوغان به عربستان سعودی و دست بر شانه کسی که روزگاری سلطان او را به «محمد اره» شهره کرده بود، در ساحت نظر حاکی از پایانی بر دوران فترت رابطه بین سلطان و ملک است؛ هرچند بر خلاف اردوغان که سلطان روابط پاندولی و موقتی است، سعودی به کینه‌ای شتری شهرت داشته و بر خلاف دوران کوتاه و البته پر سروصدای اعلام حضور بن سلمان در عرصه سیاست عربستان، سعودی‌ها به احتیاط و محافظه کاری و ثبات در روابط خارجی شهره بودند و لذا بعید می‌نماید که خام رویای اردوغان شده و آبروریزی مفتضحانه خاشقجی را که همین سلطان علم عثمان کرده بود، فراموش کنند.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵ 29 April 2022

دست سلطان روی شانه قاتل خاشقچی؛ اردوغان از سفر به عربستان چه می خواهد؟

بین الملل تابناک: رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه پس از پنج سال برای نخستین بار با هیاتی بلندپایه وارد عربستان سعودی شد و با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار اردوغان از عربستان می‌تواند به چندین سال روابط پرتنش میان ریاض و آنکارا پایان دهد و طرفین بتوانند روابط تیره خود را ترمیم کنند. دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در مراسمی رسمی در کاخ الاسلام در شهر جده در دریای سرخ مورد استقبال مقام‌های رسمی سعودی قرار گرفته و با ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سفر اردوغان که به دعوت ریاض صورت می‌گیرد، پس از آن است که ترکیه پرونده محاکمه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری سعودی در شهر استانبول به قتل رسید، تعلیق و آن را برای رسیدگی به عربستان واگذار کرد. مقام‌های سعودی تلاش زیادی کرده بودند تا بتوانند ترکیه را به بستن این پرونده راضی کنند. دستگاه قضایی ترکیه در ابتدای ماه جاری اعلام کرد که ادامه رسیدگی به این پرونده را به مسئولان سعودی سپرده است.

در همین رابطه تابناک در گفت‌وگو با محمد قیصری کارشناس مسائل خاورمیانه به سفر اردوغان به عربستان پرداخته است.

متن گفت‌وگو با این کارشناس مسائل خاورمیانه را در ادامه می خوانید.

سفر اردوغان به عربستان سعودی و دست بر شانه کسی که روزگاری سلطان او را به «محمد اره» شهره کرده بود، در ساحت نظر حاکی از پایانی بر دوران فترت رابطه بین سلطان و ملک است؛ هرچند بر خلاف اردوغان که سلطان روابط پاندولی و موقتی است، سعودی به کینه‌ای شتری شهرت داشته و بر خلاف دوران کوتاه و البته پر سروصدای اعلام حضور بن سلمان در عرصه سیاست عربستان، سعودی‌ها به احتیاط و محافظه کاری و ثبات در روابط خارجی شهره بودند و لذا بعید می‌نماید که خام رویای اردوغان شده و آبروریزی مفتضحانه خاشقجی را که همین سلطان علم عثمان کرده بود، فراموش کنند. همچنانکه در ماجرای کودتای ضد اردوغان در ترکیه، سلطان انگشت اتهام را به سمت سعودی نشانه گرفت. با وجود این، به نظر می رسد که منطق پویایی ها و تحولات در سطوح بین المللی، منطقه ای و حتی داخلی، ضرورت تحول در روابط فی مابین را ایجاب می کند؛ مساله ای که می توان تبلور آن را در سفر اردوغان به عربستان سعودی و در آغوش گرفتن بن سلمان مشاهده کرد.

جنگ روسیه و اوکراین و عدم اطمینان از آینده عرضه انرژی

سفر اردوغان به ریاض و احتمالا بهبود روابط میان ترکیه و عربستان را می شود از سطوح متفاوت تحلیل کرد. اولین سطح، پویایی های نظام بین‌الملل با تمرکز بر جنگ روسیه و اوکراین و حمایت اروپا و ایالات متحده آمریکا از اوکراین است، به ویژه که این مساله در همسایگی و نزدیکی ترکیه در حال وقوع است. اهمیت این مساله زمانی برجسته می شود که بدانیم روسیه تامین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز ترکیه است و از طرف دیگر، ترکیه علیرغم ژست میانجی‌گرایانه ای که در این درگیری بر عهده گرفته، در نهایت اگر مجبور به ورود به اردوگاه یکی از اطراف نبرد شود، بی شک آن طرف اوکراین خواهد بود. کما اینکه هم اکنون نیز با توجه به اطلاعات میدانی نبرد، پهپادهای بیرقدار ترکیه ازجمله سلاح هایی مورد استفاده اوکراینی ها هستند که نقش جدی در این نبرد داشتند. بنابراین ترکها با لحاظ دو متغیر بالا و احساس عدم اطمینان نسبت به آینده عرضه بازار انرژی، چرخش به سمت خلیج فارس و کشورهای اصلی تامین کننده انرژی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در دستور کار قرار داده است. پیش از این نیز شاهد بهبود روابط ترکیه با امارات بودیم و در ادامه روابط با عربستان هم به عنوان یکی از اصلی ترین عرضه کنندگان انرژی در سطح بین المللی در دستور کار قرار گرفته است.

فروکش کردن رقابت ژئوپلیتیکی و منازعات ایدئولوژیک در سطوح منطقه ای

خروج احتمالی امریکا از منطقه، آغاز دوران پسا داعش در منطقه و کاهش منازعات ایدیولوژیک و ژئوپلتیک که مهمترین متغیرهای پویایی منطقه ای به شمار می روند، ترکها و ایضا سعودی ها را به این درک رسانده است که در مناسبات و روابط خودشان با منطقه تا حدودی تجدیدنظر کنند. بخشی از این تجدیدنظر که از قضا بخش متاخر، چالشی و سخت آن هم برمی گردد، به روابط فی مابین دو کشور اختصاص دارد و بخش های دیگر آن به بهبود روابط هر کدام از این دو کشور با سایر کشورهای منطقه برمی گردد که پیش از این در روابط ترکیه و امارات، عربستان و قطر، عربستان و ایران و ... برمی گردد. در همین چارچوب ما می‌بینیم که ترکیه روابطش را با امارات و اسرائیل بهبود بخشیده و صحبت هایی برای تنش زدایی و بهبود روابط با سوریه هم از طرف ترکیه به گوش می رسد. به هر حال هم ترک ها و هم سعودی ها درصد هستند در صورت خروج ایالات متحده از منطقه، بتوانند تا اندازه ای نقش محوری و موثری ایفا در آینده کنند یا دست کم وزن منطقه ای فعلی خود را حفظ کنند.

نکته دیگر اینکه با پایان کار داعش در منطقه و فروکش کردن رقابت‌ها و منازعات ژیوپلیتیک و ایدئولوژیک، به مقدار زیادی فضا برای همکاری و روابط میان منطقه ای فراهم شده است، به ویژه که هم ترک ها و هم سعودی ها در کنار ایران هر یک سردمدار یکی از ایدئولوژی های اصلی و قطب های منازعه در سال های گذشته بودند. ترکها با حمایت از ایدئولوژی اخوانی در قالب نوعی نوعثمانی گری در کنار قطر و مصر قبل از سیسی (دوران مرسی) یکی از پایه ها و حتی دلایل منازعات ژیوپلیتیک و ایدئولوژیک در سطح منطقه بودند که در قالب حمایت از شبه نظامیان و گروه های تروریستی همچون جبهه النصره و بخش هایی از داعش به ویژه در سال های جنگ داخلی سوریه نمود یافت. سعودی ها نیز به عنوان سردمداران و حامیان اصلی گروه های سلفی، بخش های از داعش و نیروهای ضد انقلاب (بیداری اسلامی) عمل کردند که نمود آن را می توان در جنگ و درگیری های خونین در عراق، سوریه، یمن و کودتا علیه مرسی در مصر مشاهده نمود. تقابل اصلی ايدئولوژي اخوانی به رهبری ترکیه و سلفی به رهبری عربستان را به ویژه در بحران قطر و قطع رابطه عربستان و همپیمانان او با این کشور و همچنین کودتا علیه مرسی و به قدرت رساندن سیسی به وضوح می توان مشاهده کرد که تالی آن تیره شدن روابط ترکیه و عربستان سعودی بود که در ماجرای کودتای علیه اردوغان در ترکیه و توطئه قتل خاشقجی به اوج رسید. با فروکش کردن این رقابت های ایدئولوژیک تا اندازه‌ای شاهد همکاری میان کشورهای منطقه هستیم.

نهایتا اینکه بخش دیگری از این موضوع، برخاسته از نیاز‌های داخلی ترکیه و وضعیت اقتصادی نه چندان مناسب این کشور در دوران کنونی و وضعیت دولت و شخص اردوغان دانست. به هر حال از نظر ترکیه، عربستان سعودی به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه بعد از ترکیه، نه تنها از ثروت زیادی برخوردار است بلکه پول زیادی هم برای خرج کردن دارد که می‌تواند در این وضعیت اقتصادی، کمکی جدی به اوضاع آشفته اقتصادی ترکیه و دولت آقای اردوغان باشد. به ویژه اگر این موضوع را از دریچه استراتژی فرصت طلبانه ترکی ببینیم که خودشان با تعبیر محترمانه‌تر عمل گرایی از آن یاد می‌کنند. نگاهی به روابط ترکیه در سطح منطقه به ویژه از دوران اتخاذ استراتژی بازگشت به منطقه خاورمیانه که از حدود سال‌های ۲۰۰۵ و ناامیدی از پیوستن به اروپا و با تقویت و تثبیت جایگاه نیرو‌های همسو با اردوغان همراه بود، نشان می‌دهد که ترکیه رابطه پایدار و با ثباتی با هیچ یک از کشور‌های منطقه نداشته است. مساله‌ای که به خوبی نمایانگر این موضوع است که اساس سیاست و روابط منطقه‌ای ترکیه بر یک فرصت طلبی صرف و موقتی بنا نهاده شده است که ترکیه سعی در معرفی آن در قالب محترمانه‌تر عملگرایی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۸۴
شبیه هر چیزی بود جز یک بحث و نظر کارشناسی؟!
یک تحلیل بسیار سطحی
دورد بر دو مرد بزرگ خاورمیانه اردوغان و پادشاه جوان عربستان
همانطور که ما پوتین کودک کش را بغل میکنیم سلطان هم باید بن سلمان را بغل کند دنیای سیاست اینه
برخی همسایه های همیشه حسود و متوهم تاریخی و هیچکاره هم مث همیشه میشنند و نگاه می کنند و توهین می کنن و منابعشون رو هدر میدن.
فعلا که جناب اردوغان با ساختن سد روی رودخونه ارس داره این رودخونه رو خشک میکنه و هیچکسی هم توی ایران جرئت نطق کشیدن در برابر سلطان رو نداره
معنی دقیق این همه نوشته اینه. اردوغان سیاست رو خوب بلده و میدونه از هر کشوری چقدر میتواند به نفع مردمش استفاده کند.
شما چرا با عراقیها که قریب سیصد هزار ایرانی راکشتند هزاران نفر را معلول و جانباز کردند کان شهرهای اشغال شده به ویرانه تبدیل کردند رفیق وحامی شده آید !!!؟اردوغان حداقل برای کمک گرفتن رفته است اما شما غرامت جنگ را که نگرفتید هیچ !!چند برابر آن را در عراق خرج کرده آید و می کنید .
اردوغان سیاست ایدئولوژیک نداره . سیاستش بر مبنای منافع ترکیه و حزب خودش استوار است . یک کلام سیاست ماکیاولیسم.
این دیدار چندین میلیارد دلار برای ترکیه که اکنون به نسبت پنج سال قبل با کاهش ارزش لیر و درآمدهای ارزی مواجه است بسیار مفید است . زیرا اردوغان روی سرمایه گذاری سعودی و امارات حساب ویژه کرده .
برای آنها منافع کشور و مردمشان در اولویت قرار دارد و برای ما هیچ
اگه کشتن یه مزدور منافق حامی القاعده قتله ،پس تمام رهبران دنیا قاتل میشن بن سلمان مرد بزرگیه که عاشق مردم وپیشرفت کشور خودشه
اردوغان روابط کشورش بر اساس منافع ملت ترکیه تنظیم میکنه.

درود بر این تفکر و استراتژی حکومتی.
آغای اردوغان بهترین تصمیم سیاسی برای آشتی با بزرگترین کشور عربی و اسلامی راکرفته است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بعد از یک سال برگزار می‌شود آیا از دست داد ن قدرت بخاطر چی قتل یک روزنامه نگار .هرچی باشد ترکیه و آغای اردوغان اعمال فشار لازم به رقیبش در میان کشورهای اسلامی عربی را انجام داد ه است کش دادن طولانی کردن باعث سوء استفاده دشمنان اسلام خواهد شد وآغای اردوغان تمام جوانب سیاسی اجتماعی فرهنگی واقتصاد ی مسئله را حساب کرده و بهترین تصمیم را گرفته است
بیاید با این عربها سازش کنید و به جای ترکیه شما دولار های دروکنید
یاشاسین اردوغان
اردوغان به منافع مملکتش میاندیشه مثل ما نیست یه حرف را از اول انقلاب تا الان میزنیم به هیو جایی هم نرسیدیم و خودنون دارین نابود میشیم
چرامادرتوهین به همکیشانمان کم نمیگذاریم اردوغان وبن سلمان هردوهمکیش ماهستندوبایدبهترین دوستان ماباشنداقای اردوغان برای بهبوداقتصادکشورش کدورتهاراکنارگذاشته وباکشورهمکیش وثروتمندعربستان پیمان دوستی محکمی برای منافع ومصلحت دوکشوربرقرارکرده جه بهترکه‌ماهم همین راه بادوستان مروت را طی کنیم بجای یاری گرفتن ازغریبه ها که اگرکمکی هم بکنند چندبرابرش گاهاًضررمیزنندکارخوب راازهرکه بیاموزیم خوبست
بهتراست بجای تمسخردیگران بخودمان نگاه کنیم ودوروبرمان نگاه کنیم بلکه آگاه ترشویم
اردوغان ماری است خوش و خط و خال.
این شخص جاهر برایش مسلمان و غیر مسلمان فرقی نمی کند و رویای او احیای حکومت مغلوب عثمانی است.
مواظب ارومیه و تبریز باشید. پانطرک ها شب و روز در حال تزویر و حقه و فریب هستند.
همین اردوغان هم عامل خطرناکی است برای منافع ایران
سگ زرد برادر شغاله
امپراتور اردوغان برای اهداف خودش به هر کار خباث آلودی دست میزنه
ترکیه ،عربستان ،ایران،مصر و پاکستان .‌کشورهای بزرگ اسلامی هستن که امیدوارم هیچ مشکل جدی بینشان بوجود نیاید ..بلکه مثل کشورهای حوزه یورو با هم متحد شوند
بهتر بشناسید منافقینی که خودشون رو در پوست بره جا زدن و در واقع گرگ هستن ! خدا رو شکر پردهها کنار رفت این مردک پر مدعا باطن پلید خودشو نشون دااد .
اردوغان حزب باده و دوروتر از خودش خودشه
انقدر همدیگروصمیمی بغل کردن انگاری آمریکا صیغه موقت براشون جاری کرده باشه (مبارکه)
سلام

به این میگن سیاست

انگار خیلی واردی

حالا دنبال کاتر باش

ولی مواظب انگشتات باش
سلام، دوحاکم جنایتکار و استبدادی درمنطقه،، هردو بازی روباه صفتی دارند،، وسگ زرد برادر شغال است هر کشوری به این دوحاکم اعتبارکند به نابودی سوق داده می‌شود
سوزشتان قابل درک است.
ترکیه کشور تجاری است که بر اساس منافع خود عمل میکند در این محیط پرسرعت توانایی انجام مانورهای سریع را دارد. که ما نیر باید بتوانیم سرعت تصمیمگیری های خود را بالا ببریم.
خاشقچی هیچ ربطی به ترکیه نداشته و ندارد ترکیه قرار بود امتیاز بگیره که احتمالا گرفته
اردوغان دید دیگه کارت جمال خاشافچی فایده ای برایش ندارد پرونده ای که ادعا کرده بود برای عربستانی ها بسیار دردسر دارد را به بایگانی فرستاد.
منتهی ما تا ۱۰ سال دیگه هر از گاهی یاد مرحوم جمال خاشفپی بدبخت خواهیم افتاد.
اردوغان فعلا خوب دارد بندبازی میکنه
تاباشداستراتژیست هایی مثل شما به وفورباشد
او یک منافق پست است
ما در قضیه خاشقچی هم بازیچه ترکیه و ابزار تبلیغات اونها شدیم
اولا به دیگران چه ربطی داره یه روز دشمنن یه روز دوست دوما سگ زرد برادر شغاله ترکیه تا روزی که بخوره از یه کشوری دوست و برادر ولی یه ذره بهش سخت بگذره ۱۸۰ میچرخه و فعلا هم که پول حرف اولو میزنه بیخود خرص نخورید
ترکیه میخواهد از قطر که همپیمان نزدیک آمریکاست واز امارات وعربستان وصلح ابراهیم عقب نماند وبا آنها در این پیمانها شریک باشد بجای التماس به اروپا با آمریکا وارد نزدیکی شود ضمنا
آنقدر زرنگ هست که مقداری از اسناد خاشقجی را هم برای روز مبادا نگه میداردکل پرونده خاشقجی را تحویل بن سلمان نخواهد اد
برای تامین منافع ملی هر کاری مجاز و مشروع است. لطفا توجه کنید
منافع ملی. همین یک جمله کوچک کافیست. همین.
با احترام موفق باشید.
ترکیه، و عربستان و مسعود بارزانی با هم میخواهند داعش وهابی را درست و خیلی قوی مجهز بکنند به سلاح های سنگین و پهپادهای پیشرفته به دست این داعشین تکفیری وهابی بدهند
طبق دستور اسرائیل عمل کرده
اگر‌سیاست‌نداران‌ما‌درصدی‌از‌سیاست‌ورزی‌اردوغان‌را‌داشتند‌
الان‌وضعمان‌اینقدر‌اسف‌بار‌نبود
آقای اردغان شما که رفتید به دست بوسی یک جوان قاتل در کشورتان بگوید حالا چقدر نفت و گاز میخواهید خب همین میزان نفت و گاز را که روسیه داشت میداد دیگر نیاز به دست بوسی یک جوان قاتل نبود از شما بعید است این کار .
یاد قذافی افتادم روزی که اوباما رو تو آغوش گرفت خداحافظ اردوغان این تیشه آخر بود
آفرین به این سیاست مدار حرفه ای که منافع ملت خودش را فدای اندیشه های پوچ و واهی دشمن تراشی و کینه ورزی که بغیر از عقب ماندگی کشور سودی نداره نمیکند. واقعا دمت گرم آقای اردوغان
اقای اردوغان کاری می کند که یک سیاست مدار باید در سیاست انجام دهد. در جایی مقابله و سخت گیری و در جای دیگر نرمی و دوستی و رابطه. علم سیاست خطی نیست بلکه همین طور سینوسی است چیزی که بسیاری از سیاست مداران ما و حتی برخی از کارشناسان به اصطلاح سیاسی ما آنرا نادیده می گیرند.
اوبرای اینکه پولی وارد کشورش کند اگر بگویند قتل قاشقچی گردن بگیر می گیرد این کارندار اسراییل است داعشی است امریکایی روسی عرب ترک فقط
پول
وظیفه سیاستمدار تامین منافع ملی هست .چه با زور چه از راه دیپلماتیک ..کسی که با رای ملت سرکار می آید باید منافع مردم رو بر عقاید شخصی ترجیح بده
اردوعان ، ثابت کرده که در بین کلیه حکام منطقه با اختلاف بسیار زیادی از بقیه برای حفظ منافع مردم و کشورش عاقلتر و بصیر تر و موفق تر و جدی تر بوده و هست

با نگاهی به کارنامه او و پیشرفتهای چشمگیر داخلی و خارجی اش و تحولات بزرگی که برای توسعه ترکیه و رفاه و اسایش عالی مردمش باعث گردیده است

قدرت انعطاف پذیری بسیار بالا و فرصت طلبی های عالی و درامد زایی فوق العاده مادی و معنوی برای ترکیه

باعث گردیده که ترکیه بدون داشتن منابع نفت و گاز و در حالیکه از ایران بسیار عقب تر بود

به یکی از قدرتهای تاثیر گدار منطقه ای و جهانی تبدیل گردد و با کنار گذاشتن پیروی مطلق از یکی از ابر قدرتها ، با بازی کردن بین هردوی انها از تمام ظرفیت های مانور های دقیق و هوشیارانه اش ، بنفع کشور و مردمش ، بصورت عالی استفاده و حتی سوء استفاده کند

ایکاش رهبران سیاسی کشور ما ، از اردوغان الگو برداری و اقدام موثر میکردند تا به اوصاع اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم ایران نرسیده بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
به معني واقعي كلمه، نان به نرخ روز خور!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
دقیقا درود بر شرفش که مایه خیر و برکت برای مردمش است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
واقعاً که همین مانده پیرو اردوغان شویم........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
احسنت تحلیل بسیار عالی و واقع بینانه
ترکیه دنبال منافع کشورش است .
چقدرسخت است امپراطوری عثمانی که رهبری ترک های جهان میخواهد بشود به غلط کردن وذلیل شدن بیفتد. فقط ماندم که چگونه به ترک های جهان میخواهد عزت وغرور وغیرتمندی را یاد دهد.
لشکر مجازی رجب داعشلو چه سینه ای براش چاک میکنند.
اردوغان بدون شک دلسوز ترین و عاقلترین رهبر سیاسی حال حاضر دنیاست اینقدر فدا کار است که غرور شخصی خود را برای منافع کشورش قربانی میکند خدا یا رو یاور اردوغان و جهان اسلام
در عالم سیاست دوستی و دشمنی دائمی وجود نداره و هر اقدامی باید به اقتضای زمان و براساس منافع ملی انجام بشه. کاش مسئولین ماهم این رو متوجه بشن
شما را سننه
گور پدر خاشقچی‌ کرده‌ !!!
سیاست یعنی همین
کاش انگشت کوچیکه اردوغان بودین کاش خواهش میکردین یه مشاوره به شما بده کاش میتونستین به تهران بیارینش نیومد چون برای ملتش نفع نداشت
اردوغان اگر دودوزه باز است به نفع منافع ملی ترکیه کار می کند
جنگنده روسيه را ساقط كرد خلبان اون كشته شد همه انتظار جنگ داشتن اما
روابطشان بهتر و بهتر هم شد در مورد
عربستان هم همينطور شنيدين ميگن
طرف تشنه مي بره لب چشمه بر ميگردونه
دقيقأ كار همين اردوغان است اول خوب
طرف به قصد و عمدي ضايع بي آبرو و تخريب ميكنه بعد ميگه ببخشيد انگار
اشتباه شده بيا دوست باشيم يعني
زياد تند نرو اگه خواستي عليه من كاري
انجام دهي عواقب اون چند برابر بدتره
دست سلطان روی شانه قاتل خاشقچی حال بگو به شما چی ؟
به ما چه ربطی داره خاشقچی
بن سلمان من از صمیم قلب دوستت دارم،تو چشم چراغ خیلی در جهان اسلام هستید،اردغان هم زیرک و باهوش که فقط به منافع مردم و کشورش فکر میکند ای کاش مسولین ما هم از این دو عزیز یاد بگیرند
اردوغان جزیی ازحزب بادسیاستمداردمدمی است هرطرف بیادبادش میده ولی درعین حال برای ایران شخصی بدخواه است
پیشرفت ملتش.. چرخیدن چرخ زندگی ملتش.. رفاه ملتش.. درود به شرفش..
یک بار جستی ملخک ،دو بار جستی ملخک ،اخر به دستی ملخک
همه کشورهادارن پیشرفت میکنن ولی ماهیچ
از اردغان متنفرم
برای کنار زدن ایران و ایرانی دست به یکی کرده و تا آخر هم کنار هم خواهند ماند
شاهنامه آخرش خوشه برادر...! هی اردوغان اردوغان نکن
اردغان ،وعاقبتش به واسطه آلوده شدن دستانش باهمکاری داعش ، دیرگاهی نیست که روشن خواهد شد.............
اردوغان رهبری کاریزما و آینده نگر و تنها به فکر ملت خویش است خوب بود
عاقبت اوردغان را خواهیم دید،،،.........
قاشخچی شهروند آمریکایی عربستانی بود و خود ترامپ هم گفت ما نمی‌توانیم تجارت مون را با عربستان فدای این موضوع کنیم. سیاست یعنی توجه به منافع ملی فرقی ندارد عربستان هسن مسلمان هست یا نیست.
اینکه یک روزی ترکیه با عربستان دشمن بودند دلیل نیست الان هم دشمن باشند ممکنه الان دوست باشن دو روز دیگه شرایط جوری باشه دوباره مقابل هم قرار بگیرند. در سیاست دوست و دشمن همیشگی معنی نمیده. اردوغان واقعا سیاستمدار هست به فکر منافع خودش هست سیاست باید بر پایه منافع ملی باشد نه بر اساس احساسات، دین و مذهب و ....
داداش از وانتی جنس نخر.انگار اصلا تو باغ نیستیا روزگار سیاه مردم ترکیه رو نمیبینی؟؟؟؟یه کم برو تحلیل کارشناسای خودشون ببین روشن شب.
آمریکا ۱۰ درصد نفت خلیج فارس را می برد چین ۶۵ و ژاپن ۲۰ درصد نفت خلیج فارس را می برد آمریکا از خاورمیانه عقب نشینی استراتژیک دارد چون آمریکا نمی خواهد هزینه نظامی دهد تا چین فقط منفعت اقتصادی ببرد عقب نشینی استراتژیک آمریکا از خاورمیانه پیامدهایی خواهد داشت ۱_ ترکیه به نوعثمانی گرایی گرایش پیدا خواهد کرد ترکیه در رویای نوعثمانی گرایی با محدویت های اقتصادی و نظامی روبه روست ترکیه در رویای نوعثمانی از قدرت نرم و از رقابت قدرت های بزرگ استفاده خواهد کرد ۲_ روسیه سعی در تسلط بر خاورمیانه خواهد داشت ۳_ چین سعی در تسلط بر خاورمیانه خواهد داشت کارشناسان روابط بین الملل در غرب عقیده دارند چین به خاطر نفت احتمالا در آینده در خلیج فارس جنگ برپا خواهد کرد ۴_ امنیت انرژی به خطر خواهد افتاد احتمالا حوادثی مثل حادثه آرامکو در رقابت چین و آمریکا و روسیه تکرار خواهد شد
چرا نظرات من که ارادت و عشق به بن سلمان هست را نمیذارید،چیه شما هم حسودی جناب بن سلمان دارید
رئیس جمهور کثیفتر از اردوغان در منطقه سراغ ندارم
با این امپراطور تو خالی معامله کردن با او اطمینان نیست و قدرت را برای خود دست و پا می زند
او قرآن را بدست می گیرد و از دست دیگر خنجر می زند
همه دارن عربستان رو میدوشن ایران چرا منفعل نشسته؟
منم اینجوری ام مثل شما یه موقعیتی رو که از دست دادم شروع میکنم به خودمو قانع میکنم همچین چیزی رو از دست ندادم
امپراتوری واین حرفهامال زمان شاه بودالان دیگه همه کشورهای منطقه حتی قطروامارات هم برای خودشان یلی هستندچه اقتصادی چه نظامی!
هموطنان ما فقط توهین بلدند ، پس ادب ایرانی کجاست ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی